Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Przedsiębiorczość i innowacje technologiczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przedsiębiorczość i innowacje technologiczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu matematyki, fizyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z tworzeniem biznes planu, budżetów lokalnych i państwa, podstawowymi formami i organizacją rynku, rolą innowacyjności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Istota przedsiębiorczości. | 1 |
T-W-2 | Rynek i gospodarka rynkowa. | 1 |
T-W-3 | Rola banków i uczestnicy procesów gospodarczych. | 2 |
T-W-4 | Rola państwa w gospodarce. | 1 |
T-W-5 | Budżt państwa i budżety lokalne. | 1 |
T-W-6 | Sporządzanie biznes planu. | 2 |
T-W-7 | Formy zorganizowania rynku. | 1 |
T-W-8 | Giełda w gospodarce rynkowej. | 1 |
T-W-9 | Aktywność zawodowa na rynku pracy. | 2 |
T-W-10 | Zarządzanie projektem innowacji. | 1 |
T-W-11 | Organizacyjne i ekonomiczne uwarunkowania działalności innowacyjnej. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Konsultaje z prowadzącym przedmiot. | 23 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 20 |
A-W-4 | Zaliczenie. | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny połączony z opracowaniem przykładowego biznes planu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy po wykładzie z roli rynku i gospodarki rynkowej, po drugim wykładzie. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na ostatnim wykładzie z wybranej tematyki wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D02c_W01 Student powinien objaśniać czym jest przedsiębiorczość i innowacje technologiczne, opisywać zasady funkcjonowania gospodarki rynkowej, rolę państwa i rynku w gospodarce, giełd i aktywności zawodowej na rynku pracy. Powinien charakteryzować organizacyjne uwarunkowania działalności innowacyjnej i zarządzanie projektem innowacyjnym. | KOS_1A_W14 | T1A_W08 | InzA_W03 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1 | S-1, S-2 |
KOS_1A_D02c_W02 ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej | KOS_1A_W14 | T1A_W08 | InzA_W03 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D02c_U01 Student powinien umieć inicjować, interpretować, oceniać istotę przedsiębiorczości i innowacyjności a także związanych z tym zjawisk i pojęć jak: rola banków, państwa, istota gospodarki rynkowej, biznes plan, giełda, formy rynku. | KOS_1A_U08 | T1A_U07 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1 | S-1, S-2 |
KOS_1A_D02c_U02 potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej | KOS_1A_U08 | T1A_U07 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D02c_K01 ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | KOS_1A_K02 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1 | S-1, S-2 |
KOS_1A_D02c_K02 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; ma świadomość ważności zachowywania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej | KOS_1A_K06 | T1A_K05 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D02c_W01 Student powinien objaśniać czym jest przedsiębiorczość i innowacje technologiczne, opisywać zasady funkcjonowania gospodarki rynkowej, rolę państwa i rynku w gospodarce, giełd i aktywności zawodowej na rynku pracy. Powinien charakteryzować organizacyjne uwarunkowania działalności innowacyjnej i zarządzanie projektem innowacyjnym. | 2,0 | Nie potrafi zdefiniować, wytłumaczyć zasad przedsiębiorczości i innowcyjności. |
3,0 | Student potrafi wytłumaczyć zasady przedsiębiorczości i innowcyjności. | |
3,5 | Potrafi wytłumaczyć zasady przedsiębiorczości i innowacyjności, opisać rolę rynku i banków w gospodarce rynkowej. | |
4,0 | Potrafi wytłumaczyć zasady przedsiębiorczości i innowacyjności, opisać rolę rynku i banków w gospodarce rynkowej, rolę państwa, potrzeby sporządzania budżetów. | |
4,5 | Potrafi wytłumaczyć zasady przedsiębiorczości i innowacyjności, opisać rolę rynku i banków w gospodarce rynkowej, rolę państwa, giełd, potrzeby sporządzania budżetów. | |
5,0 | Potrafi wytłumaczyć zasady przedsiębiorczości i innowacyjności, opisać rolę rynku i banków w gospodarce rynkowej, rolę państwa, giełd, potrzeby sporządzania budżetów, formułuje i opisuje aktywność zawodową na rynku pracy. | |
KOS_1A_D02c_W02 ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej | 2,0 | |
3,0 | Rozumie rolę rynku i giełdy w gospodarce rynkowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D02c_U01 Student powinien umieć inicjować, interpretować, oceniać istotę przedsiębiorczości i innowacyjności a także związanych z tym zjawisk i pojęć jak: rola banków, państwa, istota gospodarki rynkowej, biznes plan, giełda, formy rynku. | 2,0 | Student nie umie analizować, interpretować, oceniać, tworzyć przedsiębiorczości i innowacyjności. |
3,0 | Student powinien umieć analizować, interpretować, oceniać, tworzyć przedsiębiorczość i innowacyjność. | |
3,5 | Student powinien umieć analizować, interpretować, oceniać, tworzyć przedsiębiorczość i innowacyjność, zwłaszcza zjawiska gospodarki rynkowej, rolę banków, państwa, rynku. | |
4,0 | Student powinien umieć analizować, interpretować, oceniać, tworzyć przedsiębiorczość i innowacyjność, zwłaszcza zjawiska gospodarki rynkowej, rolę banków, państwa, rynku, giełd. | |
4,5 | Student powinien umieć analizować, interpretować, oceniać, tworzyć przedsiębiorczość i innowacyjność, zwłaszcza zjawiska gospodarki rynkowej, rolę banków, państwa, rynku, giełd, znaczenie biznes planu. | |
5,0 | Student powinien umieć analizować, interpretować, oceniać, tworzyć przedsiębiorczość i innowacyjność, zwłaszcza zjawiska gospodarki rynkowej, rolę banków, państwa, rynku, giełd, znaczenie biznes planu, oraz zarządzanie projektem innowacyjnym. | |
KOS_1A_D02c_U02 potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej | 2,0 | |
3,0 | Ma umiejętność korzystania z technik informacyjnych w poszerzaniu umiejętności z zakresu przedsiębiorczości. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D02c_K01 ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | 2,0 | |
3,0 | Ma kompetencje w ocenie przydatności określonego zadania inżynierskiego w powiązaniu z ekonomiką. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_1A_D02c_K02 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; ma świadomość ważności zachowywania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej | 2,0 | |
3,0 | Posiada kompetencje do rozstrzygania zagadnień etycznych w pracy zawodowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- B.Stańda, B.Wierzbowska, Przedsiębiorczość, PWN, Warszawa, 2002, pierwsze
- St.Ziółkowski, Systemy zarządzania jakością w małych i średnich firmach, WNT, Warszawa, 2007, pierwsze
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa pod red. M.Brzezińskiego, Zarz ądzanie innowacjami technicznymi i organizacyjnymi, Difin, Warszawa, 2001, pierwsze
- A.Sosnowska, S.Łobejko, A.Kłopotek, Zarządzanie firmą innowacyjną, Difin, Warszawa, 2000, pierwsze