Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Wodociągi i kanalizacja:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wodociągi i kanalizacja | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Tryba <Beata.Tryba@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy technologii wody |
W-2 | Podstawy obliczeń matematycznych i chemicznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość aktualnych rozporządzeń Ministra Środowiska dotyczących: jakości wody piowierzchniowej przeznaczonej do zaopatrywania w wodę do picia, poboru próbek wód i ścieków oraz warunków odprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych |
C-2 | Znajomość systemów instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej |
C-3 | Zdobycie wiedzy na temat sposobów oczyszczaniia wody i ścieków oraz stosowanych do tego procesów i urządzeń |
C-4 | Umiejętność projektowania urządzeń stosowanych w uzdatnianiu wody |
C-5 | Umiejętność rysowania schematów technologicznych oczyszczania wody i ścieków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Sporządzanie cyfrowych map sieci wodociągowej | 1 |
T-A-2 | Wyznaczanie wielkości dawek koagulantów | 2 |
T-A-3 | Projektowanie osadników | 2 |
T-A-4 | Obliczanie zapotrzebowania na wodę | 2 |
T-A-5 | Obliczenia złóż sorpcyjnych | 1 |
T-A-6 | Schemat technologiczny oczyszczania ścieków na przykładzie oczyszczalni Pomorzany | 3 |
T-A-7 | Schemat technologiczny oczyszczania wody podziemnej na przykładzie ujęcia Pilchowo | 2 |
T-A-8 | Schemat technologiczny oczyszczania wody powierzchniowej na przykładzie ujęcia Miedwie | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków | 1 |
T-W-2 | Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie wymagań jakim, jakim powinny odpowiadać wody powierzchniowe wykorzystywane do zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczona do spożycia. Polskie normy w zakresie pobierania próbek wód i ścieków. Akty prawne w zakresie warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych stanowiących mienie komunalne | 2 |
T-W-3 | Ujmowanie wód powierzchniowych i podziemnych. Instalacje wodociągowe i stosowane materiały | 3 |
T-W-4 | Doprowadzenie, gromadzenie i rozprowadzanie wody. Pompy i pompownie wodociągowe | 2 |
T-W-5 | Instalacje kanalizacyjne | 2 |
T-W-6 | Charakterystyka i oczyszczanie ścieków | 3 |
T-W-7 | Pompownie ścieków i osadów | 1 |
T-W-8 | Renowacja wodociągów i kanalizacji | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie sprawozdań ze zwiedzania oczyszczalni ścieków oraz stacji uzdatniania wody powierzchniowej i podziemnej | 9 |
A-A-3 | Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia | 1 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 4 |
A-A-5 | Zaliczenie | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 13 |
A-W-2 | Zbieranie i przegląd literatury | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-4 | Konsultacje z wykładowcą | 1 |
A-W-5 | Zaliczenie | 1 |
A-W-6 | Zwiedzanie stacji uzdatniania wody powierzchniowej Miedwie | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | pokaz - zwiedzanie stacji uzdatniania wody powierzchniowej, podziemnej oraz oczyszczalni ścieków |
M-3 | ćwiczenia obliczeniowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawozdanie ze zwiedzania stacji uzdatniania wody powierzchniowej i podziemnej oraz oczyszczalni ścieków |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie w formie pisemnej lub ustnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D05c_W03 Student posiadę ogólną wiedzę z zakresu technologiii wody, rozumie procesy i przemiany jakie zachodzą w naturalnych zbiornikach wodnych, zna sposoby ujmowania wód do celów gospodarczych, posiada wiedzę na temat poboru, oczyszczania i dystrybucji wody przeznaczonej do picia, zna metody oczyszczania i odprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych, zna budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz potrafi projektować proste urządzenia instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej. | KOS_1A_W03 | T1A_W01 | — | C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D05c_U08 