Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Metody spektrofotometryczne w analizie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody spektrofotometryczne w analizie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Soroka <Jacek.Soroka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL6 60 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z chemii, fizyki i matematyki
W-2Posiadanie umiejętności obsługi komputera, w tym statstycznej obróbki wyników
W-3umiejetnośc obliczania naważek, wykonywania roztworów mianowanych i przeliczania stężeń

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie teorii najważniejszych metod spektrometrycznych
C-2Zdobycie umiejętności samodzielnego przygotowywania próbek i wykonywania pomiarów
C-3Nabycie umiejetności doboru metody do rozwiązywanego problemu
C-4Nabycie umiejętności pracy w grupie
C-5Uświadomienie sobie wpływu cywilizacji na zrównoważony rozwój i roli analityki w monitoringu środowiska

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawy BHP w pracy laboratoryjnej. Przygotowanie roztworów badanych analitów. Analiza UV-vis układów dwu - wiecej analitowych: porównanie metody klasycznej algebraicznej z metodą korelacji widmowych.4
T-L-2Wyznaczanie składu mieszanin trzech bezbarwnych rozpuszczalników z wykorzystaniem barwnika solwatochromowego, refraktometru i metody powierzchni kalibracyjnych. Wyznaczanie błędów oznaczeń. Wpływ ortogonalności powierzchni kalibracyjnych na użytecznośc metody4
T-L-3Badanie folii polimerowych metodą IR. Identyfikacja polimeru i wyznaczanie grubości folii.4
T-L-4Pomiar widm IR nieznaych substancji i ich identyfikacja w oparciu o częstosci grupowe; weryfikacja w oprciu o atlasy widm4
T-L-5Wyznaczanie składów mieszanin dwu- i wiecej składnikowej metodą korelacji widmowych. Zaburzenia metody powodowane interakcją składników i sposoby ich redukcji.8
T-L-6Przygotowanie próbek do pomiarów metodą ASA-ETA. Metody mineralizacji. Mineralizacja mikrofalowa6
T-L-7Oznaczanie metodą ETA-ASA zawartości Pb w liściach wybranych roślin, w tym spożywczych6
T-L-8Oznaczanie metodą ASA-ETA zawartości Cd i Cu w wybranych preparatach roślinnych6
T-L-9Oznaczanie siarczanów i chlorków metodą turbidymetryczną6
T-L-10Badanie widm wzbudzeniowych wybranych barwników fluorescencyjnych4
T-L-11Uczestnictwo przy pomiarze widm NMR. Analiza widm 1H NMR i 13C NMR nieznanych substancji organicznych oraz ich identyfikacja8
60
wykłady
T-W-1Promieniowanie elektromagnetyczne, stosowane źródła, monochromacja, polichromatory, detektory: matrycowe, diodowe, fotopowielające. Schematy ideowe spektrofotometrów prcujących w systemie cw. Spektrofotometry z transformacją Fouriera2
T-W-2Oddziaływanie promieniowania elektromagnetycznego z materią. Zakres mikrofalowy. Powstawanie widm rotacyjnych i informacje z nich wynikające. Zakres IR. Podstwowe wiadomości o powstawaniu widm rotacyjnych; sposoby przygotowania próbek; materiały stosowane w spektrofotometrii IR. Techniki absorpcyjne transmisyjne i osłabionego całkowitego wewnętrznego odbicia (ATR); informacje strukturalne dostepne z widm IR2
T-W-3Reguły wyboru, widma absorpcyjne IR i rozproszeniowe Ramana, przyczyny komplementarności IR/Raman. Równanie Schroedingera, przyczyny absorpcji w obszarze wzbudzeń elektronowych, czas życia w stanie wzbudzonym.2
T-W-4Siła oscylatora, widma absorpcyjne UV-vis, wymiarowanie osi widm, prawo Labmberta-Beera i odstepstwa od niego (stęzeniowe, cienkowarstwowe, wywołane natężeniem promieniowania próbkujacego). Typowe chromogeny molekularne2
T-W-5Chromogeny molekularne w przykładach ich występowania. Cechy chromogenów; chromogeny cyjaninowe i merocyjaninowe. Efekty solwatochromowe. Teoria VBHB w oddziaływaniach z pojedynczym solwentem. Analityczne zastosowania solwatochromii.2
