Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Ekonomia I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Alina Gładzicka-Janowska <Alina.Gladzicka-Janowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie pojęć z zakresu ekonomii
C-2Poznanie mierników procesu gospodarowania
C-3Poznanie funkcjii gospodarowania
C-4Znajomość narzędzi polityki ekonomicznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Przedmiot badań ekonomii. Prawa ekonomiczne3
T-W-2Nieograniczoność potrzeb, istota wyboru, zasada racjonalności gospodarowania. Decyzje i koszt alternatywny4
T-W-3Produkcja i czynniki produkcji. Krzywa mozliwości produkcyjnych4
T-W-4Prawo własności. Struktura rynku. Mechanizm rynkowy. Popyt, podaż, cena4
T-W-5Przedsiębiorstwo. Prawo malejących przychodow krańcowych3
T-W-6Koszty produkcji, zyski i straty przedsiębiorstwa3
T-W-7Przedsiębiorczość. Innowacje, sposoby rozwoju firmy3
T-W-8Produkcja, konsumpcja i efekty zewnętrzne3
T-W-9Rynki czynników produkcji i dystrybucja dochodów3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Obecność na wykładzie30
A-W-2Konsultacje do wykładu10
A-W-3Praca własna, czytanie literatury10
A-W-4Zaliczenie wykładu5
A-W-5konsultacje do wykładu6
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie)
M-2Wykład problemowy
M-3Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_A02-1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: zdefiniować jasno i precyzyjnie podstawowe pojęcia ekonomiczne, scharakteryzować sposoby funkcjonowania gospodarki, scharakteryzować narzędzia polityki ekonomicznej
KOS_1A_W15T1A_W09InzA_W04C-1, C-2M-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_A02-1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: rozumieć zagadnienia ekonomiczne, umieć posługiwać się podstawowymi miernikami procesu gospodarowania, umieć obliczyć efekty realizowanych sposobów rozwoju, umieć przeprowadzić analizę ekonomiczną skutków podejmowania decyzji ekonomicznych na szczeblu przedsiębiorstwa i gospodarki
KOS_1A_U14T1A_U12InzA_U04C-3, C-4T-W-4, T-W-9M-2, M-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_A02-1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student: będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii
KOS_1A_K07T1A_K06C-2, C-4T-W-3, T-W-4, T-W-8M-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_A02-1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: zdefiniować jasno i precyzyjnie podstawowe pojęcia ekonomiczne, scharakteryzować sposoby funkcjonowania gospodarki, scharakteryzować narzędzia polityki ekonomicznej
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu ekonomii
3,0Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia z zakresu ekonomii
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu ekonomii
4,0Student zna definicje wszystkich pojęć z zakresu ekonomii
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomii oraz idenfytikuje kluczowe problemy ekonomiczne
5,0Student poprawnie definiuje pojęcia z zakresu ekonomii, przytacza kluczowe, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia ekonomiczne potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru ekonomicznego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_A02-1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: rozumieć zagadnienia ekonomiczne, umieć posługiwać się podstawowymi miernikami procesu gospodarowania, umieć obliczyć efekty realizowanych sposobów rozwoju, umieć przeprowadzić analizę ekonomiczną skutków podejmowania decyzji ekonomicznych na szczeblu przedsiębiorstwa i gospodarki
2,0Student nie rozumie zagadnień ekonomicznych oraz nie umie posługiwać się podstawowymi miernikami procesu gospodarczego
3,0Student rozumie problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
3,5Student posługuje się miernikami procesów gospodarczych w wystarczjaącym zakresie
4,0Student posługuje się miernikami procesów ekonomicznych w wystarczającym stopniu oraz umie wyliczyć efekty dokonanych nakładów ekonomicznych
4,5Student posługuje się wszystkimi miernikami procesu gospodarowania, umie wyliczyć efektyy poniesionych nakładów ekonomicznych oraz dodatkowo umie przeprowadzić analizę efektów i nakładów procesu gospodarowania
5,0Student rozumie zagadnienia ekonomiczne, umie posługiwać się wszystkimi miernikami przebiegu procesu gospodarowania, potrafi wyliczyć efekty poniesionych nakładów oraz przeprowadzić analizę ekonomiczną podejmowanych decyzji ekonomicznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_A02-1_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student: będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii
2,0Student nie uzsykał kompetencji, by rozumieć zagadnienia ekonomiczne
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, świadczą o tym, że tylkow ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy ekonomicznej jaką posiada
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami przebiegu procesu gospodarowania w bardzo ograniczonym zakresie
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy ekonomicznej, ale posługuje się miernijkami procesu w ograniczonym zakresie
4,5Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobtyej wiedzy ekonomicznej, ale posługuje się miernikami procesu w ograniczonym zakresie
