Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Etyka inżynierska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Etyka inżynierska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Kaleńczuk <Ryszard.Kalenczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z zagadnieniami dotyczącymi etycznych aspektów działalności inżyniera w życiu zawodowym.
C-2Ukształtowanie umiejętności dostrzegania i analizowania etycznych wymiarów realizowanych przez inżyniera zadań.
C-3Ukształtowanie świadomości i odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe, z punktu widzenia etycznych aspektów i skutków działań inzyniera.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Filozofia techniki (główne stanowiska w myśli zachodu, optymizm technologiczny Bacona, optymizm technologiczny Saint-Simona, rozwój człowieka a możliwości techniki wg Marksa, maszyna a rozwój technologiczny wg Mumforda, naturalistyczna filozofia techniki Gehlena, pesymistyczna koncepcja perspektyw techniki wg Spenglera, istota techniki wg Heideggera, Marcuse o postępie technologicznym jako o nowej formie kontroli, etyka odpowiedzialności Jonasa,).4
T-W-2Wstęp do etyki inżynierskiej (etos walki i etos pracy, istota i cele inżynierii, wobec odbiorcy dzieła, w strukturze podmiotu zbiorowego, inżynier jako podmiot etyczny).2
T-W-3Dylematy etyki inżynierskiej (dylemat odpowiedzialności i sprawstwa, podmiot odpowiedzialności, lojalność względem środowiska zawodowego i społeczności, dylemat wartości i faktów). Dylemat zawodu inżyniera w epoce postindustrialnej (ewaluacja pojęcia technika, pojęcie technika jako definicja epoki, inżynier istotny element systemu, jak kształtować podejścia etyczne).4
T-W-4Etyka zawodowa w krajach o najwyższym stopniu rozwoju technologicznego (zasady etyki inżynierskiej w Republice Federalnej Niemiec, zasady etyki inżynierskiej w USA).3
T-W-5Technika i technologia - technologia i inżynieria chemiczna - zarys rozwoju (definicje techniki, nauka a technika, przedmiot i zakres technologii chemicznej, technologia chemiczna jako nauka, operacje jednostkowe - inżynieria chemiczna, procesy jednostkowe chemiczne),.4
T-W-6Rozwój technologii chemicznej i przemysłu chemicznego w Polsce (miejsce przemysłu chemicznego w gospodarce, najstarsze technologie na ziemiach polskich, pozyskiwanie surowców, rozwój techniki w wieku, XV, lata Jagiellonów - rozkwit techniczny kraju, Polska w epoce przyspieszenia gospodarczego Europy w XVII w., postępy przemysłu i nauki XIX w., przemysł chemiczny w Polsce po uzyskaniu niepodległości - II Rzeczpospolita).5
T-W-7Współczesna rola technologii chemicznej (miejsce technologii chemicznej wśród nauk, technologia chemiczna jako podstawa produkcji przemysłowej).4
T-W-8Technologia i produkcja chemiczna a względy ochrony środowiska - problemy podstawowe ( stan dzisiejszy : zanieczyszczanie atmosfery - odpady niebezpieczne - szkodliwe ekologicznie technologie i procesy - ograniczenia i uwarunkowania , źródła obecnych problemów ekologicznych, strategia oczyszczania i destrukcji - technologie oczyszczania gazów, ścieków i odpadów stałych, produkty nieszkodliwe dla środowiska, produkcja czysta, zmiany w obrębie procesów istniejących, zmiany cech produktów, nowe produkty). Problemy lokalizacji instalacji przemysłu chemicznego - zagadnienia ekologiczne i etyczne.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu15
A-W-3konsultacje z wykladowcą5
A-W-4Zapoznanie się z dostepną literaturą10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności Studenta zdobyta podczas wykladu. Zaliczenie w formie pisemnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmniej 60% maksymalnej liczby pubktów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_A07b_W01
Student ma wiedzę ogólną dotyczącą etycznych aspektów działalności inżyniera w życiu zawodowym, w zakresie miedzy innymi jakości wykonania zadań inżynierskich, np. zasad eksploatacji urządzeń technicznych.
Nano_1A_W12T1A_W08InzA_W03C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_A07b_U01
Student potrafi dostrzegać i oceniać konsekwencje i zagrożenia środowiskowe, ekonomiczne i społeczne wynikające z niestosowania zasad etyki zawodowej w działalności inżyniera.
Nano_1A_U12, Nano_1A_U13T1A_U10, T1A_U11InzA_U03, InzA_U05C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_1A_A07b_K01
Student rozumie zasady etyki zawodowej oraz jest świadomy i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w wykonywanym zawodzie.