T-W-6Zaburzenia wyników wpływem rozpuszczalnika. Solwatochromia w układach dwu i wiecej solwentowych. Teoria solwatochromii SA-SAB-SB. Zastosowanie solwatochromii w analityce bezbarnych ciekłych układów wieloskładnikowych - metoda powierzchni kalibracyjnych. Analiza UV-vis i IR wieloskładnikowych mieszanin analitów absorbującyh promieniowanie w obszarze IR lub UV-vis - metoda korelacji widmowych. Typowe metody niwelowanie ograniczeń aparaturowych - regresja maskowana.2
T-W-7Źródła błędów w badaniach spektrofotometrycznych i sposoby ich unikania lub minimalizowania. Spektrometria emisyjna cząsteczkowa - fluorescencja i fosforescencja a rozpraszanie. Przykłady zastosowań. Turbidymetria a nefelometria. Wykorzystanie spektrofotometru UV-vis w turbidymetrii. Spektrometria absorpcyjna atomowa (ASA, AAS) - oznaczalnośc pierwiastków, przygotowanie próbek, metody mineralizacji. Program temperaturowy w atomizerze elektrotermicznym (ETA). Atomowa spektrometria emisyjna z plazmą wzbudzaną indukcyjnie (ICP AES). Czułośc, wady i zalety2
T-W-8Absorpcja promieniowanie elektromagnetycznego w przyłożonym polu magnetycznym - metody rezonansowe. Koncepcja spektrometrii Paramagnetycznego Rezonansu Elektronowego (EPR, ESR), widma wolnych rodników i układów z niesparowanymi spinami elektronowymi. Typowe widma i ogólna zasada ich analizy. Koncepcja wysokorozdzielczego Magnetycznego Rezonansu Jądrowego (NMR, MRJ), przykłady widm prostych związków organicznych.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach60
60
wykłady
A-W-1Udział w wykładach, z możliwością zadawania pytań (wykład interaktywny)15
A-W-2Czytanie zalecanej literatury30
A-W-3korzystanie z konsultacji15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny interaktywny, połączony z prezentacją multimedialną
M-2Cwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: wykład - zaliczenie końcowe z oceną
S-2Ocena formująca: laboratorium - z cząstkowymi ocenami sprawozdań

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_B09b_W01
Ma wiedzę na temat wykorzystania promieniowania elektromagnetycznego, w tym światła, do ustalania struktur i stężeń zwiazków chemicznych. Zna efekty oddziaływania promieniowania elektromagnetycznego z materią, zna metody wymusznia emisji promieniowania z atomów i molekuł. Zna metody współdziałania fali elektromagnetycznej i pola magnetycznego na materię. nabywa i utrwala wiedzę na temat procesu analitycznego, od przygotowania próbki, wykonania pomiaru i analizy uzyskanych wyników.
KOS_1A_W01, KOS_1A_W02, KOS_1A_W03T1A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1
KOS_1A_B09b_W02
poznaje podstawowe metody analizy instrumentalnej służące monitorowaniu środowiska i wspomagające procesy technologiczne
KOS_1A_W05T1A_W01C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_B09b_U01
Ma umiejętnośc wyboru spektrometrycznych metod analtycznych adekwatnych do problemu
KOS_1A_U01T1A_U01C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-2S-2
KOS_1A_B09b_U02
Potrafi pobrac i przygotowac próbke do pomiaru
KOS_1A_U08T1A_U07C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-2S-2
KOS_1A_B09b_U03
Potrafi wykonac pomiar i zinterpretowac jego wynik
KOS_1A_U11T1A_U09InzA_U02C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_B09b_K01
Potrafi zidentyfikowac zagrożenia cywilizacyjne i ocenic ich siłę, doskonale rozumie potrzebę zrównoważonego rozwoju
KOS_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-1, M-2S-1, S-2
KOS_1A_B09b_K02
Grupowe cwiczenia laboratoryjne kształtują nawyk współdziałania i tolerancji społecznej
KOS_1A_K04T1A_K03InzA_K02C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_B09b_W01
Ma wiedzę na temat wykorzystania promieniowania elektromagnetycznego, w tym światła, do ustalania struktur i stężeń zwiazków chemicznych. Zna efekty oddziaływania promieniowania elektromagnetycznego z materią, zna metody wymusznia emisji promieniowania z atomów i molekuł. Zna metody współdziałania fali elektromagnetycznej i pola magnetycznego na materię. nabywa i utrwala wiedzę na temat procesu analitycznego, od przygotowania próbki, wykonania pomiaru i analizy uzyskanych wyników.
