Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Budowa obiektów offshore i konstrukcji wielkowymiarowych
Sylabus przedmiotu Statki śródlądowe i przybrzeżne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Statki śródlądowe i przybrzeżne | ||
Specjalność | Projektowanie i budowa okrętów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z konstrukcji okrętów z poprzednich semestrów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość podstawowych dokumentów normatywnych dotyczących projektowania i eksploatacji statków śródlądowych i przybrzeżnych. |
C-2 | Umiejętność formułowania podstawowych cech konstrukcyjnych statków śródlądowych i przybrzeżnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Przegląd i zapoznanie się z normami i przepisami dotyczącymi projektowania i eksploatacji statków śródlądowych i przybrzeżnych. | 4 |
T-P-2 | Przegląd i charakterystyka techniczna wybranych typów statków śródlądowych i przybrzeżnych. | 10 |
T-P-3 | Zaliczenie projektów. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe zadania żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej. | 1 |
T-W-2 | Warunki środowiskowe eksploatacji statków śródlądowych i przybrzeżnych. Porty śródlądowe. | 2 |
T-W-3 | Klasyfikacja statków śródlądowych i przybrzeżnych. Normy, towarzystwa klasyfikacyjne i przepisy dotyczące statków śródlądowych i przybrzeżnych. | 2 |
T-W-4 | Wybrane zagadnienia z teorii i projektowania statków śródlądowych i przybrzeżnych (wymiary główne, kształt statku i jego zapis, uproszczone obliczenia hydrostatyczne, niektóre zagadnienia związane z obliczeniami oporu i napędu). | 2 |
T-W-5 | Wybrane zagadnienia konstrukcji statków śródlądowych i przybrzeżnych (układy konstrukcyjne, materiały konstrukcyjne i wyroby fabryczne, techniki łączenia elementów konstrukcyjnych, konstrukcja rejonów kadłuba). | 2 |
T-W-6 | Statki do pracy w zespołach. Systemy barkowcowe. | 1 |
T-W-7 | Wyposażenie statków śródlądowych. Obciążenia konstrukcji od mechanizmów i urządzeń. | 2 |
T-W-8 | Przystosowanie statku do ruchu na drogach wodnych śródlądowych - śluzowanie i przepływanie pod mostami, odległość od poprzecznego obrysu drogi w czasie ruchu, ruch statków i zestawów sztywnych na łukach, zestawy odkształcalne. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestniczenie w zajeciach audytoryjnych. | 15 |
A-P-2 | Opracowanie zadań domowych. | 8 |
A-P-3 | Przygotowanie się do zaliczenia projektów. | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Własne studia literaturowe. | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu. | 3 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie. |
M-2 | Ćwiczenia projektowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena projektów wykonanych samodzielnie przez studenta. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena egzaminu pisemnego z wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D1-12_W01 Absolwent posiada wiedzę w zakresie funkcji, rodzajów, sposobów napędu, wyposażenia, konstrukcji, eksploatacji i oddziwływania na środowisko statków śródlądowych i przybrzeżnych. | O_1A_W14, O_1A_W15, O_1A_W16, O_1A_W17, O_1A_W18, O_1A_W21 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D1-12_U01 Absolwent potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy funkcjonowania a także sporządzić elementy dokumentacji projektowej statków śródlądowych i przybrzeżnych. | O_1A_U04, O_1A_U07 | T1A_U03, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U13 | InzA_U02, InzA_U05 | C-1, C-2 | T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_D1-12_K01 Absolwent jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz jest gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole oraz ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania. | O_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-P-2, T-P-3 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D1-12_W01 Absolwent posiada wiedzę w zakresie funkcji, rodzajów, sposobów napędu, wyposażenia, konstrukcji, eksploatacji i oddziwływania na środowisko statków śródlądowych i przybrzeżnych. | 2,0 | Absolwent nie posiada wystarczającej wiedzy na temat funkcji, rodzajów, sposobów napędu, wyposażenia, konstrukcji, eksploatacji i oddziwływania na środowisko statków śródlądowych i przybrzeżnych. |
3,0 | Absolwent posiada wystarczającą wiedzę na temat funkcji, rodzajów, sposobów napędu, wyposażenia, konstrukcji, eksploatacji i oddziwływania na środowisko statków śródlądowych i przybrzeżnych. | |
