Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Zagrożenia cywilizacyjne dla środowiska i zrównoważony rozwój:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagrożenia cywilizacyjne dla środowiska i zrównoważony rozwój | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana wiedza z zakresu chemii organicznej, fizycznej, analitycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z globalnymi i lokalnymi zagrożeniami środowiska. Ukształtowanie wiedzy i umiejętności z zakresu: niszczenia warstwy ozonowej, efektu cieplarnianego, zmniejszania sie różnorodności gatunkowej, niszczenia gleb, zanieczyszczeń powietrza, katastrof klimatycznych i anomalii pogodowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Społeczno-filozoficzne aspekty ochrony środowiska – prezentacja i dyskusja. | 3 |
T-A-2 | Stan środowiska w Polsce – analiza raportów krajowych i lokalnych. | 4 |
T-A-3 | Aspekty prawne ochrony środowiska na przykładzie Ustawy o odpadach - prezentacja i ćwiczenia z klasyfikacji odpadów. | 3 |
T-A-4 | Analiza energetyki światowej i krajowej pod kątem oddziaływania na środowisko. | 4 |
T-A-5 | Prezentacje studenckie wybranych problemów środowiskowych, przykładowo: zagrożenia dla wód ze strony rolnictwa i miast, zagrożenia powodowane składowaniem odpadów, zagrożenia ze strony energetyki - analiza sytuacji w regionie zamieszkiwania. Analiza opublikowanych programów rozwoju wybranych gmin polski/regionu. Wskazanie elementów proekologicznych, pasywnych, zagrożeń. Porównania. | 16 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zagrożenia środowiska o charakterze globalnym i lokalnym | 2 |
T-W-2 | Efekt cieplarniany. | 4 |
T-W-3 | Niszczenie warstwy ozonowej w stratosferze. | 4 |
T-W-4 | Niszczenie lasów | 2 |
T-W-5 | Zanieczyszczenia powietrza i kwaśne deszcze. | 2 |
T-W-6 | Niszczenie różnorodności gatunkowej. | 2 |
T-W-7 | Niszczenie gleb. | 2 |
T-W-8 | Deficyt wody pitnej. | 2 |
T-W-9 | Katastrofy klimatyczne i anomalie pogodowe. | 3 |
T-W-10 | Katastrofy przemysłowe. | 3 |
T-W-11 | Podstawa zrównoważonego rozwoju, narzędzia, cel. | 2 |
T-W-12 | Globalizacja wobec zrównoważonego rozwoju. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 20 |
A-A-3 | Konsultacje z prowadzacym ćwiczenia | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia i egzaminu. | 27 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącymi zajęcia. | 20 |
A-W-4 | Zaliczenie. | 3 |
A-W-5 | Dyskusje z prowadzącymi zajęcia. | 10 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i dyskusja dydaktyczna na tematy zwiazane z wykładem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wstępna ocena wiedzy po dwóch wykładach na tematy związane z niszczeniem warstwy ozonowej. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie umiejętności w zakresie wybranych tematów przedstawionych na wykładach po ich zakończeniu. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczonej w zakresie obliczeń inżynierskich. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_C07_W01 Student powinien być w stanie omówić zagrożenia środowiska o charakterze globalnym i lokalnym, wynikające z rozwoju przemysłu, katastrof przemysłowych, nowych technik stosowanych w rolnictwie. Powinien wytłumaczyć zasadę zrównoważonego rozwoju i zagadnienia globalizacji we współczenej cywilizacji. | KOS_1A_W04, KOS_1A_W07, KOS_1A_W09 | T1A_W01, T1A_W03, T1A_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
KOS_1A_C07_W02 ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie, wiedzę ogólną, obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące środowiska naturalnego (gleba, woda, powietrze) oraz zmian klimatycznych | KOS_1A_W07 | T1A_W03 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
