Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria procesowa II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria procesowa II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Karcz <Joanna.Karcz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Kiełbus-Rąpała <Anna.Kielbus-Rapala@zut.edu.pl>, Marta Major-Godlewska <Marta.Major@zut.edu.pl>, Jolanta Szoplik <Jolanta.Szoplik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 3,00,62egzamin
laboratoriaL6 30 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Inzynieria procesowa I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą procesów wymiany masy
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami aparatów stosowanych w procesach wymiany masy
C-3Ukształtowanie u studentów umiejętności obliczeń w zakresie wymiany masy
C-4Ukształtowanie u studentów umiejętności wykonywania prostych pomiarów w zakresie operacji i procesów jednostkowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zapoznanie studenta z przepisami BHP obowiązującymi w laboratorium (szkolenie BHP, przestrzeganie przepisów BHP w laboratorium, organizacja pracy studenta w laboratorium)2
T-L-2Charakterystyka wentylatora4
T-L-3Pomiary przepływu płynu4
T-L-4Opory przepływu przez rurociąg4
T-L-5Opory przepływu płynu przez wypełnienie4
T-L-6Wymiennik ciepła4
T-L-7Sedymentacja4
T-L-8Pomiar lokalnego współczynnika wnikania ciepła metodą elektrochemiczną4
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Sposoby wyrażania stężeń. Ogólne podstawy dyfuzyjnego ruchu masy. Równowagi absorpcyjne.6
T-W-2Dyfuzja masy. Wnikanie masy. Przenikanie masy. Przykłady obliczeń6
T-W-3Bilanse masy. Linia operacyjna procesu.4
T-W-4Absorbery. Obliczanie kolumny absorpcyjnej. Przykłady obliczeń4
T-W-5Destylacja. Rektyfikacja. Ekstrakcja. Przykłady obliczeń4
T-W-6Operacje woda - powietrze.2
T-W-7Urządzenia do dyfuzyjnego rozdzielania mieszanin w ochronie środowiska4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3opracowanie wyników pomiarów10
A-L-4wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-5przygotowanie się studenta do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2studiowanie przez studenta zalecanej literatury przedmiotu20
A-W-3przyswajanie przez studenta materiału podanego w treściach programowych20
A-W-4przygotowanie się studenta do egzaminu20
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład: egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Wykład: egzamin ustny
S-3Ocena formująca: Laboratorium: zaliczenie pisemne każdego z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Laboratorium: zaliczenie końcowe jako ocena średnia z zaliczeń każdego z ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C08-2_W05
student zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych zagadnień z zakresu wymiany masy
KOS_1A_W05T1A_W01C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-1S-1, S-2
KOS_1A_C08-2_W10
student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii chemicznej w aspekcie ochrony środowiska
KOS_1A_W10T1A_W05C-1, C-2T-W-4, T-W-5, T-W-7M-1S-2
KOS_1A_C08-2_W12
student zna podstawowe metody w zakresie wymiany masy stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w obszarze ochrony środowiska
KOS_1A_W12T1A_W07InzA_W02C-1, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C08-2_U13
student ma niezbędne przygotowanie do pracy w środowisku przemysłowym
KOS_1A_U13T1A_U11C-1, C-2, C-3, C-4T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-2, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2, S-3
KOS_1A_C08-2_U15
student potrafi ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia służące do wymiany masy
KOS_1A_U15T1A_U13InzA_U05C-2T-W-4, T-W-7, T-L-2, T-L-6M-1S-1
KOS_1A_C08-2_U16
student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich w zakresie wymiany masy
KOS_1A_U16T1A_U14InzA_U06C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-1S-1
KOS_1A_C08-2_U17
student potrafi ocenić przydatność rutynowych metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego w zakresie wymiany masy
KOS_1A_U17T1A_U15InzA_U07C-1, C-3T-W-2, T-W-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C08-2_K02
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej
KOS_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-1, C-2T-W-2, T-W-5, T-W-7M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C08-2_W05
student zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych zagadnień z zakresu wymiany masy
