Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (N2)
specjalność: Projektowanie i budowa obiektów oceanotechnicznych

Sylabus przedmiotu Teoria procesów cieplnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria procesów cieplnych
Specjalność Projektowanie i budowa systemów energetycznych
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn Cieplnych i Siłowni Okrętowych
Nauczyciel odpowiedzialny Leszek Malinowski <Leszek.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 20 2,00,67egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka: rachunek różniczkowy i całkowy.
W-2Podstawy termodynamiki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zaawansowanymi działami termodynamiki.
C-2Nauczenie studentów wykonywania zaawansowanych obliczeń termodynamicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Równania stanu i przemiany termodynamiczne gazów rzeczywistych.1
T-A-2Obliczenia termodynamiczne dla dysz Bendemanna i de Lavala.1
T-A-3Obliczanie zapotrzebowania powietrza do spalania, składu spalin, temperatury spalania, strat energetycznych podczas spalania.1
T-A-4Sprawdzian nr 1.1
T-A-5Przeprowadzanie analizy egzergetycznej wybranych procesów cieplnych. Obliczanie egzergii, strat egzergii, sprawności egzergetycznej.2
T-A-6Obliczanie zaawansowanych obiegów cieplnych.1
T-A-7Obliczanie wymiany ciepła podczas typowych procesów cieplnych.2
T-A-8Sprawdzian nr 2.1
10
wykłady
T-W-1Termodynamika gazów rzeczywistych.2
T-W-2Przepływ czynnika ściśliwego.3
T-W-3Teoria spalania.3
T-W-4Analiza egzergetyczna procesów cieplnych.4
T-W-5Zaawansowane obiegi cieplne.4
T-W-6Elementy wymiany ciepła.4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.10
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Przygotowanie do wykładów.15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.15
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wyklad informacyjny.
M-2Metoda problemowa - wyklad problemowy.
M-3Metoda eksponująca - pokaz animacji zjawisk termodynamicznych.
M-4Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test pisemny z teorii i prostych zadań. Pytania i zadania zamknięte lub otwarte (egzamin).
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z teorii (wykład).
S-3Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań na tablicy (ćwiczenia).
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zadań (ćwiczenia).
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin ustny - wykłady.
S-6Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne (ćwiczenia).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D2-06_W01
Zna termodynamikę gazów rzeczywistych. Zna teorię przepływu czynnika ściśliwego. Zna teorię spalania. Ma wiedzę o analizie egzergetycznej procesów cieplnych. Zna zaawansowane obiegi cieplne. Ma wiedzę z wybranych działów wymiany ciepła.
O_2A_W02, O_2A_W03, O_2A_W16T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D2-06_U01
Potrafi wykonywać obliczenia termodynamiczne dla gazów rzeczywistych. Potrafi opisać matematycznie przepływ czynnika ściśliwego. Ma umiejętność wykonywania obliczeń dotyczących spalania. Potrafi przeprowadzić analizę egzergetyczną procesów cieplnych. Umie obliczać zaawansowane obiegi cieplne. Potrafi analizować procesy transportu ciepła.
O_2A_U09, O_2A_U24, O_2A_U25T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-4S-1, S-3, S-4, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D2-06_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska. Ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej.
O_2A_K02, O_2A_K06T2A_K02, T2A_K05InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-2, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D2-06_W01
Zna termodynamikę gazów rzeczywistych. Zna teorię przepływu czynnika ściśliwego. Zna teorię spalania. Ma wiedzę o analizie egzergetycznej procesów cieplnych. Zna zaawansowane obiegi cieplne. Ma wiedzę z wybranych działów wymiany ciepła.
2,0Nie ma wiedzy określonej w programie przedmiotu.
3,0Zna podstawowe elementy obowiązującego materiału.
3,5Zna i rozumie podstawowe elementy obowiązującego materiału.
4,0Dobrze zna i rozumie prawie cały obowiązujący materiał. Popełnia nieliczne, drobne blędy.
4,5Bardzo dobrze zna i rozumie prawie cały obowiązujący materiał. Popełnia nieliczne, drobne blędy.
5,0Bardzo dobrze zna i rozumie cały obowiązujący materiał.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D2-06_U01
Potrafi wykonywać obliczenia termodynamiczne dla gazów rzeczywistych. Potrafi opisać matematycznie przepływ czynnika ściśliwego. Ma umiejętność wykonywania obliczeń dotyczących spalania. Potrafi przeprowadzić analizę egzergetyczną procesów cieplnych. Umie obliczać zaawansowane obiegi cieplne. Potrafi analizować procesy transportu ciepła.