KOS_1A_C07_W03 ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami, takimi jak ocena oddziaływania na środowisko, minimalizowanie zagrożeń dla środowiska poprzez stosowanie najlepszych dostępnych technologii produkcji oraz ograniczanie i eliminowanie emisji do środowiska na etapie wytwarzania produktów oraz wypływu odpadów z instalacji | KOS_1A_W09 | T1A_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_C07_U01 Student powinien umieć analizować, decydować, oceniać zagrożenia o charakterze globalnym i lokalnym, takich jak zanikanie ozonu stratosferycznego, efekt cieplarniany, zanieczyszczenia powietrza, kwaśne deszcze, niszczenie gleb, róznorodności gatunkowej roślin i zwierząt, deficyt wody pitnej, anomlie klimatyczne i pogodowe, katastrofy przemysłowe. Potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i co najmniej jednym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu kierunku studiów ochrona środowiska | KOS_1A_U03, KOS_1A_U05, KOS_1A_U11 | T1A_U03, T1A_U04, T1A_U09 | InzA_U02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
KOS_1A_C07_U02 Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne. Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska. | KOS_1A_U11, KOS_1A_U16 | T1A_U09, T1A_U14 | InzA_U02, InzA_U06 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_C07_K01 wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk społecznych i ich wpływu na relacje pomiędzy bytowaniem społeczeństw, procesami produkcyjnymi a środowiskiem; zna i umie stosować w praktyce ideę zrównoważonego rozwoju | KOS_1A_K03 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
KOS_1A_C07_K02 ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały | KOS_1A_K08 | T1A_K07 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_C07_W01 Student powinien być w stanie omówić zagrożenia środowiska o charakterze globalnym i lokalnym, wynikające z rozwoju przemysłu, katastrof przemysłowych, nowych technik stosowanych w rolnictwie. Powinien wytłumaczyć zasadę zrównoważonego rozwoju i zagadnienia globalizacji we współczenej cywilizacji. | 2,0 | Nie jest w stanie wytłumaczyć zagrożeń cywilizacyjnych o charakterze globalnym i lokalnym. |
3,0 | Student jest w stanie wytłumaczyć zagrożenia cywilizacyjne o charakterze globalnym i lokalnym. | |
3,5 | Student jest w stanie wytłumaczyć zagrożenia cywilizacyjne o charakterze globalnym i lokalnym, szczegółowo jest w stanie omówić rolę gazów cieplarnianych i skutki zaniku warstwy ozonowej. | |
4,0 | Student jest w stanie wytłumaczyć zagrożenia cywilizacyjne o charakterze globalnym i lokalnym, szczegółowo jest w stanie omówić rolę gazów cieplarnianych, skutki zaniku warstwy ozonowej i niszczenia lasów. | |
4,5 | Student jest w stanie wytłumaczyć zagrożenia cywilizacyjne o charakterze globalnym i lokalnym, szczegółowo jest w stanie omówić rolę gazów cieplarnianych, skutki zaniku warstwy ozonowej, niszczenia lasów, gleb, różnorodności gatunkowej. | |
5,0 | Student jest w stanie wytłumaczyć zagrożenia cywilizacyjne o charakterze globalnym i lokalnym, szczegółowo jest w stanie omówić rolę gazów cieplarnianych, skutki zaniku warstwy ozonowej, niszczenia lasów, gleb, różnorodności gatunkowej, skutki anomalii pogodowych i katastrof klimatycznych. | |
KOS_1A_C07_W02 ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie, wiedzę ogólną, obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące środowiska naturalnego (gleba, woda, powietrze) oraz zmian klimatycznych | 2,0 | |
3,0 | Ma ogólną podbudowaną teorią wiedzę o zagrożeniach występujących w środowisku. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_1A_C07_W03 ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami, takimi jak ocena oddziaływania na środowisko, minimalizowanie zagrożeń dla środowiska poprzez stosowanie najlepszych dostępnych technologii produkcji oraz ograniczanie i eliminowanie emisji do środowiska na etapie wytwarzania produktów oraz wypływu odpadów z instalacji | 2,0 | |