Student potrafi czytać i rysować chematy technologiczne uzdatniania i oczyszczania wód oraz ścieków. Zna istniejące technologie oczyszczania wód i ścieków oraz stosowane do tego urządzenia. Zna metody obliczeniowe i projektowe prostych urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych. | KOS_1A_U08 | T1A_U07 | — | C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-6, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D05c_K02 Student zna ustawy i rozporządzenia dotyczące zbiorowego zaopatrywaia w wodę i zbiorowego odprowadzaia ścieków, oraz warunki jakie trzeba spełnić przy wprowadzaiu ścieków do urządzeń kanalizacyjnych bądź do wód lub do ziemi oraz ustawę o substancjach szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego. Wie także jakie normy powinna spełnić woda przeznaczona do picia. Rozumie potrzebę stosowanych technologii uzdatniania i oczyszczania wody i zna ich skutki oddziaływania na środowisko. | KOS_1A_K02 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D05c_W03 Student posiadę ogólną wiedzę z zakresu technologiii wody, rozumie procesy i przemiany jakie zachodzą w naturalnych zbiornikach wodnych, zna sposoby ujmowania wód do celów gospodarczych, posiada wiedzę na temat poboru, oczyszczania i dystrybucji wody przeznaczonej do picia, zna metody oczyszczania i odprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych, zna budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz potrafi projektować proste urządzenia instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat budowy sieci wodociagowej i kanalizacyjnej oraz nie zna metod uzdatniania oraz oczyszczania wody i ścieków |
3,0 | Student posiadł wiedzę na temat budowy i działania sieci wodociągowej oraz kanalizacyjnej, zna sposoby oczyszczania wody i ścieków w stopniu podstawowym | |
3,5 | Student zna budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, zna sposoby oczyszczania wody i ścieków, potrafi rysować i rozumie schematy technologiczne oczyszczania wody oraz zna działanie urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych w stopniu ogólnym | |
4,0 | Student zna budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, zna sposoby oczyszczania wody i ścieków, potrafi rysować i rozumie schematy technologiczne oczyszczania wody oraz zna działanie urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych, jego wiedza stanowi około 80% wiedzy przekazanej podczas wykładów | |
4,5 | Student zna budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, zna sposoby oczyszczania wody i ścieków, potrafi rysować i rozumie schematy technologiczne oczyszczania wody oraz zna działanie urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych, jego wiedza stanowi około 90% wiedzy przekazanej podczas wykładów | |
5,0 | Student doskonale zna budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, zna sposoby oczyszczania wody i ścieków, potrafi rysować i rozumie schematy technologiczne oczyszczania wody oraz zna działanie urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych, opanował materiał wykładowy w 100% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D05c_U08 Student potrafi czytać i rysować chematy technologiczne uzdatniania i oczyszczania wód oraz ścieków. Zna istniejące technologie oczyszczania wód i ścieków oraz stosowane do tego urządzenia. Zna metody obliczeniowe i projektowe prostych urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych. | 2,0 | Student nie potrafi rysować scchematów technologicznych oczyszczania wody i ścieków oraz nie potrafi zaprojektować ani dokonac obliczeń prostych urządzeń wodocciągowo-kanalizacyjnych |
3,0 | Student potrafi rysować scchematy technologiczne oczyszczania wody i ścieków oraz potrafi zaprojektować i dokonac obliczeń niektórych prostych urządzeń wodocciągowo-kanalizacyjnych w stopniu bardzo ogólnym | |
3,5 | Student potrafi rysować scchematy technologiczne oczyszczania wody i ścieków oraz potrafi zaprojektować i dokonac obliczeń prostych urządzeń wodocciągowo-kanalizacyjnych w stopniu ponad podstawowym, ale nie dobrym | |
