Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Inżynieria procesowa II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria procesowa II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Karcz <Joanna.Karcz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Kiełbus-Rąpała <Anna.Kielbus-Rapala@zut.edu.pl>, Marta Major-Godlewska <Marta.Major@zut.edu.pl>, Jolanta Szoplik <Jolanta.Szoplik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Inzynieria procesowa I |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą procesów wymiany masy |
C-2 | Zapoznanie studentów z rodzajami aparatów stosowanych w procesach wymiany masy |
C-3 | Ukształtowanie u studentów umiejętności obliczeń w zakresie wymiany masy |
C-4 | Ukształtowanie u studentów umiejętności wykonywania prostych pomiarów w zakresie operacji i procesów jednostkowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych. Zapoznanie studenta z przepisami BHP obowiązującymi w laboratorium (szkolenie BHP, przestrzeganie przepisów BHP w laboratorium, organizacja pracy studenta w laboratorium) | 2 |
T-L-2 | Charakterystyka wentylatora | 4 |
T-L-3 | Pomiary przepływu płynu | 4 |
T-L-4 | Opory przepływu przez rurociąg | 4 |
T-L-5 | Opory przepływu płynu przez wypełnienie | 4 |
T-L-6 | Wymiennik ciepła | 4 |
T-L-7 | Sedymentacja | 4 |
T-L-8 | Pomiar lokalnego współczynnika wnikania ciepła metodą elektrochemiczną | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Sposoby wyrażania stężeń. Ogólne podstawy dyfuzyjnego ruchu masy. Równowagi absorpcyjne. | 6 |
T-W-2 | Dyfuzja masy. Wnikanie masy. Przenikanie masy. Przykłady obliczeń | 6 |
T-W-3 | Bilanse masy. Linia operacyjna procesu. | 4 |
T-W-4 | Absorbery. Obliczanie kolumny absorpcyjnej. Przykłady obliczeń | 4 |
T-W-5 | Destylacja. Rektyfikacja. Ekstrakcja. Przykłady obliczeń | 4 |
T-W-6 | Operacje woda - powietrze. | 2 |
T-W-7 | Urządzenia do dyfuzyjnego rozdzielania mieszanin w ochronie środowiska | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych | 5 |
A-L-3 | opracowanie wyników pomiarów | 10 |
A-L-4 | wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 5 |
A-L-5 | przygotowanie się studenta do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | studiowanie przez studenta zalecanej literatury przedmiotu | 20 |
A-W-3 | przyswajanie przez studenta materiału podanego w treściach programowych | 20 |
A-W-4 | przygotowanie się studenta do egzaminu | 20 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykład: egzamin pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Wykład: egzamin ustny |
S-3 | Ocena formująca: Laboratorium: zaliczenie pisemne każdego z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Laboratorium: zaliczenie końcowe jako ocena średnia z zaliczeń każdego z ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_C08-2_W05 student zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych zagadnień z zakresu wymiany masy | KOS_1A_W05 | T1A_W01 | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2 |
KOS_1A_C08-2_W10 student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii chemicznej w aspekcie ochrony środowiska | KOS_1A_W10 | T1A_W05 | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-5, T-W-7 | M-1 | S-2 |
KOS_1A_C08-2_W12 student zna podstawowe metody w zakresie wymiany masy stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w obszarze ochrony środowiska | KOS_1A_W12 | T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_C08-2_U13 student ma niezbędne przygotowanie do pracy w środowisku przemysłowym | KOS_1A_U13 | T1A_U11 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-2, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
KOS_1A_C08-2_U15 student potrafi ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia służące do wymiany masy | KOS_1A_U15 | T1A_U13 | InzA_U05 | C-2 | T-W-4, T-W-7, T-L-2, T-L-6 | M-1 | S-1 |
KOS_1A_C08-2_U16 student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich w zakresie wymiany masy | KOS_1A_U16 | T1A_U14 | InzA_U06 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