Nano_1A_K05T1A_K05InzA_K01C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_A07b_W01
Student ma wiedzę ogólną dotyczącą etycznych aspektów działalności inżyniera w życiu zawodowym, w zakresie miedzy innymi jakości wykonania zadań inżynierskich, np. zasad eksploatacji urządzeń technicznych.
2,0Student nie opanował lub opanował w stopniu niewystarczającym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do rozumienia etycznych aspektów działalności inżyniera.
3,0Student opanował w stopniu dostatecznym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do rozumienia etycznych aspektów działalności inżyniera. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60%.
3,5Student opanował w stopniu większym, niż dostateczny, podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do rozumienia etycznych aspektów działalności inżyniera. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 70%.
4,0Student opanował w stopniu dobrym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do rozumienia etycznych aspektów działalności inżyniera. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 80%.
4,5Student opanował w stopniu większym, niż dobry, podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do rozumienia etycznych aspektów działalności inżyniera. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 90%.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do rozumienia etycznych aspektów działalności inżyniera. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 100%.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_A07b_U01
Student potrafi dostrzegać i oceniać konsekwencje i zagrożenia środowiskowe, ekonomiczne i społeczne wynikające z niestosowania zasad etyki zawodowej w działalności inżyniera.
2,0Student nie potrafi lub potrafi w stopniu niewystarczającym dostrzegać konsekwencje i zagrożenia wynikające z niestosowania zasad etyki zawodowej w działalności inżyniera.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym dostrzegać konsekwencje i zagrożenia wynikające z niestosowania zasad etyki zawodowej w działalności inżyniera. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,5Student potrafi w stopniu większym, niż dostateczny dostrzegać konsekwencje i zagrożenia wynikające z niestosowania zasad etyki zawodowej w działalności inżyniera. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 70 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym dostrzegać konsekwencje i zagrożenia wynikające z niestosowania zasad etyki zawodowej w działalności inżyniera. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 80 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,5Student potrafi w stopniu większym, niż dobry dostrzegać konsekwencje i zagrożenia wynikające z niestosowania zasad etyki zawodowej w działalności inżyniera. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 90 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym dostrzegać konsekwencje i zagrożenia wynikające z niestosowania zasad etyki zawodowej w działalności inżyniera. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 100 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_1A_A07b_K01
Student rozumie zasady etyki zawodowej oraz jest świadomy i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w wykonywanym zawodzie.
2,0Student nie rozumie zasad etyki inżynierskiej i zasad uczciwości intelektualnej w wykonywanym zawodzie.
3,0Student rozumie w stopniu dostatecznym zasady etyki inżynierskiej i zasady uczciwości intelektualnej w wykonywanym zawodzie.
3,5Student rozumie w stopniu większym, niż dostateczny zasady etyki inżynierskiej i zasady uczciwości intelektualnej w wykonywanym zawodzie.
4,0Student rozumie w stopniu dobrym zasady etyki inżynierskiej i zasady uczciwości intelektualnej w wykonywanym zawodzie.
4,5Student rozumie w stopniu większym, niż dobry zasady etyki inżynierskiej i zasady uczciwości intelektualnej w wykonywanym zawodzie.
5,0Student bardzo dobrze rozumie zasady etyki inżynierskiej i zasady uczciwości intelektualnej w wykonywanym zawodzie.