2,0
3,0Zna podstawy działania spektrometrów, umie powiązac problem z metodą, potrafi przygotowac próbki do pomiarów, umie przeliczac stężenia
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_B09b_W02
poznaje podstawowe metody analizy instrumentalnej służące monitorowaniu środowiska i wspomagające procesy technologiczne
2,0
3,0Umie wykonac typowe pomiary i interpretowac nieskomplikowane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_B09b_U01
Ma umiejętnośc wyboru spektrometrycznych metod analtycznych adekwatnych do problemu
2,0
3,0Umie zaplanowac proces analityczny i wykonac proste pomiary
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_B09b_U02
Potrafi pobrac i przygotowac próbke do pomiaru
2,0
3,0Potrafi pobrac i przygotowac próbkę do pomiaru
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_B09b_U03
Potrafi wykonac pomiar i zinterpretowac jego wynik
2,0
3,0Potrafi wykonac podstawowy pomiar i zinterpretowac jego wynik
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_B09b_K01
Potrafi zidentyfikowac zagrożenia cywilizacyjne i ocenic ich siłę, doskonale rozumie potrzebę zrównoważonego rozwoju
2,0
3,0potrafi identyfikowac zagrożenia i propnowac metody ich oceny
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_B09b_K02
Grupowe cwiczenia laboratoryjne kształtują nawyk współdziałania i tolerancji społecznej
2,0
3,0Potrafi pracowac w grupie pod nadzorem
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. W. Zieliński, A. Rajca, Metody spektroskopowe i ich zastosowanie do identyfikacji zwiazków organicznych, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1995
  2. W. Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa
  3. A. Cygański, Metody spektroskopowe w chemii analitycznej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa

Literatura dodatkowa

  1. L.A. Kazicyna, N.B. Kupletska, Metody spektroskopowe wyznaczania struktury zwiazków organicznych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1974
  2. J.A. Soroka, K.B. Soroka, Solvatochromism of dyes. Part I. Derivatives of the 7H-indolo[1,2-a]quinolinium cation. A new model of solvatochromism., Journal of Organic Physical Chemistry, 4, 592-604, EU, 1991
  3. K.B. Soroka, J.A. Soroka, Solvatochromism of Dyes. Part III. Solvatochromism od Merocyanines in Some Binary Mixtures of Solvents. SA-SAB-SB a New Model of Solvatochromism, Journal of Physical Organic Chemistry, UE, 1997
  4. J.A. Soroka, K.B. Soroka, Spectral Correlations Methods in Analysis of Multicomponent Mixtures. Part I. Determination of Hydrocarbons Using IR nad UV Spectra, Chemia Analityczna, 47(1), 49-63, Polska, 2002
  5. J.A. Soroka, K.B. Soroka, Calibration Surfaces in Analysis of Ternary Mixtures, Chemia Analityczna, 47(1), 95-112, Polska, 2002
  6. E.K. Wróblewska, J.A. Soroka, K.B. Soroka, Solwatochromia i barwniki solwatochromowe, Wiadomości Chemiczne, 56, 113-150, Polska, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawy BHP w pracy laboratoryjnej. Przygotowanie roztworów badanych analitów. Analiza UV-vis układów dwu - wiecej analitowych: porównanie metody klasycznej algebraicznej z metodą korelacji widmowych.4
T-L-2Wyznaczanie składu mieszanin trzech bezbarwnych rozpuszczalników z wykorzystaniem barwnika solwatochromowego, refraktometru i metody powierzchni kalibracyjnych. Wyznaczanie błędów oznaczeń. Wpływ ortogonalności powierzchni kalibracyjnych na użytecznośc metody4
T-L-3Badanie folii polimerowych metodą IR. Identyfikacja polimeru i wyznaczanie grubości folii.4
T-L-4Pomiar widm IR nieznaych substancji i ich identyfikacja w oparciu o częstosci grupowe; weryfikacja w oprciu o atlasy widm4
T-L-5Wyznaczanie składów mieszanin dwu- i wiecej składnikowej metodą korelacji widmowych. Zaburzenia metody powodowane interakcją składników i sposoby ich redukcji.8
T-L-6Przygotowanie próbek do pomiarów metodą ASA-ETA. Metody mineralizacji. Mineralizacja mikrofalowa6
T-L-7Oznaczanie metodą ETA-ASA zawartości Pb w liściach wybranych roślin, w tym spożywczych6
T-L-8Oznaczanie metodą ASA-ETA zawartości Cd i Cu w wybranych preparatach roślinnych6
T-L-9Oznaczanie siarczanów i chlorków metodą turbidymetryczną6
T-L-10Badanie widm wzbudzeniowych wybranych barwników fluorescencyjnych4
T-L-11Uczestnictwo przy pomiarze widm NMR. Analiza widm 1H NMR i 13C NMR nieznanych substancji organicznych oraz ich identyfikacja8
60

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Promieniowanie elektromagnetyczne, stosowane źródła, monochromacja, polichromatory, detektory: matrycowe, diodowe, fotopowielające. Schematy ideowe spektrofotometrów prcujących w systemie cw. Spektrofotometry z transformacją Fouriera2
