Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | Nano_1A_A07b_W01 | Student ma wiedzę ogólną dotyczącą etycznych aspektów działalności inżyniera w życiu zawodowym, w zakresie miedzy innymi jakości wykonania zadań inżynierskich, np. zasad eksploatacji urządzeń technicznych. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Nano_1A_W12 | ma podstawową wiedzę dotyczącą etyki zawodowej w zakresie jakości wykonania i zasad eksploatacji urządzeń technicznych oraz podstaw BHP |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_W08 | ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W03 | ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z zagadnieniami dotyczącymi etycznych aspektów działalności inżyniera w życiu zawodowym. |
---|
C-2 | Ukształtowanie umiejętności dostrzegania i analizowania etycznych wymiarów realizowanych przez inżyniera zadań. |
C-3 | Ukształtowanie świadomości i odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe, z punktu widzenia etycznych aspektów i skutków działań inzyniera. |
Treści programowe | T-W-1 | Filozofia techniki (główne stanowiska w myśli zachodu, optymizm technologiczny Bacona, optymizm technologiczny Saint-Simona, rozwój człowieka a możliwości techniki wg Marksa, maszyna a rozwój technologiczny wg Mumforda, naturalistyczna filozofia techniki Gehlena, pesymistyczna koncepcja perspektyw techniki wg Spenglera, istota techniki wg Heideggera, Marcuse o postępie technologicznym jako o nowej formie kontroli, etyka odpowiedzialności Jonasa,). |
---|
T-W-2 | Wstęp do etyki inżynierskiej (etos walki i etos pracy, istota i cele inżynierii, wobec odbiorcy dzieła, w strukturze podmiotu zbiorowego, inżynier jako podmiot etyczny). |
T-W-3 | Dylematy etyki inżynierskiej (dylemat odpowiedzialności i sprawstwa, podmiot odpowiedzialności, lojalność względem środowiska zawodowego i społeczności, dylemat wartości i faktów). Dylemat zawodu inżyniera w epoce postindustrialnej (ewaluacja pojęcia technika, pojęcie technika jako definicja epoki, inżynier istotny element systemu, jak kształtować podejścia etyczne). |
T-W-4 | Etyka zawodowa w krajach o najwyższym stopniu rozwoju technologicznego (zasady etyki inżynierskiej w Republice Federalnej Niemiec, zasady etyki inżynierskiej w USA). |
T-W-5 | Technika i technologia - technologia i inżynieria chemiczna - zarys rozwoju (definicje techniki, nauka a technika, przedmiot i zakres technologii chemicznej, technologia chemiczna jako nauka, operacje jednostkowe - inżynieria chemiczna, procesy jednostkowe chemiczne),. |
T-W-6 | Rozwój technologii chemicznej i przemysłu chemicznego w Polsce (miejsce przemysłu chemicznego w gospodarce, najstarsze technologie na ziemiach polskich, pozyskiwanie surowców, rozwój techniki w wieku, XV, lata Jagiellonów - rozkwit techniczny kraju, Polska w epoce przyspieszenia gospodarczego Europy w XVII w., postępy przemysłu i nauki XIX w., przemysł chemiczny w Polsce po uzyskaniu niepodległości - II Rzeczpospolita). |
T-W-7 | Współczesna rola technologii chemicznej (miejsce technologii chemicznej wśród nauk, technologia chemiczna jako podstawa produkcji przemysłowej). |
T-W-8 | Technologia i produkcja chemiczna a względy ochrony środowiska - problemy podstawowe ( stan dzisiejszy : zanieczyszczanie atmosfery - odpady niebezpieczne - szkodliwe ekologicznie technologie i procesy - ograniczenia i uwarunkowania , źródła obecnych problemów ekologicznych, strategia oczyszczania i destrukcji - technologie oczyszczania gazów, ścieków i odpadów stałych, produkty nieszkodliwe dla środowiska, produkcja czysta, zmiany w obrębie procesów istniejących, zmiany cech produktów, nowe produkty). Problemy lokalizacji instalacji przemysłu chemicznego - zagadnienia ekologiczne i etyczne. |
Metody nauczania | M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
---|
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności Studenta zdobyta podczas wykladu. Zaliczenie w formie pisemnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmniej 60% maksymalnej liczby pubktów. |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie opanował lub opanował w stopniu niewystarczającym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do rozumienia etycznych aspektów działalności inżyniera. |
3,0 | Student opanował w stopniu dostatecznym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do rozumienia etycznych aspektów działalności inżyniera. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60%. |
3,5 | Student opanował w stopniu większym, niż dostateczny, podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do rozumienia etycznych aspektów działalności inżyniera. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 70%. |
4,0 | Student opanował w stopniu dobrym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do rozumienia etycznych aspektów działalności inżyniera. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 80%. |
4,5 | Student opanował w stopniu większym, niż dobry, podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do rozumienia etycznych aspektów działalności inżyniera. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 90%. |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do rozumienia etycznych aspektów działalności inżyniera. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 100%. |