5,0Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania mierników procesu gospodarowania, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii, będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej

Literatura podstawowa

  1. P. Krugman, R., Wells, Mikroekonomia, PWN, Warszawa, 2012
  2. P. Krugman, R. Wells, Makroekonomia, PWN, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. O. Blanchard, Makroekonomia, KLUWER, Warszawa, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot badań ekonomii. Prawa ekonomiczne3
T-W-2Nieograniczoność potrzeb, istota wyboru, zasada racjonalności gospodarowania. Decyzje i koszt alternatywny4
T-W-3Produkcja i czynniki produkcji. Krzywa mozliwości produkcyjnych4
T-W-4Prawo własności. Struktura rynku. Mechanizm rynkowy. Popyt, podaż, cena4
T-W-5Przedsiębiorstwo. Prawo malejących przychodow krańcowych3
T-W-6Koszty produkcji, zyski i straty przedsiębiorstwa3
T-W-7Przedsiębiorczość. Innowacje, sposoby rozwoju firmy3
T-W-8Produkcja, konsumpcja i efekty zewnętrzne3
T-W-9Rynki czynników produkcji i dystrybucja dochodów3
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obecność na wykładzie30
A-W-2Konsultacje do wykładu10
A-W-3Praca własna, czytanie literatury10
A-W-4Zaliczenie wykładu5
A-W-5konsultacje do wykładu6
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_A02-1_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: zdefiniować jasno i precyzyjnie podstawowe pojęcia ekonomiczne, scharakteryzować sposoby funkcjonowania gospodarki, scharakteryzować narzędzia polityki ekonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W15ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, zarządzania środowiskowego prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Poznanie pojęć z zakresu ekonomii
C-2Poznanie mierników procesu gospodarowania
Metody nauczaniaM-3Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu ekonomii
3,0Student poprawnie definiuje niektóre pojęcia z zakresu ekonomii
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu ekonomii
4,0Student zna definicje wszystkich pojęć z zakresu ekonomii
4,5Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu ekonomii oraz idenfytikuje kluczowe problemy ekonomiczne
5,0Student poprawnie definiuje pojęcia z zakresu ekonomii, przytacza kluczowe, a także samodzielnie identyfikuje narzędzia ekonomiczne potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru ekonomicznego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_A02-1_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: rozumieć zagadnienia ekonomiczne, umieć posługiwać się podstawowymi miernikami procesu gospodarowania, umieć obliczyć efekty realizowanych sposobów rozwoju, umieć przeprowadzić analizę ekonomiczną skutków podejmowania decyzji ekonomicznych na szczeblu przedsiębiorstwa i gospodarki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-3Poznanie funkcjii gospodarowania
C-4Znajomość narzędzi polityki ekonomicznej
Treści programoweT-W-4Prawo własności. Struktura rynku. Mechanizm rynkowy. Popyt, podaż, cena
T-W-9Rynki czynników produkcji i dystrybucja dochodów
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie zagadnień ekonomicznych oraz nie umie posługiwać się podstawowymi miernikami procesu gospodarczego
3,0Student rozumie problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami procesu gospodarowania w ograniczonym zakresie
3,5Student posługuje się miernikami procesów gospodarczych w wystarczjaącym zakresie
4,0Student posługuje się miernikami procesów ekonomicznych w wystarczającym stopniu oraz umie wyliczyć efekty dokonanych nakładów ekonomicznych
4,5Student posługuje się wszystkimi miernikami procesu gospodarowania, umie wyliczyć efektyy poniesionych nakładów ekonomicznych oraz dodatkowo umie przeprowadzić analizę efektów i nakładów procesu gospodarowania
5,0Student rozumie zagadnienia ekonomiczne, umie posługiwać się wszystkimi miernikami przebiegu procesu gospodarowania, potrafi wyliczyć efekty poniesionych nakładów oraz przeprowadzić analizę ekonomiczną podejmowanych decyzji ekonomicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_A02-1_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student: będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Poznanie mierników procesu gospodarowania
C-4Znajomość narzędzi polityki ekonomicznej
Treści programoweT-W-3Produkcja i czynniki produkcji. Krzywa mozliwości produkcyjnych
T-W-4Prawo własności. Struktura rynku. Mechanizm rynkowy. Popyt, podaż, cena
T-W-8Produkcja, konsumpcja i efekty zewnętrzne
Metody nauczaniaM-3Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uzsykał kompetencji, by rozumieć zagadnienia ekonomiczne
3,0Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, świadczą o tym, że tylkow ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy ekonomicznej jaką posiada
3,5Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami przebiegu procesu gospodarowania w bardzo ograniczonym zakresie
4,0Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy ekonomicznej, ale posługuje się miernijkami procesu w ograniczonym zakresie
4,5Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobtyej wiedzy ekonomicznej, ale posługuje się miernikami procesu w ograniczonym zakresie
5,0Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania mierników procesu gospodarowania, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy z zakresu ekonomii, będzie chętny do szerzenia wiedzy ekonomicznej