2,0student nie zna podstawowych metod obliczeniowych stosowanych do rozwiązywania typowych zagadnień z zakresu wymiany masy
3,0student jest w stanie wybrać podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych zagadnień z zakresu wymiany masy
3,5student jest w stanie wybrać i opisać podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych zagadnień z zakresu wymiany masy
4,0student jest w stanie wybrać i wyczerpująco opisać podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych zagadnień z zakresu wymiany masy
4,5student jest w stanie wybrać i wyczerpująco opisać różne metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych zgaadnień z zakresu wymiany masy
5,0student jest w stanie wybrać wybrać i wyczerpująco opisać wiele różnych metod obliczeniowych stosowane do rozwiązywania typowych zagadnień z zakresu wymiany masy
KOS_1A_C08-2_W10
student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii chemicznej w aspekcie ochrony środowiska
2,0student nie ma podstawowej wiedzy o trendach rozwojowych dotyczących wymienników masy stosowanych w ochronie środowiska
3,0student jest w stanie wskazać podstawowe trendy rozwojowe dotyczące wymienników masy stosowanych w ochronie środowiska
3,5student jest w stanie wskazać i opisać podstawowe trendy rozwojowe dotyczące wymienników masy stosowanych w ochronie środowiska
4,0student jest w stanie wskazać i szeroko opisać podstawowe trendy rozwojowe dotyczące wymienników masy stosowanych w ochronie środowiska
4,5student jest w stanie wskazać i wyczerpująco opisać podstawowe trendy rozwojowe dotyczące wymienników masy stosowanych w ochronie środowiska
5,0student jest w stanie wskazać i bardzo wyczerpująco opisać podstawowe trendy rozwojowe dotyczące wymienników masy stosowanych w ochronie środowiska
KOS_1A_C08-2_W12
student zna podstawowe metody w zakresie wymiany masy stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w obszarze ochrony środowiska
2,0student nie zna podstawowych metod w zakresie wymiany masy stosowanych przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w obszarze ochrony środowiska
3,0student jest w stanie wskazać podstawowe metody w zakresie wymiany masy stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w obszarze ochrony środowiska
3,5student jest w stanie wskazać i opisać podstawowe metody w zakresie wymiany masy stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w obszarze ochrony środowiska
4,0student jest w stanie wskazać i szeroko opisać podstawowe metody w zakresie wymiany masy stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w obszarze ochrony środowiska
4,5student jest w stanie wskazać i wyczerpująco opisać podstawowe metody w zakresie wymiany masy stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w obszarze ochrony środowiska
5,0student jest w stanie wskazać i bardzo wyczerpująco opisać podstawowe metody w zakresie wymiany masy stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w obszarze ochrony środowiska

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C08-2_U13
student ma niezbędne przygotowanie do pracy w środowisku przemysłowym
2,0student nie ma niezbędnego przygotowania do pracy w środowisku przemysłowym
3,0student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać zdobyte umiejętności w zakresie wymiany masy do pracy w środowisku przemysłowym
3,5student potrafi w stopniu więcej niż podstawowym wykorzystać zdobyte umiejętności w zakresie wymiany masy do pracy w środowisku przemysłowym
4,0student potrafi w szerokim stopniu wykorzystać zdobyte umiejętności w zakresie wymiany masy do pracy w środowisku przemysłowym
4,5student potrafi w szerokim stopniu wykorzystać zdobyte umiejętności w zakresie wymiany masy do pracy w środowisku przemysłowym oraz potrafi krytycznie porównać różne wymienniki masy
5,0student potrafi w szerokim stopniu wykorzystać zdobyte umiejętności w zakresie wymiany masy do pracy w środowisku przemysłowym oraz potrafi krytycznie porównać wiele różnych wymienników masy
KOS_1A_C08-2_U15
student potrafi ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia służące do wymiany masy
2,0student nie potrafi ocenić istniejących rozwiązań technicznych dotyczących wymienników masy
3,0student potrafi ocenić w stopniu podstawowym istniejące rozwiązania techniczne wymienników masy
3,5student potrafi ocenić w stopniu więcej niż podstawowym istniejące rozwiązania techniczne wymienników masy
4,0student potrafi ocenić w szerokim stopniu istniejące rozwiązania techniczne wymienników masy
