Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Pobieranie próbek środowiskowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pobieranie próbek środowiskowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Huzar <Elzbieta.Huzar@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień związanych z ochroną środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze strategią, metodami i narzędziami stosowanymi do pobierania próbek środowiskowych: powietrza, wody, gleby, osadów dennych i materiałów roślinnych.
C-2Wykształcenie umiejętności pozyskiwania, selekcji, krytycznej oceny i własnej interpretacji informacji z literatury na wskazany temat dotyczący pobierania próbek środowiskowych.
C-3Wykształcenie umiejętności przygotowania prezentacji multimedialnej na podstawie samodzielnie zebranej literatury na wskazany temat oraz jej ustnego przedstawienia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienienie wymagań i źródeł pozyskiwania informacji. Wybór tematu do samodzielnego opracowania.1
T-A-2Metody uzyskiwania próbki reprezentatywnej.1
T-A-3Pobieranie próbek gleby z profilu glebowego oraz warstwy ornej,1
T-A-4Pobieranie próbek gleby z warstwy korzeniowej oraz powierzchniowej.1
T-A-5Przygotowanie próbek gleby do analizy i metody ich obróbki.1
T-A-6Pobieranie i przygotowanie do analizy próbek osadów dennych.1
T-A-7Pobieranie próbek wody z różnych głębokości.1
T-A-8Obróbka i konserwacja próbek wody.1
T-A-9Stałe sorbenty – rodzaje, właściwości i zastosowanie.1
T-A-10Rodzaje płuczek stosowanych w aspiracyjnej technice pobierania próbek powietrza.1
T-A-11Urządzenia do kriogenicznego pobierania próbek powietrza.1
T-A-12Jakość powietrza wewnętrznego i metody jej oceny.1
T-A-13Strategia pomiarowa do określenia narażenia zawodowego na stanowiskach pracy.1
T-A-14Źródła błędów podczas pobierania próbek.1
T-A-15Kolokwium zaliczeniowe.1
15
wykłady
T-W-1Omówienie programu zajęć, literatury, wymagań oraz kryteriów zaliczenia.1
T-W-2Rodzaje próbek środowiskowych: powietrze, woda, gleba, materiały biologiczne. Reprezentatywność próbki. Strategia poboru próbek. Źrodła zanieczyszczeń próbek środowiskowych.1
T-W-3Pobieranie próbek materiałów stałych. Techniki zmniejszania próbki ogólnej. Rodzaje próbników do różnych typów materiałów stałych.1
T-W-4Zasady pobierania próbek gleby i stosowane narzędzia. Rodzaje próbek gleby. Pobieranie próbek z różnych warstw gleb i ich przygotowanie do analizy.2
T-W-5Pobieranie i przygotowanie próbek materiału roślinnego. Pobieranie próbek osadów dennych.1
T-W-6Pobieranie próbek wody. Rodzaje próbników do pobierania różnych typów wód.2
T-W-7Pobieranie próbek gazów. Techniki izolacyjne i aspiracyjne.2
T-W-8Pobieranie próbek gazów odlotowych, gazów spalinowych, aerozoli i pyłów.2
T-W-9Strategia pobierania próbek gazów w pomieszczeniach zamkniętych. Problemy związane z analizą śladową. Metody wzbogacania próbek.2
T-W-10Kolokwium zaliczeniowe.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2konsultacje z prowadzącym zajęcia2
A-A-3przegląd literatury na wskazany temat5
A-A-4przygotowanie prezentacji multimedialnej4
A-A-5przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego4
30
wykłady
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny połączony z wyjaśnieniem i dyskusją
M-2ćwiczenia audytoryjne, umożliwiajace studentom wzajemne przekazywanie wiedzy zdobytej w trakcie samokształenia
M-3samokształcenie
M-4konsultacje pomagające w realizacji procesu samokształcenia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena podsumowująca: ocena przygotowania i przedstawienia prezentacji na wskazany temat
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne (1-godzinne) z ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne (1-godzinne) z wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D08c_W01
Zna metody, techniki i narzędzia stosowane do pobierania próbek środowiskowych: powietrza, wody, gleby, osadów dennych i materiałów roślinnych.
KOS_1A_W07, KOS_1A_W12T1A_W03, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-W-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-13, T-A-12, T-A-14, T-A-11M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D08c_U01
Potrafi ocenić przydatność różnych metod i narzędzi do pobierania próbek środowiskowych.
KOS_1A_U17T1A_U15InzA_U07C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-W-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-13, T-A-12, T-A-14, T-A-11M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-4
KOS_1A_D08c_U02
Potrafi w oparciu o samodzielny przegląd literatury przygotować oraz przedstawić prezentację na wskazany temat z zakresu pobierania próbek środowiskowych.
KOS_1A_U01, KOS_1A_U05, KOS_1A_U08T1A_U01, T1A_U04, T1A_U07C-2, C-3T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-13, T-A-12, T-A-14, T-A-11M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D08c_K01
Potrafi przekazać grupie studenckiej wiedzę zdobytą w trakcie samokształcenia.
KOS_1A_K01T1A_K01C-3T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-13, T-A-12, T-A-14, T-A-11M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D08c_W01
Zna metody, techniki i narzędzia stosowane do pobierania próbek środowiskowych: powietrza, wody, gleby, osadów dennych i materiałów roślinnych.
2,0
3,0Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane do pobierania próbek środowiskowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D08c_U01
Potrafi ocenić przydatność różnych metod i narzędzi do pobierania próbek środowiskowych.
2,0
3,0Potrafi ocenić przydatność podstawowych metod i narzędzi do pobierania próbek środowiskowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_D08c_U02
Potrafi w oparciu o samodzielny przegląd literatury przygotować oraz przedstawić prezentację na wskazany temat z zakresu pobierania próbek środowiskowych.
2,0
3,0Potrafi w oparciu o przegląd literatury przygotować oraz przedstawić prezentację zawierającą podstawowy zakres informacji na wskazany temat.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D08c_K01
Potrafi przekazać grupie studenckiej wiedzę zdobytą w trakcie samokształcenia.
2,0
3,0Potrafi korzystając z przygotowanych materiałów przekazać grupie studenckiej podstawowe informacje zdobyte w trakcie samokształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Namieśnik J., Łukasiak J., Jamrógiewicz Z., Pobieranie próbek środowiskowych do analizy, PWN, Warszawa, 1995
  2. Namieśnik J., Jamrógiewicz Z., Pilarczyk M., Torres L., Przygotowanie próbek środowiskowych do analizy, WNT, Warszawa, 2000
  3. Namieśnik J.,Jamrógiewicz Z., Fizykochemiczne metody kontroli zanieczyszczeń środowiska, WNT, Warszawa, 1998
  4. Jones A., Duck R., Reed R., Weyers J., Nauki o środowisku. Ćwiczenia praktyczne, PWN, Warszawa, 2002
  5. Ostrowska A., Gawliński S., Szczubiałka Z., Metody analizy i oceny właściwości gleb i roślin - katalog, Wydawnictwo I.O.Ś., Warszawa, 1991

Literatura dodatkowa

  1. Namieśnik J. (red.), Metody instrumentalne w kontroli zanieczyszczeń środowiska, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1992

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienienie wymagań i źródeł pozyskiwania informacji. Wybór tematu do samodzielnego opracowania.1
T-A-2Metody uzyskiwania próbki reprezentatywnej.1
T-A-3Pobieranie próbek gleby z profilu glebowego oraz warstwy ornej,1
T-A-4Pobieranie próbek gleby z warstwy korzeniowej oraz powierzchniowej.1
T-A-5Przygotowanie próbek gleby do analizy i metody ich obróbki.1
T-A-6Pobieranie i przygotowanie do analizy próbek osadów dennych.1
T-A-7Pobieranie próbek wody z różnych głębokości.1
T-A-8Obróbka i konserwacja próbek wody.1
