Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Proekologiczne źródła energii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Proekologiczne źródła energii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana podstawowa wiedza z zakresu chemii fizycznej i organicznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową i wykorzystaniem kolektorów ciepła, pomp ciepła, energią fotowoltaiczną, geotermalną, energią biomasy, wiatrową i oddziaływań grawitacyjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pasywne i aktywne systemy wykorzystania energii słonecznej, perspektywy wykorzystania energii słonecznej.2
T-W-2Budowa, działanie i zastosowanie kolektorów ciepła.2
T-W-3Budowa, rodzaje i zasady wykorzystania pomp ciepła.2
T-W-4Przekształcanie energii słonecznej na elektryczną metodą fotowoltaiczną.2
T-W-5Energia geotermalna.2
T-W-6Biomasa i biogaz.2
T-W-7Energetyka wiatrowa.2
T-W-8Pozyskiwanie energii oddziaływań grawitacyjnych.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym przedmiot.21
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.22
A-W-4Zaliczenie.2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i prezentacja wizualna wybranych systemów pozyskiwania energii słonecznej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Dyskusja po dwóch wykładach na temat pasywnych i aktywnych systemów wykorzystania energii slonecznej.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie po zakończeniu wykładów zagadnień wybranych z treści programowych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D06b_W01
Student powinien objaśniać działanie i wykorzystanie pasywnych i aktywnych źródeł wykorzystania energii słonecznej, kolektorów słonecznych, pomp ciepła, zjawiska fotowoltaicznego, energii wiatrowej, geotermalnej i biomasy.
KOS_1A_W09T1A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D06b_U01
Student powinien umieć dobierać, eksploatować, rozwijać aktywne i pasywne systemy wykorzystania energii słonecznej, zwłaszcza kolektory ciepła, pompy ciepła, panele fotowoltaiczne, systemy geotermalne, biomasę, energię wiatru.
KOS_1A_U03T1A_U03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1, S-2
KOS_1A_D06b_U02
potrafi przygotować w języku polskim i co najmniej jednym języku obcym, spośród uznawanych za podstawowe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu kierunku studiów ochrona środowiska
KOS_1A_U03T1A_U03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1, S-2
KOS_1A_D06b_U03
potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów ochrona środowiska - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
KOS_1A_U15T1A_U13InzA_U05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D06b_K01
wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk społecznych i ich wpływu na relacje pomiędzy bytowaniem społeczeństw, procesami produkcyjnymi a środowiskiem; zna i umie stosować w praktyce ideę zrównoważonego rozwoju
KOS_1A_K03T1A_K02InzA_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1, S-2
KOS_1A_D06b_K02
ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
KOS_1A_K08T1A_K07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D06b_W01
Student powinien objaśniać działanie i wykorzystanie pasywnych i aktywnych źródeł wykorzystania energii słonecznej, kolektorów słonecznych, pomp ciepła, zjawiska fotowoltaicznego, energii wiatrowej, geotermalnej i biomasy.
2,0Nie potrafi opisać, objaśnić działania pasywnych i aktywnych sposobów pozyskiwania energii słonecznej.
3,0Student potrafi opisać, objaśnić działanie pasywnych i aktywnych sposobów pozyskiwania energii słonecznej.
3,5Student potrafi opisać, objaśnić działanie pasywnych i aktywnych sposobów pozyskiwania energii słonecznej, dobierać kolektory słoneczne.
4,0Student potrafi opisać, objaśnić działanie pasywnych i aktywnych sposobów pozyskiwania energii słonecznej, dobierać kolektory słoneczne, pompy ciepła.
4,5Student potrafi opisać, objaśnić działanie pasywnych i aktywnych sposobów pozyskiwania energii słonecznej, dobierać kolektory słoneczne, pompy ciepła, urządzenia fotowoltaiczne i geotermalne.
5,0Student potrafi opisać, objaśnić działanie pasywnych i aktywnych sposobów pozyskiwania energii słonecznej, dobierać kolektory słoneczne, pompy ciepła, urządzenia fotowoltaiczne i geotermalne, wykorzystać energię biomasy.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D06b_U01
Student powinien umieć dobierać, eksploatować, rozwijać aktywne i pasywne systemy wykorzystania energii słonecznej, zwłaszcza kolektory ciepła, pompy ciepła, panele fotowoltaiczne, systemy geotermalne, biomasę, energię wiatru.
2,0Student nie umie analizować, dobierać, eksploatować aktywnych i pasywnych systemów wykorzystania energii.
3,0Student powinien umieć analizować, dobierać, eksploatować, tworzyć aktywne i pasywne systemy wykorzystania energii.
