Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
Sylabus przedmiotu Prawo normalizacyjne i patentowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prawo normalizacyjne i patentowe | ||
Specjalność | Informatyka procesowa | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marian Kordas <Marian.Kordas@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Elementy prawa i ekonomiki w inżynierii procesowej |
W-2 | Problemy prawne w ochronie środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student w ramach wykładów zdobędzie wiedzę związaną podstawami elementów prawa związanego z zagadnieniami wykorzystania i interpretowania norm, ochroną prawną twórczej myśli technicznej. Informacją patentową oraz ekonomiką wynalazczości. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia podstawowe: definicje, polskie normy, Polski Komitet Normalizacyjny - PKN, działalność normalizacyjna, stosowanie norm. | 2 |
T-W-2 | Cele i zadania normalizacji, funkcje normalizacji, poziomy i organizacje normalizacyjne, zasady opracowywania norm, zmiany w strukturze norm, Międzynarodowa Klasyfikacja Norm – ICS. | 4 |
T-W-3 | Normy i działalność normalizacyjna krajowa, regionalna i międzynarodowa. | 4 |
T-W-4 | Prawo patentowe. Europejskie prawo patentowe. Urząd patentowy. | 4 |
T-W-5 | Ochrona własności intelektualnej. Światowa Organizacja Własności Intelektualnej. | 4 |
T-W-6 | Opis patentowy, analiza danych poszczególnych części opisu. Przykładowe krajowe oraz zagraniczne opisy patentowych. | 3 |
T-W-7 | Uwagi dotyczące opisu ochronnego wzoru użytkowego oraz opisu patentowe. Powody nie zgłaszania wszystkich nowych wynalazków do urzędów patentowych. | 4 |
T-W-8 | Stosowanie rozwiązań technicznych w postaci tajemnic produkcyjnych i fabrycznych. | 4 |
T-W-9 | Kolokwium zaliczające przedmiot | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie zalecanej literatury | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie prezentacji przez studenta | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-2 | Metody problemowe: wykład konwersatoryjny |
M-3 | Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_A01_W01 Student posiada wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględniać pozatechniczne wpływy działalności inżynierskiej. Student posiada wiedzę o podstawach prawa w zakresie norm i patentów. | ICHP_2A_W10 | T2A_W08 | InzA2_W03 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_A01_U01 Student w ramach zajęć nabędzie umiejętność pozyskiwania i oceny informacji oraz na jej podstawie firmułowania opinii. Pozna techniki informacyjno-komunikacyjne przydatne w zadaniach realizowanych dla działalności inżynierskiej. | ICHP_2A_U01, ICHP_2A_U07 | T2A_U01, T2A_U07 | — | C-1 | T-W-2, T-W-8 | M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_A01_K01 Student posiada świadomość potrzeby ciągłego doskonalenia zawodowego. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, potrafi kreatywnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i innowacyjny. | ICHP_2A_K06 | T2A_K06 | InzA2_K02 | C-1 | T-W-2, T-W-8 | M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_A01_W01 Student posiada wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględniać pozatechniczne wpływy działalności inżynierskiej. Student posiada wiedzę o podstawach prawa w zakresie norm i patentów. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy o roli norm, patentu oraz prawie z tym związanym. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę o roli norm, patentu oraz prawie z tym związanym. | |
3,5 | Student w podstawowym stopniu opanował wiedzę z elementami prawa normalizacyjnego i patentowego w niewielkim stopniu zauważa jego wpływ na gospodarkę i życie codzienne. | |
4,0 | Student w rozszerzonym stopniu opanował wiedzę z elementami prawa normalizacyjnego i patentowego w dobrym stopniu zauważa jego wpływ na gospodarkę i życie codzienne. | |
