Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Przedsiębiorczość i innowacje technologiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przedsiębiorczość i innowacje technologiczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu matematyki, fizyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z tworzeniem biznes planu, budżetów lokalnych i państwa, podstawowymi formami i organizacją rynku, rolą innowacyjności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Istota przedsiębiorczości.1
T-W-2Rynek i gospodarka rynkowa.1
T-W-3Rola banków i uczestnicy procesów gospodarczych.2
T-W-4Rola państwa w gospodarce.1
T-W-5Budżt państwa i budżety lokalne.1
T-W-6Sporządzanie biznes planu.2
T-W-7Formy zorganizowania rynku.1
T-W-8Giełda w gospodarce rynkowej.1
T-W-9Aktywność zawodowa na rynku pracy.2
T-W-10Zarządzanie projektem innowacji.1
T-W-11Organizacyjne i ekonomiczne uwarunkowania działalności innowacyjnej.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Konsultaje z prowadzącym przedmiot.23
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.20
A-W-4Zaliczenie.2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połączony z opracowaniem przykładowego biznes planu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy po wykładzie z roli rynku i gospodarki rynkowej, po drugim wykładzie.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na ostatnim wykładzie z wybranej tematyki wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D02c_W01
Student powinien objaśniać czym jest przedsiębiorczość i innowacje technologiczne, opisywać zasady funkcjonowania gospodarki rynkowej, rolę państwa i rynku w gospodarce, giełd i aktywności zawodowej na rynku pracy. Powinien charakteryzować organizacyjne uwarunkowania działalności innowacyjnej i zarządzanie projektem innowacyjnym.
KOS_1A_W14T1A_W08InzA_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1S-1, S-2
KOS_1A_D02c_W02
ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
KOS_1A_W14T1A_W08InzA_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D02c_U01
Student powinien umieć inicjować, interpretować, oceniać istotę przedsiębiorczości i innowacyjności a także związanych z tym zjawisk i pojęć jak: rola banków, państwa, istota gospodarki rynkowej, biznes plan, giełda, formy rynku.
KOS_1A_U08T1A_U07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1S-1, S-2
KOS_1A_D02c_U02
potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
KOS_1A_U08T1A_U07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D02c_K01
ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
KOS_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1S-1, S-2
KOS_1A_D02c_K02
prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; ma świadomość ważności zachowywania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
KOS_1A_K06T1A_K05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D02c_W01
Student powinien objaśniać czym jest przedsiębiorczość i innowacje technologiczne, opisywać zasady funkcjonowania gospodarki rynkowej, rolę państwa i rynku w gospodarce, giełd i aktywności zawodowej na rynku pracy. Powinien charakteryzować organizacyjne uwarunkowania działalności innowacyjnej i zarządzanie projektem innowacyjnym.
2,0Nie potrafi zdefiniować, wytłumaczyć zasad przedsiębiorczości i innowcyjności.
3,0Student potrafi wytłumaczyć zasady przedsiębiorczości i innowcyjności.
3,5Potrafi wytłumaczyć zasady przedsiębiorczości i innowacyjności, opisać rolę rynku i banków w gospodarce rynkowej.
4,0Potrafi wytłumaczyć zasady przedsiębiorczości i innowacyjności, opisać rolę rynku i banków w gospodarce rynkowej, rolę państwa, potrzeby sporządzania budżetów.
4,5Potrafi wytłumaczyć zasady przedsiębiorczości i innowacyjności, opisać rolę rynku i banków w gospodarce rynkowej, rolę państwa, giełd, potrzeby sporządzania budżetów.
5,0Potrafi wytłumaczyć zasady przedsiębiorczości i innowacyjności, opisać rolę rynku i banków w gospodarce rynkowej, rolę państwa, giełd, potrzeby sporządzania budżetów, formułuje i opisuje aktywność zawodową na rynku pracy.
KOS_1A_D02c_W02
ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
2,0
3,0Rozumie rolę rynku i giełdy w gospodarce rynkowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D02c_U01
Student powinien umieć inicjować, interpretować, oceniać istotę przedsiębiorczości i innowacyjności a także związanych z tym zjawisk i pojęć jak: rola banków, państwa, istota gospodarki rynkowej, biznes plan, giełda, formy rynku.