T-W-2Oddziaływanie promieniowania elektromagnetycznego z materią. Zakres mikrofalowy. Powstawanie widm rotacyjnych i informacje z nich wynikające. Zakres IR. Podstwowe wiadomości o powstawaniu widm rotacyjnych; sposoby przygotowania próbek; materiały stosowane w spektrofotometrii IR. Techniki absorpcyjne transmisyjne i osłabionego całkowitego wewnętrznego odbicia (ATR); informacje strukturalne dostepne z widm IR2
T-W-3Reguły wyboru, widma absorpcyjne IR i rozproszeniowe Ramana, przyczyny komplementarności IR/Raman. Równanie Schroedingera, przyczyny absorpcji w obszarze wzbudzeń elektronowych, czas życia w stanie wzbudzonym.2
T-W-4Siła oscylatora, widma absorpcyjne UV-vis, wymiarowanie osi widm, prawo Labmberta-Beera i odstepstwa od niego (stęzeniowe, cienkowarstwowe, wywołane natężeniem promieniowania próbkujacego). Typowe chromogeny molekularne2
T-W-5Chromogeny molekularne w przykładach ich występowania. Cechy chromogenów; chromogeny cyjaninowe i merocyjaninowe. Efekty solwatochromowe. Teoria VBHB w oddziaływaniach z pojedynczym solwentem. Analityczne zastosowania solwatochromii.2
T-W-6Zaburzenia wyników wpływem rozpuszczalnika. Solwatochromia w układach dwu i wiecej solwentowych. Teoria solwatochromii SA-SAB-SB. Zastosowanie solwatochromii w analityce bezbarnych ciekłych układów wieloskładnikowych - metoda powierzchni kalibracyjnych. Analiza UV-vis i IR wieloskładnikowych mieszanin analitów absorbującyh promieniowanie w obszarze IR lub UV-vis - metoda korelacji widmowych. Typowe metody niwelowanie ograniczeń aparaturowych - regresja maskowana.2
T-W-7Źródła błędów w badaniach spektrofotometrycznych i sposoby ich unikania lub minimalizowania. Spektrometria emisyjna cząsteczkowa - fluorescencja i fosforescencja a rozpraszanie. Przykłady zastosowań. Turbidymetria a nefelometria. Wykorzystanie spektrofotometru UV-vis w turbidymetrii. Spektrometria absorpcyjna atomowa (ASA, AAS) - oznaczalnośc pierwiastków, przygotowanie próbek, metody mineralizacji. Program temperaturowy w atomizerze elektrotermicznym (ETA). Atomowa spektrometria emisyjna z plazmą wzbudzaną indukcyjnie (ICP AES). Czułośc, wady i zalety2
T-W-8Absorpcja promieniowanie elektromagnetycznego w przyłożonym polu magnetycznym - metody rezonansowe. Koncepcja spektrometrii Paramagnetycznego Rezonansu Elektronowego (EPR, ESR), widma wolnych rodników i układów z niesparowanymi spinami elektronowymi. Typowe widma i ogólna zasada ich analizy. Koncepcja wysokorozdzielczego Magnetycznego Rezonansu Jądrowego (NMR, MRJ), przykłady widm prostych związków organicznych.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach60
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach, z możliwością zadawania pytań (wykład interaktywny)15
A-W-2Czytanie zalecanej literatury30
A-W-3korzystanie z konsultacji15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B09b_W01Ma wiedzę na temat wykorzystania promieniowania elektromagnetycznego, w tym światła, do ustalania struktur i stężeń zwiazków chemicznych. Zna efekty oddziaływania promieniowania elektromagnetycznego z materią, zna metody wymusznia emisji promieniowania z atomów i molekuł. Zna metody współdziałania fali elektromagnetycznej i pola magnetycznego na materię. nabywa i utrwala wiedzę na temat procesu analitycznego, od przygotowania próbki, wykonania pomiaru i analizy uzyskanych wyników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań w zakresie ochrony środowiska, w szczególności niezbędną do rozumienia i opisu praw fizycznych i chemicznych oraz wykonywania obliczeń potrzebnych w praktyce inżynierskiej
KOS_1A_W02ma wiedzę z zakresu fizyki przydatną do opisu i zrozumienia zjawisk i praw fizycznych stanowiących podstawę dla dalszego kształcenia, w szczególności w zakresie chemii fizycznej, inżynierii i technologii chemicznej
KOS_1A_W03ma wiedzę z zakresu chemii ogólnej, przydatną do opisu i zrozumienia zjawisk i praw chemicznych oraz formułowania i rozwiązywania prostych zadań związanych ze studiowanym kierunkiem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie teorii najważniejszych metod spektrometrycznych
Treści programoweT-W-1Promieniowanie elektromagnetyczne, stosowane źródła, monochromacja, polichromatory, detektory: matrycowe, diodowe, fotopowielające. Schematy ideowe spektrofotometrów prcujących w systemie cw. Spektrofotometry z transformacją Fouriera
T-W-2Oddziaływanie promieniowania elektromagnetycznego z materią. Zakres mikrofalowy. Powstawanie widm rotacyjnych i informacje z nich wynikające. Zakres IR. Podstwowe wiadomości o powstawaniu widm rotacyjnych; sposoby przygotowania próbek; materiały stosowane w spektrofotometrii IR. Techniki absorpcyjne transmisyjne i osłabionego całkowitego wewnętrznego odbicia (ATR); informacje strukturalne dostepne z widm IR
T-W-3Reguły wyboru, widma absorpcyjne IR i rozproszeniowe Ramana, przyczyny komplementarności IR/Raman. Równanie Schroedingera, przyczyny absorpcji w obszarze wzbudzeń elektronowych, czas życia w stanie wzbudzonym.