Literatura podstawowa

  1. M.Dietrich, Problemy Etyczne Techniki, IPWC, Warszawa, 1999
  2. St. Jedynak, Technika w świecie wartości. Problemy moralne zawodu inżyniera, -, -, 1996, Materiały Konferencji Naukowej, , Kielce, 10 - 11 X 1996

Literatura dodatkowa

  1. A. Sarapat, Etyka zawodowa, Książka i Wiedza, Warszawa, 1971
  2. M. Dietrich, Etyka Zawodowa, IPWC, Warszawa, 1997

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Filozofia techniki (główne stanowiska w myśli zachodu, optymizm technologiczny Bacona, optymizm technologiczny Saint-Simona, rozwój człowieka a możliwości techniki wg Marksa, maszyna a rozwój technologiczny wg Mumforda, naturalistyczna filozofia techniki Gehlena, pesymistyczna koncepcja perspektyw techniki wg Spenglera, istota techniki wg Heideggera, Marcuse o postępie technologicznym jako o nowej formie kontroli, etyka odpowiedzialności Jonasa,).4
T-W-2Wstęp do etyki inżynierskiej (etos walki i etos pracy, istota i cele inżynierii, wobec odbiorcy dzieła, w strukturze podmiotu zbiorowego, inżynier jako podmiot etyczny).2
T-W-3Dylematy etyki inżynierskiej (dylemat odpowiedzialności i sprawstwa, podmiot odpowiedzialności, lojalność względem środowiska zawodowego i społeczności, dylemat wartości i faktów). Dylemat zawodu inżyniera w epoce postindustrialnej (ewaluacja pojęcia technika, pojęcie technika jako definicja epoki, inżynier istotny element systemu, jak kształtować podejścia etyczne).4
T-W-4Etyka zawodowa w krajach o najwyższym stopniu rozwoju technologicznego (zasady etyki inżynierskiej w Republice Federalnej Niemiec, zasady etyki inżynierskiej w USA).3
T-W-5Technika i technologia - technologia i inżynieria chemiczna - zarys rozwoju (definicje techniki, nauka a technika, przedmiot i zakres technologii chemicznej, technologia chemiczna jako nauka, operacje jednostkowe - inżynieria chemiczna, procesy jednostkowe chemiczne),.4
T-W-6Rozwój technologii chemicznej i przemysłu chemicznego w Polsce (miejsce przemysłu chemicznego w gospodarce, najstarsze technologie na ziemiach polskich, pozyskiwanie surowców, rozwój techniki w wieku, XV, lata Jagiellonów - rozkwit techniczny kraju, Polska w epoce przyspieszenia gospodarczego Europy w XVII w., postępy przemysłu i nauki XIX w., przemysł chemiczny w Polsce po uzyskaniu niepodległości - II Rzeczpospolita).5
T-W-7Współczesna rola technologii chemicznej (miejsce technologii chemicznej wśród nauk, technologia chemiczna jako podstawa produkcji przemysłowej).4
T-W-8Technologia i produkcja chemiczna a względy ochrony środowiska - problemy podstawowe ( stan dzisiejszy : zanieczyszczanie atmosfery - odpady niebezpieczne - szkodliwe ekologicznie technologie i procesy - ograniczenia i uwarunkowania , źródła obecnych problemów ekologicznych, strategia oczyszczania i destrukcji - technologie oczyszczania gazów, ścieków i odpadów stałych, produkty nieszkodliwe dla środowiska, produkcja czysta, zmiany w obrębie procesów istniejących, zmiany cech produktów, nowe produkty). Problemy lokalizacji instalacji przemysłu chemicznego - zagadnienia ekologiczne i etyczne.4
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu15
A-W-3konsultacje z wykladowcą5
A-W-4Zapoznanie się z dostepną literaturą10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_A07b_W01Student ma wiedzę ogólną dotyczącą etycznych aspektów działalności inżyniera w życiu zawodowym, w zakresie miedzy innymi jakości wykonania zadań inżynierskich, np. zasad eksploatacji urządzeń technicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_W12ma podstawową wiedzę dotyczącą etyki zawodowej w zakresie jakości wykonania i zasad eksploatacji urządzeń technicznych oraz podstaw BHP
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z zagadnieniami dotyczącymi etycznych aspektów działalności inżyniera w życiu zawodowym.
C-2Ukształtowanie umiejętności dostrzegania i analizowania etycznych wymiarów realizowanych przez inżyniera zadań.
C-3Ukształtowanie świadomości i odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe, z punktu widzenia etycznych aspektów i skutków działań inzyniera.
Treści programoweT-W-1Filozofia techniki (główne stanowiska w myśli zachodu, optymizm technologiczny Bacona, optymizm technologiczny Saint-Simona, rozwój człowieka a możliwości techniki wg Marksa, maszyna a rozwój technologiczny wg Mumforda, naturalistyczna filozofia techniki Gehlena, pesymistyczna koncepcja perspektyw techniki wg Spenglera, istota techniki wg Heideggera, Marcuse o postępie technologicznym jako o nowej formie kontroli, etyka odpowiedzialności Jonasa,).
T-W-2Wstęp do etyki inżynierskiej (etos walki i etos pracy, istota i cele inżynierii, wobec odbiorcy dzieła, w strukturze podmiotu zbiorowego, inżynier jako podmiot etyczny).
T-W-3Dylematy etyki inżynierskiej (dylemat odpowiedzialności i sprawstwa, podmiot odpowiedzialności, lojalność względem środowiska zawodowego i społeczności, dylemat wartości i faktów). Dylemat zawodu inżyniera w epoce postindustrialnej (ewaluacja pojęcia technika, pojęcie technika jako definicja epoki, inżynier istotny element systemu, jak kształtować podejścia etyczne).