2,0Student nie umie analizować, interpretować, oceniać, tworzyć przedsiębiorczości i innowacyjności.
3,0Student powinien umieć analizować, interpretować, oceniać, tworzyć przedsiębiorczość i innowacyjność.
3,5Student powinien umieć analizować, interpretować, oceniać, tworzyć przedsiębiorczość i innowacyjność, zwłaszcza zjawiska gospodarki rynkowej, rolę banków, państwa, rynku.
4,0Student powinien umieć analizować, interpretować, oceniać, tworzyć przedsiębiorczość i innowacyjność, zwłaszcza zjawiska gospodarki rynkowej, rolę banków, państwa, rynku, giełd.
4,5Student powinien umieć analizować, interpretować, oceniać, tworzyć przedsiębiorczość i innowacyjność, zwłaszcza zjawiska gospodarki rynkowej, rolę banków, państwa, rynku, giełd, znaczenie biznes planu.
5,0Student powinien umieć analizować, interpretować, oceniać, tworzyć przedsiębiorczość i innowacyjność, zwłaszcza zjawiska gospodarki rynkowej, rolę banków, państwa, rynku, giełd, znaczenie biznes planu, oraz zarządzanie projektem innowacyjnym.
KOS_1A_D02c_U02
potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
2,0
3,0Ma umiejętność korzystania z technik informacyjnych w poszerzaniu umiejętności z zakresu przedsiębiorczości.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D02c_K01
ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0
3,0Ma kompetencje w ocenie przydatności określonego zadania inżynierskiego w powiązaniu z ekonomiką.
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_D02c_K02
prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; ma świadomość ważności zachowywania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
2,0
3,0Posiada kompetencje do rozstrzygania zagadnień etycznych w pracy zawodowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. B.Stańda, B.Wierzbowska, Przedsiębiorczość, PWN, Warszawa, 2002, pierwsze
  2. St.Ziółkowski, Systemy zarządzania jakością w małych i średnich firmach, WNT, Warszawa, 2007, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa pod red. M.Brzezińskiego, Zarz ądzanie innowacjami technicznymi i organizacyjnymi, Difin, Warszawa, 2001, pierwsze
  2. A.Sosnowska, S.Łobejko, A.Kłopotek, Zarządzanie firmą innowacyjną, Difin, Warszawa, 2000, pierwsze

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota przedsiębiorczości.1
T-W-2Rynek i gospodarka rynkowa.1
T-W-3Rola banków i uczestnicy procesów gospodarczych.2
T-W-4Rola państwa w gospodarce.1
T-W-5Budżt państwa i budżety lokalne.1
T-W-6Sporządzanie biznes planu.2
T-W-7Formy zorganizowania rynku.1
T-W-8Giełda w gospodarce rynkowej.1
T-W-9Aktywność zawodowa na rynku pracy.2
T-W-10Zarządzanie projektem innowacji.1
T-W-11Organizacyjne i ekonomiczne uwarunkowania działalności innowacyjnej.2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Konsultaje z prowadzącym przedmiot.23
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.20
A-W-4Zaliczenie.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D02c_W01Student powinien objaśniać czym jest przedsiębiorczość i innowacje technologiczne, opisywać zasady funkcjonowania gospodarki rynkowej, rolę państwa i rynku w gospodarce, giełd i aktywności zawodowej na rynku pracy. Powinien charakteryzować organizacyjne uwarunkowania działalności innowacyjnej i zarządzanie projektem innowacyjnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W14ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z tworzeniem biznes planu, budżetów lokalnych i państwa, podstawowymi formami i organizacją rynku, rolą innowacyjności.
Treści programoweT-W-1Istota przedsiębiorczości.
T-W-2Rynek i gospodarka rynkowa.
T-W-3Rola banków i uczestnicy procesów gospodarczych.
T-W-4Rola państwa w gospodarce.
T-W-5Budżt państwa i budżety lokalne.
T-W-6Sporządzanie biznes planu.
T-W-7Formy zorganizowania rynku.
T-W-8Giełda w gospodarce rynkowej.
T-W-9Aktywność zawodowa na rynku pracy.