T-W-4Siła oscylatora, widma absorpcyjne UV-vis, wymiarowanie osi widm, prawo Labmberta-Beera i odstepstwa od niego (stęzeniowe, cienkowarstwowe, wywołane natężeniem promieniowania próbkujacego). Typowe chromogeny molekularne
T-W-5Chromogeny molekularne w przykładach ich występowania. Cechy chromogenów; chromogeny cyjaninowe i merocyjaninowe. Efekty solwatochromowe. Teoria VBHB w oddziaływaniach z pojedynczym solwentem. Analityczne zastosowania solwatochromii.
T-W-6Zaburzenia wyników wpływem rozpuszczalnika. Solwatochromia w układach dwu i wiecej solwentowych. Teoria solwatochromii SA-SAB-SB. Zastosowanie solwatochromii w analityce bezbarnych ciekłych układów wieloskładnikowych - metoda powierzchni kalibracyjnych. Analiza UV-vis i IR wieloskładnikowych mieszanin analitów absorbującyh promieniowanie w obszarze IR lub UV-vis - metoda korelacji widmowych. Typowe metody niwelowanie ograniczeń aparaturowych - regresja maskowana.
T-W-7Źródła błędów w badaniach spektrofotometrycznych i sposoby ich unikania lub minimalizowania. Spektrometria emisyjna cząsteczkowa - fluorescencja i fosforescencja a rozpraszanie. Przykłady zastosowań. Turbidymetria a nefelometria. Wykorzystanie spektrofotometru UV-vis w turbidymetrii. Spektrometria absorpcyjna atomowa (ASA, AAS) - oznaczalnośc pierwiastków, przygotowanie próbek, metody mineralizacji. Program temperaturowy w atomizerze elektrotermicznym (ETA). Atomowa spektrometria emisyjna z plazmą wzbudzaną indukcyjnie (ICP AES). Czułośc, wady i zalety
T-W-8Absorpcja promieniowanie elektromagnetycznego w przyłożonym polu magnetycznym - metody rezonansowe. Koncepcja spektrometrii Paramagnetycznego Rezonansu Elektronowego (EPR, ESR), widma wolnych rodników i układów z niesparowanymi spinami elektronowymi. Typowe widma i ogólna zasada ich analizy. Koncepcja wysokorozdzielczego Magnetycznego Rezonansu Jądrowego (NMR, MRJ), przykłady widm prostych związków organicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny interaktywny, połączony z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: wykład - zaliczenie końcowe z oceną
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawy działania spektrometrów, umie powiązac problem z metodą, potrafi przygotowac próbki do pomiarów, umie przeliczac stężenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B09b_W02poznaje podstawowe metody analizy instrumentalnej służące monitorowaniu środowiska i wspomagające procesy technologiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W05zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie teorii najważniejszych metod spektrometrycznych
Treści programoweT-L-1Podstawy BHP w pracy laboratoryjnej. Przygotowanie roztworów badanych analitów. Analiza UV-vis układów dwu - wiecej analitowych: porównanie metody klasycznej algebraicznej z metodą korelacji widmowych.
T-L-2Wyznaczanie składu mieszanin trzech bezbarwnych rozpuszczalników z wykorzystaniem barwnika solwatochromowego, refraktometru i metody powierzchni kalibracyjnych. Wyznaczanie błędów oznaczeń. Wpływ ortogonalności powierzchni kalibracyjnych na użytecznośc metody
T-L-3Badanie folii polimerowych metodą IR. Identyfikacja polimeru i wyznaczanie grubości folii.
T-L-4Pomiar widm IR nieznaych substancji i ich identyfikacja w oparciu o częstosci grupowe; weryfikacja w oprciu o atlasy widm
T-L-5Wyznaczanie składów mieszanin dwu- i wiecej składnikowej metodą korelacji widmowych. Zaburzenia metody powodowane interakcją składników i sposoby ich redukcji.
