Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Analiza chemiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza chemiczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Beata Kołodziej <Beata.Kolodziej@zut.edu.pl>, Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>, Anna Szady-Chełmieniecka <Anna.Szady@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie przedmiotu Chemia nieorganiczna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie ze sprzętem stosowanym w analizie ilościowej oraz z najpowszechniej stosowaną aparaturą oraz ze sposobem wykonywania analiz ilościowych. Zapoznanie z teoretycznymi i praktycznymi aspektami metod analizy chemicznej: prawidłowe pobieranie próbek do badań, ich zabezpieczanie i przechowywanie, przeprowadzanie badanych materiałów do roztworu, rozdzielanie i zagęszczanie analitów przed oznaczeniem różnymi technikami instrumentalnymi. |
C-2 | Nauczenie nowoczesnego podejścia do problemów chemii analitycznej oraz zasad pracy i rygorów jakie muszą być przestrzegane w laboratorium podczas realizacji procesu analizy ilościowej |
C-3 | Umiejętność precyzyjnego wykonywania analiz z wykorzystaniem różnych metod oraz przeprowadzenia obliczeń stechiometrycznych i oceny uzyskanych wyników analizy ilościowej z punktu widzenia dokładności i precyzji |
C-4 | Umiejętność doboru najbardziej korzystnej metody analitycznej oraz możliwością zastosowania podstawowych technik instrumentalnych w analizie chemicznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Program zajęć, sprzęt laboratoryjny stosowany w chemii analitycznej, zasady bhp, nauka pipetowania. Wyznaczanie współmierności kolby i pipety. | 4 |
T-L-2 | Alkacymetria. Sporządzanie roztworu ok. 0,1 molowego HCl jako titranta i nastawianie jego na naważki węglanu sodu. Oznaczanie węglanu sodu | 5 |
T-L-3 | Alkacymetria. Sporządzanie ok. 0,1 molowego roztworu NaOH i nastawianie jego miana na przygotowany roztwór HCl. Oznaczanie roztworu HCl | 6 |
T-L-4 | Zaliczenie kolokwium z alkacymetrii | 1 |
T-L-5 | Konduktometryczne oznaczanie kwasu solnego | 3 |
T-L-6 | Manganometria. Sporządzanie mianowanego roztworu manganianu(VII) potasu. Nastawianie miana roztworu na naważki szczawianu sodu lub kwasu szczawiowego. Oznaczenia zawartości żelaza. Kolorymetryczne oznaczanie Mn(II) | 9 |
T-L-7 | Kolokwium zaliczeniowe z redoksometrii | 1 |
T-L-8 | Kompleksometria. Kompleksometryczne oznaczenie zawartości wapnia i magnezu | 3 |
T-L-9 | Analiza wagowa. Oznaczanie baru w postaci siarczanu(Vi) baru lub żelaza w postaci tlenku żelaza(III) | 12 |
T-L-10 | Kolokwium zaliczeniowe z kompleksometrii i analizy wagowej | 1 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne |
M-2 | Metody podające: objaśnienie lub wyjaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Dokładność wykonania oznaczenia i sposób przedstawienia jego wyników |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z cząstkowych kolokwiów zaliczeniowych oraz precyzji oznaczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_B10a_W01 Posiada wiedzę z zakresu chemii analitycznej umożliwiającą wybór odpowiednich metod analitycznych oraz zakresu ich stosowania | KOS_1A_W04 | T1A_W01 | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-9 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_B10a_U01 Potrafi dokonać wyboru właściwej metody analitycznej, wykonać oznaczenie a następnie zinterpretować uzyskane wyniki pod kątem ich dokładności | KOS_1A_U11 | T1A_U09 | InzA_U02 | C-3, C-4 | T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-8, T-L-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_B10a_K01 Potrafi określić i dostosować swoje działania związane z rozwiązaniem przydzielonego zadania oraz odpowiada za rzetelność uzyskanych wyników | KOS_1A_K05, KOS_1A_K06 | T1A_K04, T1A_K05 | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-9 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_B10a_W01 Posiada wiedzę z zakresu chemii analitycznej umożliwiającą wybór odpowiednich metod analitycznych oraz zakresu ich stosowania | 2,0 | Nie posiada wiedzy umożliwiającej rozwiązanie problemu z chemii analitycznej |
