Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (N2)
specjalność: Transport żywności
Sylabus przedmiotu Systemy energetyczne i napęd:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy energetyczne i napęd | ||
Specjalność | Inżynieria floty morskiej | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Maszyn Cieplnych i Siłowni Okrętowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Michalski <Ryszard.Michalski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy teorii systemów. Maszyny cieplne. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Podstawowa wiedza z zakresu systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych ze szczególnym uwzględnieniem systemów napędowych oraz charakterystyk napędowych i zagadnień współpracy układu ruchowego statku. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie układu napędowego statku w zmiennych warunkach pływania z użyciem symulatora siłowni okrętowych. Sterowanie optymalne układem napędowym. Symulacja pracy wybranych instalacji siłowni okrętowych. | 9 |
T-L-2 | Zaliczanie laboratoriów. | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicje i przeznaczenie siłowni okrętowych oraz systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych. Wymagania stawiane siłowniom okrętowym. Klasyfikacja siłowni okrętowych. Charakterystyka nieodnawialnych i odnawialnych nośników energii pierwotnej. | 3 |
T-W-2 | Rozwiązania niekonwencjonalne, w tym: jądrowe, hybrydowe i z ogniwami paliwowymi. | 2 |
T-W-3 | Charakterystyka ogólna głównych zespołów napędowych, elektrowni, kotlowni i systemów pomocniczych. Wybrane charakterystyki energetyczne, masowe i gabarytowe siłowni okrętowych. | 2 |
T-W-4 | Współpraca układu napędowego w zmiennych warunkach pływania. Sposoby rozszerzenia pola pracy silnika. Zbiorcze charakterystyki napędowe. | 2 |
T-W-5 | Zasada pracy oraz ogólna charakterystyka głównych urządzeń i mechanizmów siłowni turboparowych. | 2 |
T-W-6 | Zasada pracy oraz ogólna charakterystyka zasadniczych elementów siłowni turbogazowych i kombinowanych. | 2 |
T-W-7 | Charakterystyka systemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych. | 1 |
T-W-8 | Zaliczenie wykladów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 9 |
A-L-2 | Przygotowanie do laboratoriow oraz przygotowywanie sprawozdań. | 15 |
A-L-3 | Zaliczanie laboratoriow. | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 14 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 10 |
A-W-3 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda problemowa: wykład problemowy. |
M-3 | Metody programowane z użyciem komputera i symulatora siłowni okrętowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy nabytej podczas wykładów i własnych studiów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie odbywanych laboratoriów oraz bieżaca identyfikacja ewentualnych braków. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D2-04_W02 Student powinien być w stanie wyjaśnić przeznaczenie, zasady pracy, budowę i specyfikę różnych typów sytemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych, ze szczególnym uwzględnieniem ich układów napędowych. | TR_2A_W03, TR_2A_W05, TR_2A_W10 | T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W08 | InzA2_W03, InzA2_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D2-04_U02 Student powinien posiadać umiejętności w zakresie podstawowych obliczeń głównych elementów okrętowych systemow energetycznych spełniających wymogi towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych norm, przepisów i wymagań uwzględnianych przy ich projektowaniu i budowie. | TR_2A_U10, TR_2A_U11, TR_2A_U13 | T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U15 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05 | C-1 | T-L-1 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D2-04_K01 Student ma świadomość wpływu eksploatowanych systemów transportowych na aspekty pozatechniczne, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń i wpływu na środowisko. | TR_2A_K02, TR_2A_K07 | T2A_K02, T2A_K07 | InzA2_K01 | C-1 | T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D2-04_W02 Student powinien być w stanie wyjaśnić przeznaczenie, zasady pracy, budowę i specyfikę różnych typów sytemów energetycznych obiektów oceanotechnicznych, ze szczególnym uwzględnieniem ich układów napędowych. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu. |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
3,5 | Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia. | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową. | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D2-04_U02 Student powinien posiadać umiejętności w zakresie podstawowych obliczeń głównych elementów okrętowych systemow energetycznych spełniających wymogi towarzystw klasyfikacyjnych oraz innych norm, przepisów i wymagań uwzględnianych przy ich projektowaniu i budowie. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D2-04_K01 Student ma świadomość wpływu eksploatowanych systemów transportowych na aspekty pozatechniczne, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń i wpływu na środowisko. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych. |
3,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym. | |
3,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym. | |
4,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu. | |
4,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość. | |
5,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną świadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- Balcerski A., Siłownie okrętowe, Wyd. Ucz. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1990
- Chmielniak T.J., Technologie energetyczne, Wyd. Ucz. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2004
- Jastrzębska G., Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warszawa, 2007
- Laudyn D., Pawlik M., Strzelczyk F., Elektrownie, WNT, Warszawa, 2000
- Michalski R., Siłownie okrętowe, Wyd. Ucz. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1997
Literatura dodatkowa
- J. Szargut J. i inni., Racjonalizacja użytkowania energii w zakładach przemysłowych, Fundacja Poszanowania Energii, Warszawa, 1994