T-L-6Przygotowanie próbek do pomiarów metodą ASA-ETA. Metody mineralizacji. Mineralizacja mikrofalowa
T-L-7Oznaczanie metodą ETA-ASA zawartości Pb w liściach wybranych roślin, w tym spożywczych
T-L-8Oznaczanie metodą ASA-ETA zawartości Cd i Cu w wybranych preparatach roślinnych
T-L-9Oznaczanie siarczanów i chlorków metodą turbidymetryczną
T-L-10Badanie widm wzbudzeniowych wybranych barwników fluorescencyjnych
T-L-11Uczestnictwo przy pomiarze widm NMR. Analiza widm 1H NMR i 13C NMR nieznanych substancji organicznych oraz ich identyfikacja
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: laboratorium - z cząstkowymi ocenami sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie wykonac typowe pomiary i interpretowac nieskomplikowane wyniki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B09b_U01Ma umiejętnośc wyboru spektrometrycznych metod analtycznych adekwatnych do problemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejetności doboru metody do rozwiązywanego problemu
Treści programoweT-L-1Podstawy BHP w pracy laboratoryjnej. Przygotowanie roztworów badanych analitów. Analiza UV-vis układów dwu - wiecej analitowych: porównanie metody klasycznej algebraicznej z metodą korelacji widmowych.
T-L-2Wyznaczanie składu mieszanin trzech bezbarwnych rozpuszczalników z wykorzystaniem barwnika solwatochromowego, refraktometru i metody powierzchni kalibracyjnych. Wyznaczanie błędów oznaczeń. Wpływ ortogonalności powierzchni kalibracyjnych na użytecznośc metody
T-L-3Badanie folii polimerowych metodą IR. Identyfikacja polimeru i wyznaczanie grubości folii.
T-L-4Pomiar widm IR nieznaych substancji i ich identyfikacja w oparciu o częstosci grupowe; weryfikacja w oprciu o atlasy widm
T-L-5Wyznaczanie składów mieszanin dwu- i wiecej składnikowej metodą korelacji widmowych. Zaburzenia metody powodowane interakcją składników i sposoby ich redukcji.
T-L-6Przygotowanie próbek do pomiarów metodą ASA-ETA. Metody mineralizacji. Mineralizacja mikrofalowa
T-L-7Oznaczanie metodą ETA-ASA zawartości Pb w liściach wybranych roślin, w tym spożywczych
T-L-8Oznaczanie metodą ASA-ETA zawartości Cd i Cu w wybranych preparatach roślinnych
T-L-9Oznaczanie siarczanów i chlorków metodą turbidymetryczną
T-L-10Badanie widm wzbudzeniowych wybranych barwników fluorescencyjnych
T-L-11Uczestnictwo przy pomiarze widm NMR. Analiza widm 1H NMR i 13C NMR nieznanych substancji organicznych oraz ich identyfikacja
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: laboratorium - z cząstkowymi ocenami sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie zaplanowac proces analityczny i wykonac proste pomiary
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B09b_U02Potrafi pobrac i przygotowac próbke do pomiaru
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Zdobycie umiejętności samodzielnego przygotowywania próbek i wykonywania pomiarów
Treści programoweT-L-1Podstawy BHP w pracy laboratoryjnej. Przygotowanie roztworów badanych analitów. Analiza UV-vis układów dwu - wiecej analitowych: porównanie metody klasycznej algebraicznej z metodą korelacji widmowych.
T-L-2Wyznaczanie składu mieszanin trzech bezbarwnych rozpuszczalników z wykorzystaniem barwnika solwatochromowego, refraktometru i metody powierzchni kalibracyjnych. Wyznaczanie błędów oznaczeń. Wpływ ortogonalności powierzchni kalibracyjnych na użytecznośc metody
T-L-3Badanie folii polimerowych metodą IR. Identyfikacja polimeru i wyznaczanie grubości folii.
T-L-4Pomiar widm IR nieznaych substancji i ich identyfikacja w oparciu o częstosci grupowe; weryfikacja w oprciu o atlasy widm
T-L-5Wyznaczanie składów mieszanin dwu- i wiecej składnikowej metodą korelacji widmowych. Zaburzenia metody powodowane interakcją składników i sposoby ich redukcji.
T-L-6Przygotowanie próbek do pomiarów metodą ASA-ETA. Metody mineralizacji. Mineralizacja mikrofalowa
T-L-7Oznaczanie metodą ETA-ASA zawartości Pb w liściach wybranych roślin, w tym spożywczych
T-L-8Oznaczanie metodą ASA-ETA zawartości Cd i Cu w wybranych preparatach roślinnych
T-L-9Oznaczanie siarczanów i chlorków metodą turbidymetryczną
T-L-10Badanie widm wzbudzeniowych wybranych barwników fluorescencyjnych
T-L-11Uczestnictwo przy pomiarze widm NMR. Analiza widm 1H NMR i 13C NMR nieznanych substancji organicznych oraz ich identyfikacja
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: laboratorium - z cząstkowymi ocenami sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi pobrac i przygotowac próbkę do pomiaru
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B09b_U03Potrafi wykonac pomiar i zinterpretowac jego wynik
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U11potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejetności doboru metody do rozwiązywanego problemu
Treści programoweT-L-1Podstawy BHP w pracy laboratoryjnej. Przygotowanie roztworów badanych analitów. Analiza UV-vis układów dwu - wiecej analitowych: porównanie metody klasycznej algebraicznej z metodą korelacji widmowych.
T-L-2Wyznaczanie składu mieszanin trzech bezbarwnych rozpuszczalników z wykorzystaniem barwnika solwatochromowego, refraktometru i metody powierzchni kalibracyjnych. Wyznaczanie błędów oznaczeń. Wpływ ortogonalności powierzchni kalibracyjnych na użytecznośc metody
T-L-3Badanie folii polimerowych metodą IR. Identyfikacja polimeru i wyznaczanie grubości folii.
T-L-4Pomiar widm IR nieznaych substancji i ich identyfikacja w oparciu o częstosci grupowe; weryfikacja w oprciu o atlasy widm
T-L-5Wyznaczanie składów mieszanin dwu- i wiecej składnikowej metodą korelacji widmowych. Zaburzenia metody powodowane interakcją składników i sposoby ich redukcji.
T-L-6Przygotowanie próbek do pomiarów metodą ASA-ETA. Metody mineralizacji. Mineralizacja mikrofalowa
T-L-7Oznaczanie metodą ETA-ASA zawartości Pb w liściach wybranych roślin, w tym spożywczych
T-L-8Oznaczanie metodą ASA-ETA zawartości Cd i Cu w wybranych preparatach roślinnych
T-L-9Oznaczanie siarczanów i chlorków metodą turbidymetryczną
T-L-10Badanie widm wzbudzeniowych wybranych barwników fluorescencyjnych
T-L-11Uczestnictwo przy pomiarze widm NMR. Analiza widm 1H NMR i 13C NMR nieznanych substancji organicznych oraz ich identyfikacja
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: laboratorium - z cząstkowymi ocenami sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wykonac podstawowy pomiar i zinterpretowac jego wynik
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B09b_K01Potrafi zidentyfikowac zagrożenia cywilizacyjne i ocenic ich siłę, doskonale rozumie potrzebę zrównoważonego rozwoju
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-5Uświadomienie sobie wpływu cywilizacji na zrównoważony rozwój i roli analityki w monitoringu środowiska
Treści programoweT-W-1Promieniowanie elektromagnetyczne, stosowane źródła, monochromacja, polichromatory, detektory: matrycowe, diodowe, fotopowielające. Schematy ideowe spektrofotometrów prcujących w systemie cw. Spektrofotometry z transformacją Fouriera
T-W-2Oddziaływanie promieniowania elektromagnetycznego z materią. Zakres mikrofalowy. Powstawanie widm rotacyjnych i informacje z nich wynikające. Zakres IR. Podstwowe wiadomości o powstawaniu widm rotacyjnych; sposoby przygotowania próbek; materiały stosowane w spektrofotometrii IR. Techniki absorpcyjne transmisyjne i osłabionego całkowitego wewnętrznego odbicia (ATR); informacje strukturalne dostepne z widm IR
T-W-3Reguły wyboru, widma absorpcyjne IR i rozproszeniowe Ramana, przyczyny komplementarności IR/Raman. Równanie Schroedingera, przyczyny absorpcji w obszarze wzbudzeń elektronowych, czas życia w stanie wzbudzonym.
T-W-4Siła oscylatora, widma absorpcyjne UV-vis, wymiarowanie osi widm, prawo Labmberta-Beera i odstepstwa od niego (stęzeniowe, cienkowarstwowe, wywołane natężeniem promieniowania próbkujacego). Typowe chromogeny molekularne
T-W-5Chromogeny molekularne w przykładach ich występowania. Cechy chromogenów; chromogeny cyjaninowe i merocyjaninowe. Efekty solwatochromowe. Teoria VBHB w oddziaływaniach z pojedynczym solwentem. Analityczne zastosowania solwatochromii.
T-W-6Zaburzenia wyników wpływem rozpuszczalnika. Solwatochromia w układach dwu i wiecej solwentowych. Teoria solwatochromii SA-SAB-SB. Zastosowanie solwatochromii w analityce bezbarnych ciekłych układów wieloskładnikowych - metoda powierzchni kalibracyjnych. Analiza UV-vis i IR wieloskładnikowych mieszanin analitów absorbującyh promieniowanie w obszarze IR lub UV-vis - metoda korelacji widmowych. Typowe metody niwelowanie ograniczeń aparaturowych - regresja maskowana.
T-W-7Źródła błędów w badaniach spektrofotometrycznych i sposoby ich unikania lub minimalizowania. Spektrometria emisyjna cząsteczkowa - fluorescencja i fosforescencja a rozpraszanie. Przykłady zastosowań. Turbidymetria a nefelometria. Wykorzystanie spektrofotometru UV-vis w turbidymetrii. Spektrometria absorpcyjna atomowa (ASA, AAS) - oznaczalnośc pierwiastków, przygotowanie próbek, metody mineralizacji. Program temperaturowy w atomizerze elektrotermicznym (ETA). Atomowa spektrometria emisyjna z plazmą wzbudzaną indukcyjnie (ICP AES). Czułośc, wady i zalety
T-W-8Absorpcja promieniowanie elektromagnetycznego w przyłożonym polu magnetycznym - metody rezonansowe. Koncepcja spektrometrii Paramagnetycznego Rezonansu Elektronowego (EPR, ESR), widma wolnych rodników i układów z niesparowanymi spinami elektronowymi. Typowe widma i ogólna zasada ich analizy. Koncepcja wysokorozdzielczego Magnetycznego Rezonansu Jądrowego (NMR, MRJ), przykłady widm prostych związków organicznych.
T-L-1Podstawy BHP w pracy laboratoryjnej. Przygotowanie roztworów badanych analitów. Analiza UV-vis układów dwu - wiecej analitowych: porównanie metody klasycznej algebraicznej z metodą korelacji widmowych.
T-L-2Wyznaczanie składu mieszanin trzech bezbarwnych rozpuszczalników z wykorzystaniem barwnika solwatochromowego, refraktometru i metody powierzchni kalibracyjnych. Wyznaczanie błędów oznaczeń. Wpływ ortogonalności powierzchni kalibracyjnych na użytecznośc metody
T-L-3Badanie folii polimerowych metodą IR. Identyfikacja polimeru i wyznaczanie grubości folii.
T-L-4Pomiar widm IR nieznaych substancji i ich identyfikacja w oparciu o częstosci grupowe; weryfikacja w oprciu o atlasy widm
T-L-5Wyznaczanie składów mieszanin dwu- i wiecej składnikowej metodą korelacji widmowych. Zaburzenia metody powodowane interakcją składników i sposoby ich redukcji.
T-L-6Przygotowanie próbek do pomiarów metodą ASA-ETA. Metody mineralizacji. Mineralizacja mikrofalowa
T-L-7Oznaczanie metodą ETA-ASA zawartości Pb w liściach wybranych roślin, w tym spożywczych
T-L-8Oznaczanie metodą ASA-ETA zawartości Cd i Cu w wybranych preparatach roślinnych
T-L-9Oznaczanie siarczanów i chlorków metodą turbidymetryczną
T-L-10Badanie widm wzbudzeniowych wybranych barwników fluorescencyjnych
T-L-11Uczestnictwo przy pomiarze widm NMR. Analiza widm 1H NMR i 13C NMR nieznanych substancji organicznych oraz ich identyfikacja
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny interaktywny, połączony z prezentacją multimedialną
M-2Cwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: wykład - zaliczenie końcowe z oceną
S-2Ocena formująca: laboratorium - z cząstkowymi ocenami sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi identyfikowac zagrożenia i propnowac metody ich oceny
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B09b_K02Grupowe cwiczenia laboratoryjne kształtują nawyk współdziałania i tolerancji społecznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności pracy w grupie
Treści programoweT-L-1Podstawy BHP w pracy laboratoryjnej. Przygotowanie roztworów badanych analitów. Analiza UV-vis układów dwu - wiecej analitowych: porównanie metody klasycznej algebraicznej z metodą korelacji widmowych.
T-L-2Wyznaczanie składu mieszanin trzech bezbarwnych rozpuszczalników z wykorzystaniem barwnika solwatochromowego, refraktometru i metody powierzchni kalibracyjnych. Wyznaczanie błędów oznaczeń. Wpływ ortogonalności powierzchni kalibracyjnych na użytecznośc metody
T-L-3Badanie folii polimerowych metodą IR. Identyfikacja polimeru i wyznaczanie grubości folii.
T-L-4Pomiar widm IR nieznaych substancji i ich identyfikacja w oparciu o częstosci grupowe; weryfikacja w oprciu o atlasy widm
T-L-5Wyznaczanie składów mieszanin dwu- i wiecej składnikowej metodą korelacji widmowych. Zaburzenia metody powodowane interakcją składników i sposoby ich redukcji.
T-L-6Przygotowanie próbek do pomiarów metodą ASA-ETA. Metody mineralizacji. Mineralizacja mikrofalowa
T-L-7Oznaczanie metodą ETA-ASA zawartości Pb w liściach wybranych roślin, w tym spożywczych
T-L-8Oznaczanie metodą ASA-ETA zawartości Cd i Cu w wybranych preparatach roślinnych
T-L-9Oznaczanie siarczanów i chlorków metodą turbidymetryczną
T-L-10Badanie widm wzbudzeniowych wybranych barwników fluorescencyjnych
T-L-11Uczestnictwo przy pomiarze widm NMR. Analiza widm 1H NMR i 13C NMR nieznanych substancji organicznych oraz ich identyfikacja
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: laboratorium - z cząstkowymi ocenami sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi pracowac w grupie pod nadzorem
3,5
4,0
4,5
5,0