Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)
Sylabus przedmiotu Współczesne elementy syntezy organicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Współczesne elementy syntezy organicznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończenie kursu obejmującego podstawy chemii organicznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z najważniejszymi metodami spektroskopowymi, które są niezbędne w pracy ze związkami organicznymi. |
C-2 | Rozszerzenie wiedzy studenta w obszarze stereochemii związków organicznych. |
C-3 | Zapoznanie studentów z aktualnymi aspektami syntezy organicznej na przykładzie nowych metod budowy szkieletu węglowego oraz zastosowaniu w syntzie organicznej zwiazków metalo-, metaloido-, fosforo- i siarkoorganicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólna charakterystyka najważniejszych metod analitycznych stosowanych w chemii organicznej: metod spoktroskopowych (NMR, IR, UV-VIS) i spektrometrii mas (MS). | 8 |
T-W-2 | Przykłady zastosowania protonowego i węglowego magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR) w badaniach strukturalnych związków organicznych | 2 |
T-W-3 | Podstawowe aspekty planowania syntezy cząsteczek złożonych. Synteza zbieżna i liniowa. Pojęcie syntonów. Grupy ochronne. | 2 |
T-W-4 | Wybrane zagadnienia stereochemii w syntezie organicznej. | 4 |
T-W-5 | Nowe metody budowy szkieletu węglowego (reakcja Suzuki, reakcja Sonogashiry, reakcja Hecka i inne) stosowane w syntezie materiałów funkcjonalnych. | 7 |
T-W-6 | Zastosowanie w syntezie organicznej związków metalo-, metaloido-, fosforo- i siarkoorganicznych. | 7 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury w celu rozszerzenia wiadomości z wykładu. | 14 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 14 |
A-W-4 | Konsultacje z wykładowcą. | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład inforamcyjny. |
M-2 | Wykład problemowy. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Tes wielokrotnego wyboru. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test wielokrotnego wyboru. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D13c_W01 Student rozróżnia podstawowe metody analityczne stosowane w chemii organicznej i odpowiednio dobiera je do omawianego na wykładzie problemu. | ICHP_1A_W03, ICHP_1A_W12 | T1A_W01, T1A_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
ICHP_1A_D13c_W02 Student rozpoznaje ważniejsze aspekty stereochemii, wskazuje przykłady nowych metod budowy szkieletu weglowego oraz zastosowania zwiazków metalo-, metaloido- fosforo- i siarkoorganicznych w syntezie organicznej. | ICHP_1A_W03, ICHP_1A_W12 | T1A_W01, T1A_W04 | — | C-2, C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D13c_U01 Student umie przyporządkować poznaną metodę analityczną do rozwiązania wskazanego, prostego problemu w obszarze chemii organicznej. | ICHP_1A_U09 | T1A_U09 | InzA_U02 | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D13c_K03 Student rozumie konieczność uzupełniania wiedzy i rozwijania umiejetności o nowe elementy, tak aby nadążać za rozwojem nauki. | ICHP_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D13c_W01 Student rozróżnia podstawowe metody analityczne stosowane w chemii organicznej i odpowiednio dobiera je do omawianego na wykładzie problemu. | 2,0 | Student nie rozróżnia podstawowych metod analitycznych stosowanych w chemii organicznej i nie dobiera ich do omawianego na wykładzie problemu. |
3,0 | Student rozróżnia niektóre podstawowe metody analityczne stosowane w chemii organicznej, ale nie dobiera ich do omawianego na wykładzie problemu. | |
3,5 | Student rozróżnia podstawowe metody analityczne stosowane w chemii organicznej, ale nie dobiera ich do omawianego na wykładzie problemu. | |
4,0 | Student rozróżnia podstawowe metody analityczne stosowane w chemii organicznej, ale dobiera tylko niektóre z nich do omawianego na wykładzie problemu. | |
4,5 | Student rozróżnia podstawowe metody analityczne stosowane w chemii organicznej i dobrze dobiera je do omawianego na wykładzie prblemu. | |
5,0 | Student rozróżnia podstawowe metody analityczne stosowane w chemii organicznej i bardzo dobrze dobiera je do omawianego na wykładzie prblemu. | |