4,5student potrafi ocenić w szerokim stopniu istniejące rozwiązania techniczne wymienników masy oraz potrafi podać ich podstawowe zalety i wady
5,0student potrafi ocenić w szerokim stopniu istniejące rozwiązania techniczne wymienników masy oraz potrafi wyczerpująco omówić ich zalety i wady
KOS_1A_C08-2_U16
student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich w zakresie wymiany masy
2,0student nie potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikacji prostych zadań inżynierskich w zakresie wymiany masy
3,0student potrafi w stopniu podstawowym dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich w zakresie wymiany masy
3,5student potrafi w stopniu więcej niż podstawowym dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich w zakresie wymiany masy
4,0student potrafi w szerokim stopniu dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich w zakresie wymiany masy
4,5student potrafi w szerokim stopniu dokonać identyfikacji i sformułować pełną specyfikację prostych zadań inżynierskich w zakresie wymiany masy
5,0student potrafi w szerokim stopniu dokonać identyfikacji i sformułować bardzo wyczerpującą specyfikację prostych zadań inżynierskich w zakresie wymiany masy
KOS_1A_C08-2_U17
student potrafi ocenić przydatność rutynowych metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego w zakresie wymiany masy
2,0student nie potrafi ocenić przydatności metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego w zakresie wymiany masy
3,0student potrafi w podstawowym stopniu ocenić przydatność metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego w zakresie wymiany masy
3,5student potrafi w więcej niż podstawowym stopniu ocenić przydatność metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego w zakresie wymiany masy
4,0student potrafi w szerokim stopniu ocenić przydatność metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego w zakresie wymiany masy
4,5student potrafi w szerokim stopniu ocenić przydatność metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego w zakresie wymiany masy oraz potrafi je poprawnie zastosować
5,0student potrafi w szerokim stopniu ocenić przydatność metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego w zakresie wymiany masy oraz potrafi je poprawnie zastosować i zinterpretować uzyskane wyniki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C08-2_K02
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej
2,0student nie potrafi uwzględniać pozatechnicznych aspektów w doborze wymienników masy
3,0student potrafi wymienić tylko podstawowe pozatechniczne aspekty w doborze wymienników masy
3,5student potrafi wymienić różne pozatechniczne aspekty w doborze wymienników masy
4,0student potrafi wymienić i dopasować różne pozatechniczne aspekty w doborze wymienników masy
4,5student potrafi wymienić, dopasować i porównać różne pozatechniczne aspekty w doborze wymienników masy
5,0student potrafi wymienić, dopasować, porównać i krytycznie przedyskutować różne pozatechniczne aspekty w doborze wymienników masy

Literatura podstawowa

  1. Hobler T., Dyfuzyjny ruch masy i absorbery, WNT, Warszawa, 1976
  2. Serwiński M., Zasady inżynierii chemicznej i procesowej, WNT, Warszawa, 1982
  3. Zarzycki R. Chacuk A., Starzak M., Absorpcja i absorbery, WNT, Warszawa, 1995
  4. Koch R., Kozioł A., Dyfuzyjno-cieplny rozdział substancji, WNT, Warszawa, 1994
  5. Zarzycki R., Wymiana ciepła i ruch masy w inzynierii środowiska, WNT, Warszawa, 2005
  6. Karcz J. Zaborowska A., Wybrane problemy rachunkowe z zakresu procesów wymiany masy, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1988

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zapoznanie studenta z przepisami BHP obowiązującymi w laboratorium (szkolenie BHP, przestrzeganie przepisów BHP w laboratorium, organizacja pracy studenta w laboratorium)2
T-L-2Charakterystyka wentylatora4
T-L-3Pomiary przepływu płynu4
T-L-4Opory przepływu przez rurociąg4
T-L-5Opory przepływu płynu przez wypełnienie4
T-L-6Wymiennik ciepła4
T-L-7Sedymentacja4
T-L-8Pomiar lokalnego współczynnika wnikania ciepła metodą elektrochemiczną4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Sposoby wyrażania stężeń. Ogólne podstawy dyfuzyjnego ruchu masy. Równowagi absorpcyjne.6
T-W-2Dyfuzja masy. Wnikanie masy. Przenikanie masy. Przykłady obliczeń6
T-W-3Bilanse masy. Linia operacyjna procesu.4
T-W-4Absorbery. Obliczanie kolumny absorpcyjnej. Przykłady obliczeń4
T-W-5Destylacja. Rektyfikacja. Ekstrakcja. Przykłady obliczeń4
T-W-6Operacje woda - powietrze.2
