Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)

Sylabus przedmiotu Teoria niezawodności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria niezawodności
Specjalność Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Stanisław Masiuk <Stanislaw.Masiuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 9 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 9 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Elementy matematyki (teoria prawdopodobieństwa, macierze stochastyczne).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Sudent zapoznana się z problemami opisu i analizy matematycznej procesowego zachowania zbiorowości środków technicznych oraz zrozumie funkcjonowanie przedsięwzięć zabezpieczających niezawodność ich funkcjonowania.
C-2Student osiągnie zdolności stosowania zależnosci teoretycznych do do obliczenia charakterystyk niezawodności przy uzyciu konkretnych modeli niezawodnosci dla podstawowych sytemów połaczenie elementów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyznaczenie podstawowych charakterystyk czasu życia obiektu oraz zależności pomiędzy charakterystykami. Funkcja intensywności uszkodzeń dla róznych rozkładów prawdopodobieństwa.2
T-A-2Niezawodność i zawodność struktury, szeregowej, równoległeej i mieszanej.1
T-A-3Macierz stochastyczna przejścia stanów w teorii niezawodności.2
T-A-4Funkcja gotowości.1
T-A-5Wyznaczenie czasu wstępnego starzenia się obiektu.1
T-A-6Wyznaczenie czsu pracy bez awaryjnej i czasu wymuszonego postoju.1
T-A-7Wyznaczeni9e funkcji gotowości dla etapów strategii obsługiwania.1
9
wykłady
T-W-1Podstawawe pojęcia w teorii niezawodności. Zadania teorii niezawodności. Typy niezawodności. Prawa niezawodnosci. Elementy prawdopodobieństwa w teorii niezawodności. Podstawowe charakterystyki. Intensywność uszkodzeń. Prawdopodobieństwo awarii na odcinku czasu. Gęstość prawdopodobieństwa czasu odnowy i intensywność uszkodzeń. Funkcja niezawodności i zawodności. Modele niezawodności.2
T-W-2Niezawodność układów szeregowych, równoległych i mieszanych. Zawodność i niezawodność systemu. Intensywność uszkodzeń całego systemu.2
T-W-3Charakterystyki przydatności do remontu. Prawdopodobieństwo wykonania i nie wykonania remontu w zadanym czasie. Intensywność uszkodzeń obiektów nie naprawialnych. Średnia liczba uszkodzeń.2
T-W-4Czas wstępnego starzenia sie obiektu. Średni koszt eksploatacji. Startegia wymiany profilaktycznej. Gotowość obiektu. Strategie obsługiwania. Algorytm wykonania. obsługi. Optymalizacja niezawodności.2
T-W-5Macierz pzrejścia n jednakowych pracujących elementów równolegle.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-A-2Analiza tresci zadań z zajęć audytoryjnych.9
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianu.12
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Analiza informacji przekazanych na wykładach.10
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu.11
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Zajęcia audytoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnego sprawdzdianu na zakończenie semestu o treści teoretycznej.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć audytoryjnych w formie pisemnego sprawdzdianu na zakończenie semestu o treści obliczeniowej.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za przedmiot jest oceną średnią ważoną z ocen wszystkich form zajęć.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C08-11_W01
Sudent zapoznana się z problemami opisu i analizy matematycznej procesowego zachowania zbiorowości środków technicznych oraz zrozumie funkcjonowanie przedsięwzięć zabezpieczających niezawodność ich funkcjonowania.
ICPN_2A_W01, ICPN_2A_W08T2A_W01, T2A_W06InzA2_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C08-11_U01
Student osiągnie zdolności stosowania zależnosci teoretycznych do do obliczenia charakterystyk niezawodności przy uzyciu konkretnych modeli niezawodnosci dla podstawowych sytemów połaczenie elementów.
ICPN_2A_U15T2A_U15InzA2_U05C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C08-11_K01
Student zrozumie ważne problemy związane z tworzeniem konstrukcji urządzeń o konfiguracji zapewnającej komfort bezawaryjność eksploatacji oraz łatwość napraw nieprzewidzianych uszkodzeń.
ICPN_2A_K01, ICPN_2A_K02T2A_K01, T2A_K02InzA2_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C08-11_W01
Sudent zapoznana się z problemami opisu i analizy matematycznej procesowego zachowania zbiorowości środków technicznych oraz zrozumie funkcjonowanie przedsięwzięć zabezpieczających niezawodność ich funkcjonowania.
2,0Student nie orientuje sie w problemach teorii niezawodności.
