Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Proekologiczne źródła energii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Proekologiczne źródła energii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana podstawowa wiedza z zakresu chemii fizycznej i organicznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z budową i wykorzystaniem kolektorów ciepła, pomp ciepła, energią fotowoltaiczną, geotermalną, energią biomasy, wiatrową i oddziaływań grawitacyjnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Pasywne i aktywne systemy wykorzystania energii słonecznej, perspektywy wykorzystania energii słonecznej. | 2 |
T-W-2 | Budowa, działanie i zastosowanie kolektorów ciepła. | 2 |
T-W-3 | Budowa, rodzaje i zasady wykorzystania pomp ciepła. | 2 |
T-W-4 | Przekształcanie energii słonecznej na elektryczną metodą fotowoltaiczną. | 2 |
T-W-5 | Energia geotermalna. | 2 |
T-W-6 | Biomasa i biogaz. | 2 |
T-W-7 | Energetyka wiatrowa. | 2 |
T-W-8 | Pozyskiwanie energii oddziaływań grawitacyjnych. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzącym przedmiot. | 21 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 22 |
A-W-4 | Zaliczenie. | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i prezentacja wizualna wybranych systemów pozyskiwania energii słonecznej. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Dyskusja po dwóch wykładach na temat pasywnych i aktywnych systemów wykorzystania energii slonecznej. |
S-2 | Ocena formująca: Pisemne zaliczenie po zakończeniu wykładów zagadnień wybranych z treści programowych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D06b_W01 Student powinien objaśniać działanie i wykorzystanie pasywnych i aktywnych źródeł wykorzystania energii słonecznej, kolektorów słonecznych, pomp ciepła, zjawiska fotowoltaicznego, energii wiatrowej, geotermalnej i biomasy. | KOS_1A_W09 | T1A_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D06b_U01 Student powinien umieć dobierać, eksploatować, rozwijać aktywne i pasywne systemy wykorzystania energii słonecznej, zwłaszcza kolektory ciepła, pompy ciepła, panele fotowoltaiczne, systemy geotermalne, biomasę, energię wiatru. | KOS_1A_U03 | T1A_U03 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1, S-2 |
KOS_1A_D06b_U02 potrafi przygotować w języku polskim i co najmniej jednym języku obcym, spośród uznawanych za podstawowe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu kierunku studiów ochrona środowiska | KOS_1A_U03 | T1A_U03 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1, S-2 |
KOS_1A_D06b_U03 potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów ochrona środowiska - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi | KOS_1A_U15 | T1A_U13 | InzA_U05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D06b_K01 wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk społecznych i ich wpływu na relacje pomiędzy bytowaniem społeczeństw, procesami produkcyjnymi a środowiskiem; zna i umie stosować w praktyce ideę zrównoważonego rozwoju | KOS_1A_K03 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1, S-2 |
KOS_1A_D06b_K02 ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały | KOS_1A_K08 | T1A_K07 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D06b_W01 Student powinien objaśniać działanie i wykorzystanie pasywnych i aktywnych źródeł wykorzystania energii słonecznej, kolektorów słonecznych, pomp ciepła, zjawiska fotowoltaicznego, energii wiatrowej, geotermalnej i biomasy. | 2,0 | Nie potrafi opisać, objaśnić działania pasywnych i aktywnych sposobów pozyskiwania energii słonecznej. |
3,0 | Student potrafi opisać, objaśnić działanie pasywnych i aktywnych sposobów pozyskiwania energii słonecznej. | |
3,5 | Student potrafi opisać, objaśnić działanie pasywnych i aktywnych sposobów pozyskiwania energii słonecznej, dobierać kolektory słoneczne. | |
4,0 | Student potrafi opisać, objaśnić działanie pasywnych i aktywnych sposobów pozyskiwania energii słonecznej, dobierać kolektory słoneczne, pompy ciepła. | |
4,5 | Student potrafi opisać, objaśnić działanie pasywnych i aktywnych sposobów pozyskiwania energii słonecznej, dobierać kolektory słoneczne, pompy ciepła, urządzenia fotowoltaiczne i geotermalne. | |
5,0 | Student potrafi opisać, objaśnić działanie pasywnych i aktywnych sposobów pozyskiwania energii słonecznej, dobierać kolektory słoneczne, pompy ciepła, urządzenia fotowoltaiczne i geotermalne, wykorzystać energię biomasy. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D06b_U01 Student powinien umieć dobierać, eksploatować, rozwijać aktywne i pasywne systemy wykorzystania energii słonecznej, zwłaszcza kolektory ciepła, pompy ciepła, panele fotowoltaiczne, systemy geotermalne, biomasę, energię wiatru. | 2,0 | Student nie umie analizować, dobierać, eksploatować aktywnych i pasywnych systemów wykorzystania energii. |
3,0 | Student powinien umieć analizować, dobierać, eksploatować, tworzyć aktywne i pasywne systemy wykorzystania energii. | |
3,5 | Student powinien umieć analizować, dobierać, eksploatować, tworzyć aktywne i pasywne systemy wykorzystania energii w zakresie kolektorów słonecznych i pomp ciepła. | |
4,0 | Student powinien umieć analizować, dobierać, eksploatować, tworzyć aktywne i pasywne systemy wykorzystania energii w zakresie kolektorów słonecznych, pomp ciepła, fotowoltaiki. | |
4,5 | Student powinien umieć analizować, dobierać, eksploatować, tworzyć aktywne i pasywne systemy wykorzystania energii w zakresie kolektorów słonecznych, pomp ciepła, fotowoltaiki, geotermii, biomasy. | |
5,0 | Student powinien umieć analizować, dobierać, eksploatować, tworzyć aktywne i pasywne systemy wykorzystania energii w zakresie kolektorów słonecznych, pomp ciepła, fotowoltaiki, geotermii, biomasy, energii wiatrowej i oddziaływań grawitacyjnych. | |
KOS_1A_D06b_U02 potrafi przygotować w języku polskim i co najmniej jednym języku obcym, spośród uznawanych za podstawowe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu kierunku studiów ochrona środowiska | 2,0 | |
3,0 | Ma umiejętność przedstawienia zagadnień odnawialnych źródeł energii zaarówno w języku polskim jak i obcym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_1A_D06b_U03 potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów ochrona środowiska - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi | 2,0 | |
3,0 | Ma umiejętność oceny najkorzystniejszego sposobu pozyskania energii słonecznej dla potrzeb odbiorcy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D06b_K01 wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk społecznych i ich wpływu na relacje pomiędzy bytowaniem społeczeństw, procesami produkcyjnymi a środowiskiem; zna i umie stosować w praktyce ideę zrównoważonego rozwoju | 2,0 | |
3,0 | Kompetentnie oceni przydatność kolektora słonecznego, pompy ciepła do rozwiązania dylematów energetycznych pojedyńczego odbiorcy energii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_1A_D06b_K02 ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały | 2,0 | |
3,0 | Potrafi kompetentnie przedstawić zagadnienia wykorzystania energii przez lokalnych odbiorców. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- W.M.Lewandowski, Proekologiczne źródła energii odnawialnej, WNT, Warszawa, 2001, drugie
- T.Chmieak, Technologie energetyczne, WNT, Warszawa, 2008, pierwsze
Literatura dodatkowa
- W.Ciechanowicz, Bioenergia a energia jądrowa, Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej i Zarządzania, Warszawa, 2001, pierwsze