Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | KOS_1A_C14a_U01 | Potrafi opracować dokumentację do uproszczonego projektu procesu technologicznego wykorzystując do tego znane metody analityczne, symalacyjne i eksperymentalne uwzględniając zasady bezpieczeństwa w środowisku przemysłowym |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | KOS_1A_U04 | potrafi zgodnie z obowiązującymi przepisami opracować dokumentację technologiczną procesu z zakresu ukończonego kierunku studiów |
---|
KOS_1A_U11 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
KOS_1A_U13 | ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą |
KOS_1A_U16 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska |
KOS_1A_U18 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_U03 | potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
T1A_U09 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
T1A_U11 | ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą |
T1A_U14 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
T1A_U16 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
---|
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z opracowywaniem projektu procesowego w oparciu o wiedzę uzyskaną na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych. Przełożenie ogólnego schematu technologicznego na projekt procesowy zawierający jako elementy opis schematu technologicznego, szczegółowy schemat technologiczny, ideowy, bilans masowy, cieplny, wykres Sankeya, zagadnienia bezpieczeństwa pracy, wskaźniki zużycia surowców, energii, mediów. |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Odpady i zanieczyszczenia powstające podczas pozyskiwania surowców odtwarzalnych i kopalnych. Zanieczyszczenia w procesach zachowawczego i rozkładowego przerobu ropy naftowej. Zanieczyszczenia w procesach chemicznego przerobu węgla kamiennego. Zagospodarowanie odpadów z produkcji acetylenu. |
---|
T-W-2 | Zanieczyszczenia i odpady z procesów utleniania i możliwości ich zmniejszenia. |
T-W-3 | Zanieczyszczenia z procesów chlorowania, chlorohydroksylowania, odchlorowodorowania. |
T-W-4 | Zanieczyszcenia i odpady z procesów odwodornienia i redukcji. |
T-W-5 | Zanieczyszczenia w procesach alkilowania. |
T-W-6 | Zagospodarowanie odpadów z procesów nitrowania i sulfonowania. |
T-W-7 | Zanieczyszczenia w realizowanych procesach hydratacji, dehydratacji, estryfikacji. |
T-W-9 | Wpływ na środowisko procesów związanych z otrzymywaniem nawozów konwencjonalnych (proste, wieloskładnikowe) i ograniczenie tego oddziaływania (nawozy płynne, SRF i CRF, specjalne) |
T-W-10 | Wpływ na środowisku procesu wydobycia siarki metodą otworową i produkcji kontaktowego kwasu siarkowego (emisja związków siarki, zużyty katalizator) |
T-W-11 | Emisja zanieczyszczeń i produkty uboczne z procesu otrzymywania ditlenku tytanu metodą siarczanową, ograniczenie oddziaływania tego procesu na środowisko |
T-W-12 | Oddziaływanie na środowisko procesu otrzymywania gazu syntezowego, amoniaku i kwasu azotowego(V), ograniczenie emisji tlenków azotu, zagospodarowanie zużytych katalizatorów |
T-W-13 | Wpływ na środowisko procesu wytwarzania sody metodą Solvaya, modernizacja procesu, zagospodarowanie odpadów |
T-A-1 | Rozwiązywanie zadań związanych z bilansami masowymi i cieplnymi proesów i operacji jednostkowych stosowanych w technologii chemicznej |
T-P-1 | Uproszczony projekt procesowy wybranego rozwiązania technologicznego otrzymywania produktu chemii organicznej lub nieorganicznej (opis procesu, wskazanie na ograniczenie oddziaływania na środowisko, schemat ideowy, bilans masowy i cieplny, wykresu Sankeya, wskaźniki zużycia surowców) |
Metody nauczania | M-1 | Wykład zgodnie z przedstawionymi treściami programowymi. Przykładowe obliczenia bilansowe i schemat technologiczny w ramach ćwiczeń rachunkowych. |
---|
M-2 | Samodzielne policzenie projektu procesowego dla zadanego procesu przemysłowego. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy studentów w oparciu o 3 pierwsze wykłady. |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie modułu, sprawdzenie wybranych, reprezentatywnych efektów kształcenia. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ustalona w oparciu o wagi przedmiotów. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | Student potrafi tylko częściowo samodzielnie opracować dokumentację uproszczonego projektu procesu technologicznego |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |