Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Inżynieria procesowa I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria procesowa I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Karcz <Joanna.Karcz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Kiełbus-Rąpała <Anna.Kielbus-Rapala@zut.edu.pl>, Jolanta Szoplik <Jolanta.Szoplik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | matematyka |
W-2 | fizyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą mechanicznych i cieplnych operacji i procesów jednostkowych |
C-2 | Zapoznanie studentów z rodzajami urządzeń i aparatów stosowanych w mechanicznych i cieplnych operacjach i procesach jednostkowych |
C-3 | Ukształtowanie u studentów umiejętności obliczeń inżynierskich w zakresie mechanicznych i cieplnych operacji i procesów jednostkowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczanie właściwości fizycznych płynów | 3 |
T-A-2 | Bilans masowy przepływu. Równanie Bernoulliego | 4 |
T-A-3 | Opory przepływu przez rurociąg | 4 |
T-A-4 | Prędkość opadania cząstek w płynie. | 2 |
T-A-5 | I kolokwium | 2 |
T-A-6 | Przewodzenie ciepła. Wnikanie i przenikanie ciepła. Współczynniki wnikania ciepła dla różnych przypadków | 6 |
T-A-7 | Napędowa różnica temperatur. Obliczanie powierzchni wymiany ciepła | 4 |
T-A-8 | Obliczanie izolacji rurociagu | 3 |
T-A-9 | II kolokwium | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka płynów. Elementy dynamiki płynów. Równanie Naviera-Stokesa. Równanie Eulera. Równanie Bernoulliego | 6 |
T-W-2 | Opory przepływu płynów w rurociagach i aparatach. Pompy. Wypływ cieczy ze zbiorników. Pomiar cisnienia. Pomiar natężenia przepływu | 6 |
T-W-3 | Opadanie ciał stałych w płynach. Sedymentacja. Hydrocyklony. Odpylanie gazów. Cyklony. Mieszanie | 5 |
T-W-4 | Wymiana ciepła. Przewodzenie ciepła. Wnikanie ciepła. Przenikanie ciepła. | 4 |
T-W-5 | Napędowa różnica temperatur. Różne przypadki wnikania ciepła. Równania kryterialne | 5 |
T-W-6 | Przegląd konstrukcji wymienników ciepła | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych | 30 |
A-A-2 | analiza przez studenta przykładów obliczeń wykonywanych na ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-3 | samodzielne rozwiązywanie przez studenta zalecanych przykładów obliczeniowych w zakresie tematyki podanej w treściach programowych | 30 |
A-A-4 | przygotowanie się studenta do dwóch kolokwiów | 15 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | studiowanie zalecanej literatury przedmiotu | 20 |
A-W-3 | przyswajanie materiału podanegp w treściachi programowych | 20 |
A-W-4 | przygotowanie się studenta do egzaminu | 20 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykład: egzamin ustny |
S-3 | Ocena formująca: Ćwiczenia: dwa kolokwia pisemne; czas trwania: 90 min każde |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_C08-1_W01 student zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu inżynierii chemicznej w odniesieniu do zagadnień dotyczących ochrony środowiska | KOS_1A_W05 | T1A_W01 | — | C-1, C-3 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
KOS_1A_C08-1_W05 student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii chemicznej w aspekcie ochrony środowiska | KOS_1A_W10 | T1A_W05 | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-6 | M-1 | S-2 |
KOS_1A_C08-1_W12 student zna podstawowe metody stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony środowiska | KOS_1A_W12 | T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-3 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_C08-1_U13 student ma niezbędne przygotowanie do pracy w środowisku przemysłowym | KOS_1A_U13 | T1A_U11 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
KOS_1A_C08-1_U15 student potrafi ocenić istniejące rozwiązania techniczne w szczególności urządzenia i procesy | KOS_1A_U15 | T1A_U13 | InzA_U05 | C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-6 | M-1 | S-2 |
KOS_1A_C08-1_U16 student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w zakresie ochrony środowiska | KOS_1A_U16 | T1A_U14 | InzA_U06 | C-3 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-2 | S-3 |