T-W-4Etyka zawodowa w krajach o najwyższym stopniu rozwoju technologicznego (zasady etyki inżynierskiej w Republice Federalnej Niemiec, zasady etyki inżynierskiej w USA).
T-W-5Technika i technologia - technologia i inżynieria chemiczna - zarys rozwoju (definicje techniki, nauka a technika, przedmiot i zakres technologii chemicznej, technologia chemiczna jako nauka, operacje jednostkowe - inżynieria chemiczna, procesy jednostkowe chemiczne),.
T-W-6Rozwój technologii chemicznej i przemysłu chemicznego w Polsce (miejsce przemysłu chemicznego w gospodarce, najstarsze technologie na ziemiach polskich, pozyskiwanie surowców, rozwój techniki w wieku, XV, lata Jagiellonów - rozkwit techniczny kraju, Polska w epoce przyspieszenia gospodarczego Europy w XVII w., postępy przemysłu i nauki XIX w., przemysł chemiczny w Polsce po uzyskaniu niepodległości - II Rzeczpospolita).
T-W-7Współczesna rola technologii chemicznej (miejsce technologii chemicznej wśród nauk, technologia chemiczna jako podstawa produkcji przemysłowej).
T-W-8Technologia i produkcja chemiczna a względy ochrony środowiska - problemy podstawowe ( stan dzisiejszy : zanieczyszczanie atmosfery - odpady niebezpieczne - szkodliwe ekologicznie technologie i procesy - ograniczenia i uwarunkowania , źródła obecnych problemów ekologicznych, strategia oczyszczania i destrukcji - technologie oczyszczania gazów, ścieków i odpadów stałych, produkty nieszkodliwe dla środowiska, produkcja czysta, zmiany w obrębie procesów istniejących, zmiany cech produktów, nowe produkty). Problemy lokalizacji instalacji przemysłu chemicznego - zagadnienia ekologiczne i etyczne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności Studenta zdobyta podczas wykladu. Zaliczenie w formie pisemnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmniej 60% maksymalnej liczby pubktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował lub opanował w stopniu niewystarczającym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do rozumienia etycznych aspektów działalności inżyniera.
3,0Student opanował w stopniu dostatecznym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do rozumienia etycznych aspektów działalności inżyniera. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60%.
3,5Student opanował w stopniu większym, niż dostateczny, podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do rozumienia etycznych aspektów działalności inżyniera. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 70%.
4,0Student opanował w stopniu dobrym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do rozumienia etycznych aspektów działalności inżyniera. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 80%.
4,5Student opanował w stopniu większym, niż dobry, podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do rozumienia etycznych aspektów działalności inżyniera. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 90%.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbędną do rozumienia etycznych aspektów działalności inżyniera. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 100%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_A07b_U01Student potrafi dostrzegać i oceniać konsekwencje i zagrożenia środowiskowe, ekonomiczne i społeczne wynikające z niestosowania zasad etyki zawodowej w działalności inżyniera.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_U12potrafi dostrzegać konsekwencje środowiskowe, ekonomiczne i społeczne wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych oraz zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Nano_1A_U13potrafi oceniać zagrożenia związane ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych i fizycznych oraz stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności dostrzegania i analizowania etycznych wymiarów realizowanych przez inżyniera zadań.
C-3Ukształtowanie świadomości i odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe, z punktu widzenia etycznych aspektów i skutków działań inzyniera.
Treści programoweT-W-2Wstęp do etyki inżynierskiej (etos walki i etos pracy, istota i cele inżynierii, wobec odbiorcy dzieła, w strukturze podmiotu zbiorowego, inżynier jako podmiot etyczny).
T-W-3Dylematy etyki inżynierskiej (dylemat odpowiedzialności i sprawstwa, podmiot odpowiedzialności, lojalność względem środowiska zawodowego i społeczności, dylemat wartości i faktów). Dylemat zawodu inżyniera w epoce postindustrialnej (ewaluacja pojęcia technika, pojęcie technika jako definicja epoki, inżynier istotny element systemu, jak kształtować podejścia etyczne).
T-W-4Etyka zawodowa w krajach o najwyższym stopniu rozwoju technologicznego (zasady etyki inżynierskiej w Republice Federalnej Niemiec, zasady etyki inżynierskiej w USA).
T-W-5Technika i technologia - technologia i inżynieria chemiczna - zarys rozwoju (definicje techniki, nauka a technika, przedmiot i zakres technologii chemicznej, technologia chemiczna jako nauka, operacje jednostkowe - inżynieria chemiczna, procesy jednostkowe chemiczne),.
