Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)

Sylabus przedmiotu Wprowadzenie do inżynierii chemicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wprowadzenie do inżynierii chemicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Łącki <Henryk.Lacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstawowego kursu z matematyki, fizyki i chemii na poziomie na poziomie maturalnym podstawowym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z historią inżynierii chemicznej
C-2zapoznanie studentów z rolą i miejscem inżynieriichemicznej we współczesnej nauce i przemyśle
C-3zapoznanie studentów z podstawami pojęciami z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Omówienie programu studiów dla kierunku inżynieria chemiczna i procesowa.1
T-W-2Sylwetka absolwenta i jego możliwości zatrudnienia Historia inżynierii chemicznej.1
T-W-3Definicja inżynierii chemicznej i procesowej. Pojęcie procesu podstawowego i operacji jednostkowej Schemat ideowy procesu technologicznego jako uszeregowanie operacji jednostkowych na przykładzie wybranej technologii.5
T-W-4Podział operacji jednostkowych. Inżynieria chemiczna jako nauka o zjawiskach transportu pędu, ciepła i masy.5
T-W-5Termodynamiczna i kinetyczna strona procesów. Jednostki miary Budowa równań fizycznych. Zasady bilansowania masy i energii. Przykłady bilansów. Przykłady równań kinetycznych.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielna analiza treści wykladu5
A-W-3konsultacje2
A-W-4studia literaturowe5
A-W-5przygotowanie do zaliczenia3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środkow audiowizualnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Odpowiedzi na pytania obejmujące cały zakres materiału. Ocena pozytywna po uzyskaniu co najmniej 50% pkt.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C01_W01
zna ogólnie historię inzynierii chemicznej oraz jej miejsce we współczesnym przemyśle i nauce
ICHP_1A_W08T1A_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-2M-1S-1
ICHP_1A_C01_W02
zana podstawowe pojęcia zwiazane z inżynierią chemiczną i procesową, rozpoznaje i zdefiniuje procesy podstawowe i operacje jednostkowe
ICHP_1A_W08T1A_W03C-3T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C01_U01
potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z matematyki i fizyki przy definiowaniu i opisie operacji jednostkowych
ICHP_1A_U10T1A_U01, T1A_U09C-2, C-3T-W-3M-1S-1
ICHP_1A_C01_U02
potrafi dobrać i opisać procesy podstawowe i operacje jednostkowe dla określonego węzła technologicznego
ICHP_1A_U10T1A_U01, T1A_U09C-3T-W-4, T-W-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C01_W01
zna ogólnie historię inzynierii chemicznej oraz jej miejsce we współczesnym przemyśle i nauce
2,0student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0zna ogólnie historię inzynierii chemicznej oraz jej miejsce we współczesnym przemyśle i nauce
3,5student ma wiedzę pośrednią między oceną 3,0 i 4,0
4,0zna ogólnie historię inzynierii chemicznej oraz jej miejsce we współczesnym przemyśle i nauce i potrafi podać przykłady jej roli i miejsca w przemyśle i nauce
4,5student ma wiedzę pośrednią między oceną 4,0 i 5,0
5,0zna ogólnie historię inzynierii chemicznej oraz jej miejsce we współczesnym przemyśle i nauce, zana charakterystyczne daty,osoby i miejsca z nimi związane oraz potrafi objaśnić jej rolę i miejsce we współczesnym przemyśle i nauce
ICHP_1A_C01_W02
zana podstawowe pojęcia zwiazane z inżynierią chemiczną i procesową, rozpoznaje i zdefiniuje procesy podstawowe i operacje jednostkowe
2,0student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0zana podstawowe pojęcia zwiazane z inżynierią chemiczną i procesową, rozpoznaje i zdefiniuje procesy podstawowe i operacje jednostkowe
3,5student ma wiedzę pośrednią między oceną 3,0 i 4,0
4,0zana podstawowe pojęcia zwiazane z inżynierią chemiczną i procesową, rozpoznaje i zdefiniuje procesy podstawowe i operacje jednostkowe oraz zna podstawowe zależności fizyczne opisujace je
4,5student ma wiedzę pośrednią między oceną 4,0 i 5,0
5,0zana podstawowe pojęcia zwiazane z inżynierią chemiczną i procesową, rozpoznaje i zdefiniuje procesy podstawowe i operacje jednostkowe oraz zna podstawowe zależności fizyczne opisujace je, zana przykłady powiazań między nimi

