Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)
Sylabus przedmiotu Pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Zakrzewska <Barbara.Zakrzewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Termodynamika techniczna, Procesy cieplne i aparaty |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zapoznaje się z ekologicznymi sposobami pozyskiwania energii, w tym energii odpadowej i odnawialnej |
C-2 | Przygotowanie studenta do wykonywania podstawowych obliczeń dotyczących bilansu cieplnego kolektorów slonecznych, odzysku ciepła niskotemperaturowego i z zakresu pomp ciepła. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczenia strat ciepła w kolektorze słonecznym | 2 |
T-A-2 | Obliczanie mocy użytecznej kolektora slonecznego. | 2 |
T-A-3 | Magazynowanie energii - układ z kolektorem słonecznym | 2 |
T-A-4 | Obliczanie wymienników ciepła współpracujących z kolektorami slonecznymi | 2 |
T-A-5 | Odzysk ciepła niskotemperaturowego w obiegu Clausiusa-Rankine'a | 4 |
T-A-6 | Obliczenia obiegu pompy ciepła. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Odnawialne źródła energii: podział, charakterystyka. Techniczne możliwości wykorzystania energii odnawialnych do produkcji energii elektrycznej, ciepła i wodoru. | 4 |
T-W-2 | Metody konwersji i wykorzystanie energii promieniowania słonecznego. Pasywne i aktywne systemy wykorzystania energii słonecznej. | 2 |
T-W-3 | Podstawy teoretyczne kolektorów słonecznych. Bilans cieplny | 2 |
T-W-4 | Straty ciepła kolektora słonecznego. Rozkład temperatury w absorberze kolektora płaskiego i kanałach przepływowych. Ciepło użyteczne odbierane z kolektora | 4 |
T-W-5 | Magazynowanie energii w słonecznych instalacjach energetycznych | 2 |
T-W-6 | Stawy sloneczne. Pasywne systemy ogrzewania | 2 |
T-W-7 | Wykorzystanie niskotemperaturowej energii odpadowej | 2 |
T-W-8 | Pampy ciepła. Dolne i górne żródła ciepła. Kolektory gruntowe. | 4 |
T-W-9 | Energia wody. Energia wiatru | 4 |
T-W-10 | Geotermia | 2 |
T-W-11 | Akumulacja energii | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | praca własna - przygotowanie do zajęć i prac kontrolnych | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | praca własna - przygotowanie do zaliczenia, studiowanie literatury przedmiotu | 25 |
A-W-3 | Konsultacje z nauczycielem | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny |
M-2 | Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: kolokwium, forma pisemna, 90 min. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: dwa kolokwia pisemne; jedno w połowie semestru, drugie po zrealizowaniu materiału ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D05a_W01 Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych | ICHP_1A_W05, ICHP_1A_W12 | T1A_W02, T1A_W04 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D05a_U01 Student powinien umieć rozwiązywać zadania dotyczące bilansu cieplnego kolektorów słonecznych, magazynowania energii w ukadach z kolektorem słonecznym, pozyskiwania energii niskoodpadowej w obiegu Clausiusa-Rankine'a oraz za pomocą pomp ciepła oraz interpretowa ich wyniki. | ICHP_1A_U01, ICHP_1A_U10 | T1A_U01, T1A_U09 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D05a_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | ICHP_1A_K01, ICHP_1A_K02 | T1A_K01, T1A_K02 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D05a_W01 Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych | 2,0 | Student nie opanował wiedzy podanej na wykładzie |
3,0 | Student opanował wiedzę podaną na wykładzie w podstawowym stopniu | |
3,5 | Student opanował wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować | |
4,0 | Student opanował wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zastosować | |
4,5 | Student w pełni opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać praktycznie | |
5,0 | Student w pełni opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi efektywnie analizować wyniki i przeprowadzić dyskusję |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D05a_U01 Student powinien umieć rozwiązywać zadania dotyczące bilansu cieplnego kolektorów słonecznych, magazynowania energii w ukadach z kolektorem słonecznym, pozyskiwania energii niskoodpadowej w obiegu Clausiusa-Rankine'a oraz za pomocą pomp ciepła oraz interpretowa ich wyniki. | 2,0 | Student nie potrafi zastosować wiedzy teoretycznej do rozwiązywania zadań praktycznych |
3,0 | Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych w ograniczonym zakresie | |
3,5 | Student potrafi poprawnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych | |
4,0 | Student potrafi zastosować całą zdobytą wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych | |
4,5 | Student potrafi przeprowadzić dyskusję o wynikach uzyskanych w zadaniach praktycznych | |
5,0 | Student potrafi przeprowadzić dyskusje wyników i uzasadnić dokonane wybory |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D05a_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | 2,0 | |
3,0 | Student w podstawowym stopniu rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kośmider J, Globalne problemy ekologii: Odnawialne źródła energii, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993
- Ciechanowicz W., Energia, środowisko i ekonomia, IBS PAN, Warszawa, 1995
- Zalewski W., Pompy ciepła, podstawy teoretyczne i przykłady zastosowań, Skrypt Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1998
- Pluta Z., Słoneczne instalacje energetyczne., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2003
- Lewandowski W.M., Proekologiczne źródła energii odnawialnej, WNT, Warszawa, 2001