4,0 | Student potrafi rysować scchematy technologiczne oczyszczania wody i ścieków oraz potrafi zaprojektować i dokonac obliczeń prostych urządzeń wodocciągowo-kanalizacyjnych w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi rysować scchematy technologiczne oczyszczania wody i ścieków oraz potrafi zaprojektować i dokonac obliczeń prostych urządzeń wodocciągowo-kanalizacyjnych w stopniu prawie bardzo dobrym | |
5,0 | Student potrafi rysować scchematy technologiczne oczyszczania wody i ścieków oraz potrafi zaprojektować i dokonac obliczeń prostych urządzeń wodocciągowo-kanalizacyjnych w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D05c_K02 Student zna ustawy i rozporządzenia dotyczące zbiorowego zaopatrywaia w wodę i zbiorowego odprowadzaia ścieków, oraz warunki jakie trzeba spełnić przy wprowadzaiu ścieków do urządzeń kanalizacyjnych bądź do wód lub do ziemi oraz ustawę o substancjach szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego. Wie także jakie normy powinna spełnić woda przeznaczona do picia. Rozumie potrzebę stosowanych technologii uzdatniania i oczyszczania wody i zna ich skutki oddziaływania na środowisko. | 2,0 | Student nie zna ustaw i rozporządzeń związanych ze zbiorowym zaopatrywaniem w wodę oraz zbiorowym odprowadzaniem ścieków, nie zna norm, które musi spełnić woda przeznaczona do picia i nie wie jaki jest wpływ stosowania procesów oczyszczania wody i ścieków na środowisko |
3,0 | Student zna ustawy i rozporządzenia związane ze zbiorowym zaopatrywaniem w wodę oraz zbiorowym odprowadzaniem ścieków, zna normy, które musi spełnić woda przeznaczona do picia i wie jaki jest wpływ stosowania procesów oczyszczania wody i ścieków na środowisko w stopniu ogólnym | |
3,5 | Student zna ustawy i rozporządzenia związane ze zbiorowym zaopatrywaniem w wodę oraz zbiorowym odprowadzaniem ścieków, zna normy, które musi spełnić woda przeznaczona do picia i wie jaki jest wpływ stosowania procesów oczyszczania wody i ścieków na środowisko w stopniu ponad podstawowym | |
4,0 | Student zna ustawy i rozporządzenia związane ze zbiorowym zaopatrywaniem w wodę oraz zbiorowym odprowadzaniem ścieków, zna normy, które musi spełnić woda przeznaczona do picia i wie jaki jest wpływ stosowania procesów oczyszczania wody i ścieków na środowisko w stopniu dobrym | |
4,5 | Student zna ustawy i rozporządzenia związane ze zbiorowym zaopatrywaniem w wodę oraz zbiorowym odprowadzaniem ścieków, zna normy, które musi spełnić woda przeznaczona do picia i wie jaki jest wpływ stosowania procesów oczyszczania wody i ścieków na środowisko w stopniu prawie bardzo dobrym | |
5,0 | Student zna ustawy i rozporządzenia związane ze zbiorowym zaopatrywaniem w wodę oraz zbiorowym odprowadzaniem ścieków, zna normy, które musi spełnić woda przeznaczona do picia i wie jaki jest wpływ stosowania procesów oczyszczania wody i ścieków na środowisko w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Zbigniew Heidrich "Wodociągi i kanalizacja" T1, T2, Wodociągi i kanalizacja. Część 1. Wodociągi, Szkolne i Pedagogiczne, 2008, VII
- Zbigniew Heidrich, Wodociągi i Kaalizacja. Część 2. Kanalizacja, Szkolne i Pedagogiczne, 2010
- Tadeusz Gabryszewski, Wodociągi, Arkady, 1983
- H. Byłka, Ł. Ciszewski, M. Krzyszczak, Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków, 2005
- A.L. Kowal, J. Maćkiewicz, M. Świderska-Bróż, Podstawy projektowe systemów oczyszczania wód, Oficena Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1998, 3
Literatura dodatkowa
- Z. Dymaszewski, Wodociągi i kanalizacja w Polsce: tradycja i współczesność, Polska Fundacja Ochrony Zasobów Wodnych, 2002
- A. Szpindor, Zaopatrzenie w wodę i kanalizacja wsi, Arkady, Warszawa, 1998, 2
- Apolinary L. Kowal, M. Świderska-Bróż, Oczyszczanie wody. Podstawy teoretyczne i technologiczne, procesy i urządzenia, PWN, 2009, 6
- J. Nawrocki, Uzdatnianie wody, Część 1., Wydawnictwo Naukowe UAM, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010, 2
- J. Nawrocki, Uzdatnianie wody, Część 2., Wydawnictow Naukowe UAM, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010, 2