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C01_U01
potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z matematyki i fizyki przy definiowaniu i opisie operacji jednostkowych
2,0student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi zdefiniować procesy podstawowe i operacje jednostkowe
3,5student ma wiedzę pośrednią między oceną 3,0 i 4,0
4,0potrafi dokładnie zdefiniować procesy podstawowe i operacje jednostkowe
4,5student ma wiedzę pośrednią między oceną 4,0 i 5,0
5,0potrafi dokladnie zdefiniować procesy podstawowe i operacje jednostkowe i podać ich interpretację fizyczną
ICHP_1A_C01_U02
potrafi dobrać i opisać procesy podstawowe i operacje jednostkowe dla określonego węzła technologicznego
2,0student nie potrafi dobrać i nie potrafi opisać procesow podstawowych i operacji jednostkowe dla określonego węzła technologicznego
3,0student potrafi dobrać i opisać procesy podstawowe i operacje jednostkowe dla określonego węzła technologicznego
3,5student ma wiedzę pośrednią między oceną 3,0 i 4,0
4,0student potrafi objaśnić stosują wiedzę z fizyki i chemii procesy podstawowe i operacje jednostkowe
4,5student ma wiedzę pośrednią między oceną 4,0 i 5,0
5,0student potrafi objaśnić stosują wiedzę z fizyki i chemii procesy podstawowe i operacje jednostkowe oraz wykazać powiązania między nimi

Literatura podstawowa

  1. Serwiński M., Zasady inżynierii chemicznej i procesowej, WNT, Warszawa, 1982
  2. Kembłowski Z., Strumiłło R., Zarzycki S., Michałowski S., Podstawy teoretyczne inzynierii chemicznej i procesowej, WNT, Warzszaw, 1985
  3. Koch R., Noworyta A., Procesy mechaniczne w inzynierii chemicznej, WNT, warszawa, 1992