2,0Nie posiada umiejętności wynikających z programu przedmiotu.
3,0Posiada podstawowe umiejętności wynikające z programu przedmiotu.
3,5Posiada umiejętności wynikające z programu przedmiotu. Popełnia nieliczne błędy.
4,0Dobrze opanował umiejętności wynikające z programu przedmiotu.
4,5Posiada prawie wszystkie umiejętności wynikające z programu przedmiotu.
5,0Posiada wszystkie umiejętności wynikające z programu przedmiotu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D2-06_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska. Ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej.
2,0Nie posiadł żadnych kompetencji, uzyskanie ktorych było przewidziane w programie przedmiotu.
3,0Ma w podstawowym stopniu świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko.
3,5Ma w podstawowym stopniu świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
4,0Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska.
4,5Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska. Ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej.
5,0Ma pełną świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz całkowicie rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska. Ma pełną świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej.

Literatura podstawowa

  1. Malinowski L., Termodynamika, Skrypt elektroniczny - wydawnictwo własne, Szczecin, 2012
  2. Staniszewski B., Termodynamika, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 1986
  3. Szargut J., Termodynamika, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 2000, 7
  4. Szargut J., Guzik A., Górniak H., Programowany zbiór zadań z termodynamiki technicznej, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, 1979
  5. Wiśniewski S., Termodynamika techniczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Malinowska W., Malinowski L., Technika cieplna w rolnictwie. Zadania i przykłady., Wydawnictwa Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 1997, 1
  2. Cengel Y.A., Boles M.A., Thermodynamics. An Engineering Approach, Mc Graw Hill, Boston, 2008, 6

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Równania stanu i przemiany termodynamiczne gazów rzeczywistych.1
T-A-2Obliczenia termodynamiczne dla dysz Bendemanna i de Lavala.1
T-A-3Obliczanie zapotrzebowania powietrza do spalania, składu spalin, temperatury spalania, strat energetycznych podczas spalania.1
T-A-4Sprawdzian nr 1.1
T-A-5Przeprowadzanie analizy egzergetycznej wybranych procesów cieplnych. Obliczanie egzergii, strat egzergii, sprawności egzergetycznej.2
T-A-6Obliczanie zaawansowanych obiegów cieplnych.1
T-A-7Obliczanie wymiany ciepła podczas typowych procesów cieplnych.2
T-A-8Sprawdzian nr 2.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Termodynamika gazów rzeczywistych.2
T-W-2Przepływ czynnika ściśliwego.3
T-W-3Teoria spalania.3
T-W-4Analiza egzergetyczna procesów cieplnych.4
T-W-5Zaawansowane obiegi cieplne.4
T-W-6Elementy wymiany ciepła.4
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.10
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Przygotowanie do wykładów.15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D2-06_W01Zna termodynamikę gazów rzeczywistych. Zna teorię przepływu czynnika ściśliwego. Zna teorię spalania. Ma wiedzę o analizie egzergetycznej procesów cieplnych. Zna zaawansowane obiegi cieplne. Ma wiedzę z wybranych działów wymiany ciepła.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W02ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów fizyki, obejmującą: mechanikę techniczną, mechanikę płynów i termodynamikę, niezbędną do zrozumienia złożonych zjawisk fizycznych i procesów z obszaru oceanotechniki
O_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie budowy i zastosowania maszyn i urządzeń oraz instalacji i systemów wchodzących w skład obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W16ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania urządzeń i systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych opartą na podbudowanej teoretycznie wiedzy z zakresu termodynamiki i wymiany ciepła
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zaawansowanymi działami termodynamiki.
Treści programoweT-W-1Termodynamika gazów rzeczywistych.
T-W-2Przepływ czynnika ściśliwego.
T-W-3Teoria spalania.
T-W-4Analiza egzergetyczna procesów cieplnych.
T-W-5Zaawansowane obiegi cieplne.
T-W-6Elementy wymiany ciepła.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wyklad informacyjny.
M-2Metoda problemowa - wyklad problemowy.
