Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Chemia organiczna II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia organiczna II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Nowicka-Scheibe <Joanna.Nowicka-Scheibe@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Aneta Wesołowska <Aneta.Wesolowska@zut.edu.pl>, Slawomir Westerlich <Slawomir.Westerlich@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie kursu Chemia organiczna I. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami nomenklatury związków organicznych. |
C-2 | Kształtowanie umiejętności rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu budowy, właściwości i reaktywności związków organicznych. |
C-3 | Zapoznanie studentów z budową oraz z podstawowymi właściwościami chemicznymi najważniejszych grup funkcyjnych związków organicznych. |
C-4 | Zapoznanie studentów z metodyką syntezy prostych związków organicznych. |
C-5 | Zapoznanie studentów z zasadami postępowania w laboratorium preparatyki organicznej. |
C-6 | Zapoznanie studenta z zasadami opisu eksperymentu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | 1. Zajęcia organizacyjne. Zapoznanie studentów z zasadami BHP i P/Poż. obowiązującymi w pracowni chemii organicznej. Zapoznanie studentów z podstawowym sprzętem i szkłem laboratoryjnym | 4 |
T-L-2 | Oznaczanie podstawowych właściwości fizycznych związków organicznych: temperatura wrzenia i topnienia. Destylacja prosta. | 4 |
T-L-3 | Acylowanie amin aromatycznych i fenoli. Otrzymywanie i oczyszczanie acetanilidu i aspiryny. | 8 |
T-L-4 | Zapoznanie z procesem bromowania związków organicznych. Otrzymywanie i oczyszczanie p-bromoacetanilidu. | 8 |
T-L-5 | Proces utleniania w chemii organicznej. Otrzymywanie i oczyszczanie kwasu benzoesowego. | 4 |
T-L-6 | Proces estryfikacji. Otrzymywanie i oczyszczanie octanu n-butylu. | 8 |
T-L-7 | Reakcje kondensacji w chemii organicznej. Otrzymywanie dwubenzylidenoacetonu. | 4 |
T-L-8 | Otrzymywanie barwnika azowego. | 5 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 45 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych. | 35 |
A-L-3 | Zaliczenie preparatów. | 20 |
A-L-4 | Konsultacje przedmiotowe. | 20 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: opis, objaśnienia i wyjaśnienia. |
M-2 | Metody aktywizujące: seminarium, dyskusja dydaktyczna. |
M-3 | Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, seminarium. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie ustne. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne. |
S-3 | Ocena formująca: Sprawozdanie z zajęć laboratoryjnych. |
S-4 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_B06-2_W01 Student zna systematykę najważniejszych klas związków organicznych i rozpoznaje najważniejsze grupy funkcyjne występujące w związkach organicznych. | KOS_1A_W04, KOS_1A_W06 | T1A_W01, T1A_W02 | — | C-1, C-3 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1 | S-1, S-2 |
KOS_1A_B06-2_W02 Student opisuje podstawowe typy reakcji chemicznych oraz grupy funkcyjne pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej. | KOS_1A_W04, KOS_1A_W06 | T1A_W01, T1A_W02 | — | C-2, C-3 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
KOS_1A_B06-2_W03 Student proponuje i objaśnia mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych. | KOS_1A_W04, KOS_1A_W06 | T1A_W01, T1A_W02 | — | C-2, C-3 | T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
KOS_1A_B06-2_W04 Student ma wiedzę na temat sposobu wyodrębniania i oczyszczania związków organicznych. | KOS_1A_W04, KOS_1A_W12 | T1A_W01, T1A_W07 | InzA_W02 | C-4, C-5, C-6 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_B06-2_U01 Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury związków organicznych. | KOS_1A_U01 | T1A_U01 | — | C-1, C-3 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
KOS_1A_B06-2_U02 Student potrafi zastosować podstawowe operacje jednostkowe do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych. | KOS_1A_U04 | T1A_U03 | — | C-4, C-5 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-3 | S-1, S-3 |
KOS_1A_B06-2_U03 Student potrafi interpretować wyniki uzyskane z doświadczenia chemicznego oraz umie sporządzić opis wykonanego eksperymentu. | KOS_1A_U04, KOS_1A_U06, KOS_1A_U10 | T1A_U03, T1A_U05, T1A_U08 | InzA_U01 | C-4, C-5, C-6 | T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
KOS_1A_B06-2_U04 Student umie zaplanować i przeprowadzić jednoetapową syntezę prostego związku organicznego. | KOS_1A_U01, KOS_1A_U06, KOS_1A_U10 | T1A_U01, T1A_U05, T1A_U08 | InzA_U01 | C-4 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-3 | S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_B06-2_K01 Odpowiada za rzetelność uzyskanych wyników. | KOS_1A_K05, KOS_1A_K08 | T1A_K04, T1A_K07 | — | C-4, C-5, C-6 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8 | M-3 | S-3 |
KOS_1A_B06-2_K02 Odpowiednio określa priorytety w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania. | KOS_1A_K05 | T1A_K04 | — | C-2, C-4, C-5 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8 | M-2, M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_B06-2_W01 Student zna systematykę najważniejszych klas związków organicznych i rozpoznaje najważniejsze grupy funkcyjne występujące w związkach organicznych. | 2,0 | Nie zna systematyki związków organicznych i nie rozpoznaje najważniejszych grup funkcyjnych. |
3,0 | Nie zna systematyki związków organicznych i rozpoznaje 31-44 procent grup funkcyjnych | |
3,5 | Zna systematykę związków organicznych i rozpoznaje 45-58 procent grup funkcyjnych | |
4,0 | Zna systematykę związków organicznych i rozpoznaje 59-72 procent grup funkcyjnych | |
4,5 | Zna systematykę związków organicznych i rozpoznaje 73-86 procent grup funkcyjnych | |
5,0 | Zna systematykę związków organicznych i rozpoznaje co najmniej 87-100 procent grup funkcyjnych | |
KOS_1A_B06-2_W02 Student opisuje podstawowe typy reakcji chemicznych oraz grupy funkcyjne pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej. | 2,0 | Student nie charakteryzuje podstawowych typów reakcji chemicznych oraz grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych, pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej. |
3,0 | Student charakteryzuje grupy funkcyjnych występujących w związkach organicznych pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej. | |
3,5 | Pod kątem reaktywności charakteryzuje tylko niektóre grupy funkcyjne występujących w związkach organicznych. Nie potrafi wskazać wykorzystania ich w syntezie organicznej. | |
4,0 | Pod kątem reaktywności charakteryzuje niektóre grupy funkcyjne występujące w związkach organicznych. Potrafi wskazać niektóre aspekty wykorzystania ich w syntezie organicznej. | |
4,5 | Pod kątem reaktywności charakteryzuje większość grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych. Potrafi wskazać niektóre aspekty wykorzystania ich w syntezie organicznej. | |
5,0 | Pod kątem reaktywności charakteryzuje większość grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych. Potrafi wskazać wiele aspektów wykorzystania ich w syntezie organicznej. | |
KOS_1A_B06-2_W03 Student proponuje i objaśnia mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych. | 2,0 | Student nie proponuje i nie objaśnia mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych. |
3,0 | Student proponuje niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych, ale ich nie objaśnia. | |
3,5 | Student proponuje wiele mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych, ale ich nie objaśnia. | |
4,0 | Student proponuje i objaśnia niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych. | |
4,5 | Student proponuje wiele i objaśnia niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych. | |
5,0 | Student proponuje wiele i objaśnia wiele mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych. | |
KOS_1A_B06-2_W04 Student ma wiedzę na temat sposobu wyodrębniania i oczyszczania związków organicznych. | 2,0 | Student nie ma wiedzy na temat sposobu wyodrębniania i oczyszczania związków organicznych. |
3,0 | Student ma wiedzę tylko na temat destylacji prostej jako osobnego doświadczenia | |
3,5 | Student ma wiedzę na temat destylacji prostej i frakcyjnej jako osobnych doświadczeń. | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat destylacji prostej, frakcyjnej oraz krystalizacji jako osobnych doświadczeń. | |
4,5 | Student ma wiedzę na temat osobnych procesów jednostkowych, ale niewiele wie na temat oczyszczania substancji otrzymywanych w ramach syntezy prostych związków organicznych . | |
5,0 | Student zna procesy jednostkowe w syntezie organicznej oraz dobrze orientuje się w sposobach oczyszczania substancji otrzymywanych w ramach syntezy prostych zwiazków organicznych . |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_B06-2_U01 Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury związków organicznych. | 2,0 | Student nie potrafi zastosować w praktyce zasad nomenklatury związków organicznych należących do najważniejszych klas. |
3,0 | Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury zwyczajowej niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas. | |
3,5 | Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej do niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas. Nie zna nazw zwyczajowych. | |
4,0 | Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej i zwyczajowej do niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas. | |
4,5 | Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej i zwyczajowej do większości związków organicznych należących do najważniejszych klas. | |
5,0 | Student dobrze posługuje się w praktyce nazwami zwyczajowymi i systematycznymi związków organicznych należących do najważniejszych klas. | |
KOS_1A_B06-2_U02 Student potrafi zastosować podstawowe operacje jednostkowe do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych. | 2,0 | Nie potrafi zastosować operacji jednostkowych do oczyszczania związków organicznych. |
3,0 | Potrafi przeprowadzić tylko destylację prostą jako osobne doświadczenie. | |
3,5 | Potrafi przeprowadzić destylację prostą, frakcyjną jako osobne doświadczenie. | |
4,0 | Potrafi przeprowadzić destylację prostą, frakcyjną oraz krystalizację jako osobne doświadczenie. | |
4,5 | Potrafi przeprowadzić destylację prostą, frakcyjną oraz krystalizację jako osobne doświadczenie oraz częściowo potrafi oczyszczać substancje otrzymywane w ramach syntezy prostych związków organicznych . | |
5,0 | Potrafi przeprowadzić destylację prostą, frakcyjną oraz krystalizacje jako osobne doświadczenie oraz dobrze oczyszcza substancje otrzymywane w ramach syntezy prostych związków organicznych . | |
KOS_1A_B06-2_U03 Student potrafi interpretować wyniki uzyskane z doświadczenia chemicznego oraz umie sporządzić opis wykonanego eksperymentu. | 2,0 | Nie umie interpretować wyników i nie umie sporządzić opisu wykonanego eksperymentu. |
3,0 | Umie sporządzić opis wykonanego eksperymentu, ale robi błędy w opisie przebiegu doświadczenia i równaniach reakcji i drobne błędy w obliczeniach. | |
3,5 | Umie sporządzić opisu wykonanego eksperymentu, ale robi błędy w opisie przebiegu doświadczenia i drobne błędy w obliczeniach. | |
4,0 | Nie umie interpretować wyników, ale w dobrym stopniu umie sporządzić opis wykonanego eksperymentu (drobne błędy w opisie przebiegu doświadczenia). | |
4,5 | W dużym stopniu umie sporządzić opis wykonanego eksperymentu (drobne błędy w opisie przebiegu doświadczenia). | |
5,0 | Umie dobrze interpretować wyniki i umie sporządzić opisu wykonanego eksperymentu (dopuszczalne drobne błędy w opisie przebiegu doświadczenia) | |
KOS_1A_B06-2_U04 Student umie zaplanować i przeprowadzić jednoetapową syntezę prostego związku organicznego. | 2,0 | Nie umie zaplanować i nie umie przeprowadzić jednoetapowej syntezy związku organicznego |
3,0 | Umie zaplanować, ale z dużymi problemami przeprowadza syntezę związku organicznego. Nie potrafi skorzystać z uwag prowadzącego. | |
3,5 | Umie zaplanować, ale z dużymi problemami przeprowadza syntezę związku organicznego. Problemy rozwiązuje po uzyskaniu podpowiedzi od prowadzącego. | |
4,0 | Umie zaplanować i z małymi problemami przeprowadza syntezę związku organicznego. Nie jest świadomy popełnionych błędów. | |
4,5 | Umie zaplanować i z drobnymi problemami przeprowadza syntezę związku organicznego. Jest świadomy popełnionych błędów. | |
5,0 | Umie zaplanować i bez problemów przeprowadza syntezę związku organicznego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_B06-2_K01 Odpowiada za rzetelność uzyskanych wyników. | 2,0 | Przedstawione wyniki są błędne i nierzetelne. |
3,0 | Przedstawione wyniki są błędne, ale błędy wynikają z pomyłki. | |
3,5 | Przedstawione wyniki są poprawne jednak ich opis jest nieczytelny. | |
4,0 | Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzające, jednak ich opis nie jest całkowicie czytelny. | |
4,5 | Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzające, opis jest czytelny, jednak obecne są drobne błędy. | |
5,0 | Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzajace, opis jest czytelny.. | |
KOS_1A_B06-2_K02 Odpowiednio określa priorytety w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania. | 2,0 | Nie umie określić priorytetów w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania. |
3,0 | Nie umie określić priorytetów w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania, ale umie skorzystać z rad prowadzącego ćwiczenia. | |
3,5 | Umie określić tylko podstawowe priorytety w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania. | |
4,0 | Umie określić podstawowe priorytety w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania i tylko niektóre ważniejsze priorytety. | |
4,5 | Dobrze radzi sobie w ustalaniu priorytetów w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania. | |
5,0 | Bardzo dobrze radzi sobie w ustalaniu priorytetów w rozwiazywaniu wyznaczonego zadania. |
Literatura podstawowa
- John McMurry, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
- Przemysław Mastalerz, Chemia organiczna, Wydawnictwo Chemiczne, Wrocław, 2000
- Robert T. Morrison, Robert N. Boyd, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997
- J. Clayden, N. Greeves, S. Warren, P. Wothers, Chemia organiczna, Wydawnictwo WNT, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Arthur I. Vogel, Preparatyka organiczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006
- Zofia Jerzmanowska, Preparatyka organiczna związków chemicznych, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa, 1972
- Bolesław Bochwic, Preparatyka organiczna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1975
- Jerzy T. Wróbel, Preparatyka i elementy syntezy organicznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1983