3,5 | Absolwent posiada powierzchowną wiedzę na temat funkcji, rodzajów, sposobów napędu, wyposażenia, konstrukcji, eksploatacji i oddziwływania na środowisko statków śródlądowych i przybrzeżnych. | |
4,0 | Absolwent posiada znaczną wiedzę na temat funkcji, rodzajów, sposobów napędu, wyposażenia, konstrukcji, eksploatacji i oddziwływania na środowisko statków śródlądowych i przybrzeżnych. | |
4,5 | Absolwent posiada szeroką wiedzę na temat funkcji, rodzajów, sposobów napędu, wyposażenia, konstrukcji, eksploatacji i oddziwływania na środowisko statków śródlądowych i przybrzeżnych. | |
5,0 | Absolwent posiada bardzo szeroką wiedzę na temat funkcji, rodzajów, sposobów napędu, wyposażenia, konstrukcji, eksploatacji i oddziwływania na środowisko statków śródlądowych i przybrzeżnych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D1-12_U01 Absolwent potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy funkcjonowania a także sporządzić elementy dokumentacji projektowej statków śródlądowych i przybrzeżnych. | 2,0 | Absolwent nie potrafi zadowalająco dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy funkcjonowania a także sporządzić elementy dokumentacji projektowej statków śródlądowych i przybrzeżnych. |
3,0 | Absolwent potrafi wystarczająco dobrze dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy funkcjonowania a także sporządzić elementy dokumentacji projektowej statków śródlądowych i przybrzeżnych. | |
3,5 | Absolwent potrafi słabo dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy funkcjonowania a także sporządzić elementy dokumentacji projektowej statków śródlądowych i przybrzeżnych. | |
4,0 | Absolwent potrafi dobrze dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy funkcjonowania a także sporządzić elementy dokumentacji projektowej statków śródlądowych i przybrzeżnych. | |
4,5 | Absolwent potrafi dość dobrze dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy funkcjonowania a także sporządzić elementy dokumentacji projektowej statków śródlądowych i przybrzeżnych. | |
5,0 | Absolwent potrafi bardzo dobrze dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy funkcjonowania a także sporządzić elementy dokumentacji projektowej statków śródlądowych i przybrzeżnych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_D1-12_K01 Absolwent jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz jest gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole oraz ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania. | 2,0 | Absolwent nie jest świadom odpowiedzialności za pracę własną oraz nie jest gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole oraz ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania. |
3,0 | Absolwent jest wystarczająco świadom odpowiedzialności za pracę własną oraz jest wystarczajaco gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole oraz ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania | |
3,5 | Absolwent wykazuje niski poziom świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowości do podporządkowania się zasadom pracy w zespole oraz ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | |
4,0 | Absolwent wykazuje znaczny poziom świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowości do podporządkowania się zasadom pracy w zespole oraz ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | |
4,5 | Absolwent wykazuje wysoki poziom świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowości do podporządkowania się zasadom pracy w zespole oraz ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | |
5,0 | Absolwent wykazuje bardzo wysoki poziom świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowości do podporządkowania się zasadom pracy w zespole oraz ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania |
Literatura podstawowa
- Kulczyk J., Winter J., Śródlądowy transport wodny, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2003
- Żylicz A., Statki śródlądowe, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1979
Literatura dodatkowa
- Mazurkiewicz B.K., Śródlądowe drogi wodne i budowle hydrotechniczne. Materiały pomocnicze do wykładów., Fundacja Rozwoju WSM w Szczecinie, Szczecin, 2002
- Mazurkiewicz B.K., Śródlądowe drogi wodne i budowle hydrotechniczne. Materiały pomocnicze do ćwiczeń., Fundacja Rozwoju WSM w Szczecinie, Szczecin, 2002
- Tołkacz L., Infrastruktura transportu wodnego. Tom I. Infrastruktura transportu śródlądowego., Szczecin, 2010