KOS_1A_C08-1_U17 student potrafi ocenić przydatność rutynowych metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego w zakresie ochrony środowiska | KOS_1A_U17 | T1A_U15 | InzA_U07 | C-1, C-3 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_C08-1_K02 student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej | KOS_1A_K02 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-6 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_C08-1_W01 student zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu inżynierii chemicznej w odniesieniu do zagadnień dotyczących ochrony środowiska | 2,0 | student nie zna podstawowych metod obliczeniowych stosowanych do rozwiązywania problemów inżynieryjnych związanych z ochroną środowiska |
3,0 | student umie wybrać podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania problemów inżynieryjnych związanych z ochroną środowiska | |
3,5 | student umie wybrać i opisać podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania problemów inżynieryjnych związanych z ochroną środowiska | |
4,0 | student umie wybrać i wyczerpująco opisać podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania problemów inżynieryjnych związanych z ochroną środowiska | |
4,5 | student umie wybrać i wyczerpująco opisać różne metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania problemów inżynieryjnych związanych z ochroną środowiska | |
5,0 | student umie wybrać i wyczerpująco opisać wiele różnych metod obliczeniowych stosowanych do rozwiązywania problemów inżynieryjnych związanych z ochroną środowiska | |
KOS_1A_C08-1_W05 student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii chemicznej w aspekcie ochrony środowiska | 2,0 | student nie ma podstawowej wiedzy o trendach rozwojowych procesów i apararatów stosowanych w ochronie środowiska |
3,0 | student umie wskazać podstawowe trendy rozwojowe w zakresie procesów i apararatów stosowanych w ochronie środowiska | |
3,5 | student umie wskazać i opisać podstawowe trendy rozwojowe w zakresie procesów i apararatów stosowanych w ochronie środowiska | |
4,0 | student umie wskazać i szeroko opisać podstawowe trendy rozwojowe w zakresie procesów i apararatów stosowanych w ochronie środowiska | |
4,5 | student umie wskazać i wyczerpująco opisać podstawowe trendy rozwojowe w zakresie procesów i apararatów stosowanych w ochronie środowiska | |
5,0 | student umie wskazać i bardzo wyczerpująco opisać podstawowe trendy rozwojowe w zakresie procesów i apararatów stosowanych w ochronie środowiska | |
KOS_1A_C08-1_W12 student zna podstawowe metody stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony środowiska | 2,0 | student nie zna podstawowych metod stosowanych przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich |
3,0 | student umie wskazać podstawowe metody stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich | |
3,5 | student umie wskazać i opisać podstawowe metody stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich | |
4,0 | student umie wskazać i szeroko opisać podstawowe metody stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich | |
4,5 | student umie wskazać i wyczerpująco opisać podstawowe metody stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich | |
5,0 | student umie wskazać i bardzo wyczerpująco opisać podstawowe metody stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_C08-1_U13 student ma niezbędne przygotowanie do pracy w środowisku przemysłowym | 2,0 | student nie ma niezbędnego przygotowania do pracy w środowisku przemysłowym |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać zdobyte umiejętności w zakresie procesów i aparatów do pracy w środowisku przemysłowym | |
3,5 | student potrafi w stopniu więcej niż podstawowym wykorzystać zdobyte umiejętności w zakresie procesów i aparatów do pracy w środowisku przemysłowym | |
4,0 | student potrafi w szerokim stopniu wykorzystać zdobyte umiejętności w zakresie procesów i aparatów do pracy w środowisku przemysłowym | |
4,5 | student potrafi w szerokim stopniu wykorzystać zdobyte umiejętności w zakresie procesów i aparatów do pracy w środowisku przemysłowym oraz krytycznie porównywać różne procesy i aparaty | |
5,0 | student potrafi w szerokim stopniu wykorzystać zdobyte umiejętności w zakresie procesów i aparatów do pracy w środowisku przemysłowym oraz krytycznie porównywać wiele różnych procesów i aparatów | |
