Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (N1)
specjalność: Transport portowy i przemysłowy
Sylabus przedmiotu Systemy transportowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy transportowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Sułek <Jolanta.Sulek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość środków transportu i infrastruktury transportu |
W-2 | Znajomość organizacji i zarządzania w transporcie oraz ekonomiki transportu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdolność oceny jakości systemów transportowych, ich przydatności dla procesów transportowych a także organizacji przewozów ładunków i osób |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Cechy systemu transportowego | 4 |
T-A-2 | Koordynacja systemu transportowego | 4 |
T-A-3 | Transport w systemie logistycznym przedsiębiorstwa | 4 |
T-A-4 | Uwarunkowania funkcjonalne rynku komunikacji miejskiej | 3 |
T-A-5 | Dioskonalenie jakości usług w komunikacji miejskiej | 4 |
T-A-6 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Transport osobowy i towarowy w systemie gospodarczym kraju, miasta, regionu | 4 |
T-W-2 | Prognozowanie i modelowanie ruchu osobowego i towarowego | 3 |
T-W-3 | Podział ruchu na środki transportu | 3 |
T-W-4 | Ocena systemów transportowych | 2 |
T-W-5 | Organizacja i technologia przewozu ładunków i osób | 3 |
T-W-6 | Dobór środków do zadań transportowych | 2 |
T-W-7 | Koordynacja przewozów z pracą punktów ładunkowych | 2 |
T-W-8 | Kierowanie przewozami, służba dyspozytorska i eksploatacyjna | 4 |
T-W-9 | Elastyczne systemy transportu | 2 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 20 |
A-A-2 | Studiowanie literatury i czasopism fachowych | 15 |
A-A-3 | Przygotrowanie do zaliczenia ćwiczeń | 15 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 25 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie i udział w egzaminie | 5 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z treści wykładowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne zadań ćwiczeniowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C17 N_W01 Sudent ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą funkcjonowania systemów transportowych, zna i rozumie zasady ich analizy | TR_1A_W06 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W02, InzA_W03 | C-1 | T-W-6, T-W-9, T-A-1, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C17 N_U01 Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne, w tym urządzenia, obiekty i systemy transportowe | TR_1A_U13 | T1A_U13 | InzA_U05 | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
TR_1A_C17 N_U02 Student potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować podstawowe elementy systemu transportowego i sposób ich powiązania | TR_1A_U17 | T1A_U16 | InzA_U08 | C-1 | T-W-7, T-W-9, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
TR_1A_C17_U03 Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne | TR_1A_U11 | T1A_U10 | InzA_U03 | C-1 | T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
TR_1A_C17_U04 Student potrafi wykorzystywać rachunek ekonomiczny w transporcie, potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich | TR_1A_U14 | T1A_U12 | InzA_U04 | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_1A_C17 N_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działania systemów transportowych, w tym ich wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | TR_1A_K02 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1 | T-W-4, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C17 N_W01 Sudent ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą funkcjonowania systemów transportowych, zna i rozumie zasady ich analizy | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C17 N_U01 Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne, w tym urządzenia, obiekty i systemy transportowe | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | . Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_1A_C17 N_U02 Student potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować podstawowe elementy systemu transportowego i sposób ich powiązania | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_1A_C17_U03 Student potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
TR_1A_C17_U04 Student potrafi wykorzystywać rachunek ekonomiczny w transporcie, potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_1A_C17 N_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działania systemów transportowych, w tym ich wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Wojewódzka-Król K., Transport, Uniwersytet Gdański, Gdańsk, 2006
- Liberadzki B., Mindur L., Uwarunkowania rozwoju systeu transportowego Polski, Instytut Technologii Eksploatacji 0- PIB, Warszawa - Radom, 2007
- Wronka J., Transport kombinowany w aspekcie zrównoważonego rozwoju, Naukowe Ośrodka Badawczego Ekonomiki Transportu P.P., Warszawa -Szczecin, 2002
- Wyszomirski O., Funkcjonowanie rynku komunikacji miejskiej, Uniwersytet Gdański, Gdańsk, 1998