Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Modelowanie procesów produkcyjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Modelowanie procesów produkcyjnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Radosław Rutkowski <Radoslaw.Rutkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Radosław Rutkowski <Radoslaw.Rutkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,50,33zaliczenie
wykładyW6 30 2,50,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka
W-2statystyka
W-3organizacja produkcji
W-4podstawy technologii budowy statków.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Procedury modelowania procesów produkcyjnych.
C-2Zastosowanie modeli procesów produkcyjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zastosowanie narzędzi statystycznych do analizy procesów produkcyjnych.5
T-A-2Matematyczny opis procesów produkcyjnych.3
T-A-3Procedury modelowania.5
T-A-4Możliwości wykorzystania modeli procesów produkcyjnych.2
15
wykłady
T-W-1Terminologia i pojęcia podstawowe.3
T-W-2Elementy teorii jakości.2
T-W-3Wprowadzenie w zagadnienia procesów modelowania.2
T-W-4Modelowanie matematyczne.5
T-W-5Własności i charakterystyki procesu produkcyjnego związane z analizą ekonomiczną.4
T-W-6Zastosowanie metod statystycznych oraz ekonometrycznych w modelowaniu produkcji.12
T-W-7Modelowanie produkcji a zarządzanie jakością.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studiowanie literatury15
A-A-3przygotowanie do zaliczenia8
38
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury23
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
63

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Ćwiczenia: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry i bazy technicznej zakładów przemysłu oceanotechnicznego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O02-1_W22
Student ma wiedzę w zakresie modelowania i optymalizacji systemów oceanotechnicznych i procesów technologicznych
O_1A_W22T1A_W02, T1A_W07InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O02-1_U13
Student potrafi dobrać metody i narzędzia do rozwiązania zadań inżynierskich charakterystycznych dla oceanotechniki, w tym szczególnie wykorzy-stać narzędzia komputerowe w modelowaniu i obliczeniach, projektowaniu obiektów technicznych, sterowaniu procesami technologicznymi
O_1A_U13T1A_U16InzA_U08C-1, C-2T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_O02-1_W22
Student ma wiedzę w zakresie modelowania i optymalizacji systemów oceanotechnicznych i procesów technologicznych
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_O02-1_U13
Student potrafi dobrać metody i narzędzia do rozwiązania zadań inżynierskich charakterystycznych dla oceanotechniki, w tym szczególnie wykorzy-stać narzędzia komputerowe w modelowaniu i obliczeniach, projektowaniu obiektów technicznych, sterowaniu procesami technologicznymi
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje

Literatura podstawowa

  1. Hryniewicz O., Nowoczesne metody statystycznego sterowania jakością, Omni-tech Press, Warszawa, 1996
  2. Rutkowski R., Modelowanie systemów kontroli geometrycznej prefabrykacji i montażŜu konstrukcji okrętowych, Transport zintegrowany, Materiały VII Konferencji Okrętownictwo i Oceanotechnika, Międzyzdroje, 2004
  3. Rutkowski R., Modelowanie systemów kontroli geometrycznej przestrzennych konstrukcji stalowych w aspekcie wymaganych standardów dokładnościowych, Politechnika Szczecińska, Wydział Techniki Morskiej, Szczecin, 2005, Rozprawa Doktorska
  4. Tarnowski W., Wspomaganie komputerowe CAD CAM, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zastosowanie narzędzi statystycznych do analizy procesów produkcyjnych.5
T-A-2Matematyczny opis procesów produkcyjnych.3
T-A-3Procedury modelowania.5
T-A-4Możliwości wykorzystania modeli procesów produkcyjnych.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Terminologia i pojęcia podstawowe.3
T-W-2Elementy teorii jakości.2
T-W-3Wprowadzenie w zagadnienia procesów modelowania.2
T-W-4Modelowanie matematyczne.5
T-W-5Własności i charakterystyki procesu produkcyjnego związane z analizą ekonomiczną.4
T-W-6Zastosowanie metod statystycznych oraz ekonometrycznych w modelowaniu produkcji.12
T-W-7Modelowanie produkcji a zarządzanie jakością.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studiowanie literatury15
A-A-3przygotowanie do zaliczenia8
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury23
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_O02-1_W22Student ma wiedzę w zakresie modelowania i optymalizacji systemów oceanotechnicznych i procesów technologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W22ma wiedzę w zakresie modelowania i optymalizacji systemów oceanotechnicznych i procesów technologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Procedury modelowania procesów produkcyjnych.
C-2Zastosowanie modeli procesów produkcyjnych.
Treści programoweT-W-1Terminologia i pojęcia podstawowe.
T-A-1Zastosowanie narzędzi statystycznych do analizy procesów produkcyjnych.
T-W-2Elementy teorii jakości.
T-W-3Wprowadzenie w zagadnienia procesów modelowania.
T-W-4Modelowanie matematyczne.
T-W-5Własności i charakterystyki procesu produkcyjnego związane z analizą ekonomiczną.
T-W-6Zastosowanie metod statystycznych oraz ekonometrycznych w modelowaniu produkcji.
T-W-7Modelowanie produkcji a zarządzanie jakością.
T-A-2Matematyczny opis procesów produkcyjnych.
T-A-3Procedury modelowania.
T-A-4Możliwości wykorzystania modeli procesów produkcyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_O02-1_U13Student potrafi dobrać metody i narzędzia do rozwiązania zadań inżynierskich charakterystycznych dla oceanotechniki, w tym szczególnie wykorzy-stać narzędzia komputerowe w modelowaniu i obliczeniach, projektowaniu obiektów technicznych, sterowaniu procesami technologicznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U13potrafi zaprojektować urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla oceanotechniki, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Procedury modelowania procesów produkcyjnych.
C-2Zastosowanie modeli procesów produkcyjnych.
Treści programoweT-W-1Terminologia i pojęcia podstawowe.
T-A-1Zastosowanie narzędzi statystycznych do analizy procesów produkcyjnych.
T-W-2Elementy teorii jakości.
T-W-3Wprowadzenie w zagadnienia procesów modelowania.
T-W-4Modelowanie matematyczne.
T-W-5Własności i charakterystyki procesu produkcyjnego związane z analizą ekonomiczną.
T-W-6Zastosowanie metod statystycznych oraz ekonometrycznych w modelowaniu produkcji.
T-W-7Modelowanie produkcji a zarządzanie jakością.
T-A-2Matematyczny opis procesów produkcyjnych.
T-A-3Procedury modelowania.
T-A-4Możliwości wykorzystania modeli procesów produkcyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Ćwiczenia: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry i bazy technicznej zakładów przemysłu oceanotechnicznego.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje