Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Pobieranie próbek środowiskowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pobieranie próbek środowiskowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Huzar <Elzbieta.Huzar@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnień związanych z ochroną środowiska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze strategią, metodami i narzędziami stosowanymi do pobierania próbek środowiskowych: powietrza, wody, gleby, osadów dennych i materiałów roślinnych. |
C-2 | Wykształcenie umiejętności pozyskiwania, selekcji, krytycznej oceny i własnej interpretacji informacji z literatury na wskazany temat dotyczący pobierania próbek środowiskowych. |
C-3 | Wykształcenie umiejętności przygotowania prezentacji multimedialnej na podstawie samodzielnie zebranej literatury na wskazany temat oraz jej ustnego przedstawienia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Omówienienie wymagań i źródeł pozyskiwania informacji. Wybór tematu do samodzielnego opracowania. | 1 |
T-A-2 | Metody uzyskiwania próbki reprezentatywnej. | 1 |
T-A-3 | Pobieranie próbek gleby z profilu glebowego oraz warstwy ornej, | 1 |
T-A-4 | Pobieranie próbek gleby z warstwy korzeniowej oraz powierzchniowej. | 1 |
T-A-5 | Przygotowanie próbek gleby do analizy i metody ich obróbki. | 1 |
T-A-6 | Pobieranie i przygotowanie do analizy próbek osadów dennych. | 1 |
T-A-7 | Pobieranie próbek wody z różnych głębokości. | 1 |
T-A-8 | Obróbka i konserwacja próbek wody. | 1 |
T-A-9 | Stałe sorbenty – rodzaje, właściwości i zastosowanie. | 1 |
T-A-10 | Rodzaje płuczek stosowanych w aspiracyjnej technice pobierania próbek powietrza. | 1 |
T-A-11 | Urządzenia do kriogenicznego pobierania próbek powietrza. | 1 |
T-A-12 | Jakość powietrza wewnętrznego i metody jej oceny. | 1 |
T-A-13 | Strategia pomiarowa do określenia narażenia zawodowego na stanowiskach pracy. | 1 |
T-A-14 | Źródła błędów podczas pobierania próbek. | 1 |
T-A-15 | Kolokwium zaliczeniowe. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Omówienie programu zajęć, literatury, wymagań oraz kryteriów zaliczenia. | 1 |
T-W-2 | Rodzaje próbek środowiskowych: powietrze, woda, gleba, materiały biologiczne. Reprezentatywność próbki. Strategia poboru próbek. Źrodła zanieczyszczeń próbek środowiskowych. | 1 |
T-W-3 | Pobieranie próbek materiałów stałych. Techniki zmniejszania próbki ogólnej. Rodzaje próbników do różnych typów materiałów stałych. | 1 |
T-W-4 | Zasady pobierania próbek gleby i stosowane narzędzia. Rodzaje próbek gleby. Pobieranie próbek z różnych warstw gleb i ich przygotowanie do analizy. | 2 |
T-W-5 | Pobieranie i przygotowanie próbek materiału roślinnego. Pobieranie próbek osadów dennych. | 1 |
T-W-6 | Pobieranie próbek wody. Rodzaje próbników do pobierania różnych typów wód. | 2 |
T-W-7 | Pobieranie próbek gazów. Techniki izolacyjne i aspiracyjne. | 2 |
T-W-8 | Pobieranie próbek gazów odlotowych, gazów spalinowych, aerozoli i pyłów. | 2 |
T-W-9 | Strategia pobierania próbek gazów w pomieszczeniach zamkniętych. Problemy związane z analizą śladową. Metody wzbogacania próbek. | 2 |
T-W-10 | Kolokwium zaliczeniowe. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | konsultacje z prowadzącym zajęcia | 2 |
A-A-3 | przegląd literatury na wskazany temat | 5 |
A-A-4 | przygotowanie prezentacji multimedialnej | 4 |
A-A-5 | przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 5 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny połączony z wyjaśnieniem i dyskusją |
M-2 | ćwiczenia audytoryjne, umożliwiajace studentom wzajemne przekazywanie wiedzy zdobytej w trakcie samokształenia |
M-3 | samokształcenie |
M-4 | konsultacje pomagające w realizacji procesu samokształcenia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: aprobata |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena przygotowania i przedstawienia prezentacji na wskazany temat |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne (1-godzinne) z ćwiczeń audytoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne (1-godzinne) z wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D08c_W01 Zna metody, techniki i narzędzia stosowane do pobierania próbek środowiskowych: powietrza, wody, gleby, osadów dennych i materiałów roślinnych. | KOS_1A_W07, KOS_1A_W12 | T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-W-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-13, T-A-12, T-A-14, T-A-11 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D08c_U01 Potrafi ocenić przydatność różnych metod i narzędzi do pobierania próbek środowiskowych. | KOS_1A_U17 | T1A_U15 | InzA_U07 | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-W-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-13, T-A-12, T-A-14, T-A-11 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3, S-4 |
KOS_1A_D08c_U02 Potrafi w oparciu o samodzielny przegląd literatury przygotować oraz przedstawić prezentację na wskazany temat z zakresu pobierania próbek środowiskowych. | KOS_1A_U01, KOS_1A_U05, KOS_1A_U08 | T1A_U01, T1A_U04, T1A_U07 | — | C-2, C-3 | T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-13, T-A-12, T-A-14, T-A-11 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D08c_K01 Potrafi przekazać grupie studenckiej wiedzę zdobytą w trakcie samokształcenia. | KOS_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-3 | T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-13, T-A-12, T-A-14, T-A-11 | M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D08c_W01 Zna metody, techniki i narzędzia stosowane do pobierania próbek środowiskowych: powietrza, wody, gleby, osadów dennych i materiałów roślinnych. | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane do pobierania próbek środowiskowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D08c_U01 Potrafi ocenić przydatność różnych metod i narzędzi do pobierania próbek środowiskowych. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi ocenić przydatność podstawowych metod i narzędzi do pobierania próbek środowiskowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_1A_D08c_U02 Potrafi w oparciu o samodzielny przegląd literatury przygotować oraz przedstawić prezentację na wskazany temat z zakresu pobierania próbek środowiskowych. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi w oparciu o przegląd literatury przygotować oraz przedstawić prezentację zawierającą podstawowy zakres informacji na wskazany temat. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D08c_K01 Potrafi przekazać grupie studenckiej wiedzę zdobytą w trakcie samokształcenia. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi korzystając z przygotowanych materiałów przekazać grupie studenckiej podstawowe informacje zdobyte w trakcie samokształcenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Namieśnik J., Łukasiak J., Jamrógiewicz Z., Pobieranie próbek środowiskowych do analizy, PWN, Warszawa, 1995
- Namieśnik J., Jamrógiewicz Z., Pilarczyk M., Torres L., Przygotowanie próbek środowiskowych do analizy, WNT, Warszawa, 2000
- Namieśnik J.,Jamrógiewicz Z., Fizykochemiczne metody kontroli zanieczyszczeń środowiska, WNT, Warszawa, 1998
- Jones A., Duck R., Reed R., Weyers J., Nauki o środowisku. Ćwiczenia praktyczne, PWN, Warszawa, 2002
- Ostrowska A., Gawliński S., Szczubiałka Z., Metody analizy i oceny właściwości gleb i roślin - katalog, Wydawnictwo I.O.Ś., Warszawa, 1991
Literatura dodatkowa
- Namieśnik J. (red.), Metody instrumentalne w kontroli zanieczyszczeń środowiska, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1992