KOS_1A_C08-2_U17 student potrafi ocenić przydatność rutynowych metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego w zakresie wymiany masy | KOS_1A_U17 | T1A_U15 | InzA_U07 | C-1, C-3 | T-W-2, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_C08-2_K02 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej | KOS_1A_K02 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-5, T-W-7 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_C08-2_W05 student zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych zagadnień z zakresu wymiany masy | 2,0 | student nie zna podstawowych metod obliczeniowych stosowanych do rozwiązywania typowych zagadnień z zakresu wymiany masy |
3,0 | student jest w stanie wybrać podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych zagadnień z zakresu wymiany masy | |
3,5 | student jest w stanie wybrać i opisać podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych zagadnień z zakresu wymiany masy | |
4,0 | student jest w stanie wybrać i wyczerpująco opisać podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych zagadnień z zakresu wymiany masy | |
4,5 | student jest w stanie wybrać i wyczerpująco opisać różne metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych zgaadnień z zakresu wymiany masy | |
5,0 | student jest w stanie wybrać wybrać i wyczerpująco opisać wiele różnych metod obliczeniowych stosowane do rozwiązywania typowych zagadnień z zakresu wymiany masy | |
KOS_1A_C08-2_W10 student ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii chemicznej w aspekcie ochrony środowiska | 2,0 | student nie ma podstawowej wiedzy o trendach rozwojowych dotyczących wymienników masy stosowanych w ochronie środowiska |
3,0 | student jest w stanie wskazać podstawowe trendy rozwojowe dotyczące wymienników masy stosowanych w ochronie środowiska | |
3,5 | student jest w stanie wskazać i opisać podstawowe trendy rozwojowe dotyczące wymienników masy stosowanych w ochronie środowiska | |
4,0 | student jest w stanie wskazać i szeroko opisać podstawowe trendy rozwojowe dotyczące wymienników masy stosowanych w ochronie środowiska | |
4,5 | student jest w stanie wskazać i wyczerpująco opisać podstawowe trendy rozwojowe dotyczące wymienników masy stosowanych w ochronie środowiska | |
5,0 | student jest w stanie wskazać i bardzo wyczerpująco opisać podstawowe trendy rozwojowe dotyczące wymienników masy stosowanych w ochronie środowiska | |
KOS_1A_C08-2_W12 student zna podstawowe metody w zakresie wymiany masy stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w obszarze ochrony środowiska | 2,0 | student nie zna podstawowych metod w zakresie wymiany masy stosowanych przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w obszarze ochrony środowiska |
3,0 | student jest w stanie wskazać podstawowe metody w zakresie wymiany masy stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w obszarze ochrony środowiska | |
3,5 | student jest w stanie wskazać i opisać podstawowe metody w zakresie wymiany masy stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w obszarze ochrony środowiska | |
4,0 | student jest w stanie wskazać i szeroko opisać podstawowe metody w zakresie wymiany masy stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w obszarze ochrony środowiska | |
4,5 | student jest w stanie wskazać i wyczerpująco opisać podstawowe metody w zakresie wymiany masy stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w obszarze ochrony środowiska | |
5,0 | student jest w stanie wskazać i bardzo wyczerpująco opisać podstawowe metody w zakresie wymiany masy stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w obszarze ochrony środowiska |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_C08-2_U13 student ma niezbędne przygotowanie do pracy w środowisku przemysłowym | 2,0 | student nie ma niezbędnego przygotowania do pracy w środowisku przemysłowym |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać zdobyte umiejętności w zakresie wymiany masy do pracy w środowisku przemysłowym | |
3,5 | student potrafi w stopniu więcej niż podstawowym wykorzystać zdobyte umiejętności w zakresie wymiany masy do pracy w środowisku przemysłowym | |
4,0 | student potrafi w szerokim stopniu wykorzystać zdobyte umiejętności w zakresie wymiany masy do pracy w środowisku przemysłowym | |
4,5 | student potrafi w szerokim stopniu wykorzystać zdobyte umiejętności w zakresie wymiany masy do pracy w środowisku przemysłowym oraz potrafi krytycznie porównać różne wymienniki masy | |
5,0 | student potrafi w szerokim stopniu wykorzystać zdobyte umiejętności w zakresie wymiany masy do pracy w środowisku przemysłowym oraz potrafi krytycznie porównać wiele różnych wymienników masy | |
