Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Technologie bioenergetyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie bioenergetyczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Waldemar Paździoch <Waldemar.Pazdzioch@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Bartkowiak <Marcin.Bartkowiak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii i technologii chemicznej. |
W-2 | Geografia fizyczna. |
W-3 | Podstawy inżynierii środowiska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z odnawialnymi źródłami energii, ich zasobami i sposobami wykorzystania. |
C-2 | Zapoznanie studentów z technologiami wykorzystującymi odnawialne źródła energii i z ich rozwojem. |
C-3 | Ukształtownie umiejętności rozwiązywania złożonych problemów środowiskowych i przeprowadzania koniecznych obliczeń inżynierskich w aspekcie istniejących i nowych rozwiązań technologicznych wykorzystujących odnawialne źródła energii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczenia zapotrzebowania surowców w produkcji biopaliw. | 3 |
T-A-2 | Wpływ wilgoci na wartość opałową biomasy. | 2 |
T-A-3 | Obliczenia charakterystyk pracy turbin wiatrowych. | 3 |
T-A-4 | Obliczenia emisji CO2 w zależności od składu biopaliw. | 3 |
T-A-5 | Porównanie charakterystyk silnikowych biopaliw z paliwami ropopochodnymi. | 2 |
T-A-6 | Wpływ składu biogazu z różnych źródeł na jego wartość opałową. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Energia słoneczna; istota promieniowania, charakterystyka. Perspektywy termicznego wykorzystania energii promieniowania słonecznego i jej zasoby. | 1 |
T-W-2 | Biomasa. Wykorzystanie energii biomasy. Wykorzystanie drewna i jego odpadów. | 2 |
T-W-3 | Biogaz – źródła i technologie pozyskiwania. | 2 |
T-W-4 | Aktywne metody wykorzystania energii słonecznej - kolektory ciepła. Ogniwa fotowoltaiczne. | 2 |
T-W-5 | Pompy ciepła. | 2 |
T-W-6 | Energia geotermalna; natura źródeł geotermalnych i sposoby ich wykorzystania. | 2 |
T-W-7 | Energia oddziaływań grawitacyjnych. | 1 |
T-W-8 | Energia wiatru. Rozwój energetyki wiatrowej. Konstrukcje turbin wiatrowych. | 2 |
T-W-9 | Aktualne i przyszłościowe metody wykorzystania wodoru. Magazynowanie wodoru. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń. | 6 |
A-A-3 | Konsultacje z prowadzącym. | 2 |
A-A-4 | Opracowanie wyników z ćwiczeń i wykonanie sprawozdania. | 6 |
A-A-5 | Zaliczenie. | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie wskazanej przez prowadzącego literatury. | 3 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym. | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 9 |
A-W-5 | Zaliczenie treści wykładów. | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z objaśnieniami wspomagany prezentacją multimedialną. |
M-2 | Klasyczna metoda problemowa z dyskusją dydaktyczną i przykładami. |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe w połączeniu z metodą projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne po zakończeniu wykładów z tematyki objętej wykładami. W drugim i kolejnym terminie zaliczenie ustne. |
S-2 | Ocena formująca: Okresowa ocena przygotowania do ćwiczeń audytoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: Okresowa ocena aktywności i kreatywności studenta w rozwiązywaniu zadań problemowych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z tematyki ćwiczeń audytoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_C10_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna typowe metody i technologie wykorzystujące odnawialne żródła energii. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych tych technologii uwzględniających aspekty ochrony środowiska oraz elementy zrównoważonego rozwoju. | KOS_1A_W10, KOS_1A_W18 | T1A_W05 | InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_C10_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętności przeprowadzenia krytycznej analizy porównawczej stosowanych rozwiązań technologicznych wykorzystujących odnawialne źródła energii, potrafi także zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych z uwzględnieniem elementów zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju. | KOS_1A_U15, KOS_1A_U16 | T1A_U13, T1A_U14 | InzA_U05, InzA_U06 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-4, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_C10_K01 Student rozumie i ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i zwiazanej z tym odpowiedzialności. Rozumie potrzebę dzielenia się wiedzą i informacjami zdobytymi w trakcie studiów oraz udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności w obszarze technologii energetycznych. | KOS_1A_K02 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_C10_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna typowe metody i technologie wykorzystujące odnawialne żródła energii. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych tych technologii uwzględniających aspekty ochrony środowiska oraz elementy zrównoważonego rozwoju. | 2,0 | Student nie wymienia ani nie rozróżnia odnawialnych źródeł energii. Nie zna także omawianych metod i technologii bioenergetycznych. Ni potrafi wskazaać podstawowych różnic między technologiami bioenergetycznymi. |
3,0 | Student wymienia, rozróżnia, definiuje i charakteryzuje zaledwie kilka odnawialnych źródeł energii. Zna zaledwie kilka omawianych metody i technologii bioenergetycznych. Przy pomocy prowadzącego wskazuje na niektóre istotne różnice między technologiami. | |
3,5 | Student wymienia, rozróżnia, definiuje i charakteryzuje większość odnawialnych źródeł energii. Zna zaledwie kilka omawianych metody i technologii bioenergetycznych. Korzystając ze wskazówek prowadzącego wskazuje na istotne różnice między technologiami. Poprawnie je charakteryzuje, opisuje i objaśnia. | |
4,0 | Student wymienia, rozróżnia, definiuje i charakteryzuje wszystkie odnawialne źródła energii. Zna wszystykie omawiane metody i technologie bioenergetyczne i ich wpływ na środowisko. Samodzielnie i w większości poprawnie je charakteryzuje, opisuje i objaśnia. Samodzielnie wskazuje na większość istotnych różnic między technologiami. Zna również zasady doboru technologii w odniesieniu do rodzaju źródła energii. Ma dostateczną wiedzę o trendach rozwojowych tych technologii. | |
4,5 | Student wymienia, rozróżnia, definiuje i charakteryzuje wszystkie odnawialne źródła energii. Zna wszystykie omawiane metody i technologie bioenergetyczne i ich wpływ na środowisko. Samodzielnie i w większości poprawnie je charakteryzuje, opisuje i objaśnia. Samodzielnie wskazuje na większość istotnych różnic między technologiami. Zna również zasady doboru technologii w odniesieniu do rodzaju źródła energii. Ma szeroką wiedzę o trendach rozwojowych tych technologii. | |
5,0 | Student wymienia, rozróżnia, definiuje i charakteryzuje wszystkie odnawialne źródła energii. Zna wszystykie omawiane metody i technologie bioenergetyczne i ich wpływ na środowisko. Samodzielnie i poprawnie je charakteryzuje, opisuje i objaśnia. Wskazuje na wszystkie istotne różnice między technologiami. Zna również zasady doboru technologii w odniesieniu do rodzaju źródła energii. Ma szeroką wiedzę o trendach rozwojowych tych technologii z uwzględnieniem elementów zrównoważonego rozwoju. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_C10_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętności przeprowadzenia krytycznej analizy porównawczej stosowanych rozwiązań technologicznych wykorzystujących odnawialne źródła energii, potrafi także zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych z uwzględnieniem elementów zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju. | 2,0 | Student korzystając z pomocy prowadzacego w większości poprawnie przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Korzystając z pomocy prowadzacego potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych. |
3,0 | Student korzystając z pomocy prowadzacego poprawnie przeprowadza analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych. Korzystając z pomocy prowadzacego potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych. | |
3,5 | Student korzystając ze wskazówek prowadzacego poprawnie przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Korzystając ze wskazówek prowadzacego potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych, stosować je w praktyce inżynierskiej. | |
4,0 | Student samodzielnie i w większości poprawnie przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych, stosować je w praktyce inżynierskiej.Posiada umiejętności samodzielnego rozwiązywania prostych problemów środowiskowych. Samodzielnie i w większości poprawnie przeprowadzania obliczenia inżynierskich w aspekcie istniejących i nowych rozwiązań technologicznych wykorzystujących odnawialne źródła energii. | |