4,5 | Student w rozszerzonym stopniu opanował wiedzę z elementami prawa normalizacyjnego i patentowego w dobrym stopniu zauważa jego wpływ na gospodarkę i życie codzienne. Informacje zawarte w patentach i normach wykorzystuje w działalności inżynierskiej. | |
5,0 | Student w rozszerzonym stopniu opanował wiedzę z elementami prawa normalizacyjnego i patentowego w dobrym stopniu zauważa jego wpływ na gospodarkę i życie codzienne. Informacje zawarte w patentach i normach traktuje jako wyznacznik postępu techniki. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_A01_U01 Student w ramach zajęć nabędzie umiejętność pozyskiwania i oceny informacji oraz na jej podstawie firmułowania opinii. Pozna techniki informacyjno-komunikacyjne przydatne w zadaniach realizowanych dla działalności inżynierskiej. | 2,0 | Student nie posiada podstawowych umiejętności w interpretacji norm, patentu oraz prawie z tym związanym. |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności w interpretacji norm, patentu oraz prawie z tym związanym. | |
3,5 | Student posiada podstawowe umiejętności w interpretacji norm, patentu oraz prawie z tym związanym w ograniczonym stopniu potrafi pozyskiwać informacje zawarte w normach i patentach. | |
4,0 | Student posiada rozszerzoną umiejętność w interpretacji norm, patentu oraz prawie z tym związanym w dobrym stopniu potrafi pozyskiwać informacje zawarte w normach i patentach. | |
4,5 | Student posiada rozszerzoną umiejętność w interpretacji norm, patentu oraz prawie z tym związanym w dobrym stopniu potrafi pozyskiwać informacje zawarte w normach i patentach. Potrafi formułować opinie w oparciu o uzyskane informacje oraz literaturę przedmiotu. | |
5,0 | Student posiada pełną umiejętność interpretacji norm i patentów. Świadomie podejmuje działania najlepsze pod względem prawnym i ekonomicznym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_A01_K01 Student posiada świadomość potrzeby ciągłego doskonalenia zawodowego. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, potrafi kreatywnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i innowacyjny. | 2,0 | Nie spełnia kryterium uzyskania oceny 3,0. |
3,0 | Student potrafi działać odtwórczo nie ma potrzeby ciągłego kształcenia. | |
3,5 | Student potrafi działać odtwórczo wykazując niewielką kreatywność, wykazuje potrzebę kształcenia. | |
4,0 | Student wykazuje kreatywność przy stawianych zadaniach inspiruje innych do działania i kształcenia. | |
4,5 | Student wykazuje kreatywność przy stawianych zadaniach inspiruje innych do działania i kształcenia. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki swoich działań. | |
5,0 | Student wykazuje kreatywność przy stawianych zadaniach inspiruje innych do działania kształcenia. Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki swoich działań myśli w sposób innowacyjny i przedsiębiorczy. Widzi wyraźny związek pomiędzy prawem normalizacyjnym i patentowym a rozwojem techniki. |
Literatura podstawowa
- Dereń A., Gajek L., Zygadło J., Własność intelektualna i przemysłowa w prawie międzynarodowym, europejskim i krajowym, PW, Wrocław, 1998
- Gawlik B., Prawo własności przemysłowej: (prawo patentowe, prawo znaków towarowych, ochrona wzorów przemysłowych oraz ochrona topografii układów scalonych). Cz. 1. Opracowanie analityczne, UKIE, Warszawa, 1998
- Gawlik B., Prawo własności przemysłowej: (prawo patentowe, prawo znaków towarowych, ochrona wzorów przemysłowych oraz ochrona topografii układów scalonych). Cz. 2. Dokumenty, UKIE, Warszawa, 1998
- Leśmian – Kordas R., Drzewieniecka B., Normalizacja w Polsce, WSM, Szczecin, 2000
- Lewczuk W., Wprowadzenie i stosowanie norm, PKNiM, Warszawa, 1978
Literatura dodatkowa
- Gajos M., Opis patentowy jako źródło informacji, UŚ, Katowice, 2000