T-W-10Zarządzanie projektem innowacji.
T-W-11Organizacyjne i ekonomiczne uwarunkowania działalności innowacyjnej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z opracowaniem przykładowego biznes planu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy po wykładzie z roli rynku i gospodarki rynkowej, po drugim wykładzie.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na ostatnim wykładzie z wybranej tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zdefiniować, wytłumaczyć zasad przedsiębiorczości i innowcyjności.
3,0Student potrafi wytłumaczyć zasady przedsiębiorczości i innowcyjności.
3,5Potrafi wytłumaczyć zasady przedsiębiorczości i innowacyjności, opisać rolę rynku i banków w gospodarce rynkowej.
4,0Potrafi wytłumaczyć zasady przedsiębiorczości i innowacyjności, opisać rolę rynku i banków w gospodarce rynkowej, rolę państwa, potrzeby sporządzania budżetów.
4,5Potrafi wytłumaczyć zasady przedsiębiorczości i innowacyjności, opisać rolę rynku i banków w gospodarce rynkowej, rolę państwa, giełd, potrzeby sporządzania budżetów.
5,0Potrafi wytłumaczyć zasady przedsiębiorczości i innowacyjności, opisać rolę rynku i banków w gospodarce rynkowej, rolę państwa, giełd, potrzeby sporządzania budżetów, formułuje i opisuje aktywność zawodową na rynku pracy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D02c_W02ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W14ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z tworzeniem biznes planu, budżetów lokalnych i państwa, podstawowymi formami i organizacją rynku, rolą innowacyjności.
Treści programoweT-W-1Istota przedsiębiorczości.
T-W-2Rynek i gospodarka rynkowa.
T-W-3Rola banków i uczestnicy procesów gospodarczych.
T-W-4Rola państwa w gospodarce.
T-W-5Budżt państwa i budżety lokalne.
T-W-6Sporządzanie biznes planu.
T-W-7Formy zorganizowania rynku.
T-W-8Giełda w gospodarce rynkowej.
T-W-9Aktywność zawodowa na rynku pracy.
T-W-10Zarządzanie projektem innowacji.
T-W-11Organizacyjne i ekonomiczne uwarunkowania działalności innowacyjnej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z opracowaniem przykładowego biznes planu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy po wykładzie z roli rynku i gospodarki rynkowej, po drugim wykładzie.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na ostatnim wykładzie z wybranej tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie rolę rynku i giełdy w gospodarce rynkowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D02c_U01Student powinien umieć inicjować, interpretować, oceniać istotę przedsiębiorczości i innowacyjności a także związanych z tym zjawisk i pojęć jak: rola banków, państwa, istota gospodarki rynkowej, biznes plan, giełda, formy rynku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z tworzeniem biznes planu, budżetów lokalnych i państwa, podstawowymi formami i organizacją rynku, rolą innowacyjności.
Treści programoweT-W-1Istota przedsiębiorczości.
T-W-2Rynek i gospodarka rynkowa.
T-W-3Rola banków i uczestnicy procesów gospodarczych.
T-W-4Rola państwa w gospodarce.
T-W-5Budżt państwa i budżety lokalne.
T-W-6Sporządzanie biznes planu.
T-W-7Formy zorganizowania rynku.
T-W-8Giełda w gospodarce rynkowej.
T-W-9Aktywność zawodowa na rynku pracy.
T-W-10Zarządzanie projektem innowacji.
T-W-11Organizacyjne i ekonomiczne uwarunkowania działalności innowacyjnej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z opracowaniem przykładowego biznes planu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy po wykładzie z roli rynku i gospodarki rynkowej, po drugim wykładzie.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na ostatnim wykładzie z wybranej tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie analizować, interpretować, oceniać, tworzyć przedsiębiorczości i innowacyjności.
3,0Student powinien umieć analizować, interpretować, oceniać, tworzyć przedsiębiorczość i innowacyjność.
3,5Student powinien umieć analizować, interpretować, oceniać, tworzyć przedsiębiorczość i innowacyjność, zwłaszcza zjawiska gospodarki rynkowej, rolę banków, państwa, rynku.