KOS_1A_C08-1_U15 student potrafi ocenić istniejące rozwiązania techniczne w szczególności urządzenia i procesy | 2,0 | student nie potrafi ocenić istniejących rozwiązań technicznych obejmujących urządzenia i procesy |
3,0 | student potrafi ocenić w stopniu podstawowym istniejące rozwiązania techniczne obejmujące urządzenia i procesy | |
3,5 | student potrafi ocenić w stopniu więcej niż podstawowym istniejące rozwiązania techniczne obejmujące urządzenia i procesy | |
4,0 | student potrafi ocenić w szerokim stopniu istniejące rozwiązania techniczne obejmujące urządzenia i procesy | |
4,5 | student potrafi ocenić w szerokim stopniu istniejące rozwiązania techniczne obejmujące urządzenia i procesy oraz potrafi podać ich podstawowe zalety i wady | |
5,0 | student potrafi ocenić w szerokim stopniu istniejące rozwiązania techniczne obejmujące urządzenia i procesy oraz potrafi wyczerpująco omówić ich zalety i wady | |
KOS_1A_C08-1_U16 student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w zakresie ochrony środowiska | 2,0 | student nie potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikacji prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w zakresie ochrony środowiska |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w zakresie ochrony środowiska | |
3,5 | student potrafi w stopniu więcej niż podstawowym dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w zakresie ochrony środowiska | |
4,0 | student potrafi w szerokim stopniu dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w zakresie ochrony środowiska | |
4,5 | student potrafi w szerokim stopniu dokonać identyfikacji i sformułować pełną specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w zakresie ochrony środowiska | |
5,0 | student potrafi w szerokim stopniu dokonać identyfikacji i sformułować bardzo wyczerpującą specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym w zakresie ochrony środowiska | |
KOS_1A_C08-1_U17 student potrafi ocenić przydatność rutynowych metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego w zakresie ochrony środowiska | 2,0 | student nie potrafi ocenić przydatności rutynowych metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego |
3,0 | student potrafi w podstawowym stopniu ocenić przydatność rutynowych metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego | |
3,5 | student potrafi w więcej niż podstawowym stopniu ocenić przydatność rutynowych metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego | |
4,0 | student potrafi w szerokim stopniu ocenić przydatność rutynowych metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego | |
4,5 | student potrafi w szerokim stopniu ocenić przydatność rutynowych metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego oraz potrafi poprawnie je zastosować | |
5,0 | student potrafi w szerokim stopniu ocenić przydatność rutynowych metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego oraz potrafi poprawnie je zastosować i zinterpretować uzyskane wyniki |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_C08-1_K02 student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej | 2,0 | student nie potrafi uwzględniać pozatechnicznych aspektów w doborze aparatury |
3,0 | student potrafi wymienić tylko podstawowe pozatechniczne aspekty w doborze aparatury | |
3,5 | student potrafi wymienić różne pozatechniczne aspekty w doborze aparatury | |
4,0 | student potrafi wymienić i dopasować różne pozatechniczne aspekty w doborze aparatury | |
4,5 | student potrafi wymienić, dopasować i porównać różne pozatechniczne aspekty w doborze aparatury | |
5,0 | student potrafi wymienić, dopasować, porównać i krytycznie przedyskutować różne pozatechniczne aspekty w doborze aparatury |
Literatura podstawowa
- Koch R., Noworyta A., Procesy mechaniczne w inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1992
- Hobler T., Ruch ciepła i wymienniki, WNT, Warszawa, 1971
- Wiśniewski S., Wiśniewski T.S., Wymiana ciepła, WNT, Warszawa, 2000
- Serwiński M., Zasady inżynierii chemicznej i procesowej, WNT, Warszawa, 1982
- Zarzycki R., Wymiana ciepła i ruch masy w inżynierii środowiska, WNT, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Zarzycki R., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska. Tom 2. Fizykochemiczne podstawy inżynierii środowiska, WNT, Warszawa, 2007