3,0 | Posiada wiedzę na poziomie podstawowym umożliwiającą rozwiązanie problemu z chemii analitycznej | |
3,5 | Posiada wiedzę na poziomie dostatecznym umożliwiającą rozwiązanie problemu z chemii analitycznej | |
4,0 | Posiada wiedzę na poziomie dość dobrym umożliwiającą rozwiązanie problemu z chemii analitycznej | |
4,5 | Posiada wiedzę na poziomie dobrym umożliwiającą rozwiązanie problemu z chemii analitycznej | |
5,0 | Posiada wiedzę na poziomie bardzo dobrym umożliwiającą rozwiązanie problemu z chemii analitycznej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_B10a_U01 Potrafi dokonać wyboru właściwej metody analitycznej, wykonać oznaczenie a następnie zinterpretować uzyskane wyniki pod kątem ich dokładności | 2,0 | Student nie potrafi zdokonać wyboru właściwej metody, wykonać oznaczenia ani zinterpretować uzyskanych wyników |
3,0 | Student potrafi zdokonać wyboru właściwej metody, wykonać oznaczenia ani zinterpretować uzyskanych wyników na poziomie podstawowym | |
3,5 | Student potrafi zdokonać wyboru właściwej metody, wykonać oznaczenia ani zinterpretować uzyskanych wyników na poziomie dostatecznym | |
4,0 | Student potrafi zdokonać wyboru właściwej metody, wykonać oznaczenia ani zinterpretować uzyskanych wyników na poziomie dość dobrym | |
4,5 | Student potrafi zdokonać wyboru właściwej metody, wykonać oznaczenia ani zinterpretować uzyskanych wyników na poziomie dobrym | |
5,0 | Student potrafi zdokonać wyboru właściwej metody, wykonać oznaczenia ani zinterpretować uzyskanych wyników na poziomie bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_B10a_K01 Potrafi określić i dostosować swoje działania związane z rozwiązaniem przydzielonego zadania oraz odpowiada za rzetelność uzyskanych wyników | 2,0 | Student nie potrafi określić swoich zadań, a przedstawione wyniki są błędne i nierzetelne. |
3,0 | Student potrafi określić swoje zadania na poziomie podstawowym i nie potrafi ich zmodyfikować w wypadku pojawienia się problemu. Otrzymane wyniki są błędne, jednak błędy wynikają z pomyłki w oznaczeniu. | |
3,5 | Student potrafi określić swoje zadania na poziomie dość dobrym i potrafi je zmodyfikować w wypadku pojawienia się problemu w stopniu dostatecznym. Przedstawione wyniki są poprawne, jednak ich opis jest mało przejrzysty | |
4,0 | Student potrafi określić swoje zadania na dobrym poziomie i potrafi je zmodyfikować w wypadku pojawienia się problemu w stopniu co najmniej dostatecznym. Przedstawione wyniki oznaczeń są poprawne, są elementy sprawdzające, jednak ich opis nie jest całkowicie czytelny. | |
4,5 | Student potrafi określić swoje zadania na dobrym poziomie i potrafi je zmodyfikować w wypadku pojawienia się problemu w stopniu co najmniej dobrym. Wyniki oznaczenia są poprawne, są elementy sprawdzające, opis jest czytelny, jednak obecne są drobne błędy. | |
5,0 | Student potrafi określić swoje zadania na poziomie bardzo dobrym i potrafi je zmodyfikować w wypadku pojawienia się problemu w stopniu zaawansowanym. Przedstawione wyniki oznaczenia są poprawne, są elementy sprawdzające, opis jest czytelny. |
Literatura podstawowa
- J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna T.1 i T.2, PWN, Warszawa, 2001
- A. Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, WNT, Warszawa, 1999
- T. Wasąg, B. Derecka, Laboratorium analizy ilościowej. Część I Metody chemiczne, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1996
- W. Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2002
- A. Śliwa (redaktor), Obliczenia chemiczne, PWN, Warszawa, 1987