Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Technologie stosowane w ochronie środowiska I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie stosowane w ochronie środowiska I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maria Swarcewicz <Maria.Swarcewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maria Swarcewicz <Maria.Swarcewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | ukończony kurs chemii nieorganicznej |
W-2 | ukończony kurs chemii organicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie studentów do prowadzenia badań technologicznych z wybranymi procesami oczyszczania powietrza z zanieczyszczeń. |
C-2 | Przygotowanie studentów do prowadzenia badań technologicznych z wybranymi metodami oczyszczania ścieków w I i II stopniu. |
C-3 | Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących technologii stosowanych w ochronie środowiska |
C-4 | ukształtowanie umiejętności z zakresu integrowania wiedzy z chemii i ochrony środowiska do rozwiązywania problemów występujących w ochronie powietrza, wód i gleb. |
C-5 | ukształtowanie umiejętności z zakresu pozyskiwania informacji z literatury polskiej i anglojęzycznej, baz danych związanych z ochrona powietrza, wó czy gleb. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza żródeł i rodzajów zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Wykorzystanie informacji z literatury o podstawowych pojęciach: zanieczyszczenie powietrza, źródło zanieczyszczeń, emisja, unos, depozycja, naturalne źródła emisji, antropogeniczne źródła emisji, kwaśne opady, dziura ozonowa, efekt cieplarniany, smog. | 2 |
T-A-2 | Rozpoznanie zanieczyszczeń powietrza przez zakłady energetyczne, motoryzację, przemysł. | 2 |
T-A-3 | Analiza sposobów wyrażania stężenia zanieczyszczeń w powietrzu atmosferycznym, skuteczności oczyszczania gazów odlotowych, dyspozycyjności urządzenia oczyszczajacego gazy odlotowe, wskaźnika efektywności eksploatacji urządzeń, wymaganej efektywności i dyspozycyjności eksploatacyjnej urządzeń. | 2 |
T-A-4 | Wykorzystanie informacji z literatury do poznania metod odpadowej, półodpadowej, bezodpadowej w technologii procesu odsiarczania spalin z wykorzystaniem absorpcji w absorberach, adsorpcji. | 2 |
T-A-5 | Analiza technologii absorpcji tlenków azotu w roztworach kwaśnych i alkalicznych, zawiesinach oraz w połączeniu z redukcją. Jednoczesne oczyszczanie spalin z ditlenku siarki i tlenków azotu metodą adsorpcji. | 6 |
T-A-6 | Analiza technologii oczyszczania gazów ze związków organicznych. Zastosowanie wysokotemperaturowego spalania w ochronie powietrza. Urządzenia do katalitycznego spalania. | 2 |
T-A-7 | Analiza technologii stosowanych w usuwaniu tlenków węgla z gazów odlotowych: absorpcyjne metody usuwania ditlenku węgla, adsorpcyjne i innne metody- technika Carnola, kriogeniczna, membranowa. | 2 |
T-A-8 | Wykorzystanie informacji z literatury o zanieczyszczeniach wód śródlądowych ściekami przemysłowymi i komunalnymi, zanieczyszczenie mórz i oceanów. Zanieczyszczenie rzek i jezior polskich. | 2 |
T-A-9 | Analiza metod oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych,stosowane urządzenia i ich zasada działania. | 6 |
T-A-10 | Analiza zanieczyszczeń gleb odpadami przemysłowymi, komunalnymi, pozostałościami trwałych zanieczyszczeń organicznych. | 2 |
T-A-11 | Zalety i wady energetyki jądrowej. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Poznanie globalnych problemów ochrony powietrza. Zapoznanie się z rodzajami zanieszyszczeń powietrza. Przegląd źródeł zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego | 1 |
T-W-2 | Zapoznanie się z technicznymi metodami ochrony powietrza przed zanieczyszczeniami pierwotnymi i wtórnymi. Przegląd metod ograniczania emisji zanieczyszczeń | 2 |
T-W-3 | Poznania metod odpylania gazów przemysłowych. Przegląd metod usuwania zanieczyszczeń gazowych: absorpcyjnych, adsorpcyjnych, katalitycznego utleniania i redukcji, spalania, kondensacji i kompresyjnej. | 2 |
T-W-4 | Poznania rodzaji urządzeń odpylających i podstawowych wielkości charakteryzujących urządzenia oczyszczające | 2 |
T-W-5 | Zapoznanie się z źródłami zanieczyszczeń wód. Poznanie charakterystyki, klasyfikacji, skladu i właściwości ścieków. | 2 |
T-W-6 | Zapoznania sie z metodami mechanicznymi, biologicznymi i chemicznymi oczyszczania ścieków. | 3 |
T-W-7 | Poznanie technologii oczyszczania ścieków komunalnych i przemysłowych. Uzdatnianie wody do celów komunalnych i przemysłowych.Poznanie procesów samooczyszczania wód. | 2 |
T-W-8 | Monitoring zanieczyszczeń powietrza, wód, gleb i produktów żywnościowych. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | udział w ćwiczeniach | 30 |
A-A-2 | konsultacje | 3 |
A-A-3 | Przygotowanie schematów technologicznych stosowanych w oczyszczaniu powietrza z zanieczyszczeń. | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie schematów konstrukcji urządzeń odpylajacych i urządzeń stosowanych w oczyszczaniu ścieków. | 5 |
