Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Oczyszczanie ścieków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Oczyszczanie ścieków
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Antoni Morawski <Antoni.Morawski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 1,30,23zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 0,70,38zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,39zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna podstawy chemiczne i biologiczne oczyszczania ścieków komunalnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobyta wiedza daje podstawy do rozwiązywania problemów oczyszczania ścieków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia bilansu masowego i cieplnego biologicznej oczyszczalni ścieków komunalnych.15
15
laboratoria
T-L-1Wykonanie nastepujacych ćwiczeń laboratoryjnych w kilkuosobowych gruoach: Oznaczanie BZT5. Oznaczanie ChZT. Oznaczanie zawartości węgla organicznego. Oznaczanie zawartości ogólnego azotu. Oznaczanie zawartości fosforanów. Oznaczanie wybranych metali cięzkich.30
30
wykłady
T-W-1Rodzaje ścieków. Systemy magazynowania i transportu ścieków. Oczyszczanie wstępne i mechaniczne. Oczyszczanie biologiczne ścieków. Nitryfikacja i defosfatacja. Końcowe doczyszczanie i dezynfekcja. Wprowadzanie ścieków oczyszczonych do środowiska.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictow w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie sprawozdania z obliczeń bilansowych biologicznej oczyszczalni ścieków6
21
laboratoria
A-L-1Uczestnictow w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie sprawozdań oraz przygotowanie się do zaliczenia ćwiczenia.8
38
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego13
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład. Ćwiczenia. Laboratorium.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy z wykładów. Sprawozdanie z ćwiczeń. Sprawozdanie z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C15b_W18
Posiada wiedze do rozwiązywania problemów oczyszczania ścieków z wykorzystaniem metod fizycznych, chemicznych i biologicznych.
KOS_1A_W18InzA_W05C-1T-W-1, T-A-1, T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C15b_U16
Potrafi zdefiniować problem związany ze ściekami oraz wskazać sposób jego rozwiązania.
KOS_1A_U16T1A_U14InzA_U06C-1T-W-1, T-A-1, T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C15b_K02
Posiada komptencje do świadomego prowadzenia procesów technologicznych ze skutkami dla środowiska.
KOS_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-1T-W-1, T-A-1, T-L-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C15b_W18
Posiada wiedze do rozwiązywania problemów oczyszczania ścieków z wykorzystaniem metod fizycznych, chemicznych i biologicznych.
2,0
3,0Minimu 6 poprawnych odpowiedzi na 10 pytań podczas pisemnego sprawdzianu wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C15b_U16
Potrafi zdefiniować problem związany ze ściekami oraz wskazać sposób jego rozwiązania.
2,0
3,0Odpowie na 6 z 10 pytań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C15b_K02
Posiada komptencje do świadomego prowadzenia procesów technologicznych ze skutkami dla środowiska.
2,0
3,0Odpowie na 6 z 10 pytan.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Z.Dymaczewski, J.A. Oleszkiewicz, M.M.Sozański, Poradnik eksploatatora oczyszczalni ścieków, PZIiTS o. Poznań, Poznań, 1997

Literatura dodatkowa

  1. W. Hermanowicz, J.Dojlido, W.Dożańska, B.Kozierowski, J.Zerbe, Fizyko-chemiczne badanie wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia bilansu masowego i cieplnego biologicznej oczyszczalni ścieków komunalnych.15
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykonanie nastepujacych ćwiczeń laboratoryjnych w kilkuosobowych gruoach: Oznaczanie BZT5. Oznaczanie ChZT. Oznaczanie zawartości węgla organicznego. Oznaczanie zawartości ogólnego azotu. Oznaczanie zawartości fosforanów. Oznaczanie wybranych metali cięzkich.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje ścieków. Systemy magazynowania i transportu ścieków. Oczyszczanie wstępne i mechaniczne. Oczyszczanie biologiczne ścieków. Nitryfikacja i defosfatacja. Końcowe doczyszczanie i dezynfekcja. Wprowadzanie ścieków oczyszczonych do środowiska.15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictow w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie sprawozdania z obliczeń bilansowych biologicznej oczyszczalni ścieków6
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictow w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie sprawozdań oraz przygotowanie się do zaliczenia ćwiczenia.8
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C15b_W18Posiada wiedze do rozwiązywania problemów oczyszczania ścieków z wykorzystaniem metod fizycznych, chemicznych i biologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W18zna typowe technologie inżynierskie w zakresie inżynierii i technologii ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobyta wiedza daje podstawy do rozwiązywania problemów oczyszczania ścieków.