T-W-7Urządzenia do dyfuzyjnego rozdzielania mieszanin w ochronie środowiska4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3opracowanie wyników pomiarów10
A-L-4wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-5przygotowanie się studenta do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2studiowanie przez studenta zalecanej literatury przedmiotu20
A-W-3przyswajanie przez studenta materiału podanego w treściach programowych20
A-W-4przygotowanie się studenta do egzaminu20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C08-2_W05student zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych zagadnień z zakresu wymiany masy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W05zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą procesów wymiany masy
C-3Ukształtowanie u studentów umiejętności obliczeń w zakresie wymiany masy
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Sposoby wyrażania stężeń. Ogólne podstawy dyfuzyjnego ruchu masy. Równowagi absorpcyjne.
T-W-2Dyfuzja masy. Wnikanie masy. Przenikanie masy. Przykłady obliczeń
T-W-3Bilanse masy. Linia operacyjna procesu.
T-W-5Destylacja. Rektyfikacja. Ekstrakcja. Przykłady obliczeń
T-W-6Operacje woda - powietrze.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Wykład: egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych metod obliczeniowych stosowanych do rozwiązywania typowych zagadnień z zakresu wymiany masy
3,0student jest w stanie wybrać podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych zagadnień z zakresu wymiany masy
3,5student jest w stanie wybrać i opisać podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych zagadnień z zakresu wymiany masy
4,0student jest w stanie wybrać i wyczerpująco opisać podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych zagadnień z zakresu wymiany masy
4,5student jest w stanie wybrać i wyczerpująco opisać różne metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych zgaadnień z zakresu wymiany masy
5,0student jest w stanie wybrać wybrać i wyczerpująco opisać wiele różnych metod obliczeniowych stosowane do rozwiązywania typowych zagadnień z zakresu wymiany masy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C08-2_W10student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii chemicznej w aspekcie ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W10ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dyscyplin naukowych, takich jak: ochrona środowiska, inżynieria i technologia chemiczna oraz biotechnologia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą procesów wymiany masy
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami aparatów stosowanych w procesach wymiany masy
Treści programoweT-W-4Absorbery. Obliczanie kolumny absorpcyjnej. Przykłady obliczeń
T-W-5Destylacja. Rektyfikacja. Ekstrakcja. Przykłady obliczeń
T-W-7Urządzenia do dyfuzyjnego rozdzielania mieszanin w ochronie środowiska
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Wykład: egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma podstawowej wiedzy o trendach rozwojowych dotyczących wymienników masy stosowanych w ochronie środowiska
3,0student jest w stanie wskazać podstawowe trendy rozwojowe dotyczące wymienników masy stosowanych w ochronie środowiska
3,5student jest w stanie wskazać i opisać podstawowe trendy rozwojowe dotyczące wymienników masy stosowanych w ochronie środowiska
4,0student jest w stanie wskazać i szeroko opisać podstawowe trendy rozwojowe dotyczące wymienników masy stosowanych w ochronie środowiska
4,5student jest w stanie wskazać i wyczerpująco opisać podstawowe trendy rozwojowe dotyczące wymienników masy stosowanych w ochronie środowiska
5,0student jest w stanie wskazać i bardzo wyczerpująco opisać podstawowe trendy rozwojowe dotyczące wymienników masy stosowanych w ochronie środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C08-2_W12student zna podstawowe metody w zakresie wymiany masy stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w obszarze ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W12zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w zakresie ochrony środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą procesów wymiany masy
C-3Ukształtowanie u studentów umiejętności obliczeń w zakresie wymiany masy
C-4Ukształtowanie u studentów umiejętności wykonywania prostych pomiarów w zakresie operacji i procesów jednostkowych
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Sposoby wyrażania stężeń. Ogólne podstawy dyfuzyjnego ruchu masy. Równowagi absorpcyjne.