3,0Student w stopniu ograniczonym oreientuje sie w problemach niezawodnosci i posiada ogólnikowa wiedzę o problemach bezawaryjnej pracy środków technicznych
3,5Student posiada wiedze odnoścnie charakterystyk teorii niezawodności oraz oreientuje się w problemach zawodności i niezawodności systemów.
4,0Student posiada wiedzę pozwalającą zdefiniować charakterystyki miezawodności dla różnych modelj wraz z dyskusyjnym omówieniem wystepujacych parametrów.
4,5Student posiada wiedzę dotyczaca formułowania równania równań zteorii niezawodności.
5,0Sudent posiada wiedzę pozwalająca swobodnie poruszać się w problemach teorii niezawodności systemów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C08-11_U01
Student osiągnie zdolności stosowania zależnosci teoretycznych do do obliczenia charakterystyk niezawodności przy uzyciu konkretnych modeli niezawodnosci dla podstawowych sytemów połaczenie elementów.
2,0Student nie jest w stanie wykonać jakiekolwiek obliczeni cyfrowe dotyczące nawet elementarnych relacji matematycznych z teorrii niezaqwodności.
3,0Studentjest w stanie wykonać obliczeni cyfrowe dotyczące elementarnych relacji matematycznych z teorrii niezawodności.
3,5Student umie obliczyć niezawodność i zawodność dla obranej struktury systemu połaczeń.
4,0Student umie formułować macierz przejścia stanów oraz czas odnowy profilaktycznej dla wybranej strategii.
4,5Student umie obliczyć wartości charakterystyk z teorii odnowy w oaprciu o zbiory niezależnych obserwacji czasu pracy obiektów do uszkodzenia.
5,0Student umie obliczyć wartości charakterystyk z teorii odnowy oraz umie wykozrystywać elementy optymalizacji w teorii odnowy ze względu na efekty finansowe.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C08-11_K01
Student zrozumie ważne problemy związane z tworzeniem konstrukcji urządzeń o konfiguracji zapewnającej komfort bezawaryjność eksploatacji oraz łatwość napraw nieprzewidzianych uszkodzeń.
2,0Student nie jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; nie jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; jest chętny do samodzielnego formułowania problemów badawczych, projektowych i obliczeniowych.
4,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe.
4,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu.
5,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu; postępuje zgodnie z zasadami etyki oraz wykazuje zdolność do kierowania zespołem zdeterminowanym do osiągnięcia założonego celu.

Literatura podstawowa

  1. Bielajew I.K., Gniedenko B.W., Sołowiew A.D., Metody matematyczne w teorii niezawodności, WNT, Warszawa, 1968
  2. Migdalski J. (praca zbiorowa), Inżynieria niezawodności (Poradnik)., Wyd. ATR, Budgoszcz, 1992
  3. Bucior J., Teoria niezawodności, Wyd. PRz, Rzeszów, 1989

Literatura dodatkowa

  1. Wyszyńska-Fiok K, Jaźwiński J., Niezawodnośc systemów technicznych, PWN, Warszawa, 1990
  2. Ziemba S., i inni, Fizyczne aspekty trwałaości i niezawodności obiektów technicznych, Wyd. PP, Poznań, 1976

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyznaczenie podstawowych charakterystyk czasu życia obiektu oraz zależności pomiędzy charakterystykami. Funkcja intensywności uszkodzeń dla róznych rozkładów prawdopodobieństwa.2
T-A-2Niezawodność i zawodność struktury, szeregowej, równoległeej i mieszanej.1
T-A-3Macierz stochastyczna przejścia stanów w teorii niezawodności.2
T-A-4Funkcja gotowości.1
T-A-5Wyznaczenie czasu wstępnego starzenia się obiektu.1
T-A-6Wyznaczenie czsu pracy bez awaryjnej i czasu wymuszonego postoju.1
T-A-7Wyznaczeni9e funkcji gotowości dla etapów strategii obsługiwania.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawawe pojęcia w teorii niezawodności. Zadania teorii niezawodności. Typy niezawodności. Prawa niezawodnosci. Elementy prawdopodobieństwa w teorii niezawodności. Podstawowe charakterystyki. Intensywność uszkodzeń. Prawdopodobieństwo awarii na odcinku czasu. Gęstość prawdopodobieństwa czasu odnowy i intensywność uszkodzeń. Funkcja niezawodności i zawodności. Modele niezawodności.2
T-W-2Niezawodność układów szeregowych, równoległych i mieszanych. Zawodność i niezawodność systemu. Intensywność uszkodzeń całego systemu.2
T-W-3Charakterystyki przydatności do remontu. Prawdopodobieństwo wykonania i nie wykonania remontu w zadanym czasie. Intensywność uszkodzeń obiektów nie naprawialnych. Średnia liczba uszkodzeń.2
T-W-4Czas wstępnego starzenia sie obiektu. Średni koszt eksploatacji. Startegia wymiany profilaktycznej. Gotowość obiektu. Strategie obsługiwania. Algorytm wykonania. obsługi. Optymalizacja niezawodności.2
T-W-5Macierz pzrejścia n jednakowych pracujących elementów równolegle.1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-A-2Analiza tresci zadań z zajęć audytoryjnych.9
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianu.12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Analiza informacji przekazanych na wykładach.10
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu.11
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C08-11_W01Sudent zapoznana się z problemami opisu i analizy matematycznej procesowego zachowania zbiorowości środków technicznych oraz zrozumie funkcjonowanie przedsięwzięć zabezpieczających niezawodność ich funkcjonowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICPN_2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu procesów inżynierii chemicznej i procesowej
ICPN_2A_W08ma podstawową wiedzę o żywotności urządzeń, obiektów, systemów i produktów w procesach wytwórczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Sudent zapoznana się z problemami opisu i analizy matematycznej procesowego zachowania zbiorowości środków technicznych oraz zrozumie funkcjonowanie przedsięwzięć zabezpieczających niezawodność ich funkcjonowania.
Treści programoweT-W-1Podstawawe pojęcia w teorii niezawodności. Zadania teorii niezawodności. Typy niezawodności. Prawa niezawodnosci. Elementy prawdopodobieństwa w teorii niezawodności. Podstawowe charakterystyki. Intensywność uszkodzeń. Prawdopodobieństwo awarii na odcinku czasu. Gęstość prawdopodobieństwa czasu odnowy i intensywność uszkodzeń. Funkcja niezawodności i zawodności. Modele niezawodności.
T-W-2Niezawodność układów szeregowych, równoległych i mieszanych. Zawodność i niezawodność systemu. Intensywność uszkodzeń całego systemu.
T-W-3Charakterystyki przydatności do remontu. Prawdopodobieństwo wykonania i nie wykonania remontu w zadanym czasie. Intensywność uszkodzeń obiektów nie naprawialnych. Średnia liczba uszkodzeń.
T-W-4Czas wstępnego starzenia sie obiektu. Średni koszt eksploatacji. Startegia wymiany profilaktycznej. Gotowość obiektu. Strategie obsługiwania. Algorytm wykonania. obsługi. Optymalizacja niezawodności.
T-W-5Macierz pzrejścia n jednakowych pracujących elementów równolegle.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnego sprawdzdianu na zakończenie semestu o treści teoretycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie orientuje sie w problemach teorii niezawodności.
3,0Student w stopniu ograniczonym oreientuje sie w problemach niezawodnosci i posiada ogólnikowa wiedzę o problemach bezawaryjnej pracy środków technicznych
3,5Student posiada wiedze odnoścnie charakterystyk teorii niezawodności oraz oreientuje się w problemach zawodności i niezawodności systemów.
4,0Student posiada wiedzę pozwalającą zdefiniować charakterystyki miezawodności dla różnych modelj wraz z dyskusyjnym omówieniem wystepujacych parametrów.
4,5Student posiada wiedzę dotyczaca formułowania równania równań zteorii niezawodności.
5,0Sudent posiada wiedzę pozwalająca swobodnie poruszać się w problemach teorii niezawodności systemów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C08-11_U01Student osiągnie zdolności stosowania zależnosci teoretycznych do do obliczenia charakterystyk niezawodności przy uzyciu konkretnych modeli niezawodnosci dla podstawowych sytemów połaczenie elementów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICPN_2A_U15potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w realizowanych procesach w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Student osiągnie zdolności stosowania zależnosci teoretycznych do do obliczenia charakterystyk niezawodności przy uzyciu konkretnych modeli niezawodnosci dla podstawowych sytemów połaczenie elementów.
Treści programoweT-A-1Wyznaczenie podstawowych charakterystyk czasu życia obiektu oraz zależności pomiędzy charakterystykami. Funkcja intensywności uszkodzeń dla róznych rozkładów prawdopodobieństwa.
T-A-2Niezawodność i zawodność struktury, szeregowej, równoległeej i mieszanej.
T-A-3Macierz stochastyczna przejścia stanów w teorii niezawodności.
T-A-4Funkcja gotowości.
T-A-5Wyznaczenie czasu wstępnego starzenia się obiektu.