Treści programoweT-W-1Rodzaje ścieków. Systemy magazynowania i transportu ścieków. Oczyszczanie wstępne i mechaniczne. Oczyszczanie biologiczne ścieków. Nitryfikacja i defosfatacja. Końcowe doczyszczanie i dezynfekcja. Wprowadzanie ścieków oczyszczonych do środowiska.
T-A-1Obliczenia bilansu masowego i cieplnego biologicznej oczyszczalni ścieków komunalnych.
T-L-1Wykonanie nastepujacych ćwiczeń laboratoryjnych w kilkuosobowych gruoach: Oznaczanie BZT5. Oznaczanie ChZT. Oznaczanie zawartości węgla organicznego. Oznaczanie zawartości ogólnego azotu. Oznaczanie zawartości fosforanów. Oznaczanie wybranych metali cięzkich.
Metody nauczaniaM-1Wykład. Ćwiczenia. Laboratorium.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy z wykładów. Sprawozdanie z ćwiczeń. Sprawozdanie z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Minimu 6 poprawnych odpowiedzi na 10 pytań podczas pisemnego sprawdzianu wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C15b_U16Potrafi zdefiniować problem związany ze ściekami oraz wskazać sposób jego rozwiązania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U16potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobyta wiedza daje podstawy do rozwiązywania problemów oczyszczania ścieków.
Treści programoweT-W-1Rodzaje ścieków. Systemy magazynowania i transportu ścieków. Oczyszczanie wstępne i mechaniczne. Oczyszczanie biologiczne ścieków. Nitryfikacja i defosfatacja. Końcowe doczyszczanie i dezynfekcja. Wprowadzanie ścieków oczyszczonych do środowiska.
T-A-1Obliczenia bilansu masowego i cieplnego biologicznej oczyszczalni ścieków komunalnych.
T-L-1Wykonanie nastepujacych ćwiczeń laboratoryjnych w kilkuosobowych gruoach: Oznaczanie BZT5. Oznaczanie ChZT. Oznaczanie zawartości węgla organicznego. Oznaczanie zawartości ogólnego azotu. Oznaczanie zawartości fosforanów. Oznaczanie wybranych metali cięzkich.
Metody nauczaniaM-1Wykład. Ćwiczenia. Laboratorium.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy z wykładów. Sprawozdanie z ćwiczeń. Sprawozdanie z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Odpowie na 6 z 10 pytań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C15b_K02Posiada komptencje do świadomego prowadzenia procesów technologicznych ze skutkami dla środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zdobyta wiedza daje podstawy do rozwiązywania problemów oczyszczania ścieków.
Treści programoweT-W-1Rodzaje ścieków. Systemy magazynowania i transportu ścieków. Oczyszczanie wstępne i mechaniczne. Oczyszczanie biologiczne ścieków. Nitryfikacja i defosfatacja. Końcowe doczyszczanie i dezynfekcja. Wprowadzanie ścieków oczyszczonych do środowiska.
T-A-1Obliczenia bilansu masowego i cieplnego biologicznej oczyszczalni ścieków komunalnych.
T-L-1Wykonanie nastepujacych ćwiczeń laboratoryjnych w kilkuosobowych gruoach: Oznaczanie BZT5. Oznaczanie ChZT. Oznaczanie zawartości węgla organicznego. Oznaczanie zawartości ogólnego azotu. Oznaczanie zawartości fosforanów. Oznaczanie wybranych metali cięzkich.
Metody nauczaniaM-1Wykład. Ćwiczenia. Laboratorium.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy z wykładów. Sprawozdanie z ćwiczeń. Sprawozdanie z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Odpowie na 6 z 10 pytan.
3,5
4,0
4,5
5,0