3,5Student powinien umieć analizować, dobierać, eksploatować, tworzyć aktywne i pasywne systemy wykorzystania energii w zakresie kolektorów słonecznych i pomp ciepła.
4,0Student powinien umieć analizować, dobierać, eksploatować, tworzyć aktywne i pasywne systemy wykorzystania energii w zakresie kolektorów słonecznych, pomp ciepła, fotowoltaiki.
4,5Student powinien umieć analizować, dobierać, eksploatować, tworzyć aktywne i pasywne systemy wykorzystania energii w zakresie kolektorów słonecznych, pomp ciepła, fotowoltaiki, geotermii, biomasy.
5,0Student powinien umieć analizować, dobierać, eksploatować, tworzyć aktywne i pasywne systemy wykorzystania energii w zakresie kolektorów słonecznych, pomp ciepła, fotowoltaiki, geotermii, biomasy, energii wiatrowej i oddziaływań grawitacyjnych.
KOS_1A_D06b_U02
potrafi przygotować w języku polskim i co najmniej jednym języku obcym, spośród uznawanych za podstawowe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu kierunku studiów ochrona środowiska
2,0
3,0Ma umiejętność przedstawienia zagadnień odnawialnych źródeł energii zaarówno w języku polskim jak i obcym.
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_D06b_U03
potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów ochrona środowiska - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
2,0
3,0Ma umiejętność oceny najkorzystniejszego sposobu pozyskania energii słonecznej dla potrzeb odbiorcy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D06b_K01
wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk społecznych i ich wpływu na relacje pomiędzy bytowaniem społeczeństw, procesami produkcyjnymi a środowiskiem; zna i umie stosować w praktyce ideę zrównoważonego rozwoju
2,0
3,0Kompetentnie oceni przydatność kolektora słonecznego, pompy ciepła do rozwiązania dylematów energetycznych pojedyńczego odbiorcy energii.
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_D06b_K02
ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
2,0
3,0Potrafi kompetentnie przedstawić zagadnienia wykorzystania energii przez lokalnych odbiorców.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. W.M.Lewandowski, Proekologiczne źródła energii odnawialnej, WNT, Warszawa, 2001, drugie
  2. T.Chmieak, Technologie energetyczne, WNT, Warszawa, 2008, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. W.Ciechanowicz, Bioenergia a energia jądrowa, Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej i Zarządzania, Warszawa, 2001, pierwsze

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pasywne i aktywne systemy wykorzystania energii słonecznej, perspektywy wykorzystania energii słonecznej.2
T-W-2Budowa, działanie i zastosowanie kolektorów ciepła.2
T-W-3Budowa, rodzaje i zasady wykorzystania pomp ciepła.2
T-W-4Przekształcanie energii słonecznej na elektryczną metodą fotowoltaiczną.2
T-W-5Energia geotermalna.2
T-W-6Biomasa i biogaz.2
T-W-7Energetyka wiatrowa.2
T-W-8Pozyskiwanie energii oddziaływań grawitacyjnych.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym przedmiot.21
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.22
A-W-4Zaliczenie.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D06b_W01Student powinien objaśniać działanie i wykorzystanie pasywnych i aktywnych źródeł wykorzystania energii słonecznej, kolektorów słonecznych, pomp ciepła, zjawiska fotowoltaicznego, energii wiatrowej, geotermalnej i biomasy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W09ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami, takimi jak ocena oddziaływania na środowisko, minimalizowanie zagrożeń dla środowiska poprzez stosowanie najlepszych dostępnych technologii produkcji oraz ograniczanie i eliminowanie emisji do środowiska na etapie wytwarzania produktów oraz wypływu odpadów z instalacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i wykorzystaniem kolektorów ciepła, pomp ciepła, energią fotowoltaiczną, geotermalną, energią biomasy, wiatrową i oddziaływań grawitacyjnych.
Treści programoweT-W-1Pasywne i aktywne systemy wykorzystania energii słonecznej, perspektywy wykorzystania energii słonecznej.
T-W-2Budowa, działanie i zastosowanie kolektorów ciepła.
T-W-3Budowa, rodzaje i zasady wykorzystania pomp ciepła.
T-W-4Przekształcanie energii słonecznej na elektryczną metodą fotowoltaiczną.
T-W-5Energia geotermalna.
T-W-6Biomasa i biogaz.
T-W-7Energetyka wiatrowa.
T-W-8Pozyskiwanie energii oddziaływań grawitacyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i prezentacja wizualna wybranych systemów pozyskiwania energii słonecznej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja po dwóch wykładach na temat pasywnych i aktywnych systemów wykorzystania energii slonecznej.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie po zakończeniu wykładów zagadnień wybranych z treści programowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi opisać, objaśnić działania pasywnych i aktywnych sposobów pozyskiwania energii słonecznej.