T-W-2Dyfuzja masy. Wnikanie masy. Przenikanie masy. Przykłady obliczeń
T-W-3Bilanse masy. Linia operacyjna procesu.
T-L-3Pomiary przepływu płynu
T-L-4Opory przepływu przez rurociąg
T-L-5Opory przepływu płynu przez wypełnienie
T-L-7Sedymentacja
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Wykład: egzamin ustny
S-3Ocena formująca: Laboratorium: zaliczenie pisemne każdego z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych metod w zakresie wymiany masy stosowanych przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w obszarze ochrony środowiska
3,0student jest w stanie wskazać podstawowe metody w zakresie wymiany masy stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w obszarze ochrony środowiska
3,5student jest w stanie wskazać i opisać podstawowe metody w zakresie wymiany masy stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w obszarze ochrony środowiska
4,0student jest w stanie wskazać i szeroko opisać podstawowe metody w zakresie wymiany masy stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w obszarze ochrony środowiska
4,5student jest w stanie wskazać i wyczerpująco opisać podstawowe metody w zakresie wymiany masy stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w obszarze ochrony środowiska
5,0student jest w stanie wskazać i bardzo wyczerpująco opisać podstawowe metody w zakresie wymiany masy stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w obszarze ochrony środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C08-2_U13student ma niezbędne przygotowanie do pracy w środowisku przemysłowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą procesów wymiany masy
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami aparatów stosowanych w procesach wymiany masy
C-3Ukształtowanie u studentów umiejętności obliczeń w zakresie wymiany masy
C-4Ukształtowanie u studentów umiejętności wykonywania prostych pomiarów w zakresie operacji i procesów jednostkowych
Treści programoweT-W-4Absorbery. Obliczanie kolumny absorpcyjnej. Przykłady obliczeń
T-W-5Destylacja. Rektyfikacja. Ekstrakcja. Przykłady obliczeń
T-W-6Operacje woda - powietrze.
T-L-2Charakterystyka wentylatora
T-L-6Wymiennik ciepła
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Wykład: egzamin ustny
S-3Ocena formująca: Laboratorium: zaliczenie pisemne każdego z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma niezbędnego przygotowania do pracy w środowisku przemysłowym
3,0student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać zdobyte umiejętności w zakresie wymiany masy do pracy w środowisku przemysłowym
3,5student potrafi w stopniu więcej niż podstawowym wykorzystać zdobyte umiejętności w zakresie wymiany masy do pracy w środowisku przemysłowym
4,0student potrafi w szerokim stopniu wykorzystać zdobyte umiejętności w zakresie wymiany masy do pracy w środowisku przemysłowym
4,5student potrafi w szerokim stopniu wykorzystać zdobyte umiejętności w zakresie wymiany masy do pracy w środowisku przemysłowym oraz potrafi krytycznie porównać różne wymienniki masy
5,0student potrafi w szerokim stopniu wykorzystać zdobyte umiejętności w zakresie wymiany masy do pracy w środowisku przemysłowym oraz potrafi krytycznie porównać wiele różnych wymienników masy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C08-2_U15student potrafi ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia służące do wymiany masy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów ochrona środowiska - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rodzajami aparatów stosowanych w procesach wymiany masy
Treści programoweT-W-4Absorbery. Obliczanie kolumny absorpcyjnej. Przykłady obliczeń
T-W-7Urządzenia do dyfuzyjnego rozdzielania mieszanin w ochronie środowiska
T-L-2Charakterystyka wentylatora
T-L-6Wymiennik ciepła
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi ocenić istniejących rozwiązań technicznych dotyczących wymienników masy
3,0student potrafi ocenić w stopniu podstawowym istniejące rozwiązania techniczne wymienników masy
3,5student potrafi ocenić w stopniu więcej niż podstawowym istniejące rozwiązania techniczne wymienników masy
4,0student potrafi ocenić w szerokim stopniu istniejące rozwiązania techniczne wymienników masy
4,5student potrafi ocenić w szerokim stopniu istniejące rozwiązania techniczne wymienników masy oraz potrafi podać ich podstawowe zalety i wady
5,0student potrafi ocenić w szerokim stopniu istniejące rozwiązania techniczne wymienników masy oraz potrafi wyczerpująco omówić ich zalety i wady
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C08-2_U16student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich w zakresie wymiany masy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U16potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą procesów wymiany masy
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami aparatów stosowanych w procesach wymiany masy
C-3Ukształtowanie u studentów umiejętności obliczeń w zakresie wymiany masy
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Sposoby wyrażania stężeń. Ogólne podstawy dyfuzyjnego ruchu masy. Równowagi absorpcyjne.