M-3Metoda eksponująca - pokaz animacji zjawisk termodynamicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test pisemny z teorii i prostych zadań. Pytania i zadania zamknięte lub otwarte (egzamin).
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z teorii (wykład).
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin ustny - wykłady.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma wiedzy określonej w programie przedmiotu.
3,0Zna podstawowe elementy obowiązującego materiału.
3,5Zna i rozumie podstawowe elementy obowiązującego materiału.
4,0Dobrze zna i rozumie prawie cały obowiązujący materiał. Popełnia nieliczne, drobne blędy.
4,5Bardzo dobrze zna i rozumie prawie cały obowiązujący materiał. Popełnia nieliczne, drobne blędy.
5,0Bardzo dobrze zna i rozumie cały obowiązujący materiał.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D2-06_U01Potrafi wykonywać obliczenia termodynamiczne dla gazów rzeczywistych. Potrafi opisać matematycznie przepływ czynnika ściśliwego. Ma umiejętność wykonywania obliczeń dotyczących spalania. Potrafi przeprowadzić analizę egzergetyczną procesów cieplnych. Umie obliczać zaawansowane obiegi cieplne. Potrafi analizować procesy transportu ciepła.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U09potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, uwzględniając ewentualne ich modyfikacje, do modelowania i projektowania elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych przy pomocy odpowiednich narzędzi
O_2A_U24potrafi przeprowadzić analizę termodynamiczną procesów cieplnych, wykonać model cieplny procesu i wykonać obliczenia inżynierskie dotyczące procesów cieplnych
O_2A_U25potrafi zaprojektować złożony element, układ, system, proces, urządzenie czy obiekt oceanotechniczny z uwzględnieniem zadanej specyfikacji i aspektów pozatechnicznych oraz w dostępny sposób zrealizować ten projekt – co najmniej w części – wykorzystując właściwe metody, techniki i narzędzia, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Nauczenie studentów wykonywania zaawansowanych obliczeń termodynamicznych.
Treści programoweT-A-1Równania stanu i przemiany termodynamiczne gazów rzeczywistych.
T-A-2Obliczenia termodynamiczne dla dysz Bendemanna i de Lavala.
T-A-3Obliczanie zapotrzebowania powietrza do spalania, składu spalin, temperatury spalania, strat energetycznych podczas spalania.
T-A-5Przeprowadzanie analizy egzergetycznej wybranych procesów cieplnych. Obliczanie egzergii, strat egzergii, sprawności egzergetycznej.
T-A-6Obliczanie zaawansowanych obiegów cieplnych.
T-A-7Obliczanie wymiany ciepła podczas typowych procesów cieplnych.
Metody nauczaniaM-4Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test pisemny z teorii i prostych zadań. Pytania i zadania zamknięte lub otwarte (egzamin).
S-3Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań na tablicy (ćwiczenia).
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zadań (ćwiczenia).
S-6Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne (ćwiczenia).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada umiejętności wynikających z programu przedmiotu.
3,0Posiada podstawowe umiejętności wynikające z programu przedmiotu.
3,5Posiada umiejętności wynikające z programu przedmiotu. Popełnia nieliczne błędy.
4,0Dobrze opanował umiejętności wynikające z programu przedmiotu.
4,5Posiada prawie wszystkie umiejętności wynikające z programu przedmiotu.
5,0Posiada wszystkie umiejętności wynikające z programu przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D2-06_K01Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska. Ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
O_2A_K06ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zaawansowanymi działami termodynamiki.
Treści programoweT-W-1Termodynamika gazów rzeczywistych.
T-W-2Przepływ czynnika ściśliwego.
T-W-3Teoria spalania.
T-W-4Analiza egzergetyczna procesów cieplnych.
T-W-5Zaawansowane obiegi cieplne.
T-W-6Elementy wymiany ciepła.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wyklad informacyjny.
M-2Metoda problemowa - wyklad problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z teorii (wykład).
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin ustny - wykłady.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiadł żadnych kompetencji, uzyskanie ktorych było przewidziane w programie przedmiotu.
3,0Ma w podstawowym stopniu świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko.
3,5Ma w podstawowym stopniu świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
4,0Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska.
4,5Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska. Ma świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej.
5,0Ma pełną świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz całkowicie rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska. Ma pełną świadomość ważności profesjonalnego postępowania w wykonywaniu zawodu oraz respektowania etyki zawodowej.