ICHP_1A_D13c_W02 Student rozpoznaje ważniejsze aspekty stereochemii, wskazuje przykłady nowych metod budowy szkieletu weglowego oraz zastosowania zwiazków metalo-, metaloido- fosforo- i siarkoorganicznych w syntezie organicznej. | 2,0 | Student nie rozpoznaje żadnych aspektów stereochemii, nie wskazuje przykładów nowych metod budowy szkieletu weglowego i zastosowania zwiazków metalo-, metaloido- fosforo- i siarkoorganicznych w syntezie organicznej. |
3,0 | Student rozpoznaje niektóre aspekty stereochemii, ale nie wskazuje przykładów nowych metod budowy szkieletu weglowego i zastosowania zwiazków metalo-, metaloido- fosforo- i siarkoorganicznych w syntezie organicznej. | |
3,5 | Student nie rozpoznaje aspektów stereochemii, ale wskazuje niektóre przykłady nowych metod budowy szkieletu weglowego oraz niektóre zastosowania zwiazków metalo-, metaloido- fosforo- i siarkoorganicznych w syntezie organicznej. | |
4,0 | Student rozpoznaje niektóre aspekty stereochemii, wskazuje niektóre przykłady nowych metod budowy szkieletu weglowego oraz niektóre zastosowania zwiazków metalo-, metaloido- fosforo- i siarkoorganicznych w syntezie organicznej. | |
4,5 | Student dobrze rozpoznaje różne aspekty stereochemii, wskazuje wiekszość przykładów nowych metod budowy szkieletu weglowego oraz niektóre zastosowania zwiazków metalo-, metaloido- fosforo- i siarkoorganicznych w syntezie organicznej. | |
5,0 | Student dobrze rozpoznaje różne aspekty stereochemii, wskazuje wiekszość przykładów nowych metod budowy szkieletu weglowego oraz wiekszość przykładów zastosowania zwiazków metalo-, metaloido- fosforo- i siarkoorganicznych w syntezie organicznej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D13c_U01 Student umie przyporządkować poznaną metodę analityczną do rozwiązania wskazanego, prostego problemu w obszarze chemii organicznej. | 2,0 | Student nie umie przyporządkować żadnej poznanej metody analitycznej do rozwiązania wskazanego prostego problemu w obszarze chemii organicznej. |
3,0 | Student umie przyporządkować jedną poznaną metodę analityczną do rozwiązania wskazanego prostego problemu w obszarze chemii organicznej. | |
3,5 | Student umie przyporządkować dwie poznane metody analityczne do rozwiązania wskazanego prostego problemu w obszarze chemii organicznej. | |
4,0 | Student umie przyporządkować trzy poznane metody analityczne do rozwiązania wskazanego prostego problemu w obszarze chemii organicznej. | |
4,5 | Student umie przyporządkować cztery poznane metody analityczne do rozwiązania wskazanego prostego problemu w obszarze chemii organicznej. | |
5,0 | Student umie przyporządkować cztery poznane metody analityczne do rozwiązania wskazanego prostego problemu w obszarze chemii organicznej oraz wskazuje dodatkową metodę. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D13c_K03 Student rozumie konieczność uzupełniania wiedzy i rozwijania umiejetności o nowe elementy, tak aby nadążać za rozwojem nauki. | 2,0 | Student nie uzupełniania wiedzy i nie rozwija umiejetności. |
3,0 | Student uzupełniania drobne elementy wiedzy i nie rozwija umiejetności. | |
3,5 | Student uzupełniania niektóre elementy wiedzy i nie rozwija umiejetności. | |
4,0 | Student uzupełniania ważne elementy wiedzy, ale nie rozwija umiejetności. | |
4,5 | Student uzupełniania ważne elementy wiedzy i rozwija niektóre umiejetności. | |
5,0 | Student uzupełniania ważne elementy wiedzy i rozwija wiele umiejetności. |
Literatura podstawowa
- John McMurry, Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 2010
- J. Clayden, N. Greeves, S. Warren, P. Wothers, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2009, Tom I-IV
- R. M. Silverstein, F. X. Webster, D. J. Kiemle, Spektroskopowe metody identyfikacji związków organicznych, PWN, Warszawa, 2007
- J. Gawroński, K. Gawrońska, Stereochemia w syntezie organicznej, PWN, Warszawa, 1988
- J. Skarżewski, Wprowadzenie do syntezy organicznej, PWN, Łódź, 1999
Literatura dodatkowa
- W Zieliński (red.), A. Rajca (red.), Metody spektroskopowe i ich zastosowanie do identyfikacji związków organicznych, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1995