T-W-2Dyfuzja masy. Wnikanie masy. Przenikanie masy. Przykłady obliczeń
T-W-3Bilanse masy. Linia operacyjna procesu.
T-W-5Destylacja. Rektyfikacja. Ekstrakcja. Przykłady obliczeń
T-W-6Operacje woda - powietrze.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikacji prostych zadań inżynierskich w zakresie wymiany masy
3,0student potrafi w stopniu podstawowym dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich w zakresie wymiany masy
3,5student potrafi w stopniu więcej niż podstawowym dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich w zakresie wymiany masy
4,0student potrafi w szerokim stopniu dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich w zakresie wymiany masy
4,5student potrafi w szerokim stopniu dokonać identyfikacji i sformułować pełną specyfikację prostych zadań inżynierskich w zakresie wymiany masy
5,0student potrafi w szerokim stopniu dokonać identyfikacji i sformułować bardzo wyczerpującą specyfikację prostych zadań inżynierskich w zakresie wymiany masy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C08-2_U17student potrafi ocenić przydatność rutynowych metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego w zakresie wymiany masy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U17potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą procesów wymiany masy
C-3Ukształtowanie u studentów umiejętności obliczeń w zakresie wymiany masy
Treści programoweT-W-2Dyfuzja masy. Wnikanie masy. Przenikanie masy. Przykłady obliczeń
T-W-5Destylacja. Rektyfikacja. Ekstrakcja. Przykłady obliczeń
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład: egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Wykład: egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi ocenić przydatności metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego w zakresie wymiany masy
3,0student potrafi w podstawowym stopniu ocenić przydatność metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego w zakresie wymiany masy
3,5student potrafi w więcej niż podstawowym stopniu ocenić przydatność metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego w zakresie wymiany masy
4,0student potrafi w szerokim stopniu ocenić przydatność metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego w zakresie wymiany masy
4,5student potrafi w szerokim stopniu ocenić przydatność metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego w zakresie wymiany masy oraz potrafi je poprawnie zastosować
5,0student potrafi w szerokim stopniu ocenić przydatność metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego w zakresie wymiany masy oraz potrafi je poprawnie zastosować i zinterpretować uzyskane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C08-2_K02Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą procesów wymiany masy
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami aparatów stosowanych w procesach wymiany masy
Treści programoweT-W-2Dyfuzja masy. Wnikanie masy. Przenikanie masy. Przykłady obliczeń
T-W-5Destylacja. Rektyfikacja. Ekstrakcja. Przykłady obliczeń
T-W-7Urządzenia do dyfuzyjnego rozdzielania mieszanin w ochronie środowiska
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Wykład: egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi uwzględniać pozatechnicznych aspektów w doborze wymienników masy
3,0student potrafi wymienić tylko podstawowe pozatechniczne aspekty w doborze wymienników masy
3,5student potrafi wymienić różne pozatechniczne aspekty w doborze wymienników masy
4,0student potrafi wymienić i dopasować różne pozatechniczne aspekty w doborze wymienników masy
4,5student potrafi wymienić, dopasować i porównać różne pozatechniczne aspekty w doborze wymienników masy
5,0student potrafi wymienić, dopasować, porównać i krytycznie przedyskutować różne pozatechniczne aspekty w doborze wymienników masy