T-W-7Współczesna rola technologii chemicznej (miejsce technologii chemicznej wśród nauk, technologia chemiczna jako podstawa produkcji przemysłowej).
T-W-8Technologia i produkcja chemiczna a względy ochrony środowiska - problemy podstawowe ( stan dzisiejszy : zanieczyszczanie atmosfery - odpady niebezpieczne - szkodliwe ekologicznie technologie i procesy - ograniczenia i uwarunkowania , źródła obecnych problemów ekologicznych, strategia oczyszczania i destrukcji - technologie oczyszczania gazów, ścieków i odpadów stałych, produkty nieszkodliwe dla środowiska, produkcja czysta, zmiany w obrębie procesów istniejących, zmiany cech produktów, nowe produkty). Problemy lokalizacji instalacji przemysłu chemicznego - zagadnienia ekologiczne i etyczne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności Studenta zdobyta podczas wykladu. Zaliczenie w formie pisemnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmniej 60% maksymalnej liczby pubktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi lub potrafi w stopniu niewystarczającym dostrzegać konsekwencje i zagrożenia wynikające z niestosowania zasad etyki zawodowej w działalności inżyniera.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym dostrzegać konsekwencje i zagrożenia wynikające z niestosowania zasad etyki zawodowej w działalności inżyniera. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
3,5Student potrafi w stopniu większym, niż dostateczny dostrzegać konsekwencje i zagrożenia wynikające z niestosowania zasad etyki zawodowej w działalności inżyniera. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 70 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,0Student potrafi w stopniu dobrym dostrzegać konsekwencje i zagrożenia wynikające z niestosowania zasad etyki zawodowej w działalności inżyniera. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 80 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
4,5Student potrafi w stopniu większym, niż dobry dostrzegać konsekwencje i zagrożenia wynikające z niestosowania zasad etyki zawodowej w działalności inżyniera. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 90 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
5,0Student potrafi w stopniu bardzo dobrym dostrzegać konsekwencje i zagrożenia wynikające z niestosowania zasad etyki zawodowej w działalności inżyniera. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 100 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_1A_A07b_K01Student rozumie zasady etyki zawodowej oraz jest świadomy i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w wykonywanym zawodzie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_1A_K05rozumie zasady etyki zawodowej, prawidłowo oceniać wkład członków zespołu do osiąganych wyników jest świadom i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w wykonywanym zawodzie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności dostrzegania i analizowania etycznych wymiarów realizowanych przez inżyniera zadań.
C-3Ukształtowanie świadomości i odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe, z punktu widzenia etycznych aspektów i skutków działań inzyniera.
Treści programoweT-W-2Wstęp do etyki inżynierskiej (etos walki i etos pracy, istota i cele inżynierii, wobec odbiorcy dzieła, w strukturze podmiotu zbiorowego, inżynier jako podmiot etyczny).
T-W-3Dylematy etyki inżynierskiej (dylemat odpowiedzialności i sprawstwa, podmiot odpowiedzialności, lojalność względem środowiska zawodowego i społeczności, dylemat wartości i faktów). Dylemat zawodu inżyniera w epoce postindustrialnej (ewaluacja pojęcia technika, pojęcie technika jako definicja epoki, inżynier istotny element systemu, jak kształtować podejścia etyczne).
T-W-4Etyka zawodowa w krajach o najwyższym stopniu rozwoju technologicznego (zasady etyki inżynierskiej w Republice Federalnej Niemiec, zasady etyki inżynierskiej w USA).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności Studenta zdobyta podczas wykladu. Zaliczenie w formie pisemnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmniej 60% maksymalnej liczby pubktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie zasad etyki inżynierskiej i zasad uczciwości intelektualnej w wykonywanym zawodzie.
3,0Student rozumie w stopniu dostatecznym zasady etyki inżynierskiej i zasady uczciwości intelektualnej w wykonywanym zawodzie.
3,5Student rozumie w stopniu większym, niż dostateczny zasady etyki inżynierskiej i zasady uczciwości intelektualnej w wykonywanym zawodzie.
4,0Student rozumie w stopniu dobrym zasady etyki inżynierskiej i zasady uczciwości intelektualnej w wykonywanym zawodzie.
4,5Student rozumie w stopniu większym, niż dobry zasady etyki inżynierskiej i zasady uczciwości intelektualnej w wykonywanym zawodzie.
5,0Student bardzo dobrze rozumie zasady etyki inżynierskiej i zasady uczciwości intelektualnej w wykonywanym zawodzie.