3,0Student potrafi opisać, objaśnić działanie pasywnych i aktywnych sposobów pozyskiwania energii słonecznej.
3,5Student potrafi opisać, objaśnić działanie pasywnych i aktywnych sposobów pozyskiwania energii słonecznej, dobierać kolektory słoneczne.
4,0Student potrafi opisać, objaśnić działanie pasywnych i aktywnych sposobów pozyskiwania energii słonecznej, dobierać kolektory słoneczne, pompy ciepła.
4,5Student potrafi opisać, objaśnić działanie pasywnych i aktywnych sposobów pozyskiwania energii słonecznej, dobierać kolektory słoneczne, pompy ciepła, urządzenia fotowoltaiczne i geotermalne.
5,0Student potrafi opisać, objaśnić działanie pasywnych i aktywnych sposobów pozyskiwania energii słonecznej, dobierać kolektory słoneczne, pompy ciepła, urządzenia fotowoltaiczne i geotermalne, wykorzystać energię biomasy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D06b_U01Student powinien umieć dobierać, eksploatować, rozwijać aktywne i pasywne systemy wykorzystania energii słonecznej, zwłaszcza kolektory ciepła, pompy ciepła, panele fotowoltaiczne, systemy geotermalne, biomasę, energię wiatru.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i co najmniej jednym języku obcym, spośród uznawanych za podstawowe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu kierunku studiów ochrona środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i wykorzystaniem kolektorów ciepła, pomp ciepła, energią fotowoltaiczną, geotermalną, energią biomasy, wiatrową i oddziaływań grawitacyjnych.
Treści programoweT-W-1Pasywne i aktywne systemy wykorzystania energii słonecznej, perspektywy wykorzystania energii słonecznej.
T-W-2Budowa, działanie i zastosowanie kolektorów ciepła.
T-W-3Budowa, rodzaje i zasady wykorzystania pomp ciepła.
T-W-4Przekształcanie energii słonecznej na elektryczną metodą fotowoltaiczną.
T-W-5Energia geotermalna.
T-W-6Biomasa i biogaz.
T-W-7Energetyka wiatrowa.
T-W-8Pozyskiwanie energii oddziaływań grawitacyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i prezentacja wizualna wybranych systemów pozyskiwania energii słonecznej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja po dwóch wykładach na temat pasywnych i aktywnych systemów wykorzystania energii slonecznej.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie po zakończeniu wykładów zagadnień wybranych z treści programowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie analizować, dobierać, eksploatować aktywnych i pasywnych systemów wykorzystania energii.
3,0Student powinien umieć analizować, dobierać, eksploatować, tworzyć aktywne i pasywne systemy wykorzystania energii.
3,5Student powinien umieć analizować, dobierać, eksploatować, tworzyć aktywne i pasywne systemy wykorzystania energii w zakresie kolektorów słonecznych i pomp ciepła.
4,0Student powinien umieć analizować, dobierać, eksploatować, tworzyć aktywne i pasywne systemy wykorzystania energii w zakresie kolektorów słonecznych, pomp ciepła, fotowoltaiki.
4,5Student powinien umieć analizować, dobierać, eksploatować, tworzyć aktywne i pasywne systemy wykorzystania energii w zakresie kolektorów słonecznych, pomp ciepła, fotowoltaiki, geotermii, biomasy.
5,0Student powinien umieć analizować, dobierać, eksploatować, tworzyć aktywne i pasywne systemy wykorzystania energii w zakresie kolektorów słonecznych, pomp ciepła, fotowoltaiki, geotermii, biomasy, energii wiatrowej i oddziaływań grawitacyjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D06b_U02potrafi przygotować w języku polskim i co najmniej jednym języku obcym, spośród uznawanych za podstawowe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu kierunku studiów ochrona środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i co najmniej jednym języku obcym, spośród uznawanych za podstawowe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu kierunku studiów ochrona środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i wykorzystaniem kolektorów ciepła, pomp ciepła, energią fotowoltaiczną, geotermalną, energią biomasy, wiatrową i oddziaływań grawitacyjnych.
Treści programoweT-W-1Pasywne i aktywne systemy wykorzystania energii słonecznej, perspektywy wykorzystania energii słonecznej.
T-W-2Budowa, działanie i zastosowanie kolektorów ciepła.
T-W-3Budowa, rodzaje i zasady wykorzystania pomp ciepła.
T-W-4Przekształcanie energii słonecznej na elektryczną metodą fotowoltaiczną.
T-W-5Energia geotermalna.
