Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)
specjalność: Nanomateriały funkcjonalne
Sylabus przedmiotu Historia chemii i przemysłu chemicznego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Nanotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Historia chemii i przemysłu chemicznego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Kaleńczuk <Ryszard.Kalenczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia ogólna i nieorganiczna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z zagadnieniami dotyczącymi historii chemii i przemysłu chemicznego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wpływ alchemii i chemii na rozwoj cywilizacji. Periodyzacja dziejów chemii. Powstanie przemysłu chemicznego. | 2 |
T-W-2 | Racjonalizacja poglądów chemicznych. Koncepcja atomu i pierwiastka. Teoria flogistonu i jej rewizja. Zasada zachowania masy. | 2 |
T-W-3 | Polska chemia w czasach Lavoisiera. Chemia nauką ścisłą, prace Daltona, Avogadro i Berzeliusza. Prawo okresowosci Mendelejewa. | 2 |
T-W-4 | Rozwój chemii organicznej w XIX stuleciu. Stereochemia i chemia koordynacyjna. | 2 |
T-W-5 | Początki elektrochemii oraz termochemii. Chemia roztworów. | 2 |
T-W-6 | Rozwoj przemyslowej syntezy chemicznej. Ewolucja poglądów na temat ochrony środowiska. Chemia jądrowa. | 2 |
T-W-7 | wpływ wojen światowych na rozwój chemii i technologii chemicznej. Rozwój i przemiany przemysłu chemicznego w drugiej polowie XX wieku. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Zapoznanie się z dostępną literaturą | 4 |
A-W-3 | Konsultacje u prowadzącego zajęcia | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład wspomagany prezentacją multimedialną |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_A03_W01 Student ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie historii chemii i kierunkach rozwoju przemysłu chemicznego w kraju i na świecie. | Nano_1A_W02, Nano_1A_W07 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05 | InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_A03_U01 Student potrafi dostrzegać konsekwencje środowiskowe, ekonomiczne i społeczne wynikające z rozwoju chemii i przemysłu chemicznego oraz zagrożenia z tym związane. | Nano_1A_U12, Nano_1A_U13 | T1A_U10, T1A_U11 | InzA_U03, InzA_U05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nano_1A_A03_K01 Student rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji dotyczących rozwoju chemii i przemysłu chemicznego oraz potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały. | Nano_1A_K07 | T1A_K07 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_A03_W01 Student ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie historii chemii i kierunkach rozwoju przemysłu chemicznego w kraju i na świecie. | 2,0 | Student nie opanował lub opanował w stopniu niewystarczającym ogólnej wiedzy w zakresie historii chemii i rozwoju przemysłu chemicznego. |
3,0 | Student opanował w stopniu dostatecznym ogólną wiedzę w zakresie historii chemii i rozwoju przemysłu chemicznego. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60 %. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_A03_U01 Student potrafi dostrzegać konsekwencje środowiskowe, ekonomiczne i społeczne wynikające z rozwoju chemii i przemysłu chemicznego oraz zagrożenia z tym związane. | 2,0 | Student nie potrafi lub potrafi w stopniu niewystarczającym dostrzegać konsekwencji środowiskowych, ekonomicznych i społecznych wynikających z rozwoju chemii i przemysłu chemicznego oraz zagrożeń z tym związanych. |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym dostrzegać konsekwencje środowiskowe, ekonomiczne i społeczne wynikające z rozwoju chemii i przemysłu chemicznego oraz zagrożenia z tym związane. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Nano_1A_A03_K01 Student rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji dotyczących rozwoju chemii i przemysłu chemicznego oraz potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały. | 2,0 | Student nie rozumie potrzeby przekazywania społeczeństwu informacji dotyczących rozwoju chemii i przemysłu chemicznego oraz nie potrafi przekazać takich informacje w sposób powszechnie zrozumiały. |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji dotyczących rozwoju chemii i przemysłu chemicznego oraz potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- W.H. Brock, Historia chemii, Prószynski, Warszawa, 1999
- W. Bergandy, Od alchemii do chemii kwantowej, wyd. Naukowe UAM, Poznań, 1997
- W. I. Kuźniecow, podstawowe prawa chemii -evolucja poglądów, PWN, Warszawa, 1967
- I. Eichstaedt, Księga pierwiastkow, WP, Warszawa, 1970
- W. Lampe, Zarys chistorii chemii w Polsce, PAU, Warszawa, 1948