KOS_1A_C08-2_U15 student potrafi ocenić istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia służące do wymiany masy | 2,0 | student nie potrafi ocenić istniejących rozwiązań technicznych dotyczących wymienników masy |
3,0 | student potrafi ocenić w stopniu podstawowym istniejące rozwiązania techniczne wymienników masy | |
3,5 | student potrafi ocenić w stopniu więcej niż podstawowym istniejące rozwiązania techniczne wymienników masy | |
4,0 | student potrafi ocenić w szerokim stopniu istniejące rozwiązania techniczne wymienników masy | |
4,5 | student potrafi ocenić w szerokim stopniu istniejące rozwiązania techniczne wymienników masy oraz potrafi podać ich podstawowe zalety i wady | |
5,0 | student potrafi ocenić w szerokim stopniu istniejące rozwiązania techniczne wymienników masy oraz potrafi wyczerpująco omówić ich zalety i wady | |
KOS_1A_C08-2_U16 student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich w zakresie wymiany masy | 2,0 | student nie potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikacji prostych zadań inżynierskich w zakresie wymiany masy |
3,0 | student potrafi w stopniu podstawowym dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich w zakresie wymiany masy | |
3,5 | student potrafi w stopniu więcej niż podstawowym dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich w zakresie wymiany masy | |
4,0 | student potrafi w szerokim stopniu dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich w zakresie wymiany masy | |
4,5 | student potrafi w szerokim stopniu dokonać identyfikacji i sformułować pełną specyfikację prostych zadań inżynierskich w zakresie wymiany masy | |
5,0 | student potrafi w szerokim stopniu dokonać identyfikacji i sformułować bardzo wyczerpującą specyfikację prostych zadań inżynierskich w zakresie wymiany masy | |
KOS_1A_C08-2_U17 student potrafi ocenić przydatność rutynowych metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego w zakresie wymiany masy | 2,0 | student nie potrafi ocenić przydatności metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego w zakresie wymiany masy |
3,0 | student potrafi w podstawowym stopniu ocenić przydatność metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego w zakresie wymiany masy | |
3,5 | student potrafi w więcej niż podstawowym stopniu ocenić przydatność metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego w zakresie wymiany masy | |
4,0 | student potrafi w szerokim stopniu ocenić przydatność metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego w zakresie wymiany masy | |
4,5 | student potrafi w szerokim stopniu ocenić przydatność metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego w zakresie wymiany masy oraz potrafi je poprawnie zastosować | |
5,0 | student potrafi w szerokim stopniu ocenić przydatność metod służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego w zakresie wymiany masy oraz potrafi je poprawnie zastosować i zinterpretować uzyskane wyniki |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_C08-2_K02 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej | 2,0 | student nie potrafi uwzględniać pozatechnicznych aspektów w doborze wymienników masy |
3,0 | student potrafi wymienić tylko podstawowe pozatechniczne aspekty w doborze wymienników masy | |
3,5 | student potrafi wymienić różne pozatechniczne aspekty w doborze wymienników masy | |
4,0 | student potrafi wymienić i dopasować różne pozatechniczne aspekty w doborze wymienników masy | |
4,5 | student potrafi wymienić, dopasować i porównać różne pozatechniczne aspekty w doborze wymienników masy | |
5,0 | student potrafi wymienić, dopasować, porównać i krytycznie przedyskutować różne pozatechniczne aspekty w doborze wymienników masy |
Literatura podstawowa
- Hobler T., Dyfuzyjny ruch masy i absorbery, WNT, Warszawa, 1976
- Serwiński M., Zasady inżynierii chemicznej i procesowej, WNT, Warszawa, 1982
- Zarzycki R. Chacuk A., Starzak M., Absorpcja i absorbery, WNT, Warszawa, 1995
- Koch R., Kozioł A., Dyfuzyjno-cieplny rozdział substancji, WNT, Warszawa, 1994
- Zarzycki R., Wymiana ciepła i ruch masy w inzynierii środowiska, WNT, Warszawa, 2005
- Karcz J. Zaborowska A., Wybrane problemy rachunkowe z zakresu procesów wymiany masy, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1988