3,0 | Posiada wiedzę o oddziaływaniu przemysłu na środowisko, technologiach ograniczających to oddziaływanie, stosowaniu nowych technologii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_C07_U01 Student powinien umieć analizować, decydować, oceniać zagrożenia o charakterze globalnym i lokalnym, takich jak zanikanie ozonu stratosferycznego, efekt cieplarniany, zanieczyszczenia powietrza, kwaśne deszcze, niszczenie gleb, róznorodności gatunkowej roślin i zwierząt, deficyt wody pitnej, anomlie klimatyczne i pogodowe, katastrofy przemysłowe. Potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i co najmniej jednym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu kierunku studiów ochrona środowiska | 2,0 | Student nie umie analizować, oceniać, decydować o charakterze zagrożeń lokalnych i globanych. |
3,0 | Student powinien umieć analizować, oceniać, decydować o charakterze zagrożeń lokalnych i globanych. | |
3,5 | Student powinien umieć analizować, oceniać, decydować o charakterze zagrożeń lokalnych i globanych, w szczegółach o niszczeniu warstwy ozonowej, efekcie cieplarnianym. | |
4,0 | Student powinien umieć analizować, oceniać, decydować o charakterze zagrożeń lokalnych i globanych, w szczegółach o niszczeniu warstwy ozonowej, efekcie cieplarnianym, zanieczyszczeniach powietrza, kwaśnych deszczach. | |
4,5 | Student powinien umieć analizować, oceniać, decydować o charakterze zagrożeń lokalnych i globanych, w szczegółach o niszczeniu warstwy ozonowej, efekcie cieplarnianym, zanieczyszczeniach powietrza, kwaśnych deszczach, niszczeniu różnorodności gatunkowej, gleb. | |
5,0 | Student powinien umieć analizować, oceniać, decydować o charakterze zagrożeń lokalnych i globanych, w szczegółach o niszczeniu warstwy ozonowej, efekcie cieplarnianym, zanieczyszczeniach powietrza, kwaśnych deszczach, niszczeniu różnorodności gatunkowej, gleb, katastrofach klimatycznych i pogodowych. | |
KOS_1A_C07_U02 Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne. Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Student powinien umieć analizować, oceniać, decydować o charakterze zagrożeń lokalnych i globanych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_C07_K01 wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk społecznych i ich wpływu na relacje pomiędzy bytowaniem społeczeństw, procesami produkcyjnymi a środowiskiem; zna i umie stosować w praktyce ideę zrównoważonego rozwoju | 2,0 | |
3,0 | Posiada kompetencje w zakresie wytłumaczenia zjawisk wpływających na efekt cieplarniany, zmiany stężenia ozonu stratosferycznego, niszczenie gleb i ich związki z anomalnymi zjawiskami pogodowymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_1A_C07_K02 ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały | 2,0 | |
3,0 | Posiada kompetencje w zakresie przekazywania wiedzy o zjawiskach pogodowych i ich związkach ze zmianami klimatycznymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- W.Isidorow, J.Jaroszyńska, Chemiczne problemy ekologii, Wyd.Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok, 1998, pierwsze
- S.K.Wiąckowski, J.Wiąckowska, Globalne zagrożenia środowiska, WSP, Kielce, 1999, pierwsze
- J.E. Andrews, P.Brimblecombe, Wprowadzenie do chemii środowiska, WNT, Warszawa, 1999, pierwsze
- Michael Carley, Pholippe Spapens, Dzielenie się światem - zrównoważony sposób bycia i globalnie sprawiedliwy dostęp do zasobów naturalnych XXI wieku, Wyd. Instytutu na Rzecz Ekorozwoju, Warszawa, 2011, ul Nabielaka 15/1
Literatura dodatkowa
- N.W.Skinder, Chemia a ochrona środowiska, WSiP, Warszawa, 1998, pierwsze
- A.Uzarczyk, W.Zabiegała, Charakterystyka czynników szkodliwych i niebezpiecznych w środowisku pracy, Osrodek Doradztwa i Doskonalenia, Gdańsk, 1999, pierwsze
- Praca zbiorowa, Ustawa o odpadach z 27. 04.2001 r, Dziennik Ustaw nr 62 poz.628, Warszawa, 2001, pierwsze
- Praca zbiorowa, Raporty o stanie środowiska i sytuacji energetycznej kraju i swiata: Raport o stanie środowiska w Polsce 2008, Głowny Inspektorat Ochrony Środowiska, Warszawa, 2010, BP Group Report pt.2012_2030_energy_outlook_booklet.pdf