Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Chemia nieorganiczna II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia nieorganiczna II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Izabella Rychłowska-Himmel <Izabella.Rychlowska-Himmel@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza dotycząca chemii nieorganicznej na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z najważniejszymi w chemii środowiska pierwiastkami i związkami chemicznymi |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawami jakościowej analizy chemicznej nieorganicznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Sprawdzian z nazewnictwa związków nieorganicznych. Prezentacja wyposażenia szafki studenckiej. Omówienie techniki pracy laboratoryjnej. Zasady prowadzenia dziennika laboratoryjnego. Regulamin pracowni studenckiej. Przepisy BHP. Kationy oraz ich podział na grupy analityczne. Odczynniki grupowe kationów grup I, II i III. Reakcje charakterystyczne kationów grup I, II, III. | 4 |
T-L-2 | 15 (3×5) identyfikacji kationów grup I, II i III. | 4 |
T-L-3 | 15 (3×5) identyfikacji kationów grup I, II i III (cd.) | 4 |
T-L-4 | Identyfikacja kationów grup I, II i III - c.d. Odczynniki grupowe kationów grup IV i V. Reakcje charakterystyczne kationów grup IV i V. Sprawdzian I – kationy grup I i II. 15 (3×5) identyfikacji kationów grup III, IV i V. | 4 |
T-L-5 | Identyfikacja kationów grup III, IV i V - c.d. Reakcje charakterystyczne wybranych anionów. Analiza soli. Sprawdzian II – kationy grup III, IV i V. | 4 |
T-L-6 | 10 (2×5) identyfikacji anionów. | 4 |
T-L-7 | Identyfikacja soli (3 zadania).Sprawdzian III – aniony, sole. | 4 |
T-L-8 | Kolokwium zaliczeniowe. Uzupełnienie brakujących analiz. Rozliczenie ćwiczeń laboratoryjnych. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pierwiastki i związki występujące w organizmach żywych. Wodór. | 2 |
T-W-2 | Tlen. | 1 |
T-W-3 | Woda. | 2 |
T-W-4 | Związki koordynacyjne. | 1 |
T-W-5 | Węgiel. | 1 |
T-W-6 | Azot. | 1 |
T-W-7 | Fosfor. | 1 |
T-W-8 | Siarka. | 1 |
T-W-9 | Główne pierwiastki występujące w skorupie ziemskiej. Krzem. Żelazo. Glin. | 1 |
T-W-10 | Wapń, twardość wody. | 2 |
T-W-11 | Sód, potas, magnez. | 1 |
T-W-12 | Pierwiastki i związki nieorganiczne - toksyczne: ołów, rtęć, cynk, kadm, radon. Azbest. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć | 10 |
A-L-3 | Studiowanie literatury | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 22 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 21 |
A-W-4 | Egzamin pisemny | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne części materiału związanej z programem zajęć laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-4 | Ocena formująca: sprawozdanie przygotowane po wykonaniu kolejnych zajęć laboratoryjnych, oceniana jest poprawność wykonania oznaczeń i sposób przedstawienia wyników |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_B05-2_W04 Student ma wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej dotyczącą budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do określania składu i analizy oraz wpływu na środowisko | KOS_1A_W03, KOS_1A_W04 | T1A_W01 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
KOS_1A_B05-2_W06 Student ma wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem ochrona środowiska, w szczególności zlokalizowanych w obszarach: nauki ścisłe, nauki przyrodnicze | KOS_1A_W04 | T1A_W01 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_B05-2_U01 student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych żródeł | KOS_1A_U01 | T1A_U01 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
KOS_1A_B05-2_U06 Student ma umiejętność samokształcenia się | KOS_1A_U06 | T1A_U05 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_B05-2_K01 Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób | KOS_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_B05-2_W04 Student ma wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej dotyczącą budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do określania składu i analizy oraz wpływu na środowisko | 2,0 | student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu problematyki przedmiotu |
3,0 | student ma wiedzę podstawową z zakresu problematyki przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_1A_B05-2_W06 Student ma wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem ochrona środowiska, w szczególności zlokalizowanych w obszarach: nauki ścisłe, nauki przyrodnicze | 2,0 | student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu problematyki przedmiotu |
3,0 | student ma podstawową wiedzę z zakresu problematyki przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_B05-2_U01 student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych żródeł | 2,0 | student nie potrafi korzystać z baz danych i odpowiedniej literatury |
3,0 | student potrafi korzystać z podstawowej literatury przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_1A_B05-2_U06 Student ma umiejętność samokształcenia się | 2,0 | student nie wykazuje zrozumienia potrzeby ciągłego samokształcenia i nie ma umiejętności samokształcenia się |
3,0 | student w stopniu podstawowym ma umiejętność samokształcenia się | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_B05-2_K01 Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób | 2,0 | student nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie |
3,0 | student w stopniu podstawowym rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, ale nie wykazuje się zbyt dużą aktywnością | |
3,5 | student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i wykazuje się średnią aktywnością | |
4,0 | student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i wykazuje się dużą aktywnością w tym zakresie | |
4,5 | student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, wykazuje się dużą aktywnością w tym zakresie i potrafi organizować proces uczenia się innych osób | |
5,0 | student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, wykazuje się dużą aktywnością w tym zakresie oraz potrafi organizować i inspirować proces uczenia się innych osób |
Literatura podstawowa
- P. O'Neil, Chemia środowiska, PWN, Warszawa - Wrocław, 1997
- J.E. Andrews, P. Brimblecombe, T.D. Jickels, P.DS. Liss, Wprowadzenie do chemii środowiska, WNT, Warszawa, 1997
- A. Śliwa (redaktor), Obliczenia chemiczne, PWN, Warszawa, 1987
- J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna T.1 i T.2, PWN, Warszawa, 2001