4,0Student powinien umieć analizować, interpretować, oceniać, tworzyć przedsiębiorczość i innowacyjność, zwłaszcza zjawiska gospodarki rynkowej, rolę banków, państwa, rynku, giełd.
4,5Student powinien umieć analizować, interpretować, oceniać, tworzyć przedsiębiorczość i innowacyjność, zwłaszcza zjawiska gospodarki rynkowej, rolę banków, państwa, rynku, giełd, znaczenie biznes planu.
5,0Student powinien umieć analizować, interpretować, oceniać, tworzyć przedsiębiorczość i innowacyjność, zwłaszcza zjawiska gospodarki rynkowej, rolę banków, państwa, rynku, giełd, znaczenie biznes planu, oraz zarządzanie projektem innowacyjnym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D02c_U02potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z tworzeniem biznes planu, budżetów lokalnych i państwa, podstawowymi formami i organizacją rynku, rolą innowacyjności.
Treści programoweT-W-1Istota przedsiębiorczości.
T-W-2Rynek i gospodarka rynkowa.
T-W-3Rola banków i uczestnicy procesów gospodarczych.
T-W-4Rola państwa w gospodarce.
T-W-5Budżt państwa i budżety lokalne.
T-W-6Sporządzanie biznes planu.
T-W-7Formy zorganizowania rynku.
T-W-8Giełda w gospodarce rynkowej.
T-W-9Aktywność zawodowa na rynku pracy.
T-W-10Zarządzanie projektem innowacji.
T-W-11Organizacyjne i ekonomiczne uwarunkowania działalności innowacyjnej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z opracowaniem przykładowego biznes planu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy po wykładzie z roli rynku i gospodarki rynkowej, po drugim wykładzie.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na ostatnim wykładzie z wybranej tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma umiejętność korzystania z technik informacyjnych w poszerzaniu umiejętności z zakresu przedsiębiorczości.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D02c_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z tworzeniem biznes planu, budżetów lokalnych i państwa, podstawowymi formami i organizacją rynku, rolą innowacyjności.
Treści programoweT-W-1Istota przedsiębiorczości.
T-W-2Rynek i gospodarka rynkowa.
T-W-3Rola banków i uczestnicy procesów gospodarczych.
T-W-4Rola państwa w gospodarce.
T-W-5Budżt państwa i budżety lokalne.
T-W-6Sporządzanie biznes planu.
T-W-7Formy zorganizowania rynku.
T-W-8Giełda w gospodarce rynkowej.
T-W-9Aktywność zawodowa na rynku pracy.
T-W-10Zarządzanie projektem innowacji.
T-W-11Organizacyjne i ekonomiczne uwarunkowania działalności innowacyjnej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z opracowaniem przykładowego biznes planu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy po wykładzie z roli rynku i gospodarki rynkowej, po drugim wykładzie.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na ostatnim wykładzie z wybranej tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma kompetencje w ocenie przydatności określonego zadania inżynierskiego w powiązaniu z ekonomiką.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D02c_K02prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; ma świadomość ważności zachowywania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K06prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; ma świadomość ważności zachowywania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z tworzeniem biznes planu, budżetów lokalnych i państwa, podstawowymi formami i organizacją rynku, rolą innowacyjności.
Treści programoweT-W-1Istota przedsiębiorczości.
T-W-2Rynek i gospodarka rynkowa.
T-W-3Rola banków i uczestnicy procesów gospodarczych.
T-W-4Rola państwa w gospodarce.
T-W-5Budżt państwa i budżety lokalne.
T-W-6Sporządzanie biznes planu.
T-W-7Formy zorganizowania rynku.
T-W-8Giełda w gospodarce rynkowej.
T-W-9Aktywność zawodowa na rynku pracy.
T-W-10Zarządzanie projektem innowacji.
T-W-11Organizacyjne i ekonomiczne uwarunkowania działalności innowacyjnej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z opracowaniem przykładowego biznes planu.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy po wykładzie z roli rynku i gospodarki rynkowej, po drugim wykładzie.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na ostatnim wykładzie z wybranej tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada kompetencje do rozstrzygania zagadnień etycznych w pracy zawodowej.
3,5
4,0
4,5
5,0