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Omówienie programu studiów dla kierunku inżynieria chemiczna i procesowa.1
T-W-2Sylwetka absolwenta i jego możliwości zatrudnienia Historia inżynierii chemicznej.1
T-W-3Definicja inżynierii chemicznej i procesowej. Pojęcie procesu podstawowego i operacji jednostkowej Schemat ideowy procesu technologicznego jako uszeregowanie operacji jednostkowych na przykładzie wybranej technologii.5
T-W-4Podział operacji jednostkowych. Inżynieria chemiczna jako nauka o zjawiskach transportu pędu, ciepła i masy.5
T-W-5Termodynamiczna i kinetyczna strona procesów. Jednostki miary Budowa równań fizycznych. Zasady bilansowania masy i energii. Przykłady bilansów. Przykłady równań kinetycznych.3
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielna analiza treści wykladu5
A-W-3konsultacje2
A-W-4studia literaturowe5
A-W-5przygotowanie do zaliczenia3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_C01_W01zna ogólnie historię inzynierii chemicznej oraz jej miejsce we współczesnym przemyśle i nauce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W08ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie inżynierii chemicznej i procesowej i chemii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z historią inżynierii chemicznej
C-2zapoznanie studentów z rolą i miejscem inżynieriichemicznej we współczesnej nauce i przemyśle
Treści programoweT-W-1Omówienie programu studiów dla kierunku inżynieria chemiczna i procesowa.
T-W-2Sylwetka absolwenta i jego możliwości zatrudnienia Historia inżynierii chemicznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środkow audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Odpowiedzi na pytania obejmujące cały zakres materiału. Ocena pozytywna po uzyskaniu co najmniej 50% pkt.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0zna ogólnie historię inzynierii chemicznej oraz jej miejsce we współczesnym przemyśle i nauce
3,5student ma wiedzę pośrednią między oceną 3,0 i 4,0
4,0zna ogólnie historię inzynierii chemicznej oraz jej miejsce we współczesnym przemyśle i nauce i potrafi podać przykłady jej roli i miejsca w przemyśle i nauce
4,5student ma wiedzę pośrednią między oceną 4,0 i 5,0
5,0zna ogólnie historię inzynierii chemicznej oraz jej miejsce we współczesnym przemyśle i nauce, zana charakterystyczne daty,osoby i miejsca z nimi związane oraz potrafi objaśnić jej rolę i miejsce we współczesnym przemyśle i nauce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_C01_W02zana podstawowe pojęcia zwiazane z inżynierią chemiczną i procesową, rozpoznaje i zdefiniuje procesy podstawowe i operacje jednostkowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W08ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie inżynierii chemicznej i procesowej i chemii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów z podstawami pojęciami z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
Treści programoweT-W-3Definicja inżynierii chemicznej i procesowej. Pojęcie procesu podstawowego i operacji jednostkowej Schemat ideowy procesu technologicznego jako uszeregowanie operacji jednostkowych na przykładzie wybranej technologii.
T-W-4Podział operacji jednostkowych. Inżynieria chemiczna jako nauka o zjawiskach transportu pędu, ciepła i masy.
T-W-5Termodynamiczna i kinetyczna strona procesów. Jednostki miary Budowa równań fizycznych. Zasady bilansowania masy i energii. Przykłady bilansów. Przykłady równań kinetycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środkow audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Odpowiedzi na pytania obejmujące cały zakres materiału. Ocena pozytywna po uzyskaniu co najmniej 50% pkt.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0zana podstawowe pojęcia zwiazane z inżynierią chemiczną i procesową, rozpoznaje i zdefiniuje procesy podstawowe i operacje jednostkowe
3,5student ma wiedzę pośrednią między oceną 3,0 i 4,0
4,0zana podstawowe pojęcia zwiazane z inżynierią chemiczną i procesową, rozpoznaje i zdefiniuje procesy podstawowe i operacje jednostkowe oraz zna podstawowe zależności fizyczne opisujace je
4,5student ma wiedzę pośrednią między oceną 4,0 i 5,0
5,0zana podstawowe pojęcia zwiazane z inżynierią chemiczną i procesową, rozpoznaje i zdefiniuje procesy podstawowe i operacje jednostkowe oraz zna podstawowe zależności fizyczne opisujace je, zana przykłady powiazań między nimi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_C01_U01potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z matematyki i fizyki przy definiowaniu i opisie operacji jednostkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U10w oparciu o wiedzę ogólną potrafi wyjaśnić podstawowe zjawiska związane z istotnymi procesami w inżynierii chemicznej i procesowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z rolą i miejscem inżynieriichemicznej we współczesnej nauce i przemyśle
C-3zapoznanie studentów z podstawami pojęciami z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
Treści programoweT-W-3Definicja inżynierii chemicznej i procesowej. Pojęcie procesu podstawowego i operacji jednostkowej Schemat ideowy procesu technologicznego jako uszeregowanie operacji jednostkowych na przykładzie wybranej technologii.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środkow audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Odpowiedzi na pytania obejmujące cały zakres materiału. Ocena pozytywna po uzyskaniu co najmniej 50% pkt.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3
3,0potrafi zdefiniować procesy podstawowe i operacje jednostkowe
3,5student ma wiedzę pośrednią między oceną 3,0 i 4,0
4,0potrafi dokładnie zdefiniować procesy podstawowe i operacje jednostkowe
4,5student ma wiedzę pośrednią między oceną 4,0 i 5,0
5,0potrafi dokladnie zdefiniować procesy podstawowe i operacje jednostkowe i podać ich interpretację fizyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_C01_U02potrafi dobrać i opisać procesy podstawowe i operacje jednostkowe dla określonego węzła technologicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U10w oparciu o wiedzę ogólną potrafi wyjaśnić podstawowe zjawiska związane z istotnymi procesami w inżynierii chemicznej i procesowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów z podstawami pojęciami z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
Treści programoweT-W-4Podział operacji jednostkowych. Inżynieria chemiczna jako nauka o zjawiskach transportu pędu, ciepła i masy.
T-W-5Termodynamiczna i kinetyczna strona procesów. Jednostki miary Budowa równań fizycznych. Zasady bilansowania masy i energii. Przykłady bilansów. Przykłady równań kinetycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środkow audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. Odpowiedzi na pytania obejmujące cały zakres materiału. Ocena pozytywna po uzyskaniu co najmniej 50% pkt.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi dobrać i nie potrafi opisać procesow podstawowych i operacji jednostkowe dla określonego węzła technologicznego
3,0student potrafi dobrać i opisać procesy podstawowe i operacje jednostkowe dla określonego węzła technologicznego
3,5student ma wiedzę pośrednią między oceną 3,0 i 4,0
4,0student potrafi objaśnić stosują wiedzę z fizyki i chemii procesy podstawowe i operacje jednostkowe
4,5student ma wiedzę pośrednią między oceną 4,0 i 5,0
5,0student potrafi objaśnić stosują wiedzę z fizyki i chemii procesy podstawowe i operacje jednostkowe oraz wykazać powiązania między nimi