T-W-6Biomasa i biogaz.
T-W-7Energetyka wiatrowa.
T-W-8Pozyskiwanie energii oddziaływań grawitacyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i prezentacja wizualna wybranych systemów pozyskiwania energii słonecznej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja po dwóch wykładach na temat pasywnych i aktywnych systemów wykorzystania energii slonecznej.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie po zakończeniu wykładów zagadnień wybranych z treści programowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma umiejętność przedstawienia zagadnień odnawialnych źródeł energii zaarówno w języku polskim jak i obcym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D06b_U03potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów ochrona środowiska - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów ochrona środowiska - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i wykorzystaniem kolektorów ciepła, pomp ciepła, energią fotowoltaiczną, geotermalną, energią biomasy, wiatrową i oddziaływań grawitacyjnych.
Treści programoweT-W-1Pasywne i aktywne systemy wykorzystania energii słonecznej, perspektywy wykorzystania energii słonecznej.
T-W-2Budowa, działanie i zastosowanie kolektorów ciepła.
T-W-3Budowa, rodzaje i zasady wykorzystania pomp ciepła.
T-W-4Przekształcanie energii słonecznej na elektryczną metodą fotowoltaiczną.
T-W-5Energia geotermalna.
T-W-6Biomasa i biogaz.
T-W-7Energetyka wiatrowa.
T-W-8Pozyskiwanie energii oddziaływań grawitacyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i prezentacja wizualna wybranych systemów pozyskiwania energii słonecznej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja po dwóch wykładach na temat pasywnych i aktywnych systemów wykorzystania energii slonecznej.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie po zakończeniu wykładów zagadnień wybranych z treści programowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma umiejętność oceny najkorzystniejszego sposobu pozyskania energii słonecznej dla potrzeb odbiorcy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D06b_K01wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk społecznych i ich wpływu na relacje pomiędzy bytowaniem społeczeństw, procesami produkcyjnymi a środowiskiem; zna i umie stosować w praktyce ideę zrównoważonego rozwoju
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K03wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk społecznych i ich wpływu na relacje pomiędzy bytowaniem społeczeństw, procesami produkcyjnymi a środowiskiem; zna i umie stosować w praktyce ideę zrównoważonego rozwoju
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i wykorzystaniem kolektorów ciepła, pomp ciepła, energią fotowoltaiczną, geotermalną, energią biomasy, wiatrową i oddziaływań grawitacyjnych.
Treści programoweT-W-1Pasywne i aktywne systemy wykorzystania energii słonecznej, perspektywy wykorzystania energii słonecznej.
T-W-2Budowa, działanie i zastosowanie kolektorów ciepła.
T-W-3Budowa, rodzaje i zasady wykorzystania pomp ciepła.
T-W-4Przekształcanie energii słonecznej na elektryczną metodą fotowoltaiczną.
T-W-5Energia geotermalna.
T-W-6Biomasa i biogaz.
T-W-7Energetyka wiatrowa.
T-W-8Pozyskiwanie energii oddziaływań grawitacyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i prezentacja wizualna wybranych systemów pozyskiwania energii słonecznej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja po dwóch wykładach na temat pasywnych i aktywnych systemów wykorzystania energii slonecznej.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie po zakończeniu wykładów zagadnień wybranych z treści programowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Kompetentnie oceni przydatność kolektora słonecznego, pompy ciepła do rozwiązania dylematów energetycznych pojedyńczego odbiorcy energii.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D06b_K02ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K08ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i wykorzystaniem kolektorów ciepła, pomp ciepła, energią fotowoltaiczną, geotermalną, energią biomasy, wiatrową i oddziaływań grawitacyjnych.
Treści programoweT-W-1Pasywne i aktywne systemy wykorzystania energii słonecznej, perspektywy wykorzystania energii słonecznej.
T-W-2Budowa, działanie i zastosowanie kolektorów ciepła.
T-W-3Budowa, rodzaje i zasady wykorzystania pomp ciepła.
T-W-4Przekształcanie energii słonecznej na elektryczną metodą fotowoltaiczną.
T-W-5Energia geotermalna.
T-W-6Biomasa i biogaz.
T-W-7Energetyka wiatrowa.
T-W-8Pozyskiwanie energii oddziaływań grawitacyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i prezentacja wizualna wybranych systemów pozyskiwania energii słonecznej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Dyskusja po dwóch wykładach na temat pasywnych i aktywnych systemów wykorzystania energii slonecznej.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie po zakończeniu wykładów zagadnień wybranych z treści programowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi kompetentnie przedstawić zagadnienia wykorzystania energii przez lokalnych odbiorców.
3,5
4,0
4,5
5,0