T-A-6Wyznaczenie czsu pracy bez awaryjnej i czasu wymuszonego postoju.
T-A-7Wyznaczeni9e funkcji gotowości dla etapów strategii obsługiwania.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia audytoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć audytoryjnych w formie pisemnego sprawdzdianu na zakończenie semestu o treści obliczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie wykonać jakiekolwiek obliczeni cyfrowe dotyczące nawet elementarnych relacji matematycznych z teorrii niezaqwodności.
3,0Studentjest w stanie wykonać obliczeni cyfrowe dotyczące elementarnych relacji matematycznych z teorrii niezawodności.
3,5Student umie obliczyć niezawodność i zawodność dla obranej struktury systemu połaczeń.
4,0Student umie formułować macierz przejścia stanów oraz czas odnowy profilaktycznej dla wybranej strategii.
4,5Student umie obliczyć wartości charakterystyk z teorii odnowy w oaprciu o zbiory niezależnych obserwacji czasu pracy obiektów do uszkodzenia.
5,0Student umie obliczyć wartości charakterystyk z teorii odnowy oraz umie wykozrystywać elementy optymalizacji w teorii odnowy ze względu na efekty finansowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C08-11_K01Student zrozumie ważne problemy związane z tworzeniem konstrukcji urządzeń o konfiguracji zapewnającej komfort bezawaryjność eksploatacji oraz łatwość napraw nieprzewidzianych uszkodzeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICPN_2A_K01posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ICPN_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Sudent zapoznana się z problemami opisu i analizy matematycznej procesowego zachowania zbiorowości środków technicznych oraz zrozumie funkcjonowanie przedsięwzięć zabezpieczających niezawodność ich funkcjonowania.
C-2Student osiągnie zdolności stosowania zależnosci teoretycznych do do obliczenia charakterystyk niezawodności przy uzyciu konkretnych modeli niezawodnosci dla podstawowych sytemów połaczenie elementów.
Treści programoweT-W-1Podstawawe pojęcia w teorii niezawodności. Zadania teorii niezawodności. Typy niezawodności. Prawa niezawodnosci. Elementy prawdopodobieństwa w teorii niezawodności. Podstawowe charakterystyki. Intensywność uszkodzeń. Prawdopodobieństwo awarii na odcinku czasu. Gęstość prawdopodobieństwa czasu odnowy i intensywność uszkodzeń. Funkcja niezawodności i zawodności. Modele niezawodności.
T-W-2Niezawodność układów szeregowych, równoległych i mieszanych. Zawodność i niezawodność systemu. Intensywność uszkodzeń całego systemu.
T-W-3Charakterystyki przydatności do remontu. Prawdopodobieństwo wykonania i nie wykonania remontu w zadanym czasie. Intensywność uszkodzeń obiektów nie naprawialnych. Średnia liczba uszkodzeń.
T-W-4Czas wstępnego starzenia sie obiektu. Średni koszt eksploatacji. Startegia wymiany profilaktycznej. Gotowość obiektu. Strategie obsługiwania. Algorytm wykonania. obsługi. Optymalizacja niezawodności.
T-W-5Macierz pzrejścia n jednakowych pracujących elementów równolegle.
T-A-1Wyznaczenie podstawowych charakterystyk czasu życia obiektu oraz zależności pomiędzy charakterystykami. Funkcja intensywności uszkodzeń dla róznych rozkładów prawdopodobieństwa.
T-A-2Niezawodność i zawodność struktury, szeregowej, równoległeej i mieszanej.
T-A-3Macierz stochastyczna przejścia stanów w teorii niezawodności.
T-A-4Funkcja gotowości.
T-A-5Wyznaczenie czasu wstępnego starzenia się obiektu.
T-A-6Wyznaczenie czsu pracy bez awaryjnej i czasu wymuszonego postoju.
T-A-7Wyznaczeni9e funkcji gotowości dla etapów strategii obsługiwania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Zajęcia audytoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnego sprawdzdianu na zakończenie semestu o treści teoretycznej.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć audytoryjnych w formie pisemnego sprawdzdianu na zakończenie semestu o treści obliczeniowej.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za przedmiot jest oceną średnią ważoną z ocen wszystkich form zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; nie jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; jest chętny do samodzielnego formułowania problemów badawczych, projektowych i obliczeniowych.
4,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe.
4,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu.
5,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu; postępuje zgodnie z zasadami etyki oraz wykazuje zdolność do kierowania zespołem zdeterminowanym do osiągnięcia założonego celu.