4,5 | Student samodzielnie i poprawnie przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i samodzielnie formułuje wnioski. Potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych, stosować je w praktyce inżynierskiej.Posiada umiejętności samodzielnego rozwiązywania złożonych problemów środowiskowych. Samodzielnie i poprawnie przeprowadzania obliczenia inżynierskich w aspekcie istniejących i nowych rozwiązań technologicznych wykorzystujących odnawialne źródła energii. | |
5,0 | Student samodzielnie i prawidłowo przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i samodzielnie formułuje wnioski. Potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych, stosować je w praktyce inżynierskiej oraz je rozwijać i weryfikować. Posiada umiejętności samodzielnego rozwiązywania złożonych problemów środowiskowych. Samodzielnie i prawidłowo przeprowadzania obliczenia inżynierskich w aspekcie istniejących i nowych rozwiązań technologicznych wykorzystujących odnawialne źródła energii. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_C10_K01 Student rozumie i ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i zwiazanej z tym odpowiedzialności. Rozumie potrzebę dzielenia się wiedzą i informacjami zdobytymi w trakcie studiów oraz udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności w obszarze technologii energetycznych. | 2,0 | Student nie wykazuje zainteresowanie literaturą przedmiotu, niechętnie pracuje w zespole, nie wykazuje kreatywności. Nie rozumie i nie ma świadomości potrzeby udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności w obszarze technologii bioenergetycznych. |
3,0 | Student wykazuje umiarkowane zainteresowanie literaturą przedmiotu, jest chętny do współpracy w zespole, nie wykazuje kreatywności. Rozumie potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności w obszarze technologii bioenergetycznych. | |
3,5 | Student wykazuje umiarkowane zainteresowanie literaturą przedmiotu, jest chętny do współpracy w zespole, sumienny, obowiązkowy, rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się. Rozumie potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności w obszarze technologii bioenergetycznych. | |
4,0 | Student wykazuje szerokie zainteresowanie literaturą przedmiotu, jest chętny do współpracy w zespole, sumienny, obowiązkowy, kreatywny, rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się, potrafi określić priorytety związane z realizacją pracy, potrafi dzielić się wiedzą, jest kreatywny i otwarty. Rozumie potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności w obszarze technologii bioenergetycznych. | |
4,5 | Student wykazuje szerokie zainteresowanie literaturą przedmiotu, jest chętny do współpracy w zespole, sumienny, obowiązkowy, aktywny, rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się, potrafi określić priorytety związane z realizacją pracy, potrafi dzielić się wiedzą, jest kreatywny i otwarty, ceni wartość nauki i rozwoju osobistego. Rozumie i ma świadomość potrzeby udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności w obszarze technologii bioenergetycznych. | |
5,0 | Student wykazuje szerokie zainteresowanie literaturą przedmiotu, jest chętny do współpracy w zespole, sumienny, obowiązkowy, aktywny, rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się, potrafi określić priorytety związane z realizacją pracy, potrafi dzielić się wiedzą, jest kreatywny i otwarty, ceni wartość nauki i rozwoju osobistego. Rozumie i ma świadomość potrzeby udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności w obszarze technologii bioenergetycznych. |
Literatura podstawowa
- Witold M. Lewandowski, Proekologiczne odnawialne zródła energii, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
- W.Ciechanowicz, Bioenergia a energia jądrowa, Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej i Zarządzania, Warszawa, 2001
- A.Jędrczak, Biologiczne przetwarzanie odpadów, PWN, Warszawa, 2008
- T.Chmielak, Technologie energetyczne, WNT, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Gary W. van Loon, Stephen J.Duffy, Chemia Środowiska, PWN, Warszawa, 2007