A-A-5 | Przygotowanie prezentacji | 6 |
A-A-6 | Przygotowanie do kolokwium i zajęć audytoryjnych | 5 |
A-A-7 | Studiowanie literatury | 6 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykladzie. | 15 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach. | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 30 |
A-W-4 | Studiowanie literatury | 13 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwia z przerobionego materiału. |
S-2 | Ocena formująca: Prezentacja multimedialna opracowanego tematu. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_C06-1_W09 posiada wiedzę na temat stosowanych technologii w ochronie powietrza, wody przed zanieczyszczeniami oraz sposobów ograniczania i eleminowania emisji do środowiska. | KOS_1A_W09 | T1A_W04 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-10, T-A-11 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_C06-1_U01 Ukształtowanie umiejętności z zakresu pozyskiwania informacji z literatury polskiej i anglojęzycznej, baz danych związanych z zagadnieniami oczyszczania powietrza, wody i gleby z zanieczyszczeń. | KOS_1A_U01 | T1A_U01 | — | C-5 | T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-8 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
KOS_1A_C06-1_U05 potrafi przygotować i przedstawić prezentację z zakresu technologii stosowanych w ochronie środowiska. | KOS_1A_U05 | T1A_U04 | — | C-4, C-5 | T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-9, T-A-10 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_C06-1_K08 ma świadomość wpływu zanieczyszczeń w powietrzu, wodzie, glebie i żywności na zdrowie ludzi. Rozumie znaczenie nowych technologii w ochronie środowiska. | KOS_1A_K08 | T1A_K07 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-9, T-A-10, T-A-11 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_C06-1_W09 posiada wiedzę na temat stosowanych technologii w ochronie powietrza, wody przed zanieczyszczeniami oraz sposobów ograniczania i eleminowania emisji do środowiska. | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi wymienić i krótko scharakteryzować postawowe metody stosowane w ochronie powietrza, wody i gleby przed zanieczyszczeniami. Potraci wymienić głowne zanieczyszcenia występujące w środowisku. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_C06-1_U01 Ukształtowanie umiejętności z zakresu pozyskiwania informacji z literatury polskiej i anglojęzycznej, baz danych związanych z zagadnieniami oczyszczania powietrza, wody i gleby z zanieczyszczeń. | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi korzystać z informacji o podstawowych metodach oczyszczania powietrza, wody i gleby z zanieczyszczeń. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_1A_C06-1_U05 potrafi przygotować i przedstawić prezentację z zakresu technologii stosowanych w ochronie środowiska. | 2,0 | nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi przygotować i prezentować zagadnienia z technologii stosowanych w ochronie środowiska posługując się poprawnym językiem, logiczną analizą problemu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_C06-1_K08 ma świadomość wpływu zanieczyszczeń w powietrzu, wodzie, glebie i żywności na zdrowie ludzi. Rozumie znaczenie nowych technologii w ochronie środowiska. | 2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | ma świadomość wpływu zanieczyszczeń powietrza, wody, gleby na organizm i znaczenie podstawowych technologii stosowanych w ochronie środowiska. | |
3,5 | potrafi wykazać znaczenie zagrożeń wynikających z zanieczyszconego środowiska na organizm, rozumie zagrożenie jakie mogą powodować zanieczyszczenia, uzupełnia wiedzę dotyczącą metod stosowanych w ochronie środowiska | |
4,0 | ma świadomość zagrożenia zanieczyszczeniami powietrza, wody, gleby na organizm i znaczenie technologii stosowanych w ochronie środowiska, uzupełnia wiedzę dotyczącą metod stosowanych w ochronie środowiska. | |
4,5 | aktywnie uzupełnia wiedzę o najnowsze informacje mogące mieć wpływ na zmniejszenie występowania zanieczyszczeń w środowisku. | |
5,0 | zna metody udostępniania własnej wiedzy mogacej mieć wpływ na stan środowiska naturalnego i nowych technologii w ochronie środowiska. |
Literatura podstawowa
- Warych J., Oczyszczanie gazów. Procesy i aparatura, PNT, Warszawa, 1998
- Mazur M., Systemy ochrony powietrza, AGH, Kraków, 2004
- Anielak A.M., Chemiczne i fizykochemiczne oczyszczanie ścieków, PWN, Warszawa, 2000
- Konieczyński J., Ochrona powietrza przed szkodliwymi gazami. Metody, aparatura i instalacje, Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2004
Literatura dodatkowa
- Gomółka E., Szaynok A., Chemia wody i powietrza, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 1997
- Zwoździak J., Człowiek, środowisko, zagrożenie, Oficyna Wyd. PW, Wrocław, 2002