Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Ekologiczne aspekty procesów technologicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologiczne aspekty procesów technologicznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Huzar <Elzbieta.Huzar@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień związanych z ochroną środowiska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką oddziaływania na środowisko typowych procesów technologicznych oraz strategiami mającymi na celu zmniejszenie ich negatywnych skutków. |
C-2 | Wykształcenie umiejętności pozyskiwania, selekcji, krytycznej oceny i własnej interpretacji informacji z literatury na wskazany temat dotyczący ekologicznych aspektów procesów technologicznych. |
C-3 | Wykształcenie umiejętności przygotowania prezentacji multimedialnej na podstawie samodzielnie zebranej literatury na wskazany temat oraz jej ustnego przedstawienia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Omówienienie wymagań i źródeł pozyskiwania informacji. Wybór tematu do samodzielnego opracowania. | 1 |
T-A-2 | Oddziaływanie zanieczyszczeń przemysłowych na środowisko – powietrze, wodę i glebę. | 1 |
T-A-3 | Typowe zanieczyszczenia środowiska wybranych procesów przemysłowych. | 3 |
T-A-4 | Zanieczyszczenia środowiska charakterystyczne dla regionu zachodniopomorskiego. | 1 |
T-A-5 | Uciążliwość dla środowiska elektrowni węglowych. | 1 |
T-A-6 | Zagrożenia dla środowiska związane z wydobyciem i przeróbką ropy naftowej. | 1 |
T-A-7 | Sposoby minimalizacji zagrożeń dla środowiska związanych z odpadami niebezpiecznymi. | 1 |
T-A-8 | Aktualne tendencje w minimalizacji uciążliwości dla środowiska związanych z motoryzacją. | 1 |
T-A-9 | Alternatywne źródła energii i związane z nimi korzyści dla środowiska. | 1 |
T-A-10 | Energetyka jądrowa – wady i zalety. | 1 |
T-A-11 | Najlepsze dostępne techniki (BAT) i przykłady ich wykorzystania w wybranych gałęziach przemysłu. | 1 |
T-A-12 | Systemy zarządzania środowiskowego. | 1 |
T-A-13 | Kolokwium zaliczeniowe. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Omówienie programu zajęć, literatury, wymagań oraz kryteriów zaliczenia. | 1 |
T-W-2 | Procesy przemysłowe jako źródło zanieczyszczeń. Oddziaływanie zanieczyszczeń przemysłowych na organizmy żywe. | 2 |
T-W-3 | Ekologiczne aspekty związane z różnymi rodzajami pozyskiwania energii. | 2 |
T-W-4 | Uciążliwość dla środowiska wybranych gałęzi przemysłu. | 2 |
T-W-5 | Wpływ katastrof przemysłowych na środowisko. Przeciwdziałanie poważnym awariom i katastrofom. | 2 |
T-W-6 | Aspekty środowiskowe związane z różnymi metodami utylizacji odpadów. Zagadnienia powtórnego wykorzystania surowców. | 2 |
T-W-7 | Odpady niebezpieczne i metody ich zagospodarowania. | 1 |
T-W-8 | Zasady zrównoważonego rozwoju. Technologie małoodpadowe i zasady czystszej produkcji. | 2 |
T-W-9 | Kolokwium zaliczeniowe. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | konsultacje z prowadzącym zajęcia | 2 |
A-A-3 | przegląd literatury na wskazany temat | 5 |
A-A-4 | przygotowanie prezentacji multimedialnej | 4 |
A-A-5 | przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny połączony z wyjaśnieniem i dyskusją |
M-2 | ćwiczenia audytoryjne, umożliwiajace studentom wzajemne przekazywanie wiedzy zdobytej w trakcie samokształenia |
M-3 | samokształcenie |
M-4 | konsultacje pomagające w realizacji procesu samokształcenia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: aprobata |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena przygotowania i przedstawienia prezentacji na wskazany temat |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne (1-godzinne) z ćwiczeń audytoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne (1-godzinne) z wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D08b_W01 Ma wiedzę z zakresu oddziaływania na środowisko typowych procesów technologicznych. | KOS_1A_W09, KOS_1A_W14 | T1A_W04, T1A_W08 | InzA_W03 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-10 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-4 |
KOS_1A_D08b_W02 Zna strategie mające na celu minimalizację negatywnego oddziaływania procesów technologicznych na środowisko. | KOS_1A_W08, KOS_1A_W15 | T1A_W03, T1A_W09 | InzA_W04 | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-A-8, T-A-9, T-A-11, T-A-12, T-A-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D08b_U01 Potrafi w oparciu o samodzielny przegląd literatury przygotować oraz przedstawić prezentację na wskazany temat z zakresu ekologicznych aspektów procesów technologicznych. | KOS_1A_U01, KOS_1A_U05, KOS_1A_U08 | T1A_U01, T1A_U04, T1A_U07 | — | C-2, C-3 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-7 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D08b_K01 Ma świadomość negatywnych skutków oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko i rozumie kwestie odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | KOS_1A_K02, KOS_1A_K03 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D08b_W01 Ma wiedzę z zakresu oddziaływania na środowisko typowych procesów technologicznych. | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawową wiedzę z zakresu oddziaływania na środowisko typowych procesów technologicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_1A_D08b_W02 Zna strategie mające na celu minimalizację negatywnego oddziaływania procesów technologicznych na środowisko. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi podać główne założenia podstawowych strategii minimalizujących negatywne oddziaływanie procesów technologicznych na środowisko. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D08b_U01 Potrafi w oparciu o samodzielny przegląd literatury przygotować oraz przedstawić prezentację na wskazany temat z zakresu ekologicznych aspektów procesów technologicznych. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi w oparciu o przegląd literatury przygotować oraz przedstawić prezentację zawierającą podstawowy zakres informacji na wskazany temat. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D08b_K01 Ma świadomość negatywnych skutków oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko i rozumie kwestie odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | 2,0 | |
3,0 | Dostrzega najważniejsze negatywne skutki oddziaływania podstawowych procesów przemysłowych na środowisko. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kaliski M., Zięba A., Współczesne problemy ochrony środowiska w działalności gospodarczej człowieka, Wydawnictwo Instytutu Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią PAN, Kraków, 2002
- Ledwoń K., Ekologiczne aspekty kształtowania technosfery, PWN, Warszawa-Wrocław, 1998
- Zabłocki Z., Fudali E., Podlasińska J., Kiepas-Kokot A., Pozarolnicze obciążenia środowiska, Akademia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 2008
- Zwoździak J. (red.), Człowiek, środowisko, zagrożenia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2002
- Szaniawska D. (red.), Wybrane zagadnienia ochrony środowiska, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 2001
- Poskrobko B., Zarządzanie środowiskiem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 1998
- Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia, PWN, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Surygała J. (red.), Ropa naftowa a środowisko przyrodnicze, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2001
- Lewandowski W. M., Proekologiczne źródła energii odnawialnej, WNT, Warszawa, 2011
- Pieczyński P. (red.), Ekorozwój i Agenda 21. Interdyscyplinarny model kształcenia, Szczecińska Szkoła Wyższa Collegium Balticum, Szczecin, 2007