T-A-9Stałe sorbenty – rodzaje, właściwości i zastosowanie.1
T-A-10Rodzaje płuczek stosowanych w aspiracyjnej technice pobierania próbek powietrza.1
T-A-11Urządzenia do kriogenicznego pobierania próbek powietrza.1
T-A-12Jakość powietrza wewnętrznego i metody jej oceny.1
T-A-13Strategia pomiarowa do określenia narażenia zawodowego na stanowiskach pracy.1
T-A-14Źródła błędów podczas pobierania próbek.1
T-A-15Kolokwium zaliczeniowe.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Omówienie programu zajęć, literatury, wymagań oraz kryteriów zaliczenia.1
T-W-2Rodzaje próbek środowiskowych: powietrze, woda, gleba, materiały biologiczne. Reprezentatywność próbki. Strategia poboru próbek. Źrodła zanieczyszczeń próbek środowiskowych.1
T-W-3Pobieranie próbek materiałów stałych. Techniki zmniejszania próbki ogólnej. Rodzaje próbników do różnych typów materiałów stałych.1
T-W-4Zasady pobierania próbek gleby i stosowane narzędzia. Rodzaje próbek gleby. Pobieranie próbek z różnych warstw gleb i ich przygotowanie do analizy.2
T-W-5Pobieranie i przygotowanie próbek materiału roślinnego. Pobieranie próbek osadów dennych.1
T-W-6Pobieranie próbek wody. Rodzaje próbników do pobierania różnych typów wód.2
T-W-7Pobieranie próbek gazów. Techniki izolacyjne i aspiracyjne.2
T-W-8Pobieranie próbek gazów odlotowych, gazów spalinowych, aerozoli i pyłów.2
T-W-9Strategia pobierania próbek gazów w pomieszczeniach zamkniętych. Problemy związane z analizą śladową. Metody wzbogacania próbek.2
T-W-10Kolokwium zaliczeniowe.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2konsultacje z prowadzącym zajęcia2
A-A-3przegląd literatury na wskazany temat5
A-A-4przygotowanie prezentacji multimedialnej4
A-A-5przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D08c_W01Zna metody, techniki i narzędzia stosowane do pobierania próbek środowiskowych: powietrza, wody, gleby, osadów dennych i materiałów roślinnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W07ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie, wiedzę ogólną, obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące środowiska naturalnego (gleba, woda, powietrze) oraz zmian klimatycznych
KOS_1A_W12zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w zakresie ochrony środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze strategią, metodami i narzędziami stosowanymi do pobierania próbek środowiskowych: powietrza, wody, gleby, osadów dennych i materiałów roślinnych.
Treści programoweT-W-2Rodzaje próbek środowiskowych: powietrze, woda, gleba, materiały biologiczne. Reprezentatywność próbki. Strategia poboru próbek. Źrodła zanieczyszczeń próbek środowiskowych.
T-W-3Pobieranie próbek materiałów stałych. Techniki zmniejszania próbki ogólnej. Rodzaje próbników do różnych typów materiałów stałych.
T-W-4Zasady pobierania próbek gleby i stosowane narzędzia. Rodzaje próbek gleby. Pobieranie próbek z różnych warstw gleb i ich przygotowanie do analizy.
T-W-5Pobieranie i przygotowanie próbek materiału roślinnego. Pobieranie próbek osadów dennych.
T-W-7Pobieranie próbek gazów. Techniki izolacyjne i aspiracyjne.
T-W-8Pobieranie próbek gazów odlotowych, gazów spalinowych, aerozoli i pyłów.
T-W-9Strategia pobierania próbek gazów w pomieszczeniach zamkniętych. Problemy związane z analizą śladową. Metody wzbogacania próbek.
T-A-2Metody uzyskiwania próbki reprezentatywnej.
T-A-4Pobieranie próbek gleby z warstwy korzeniowej oraz powierzchniowej.
T-A-3Pobieranie próbek gleby z profilu glebowego oraz warstwy ornej,
T-A-5Przygotowanie próbek gleby do analizy i metody ich obróbki.
T-A-6Pobieranie i przygotowanie do analizy próbek osadów dennych.
T-W-6Pobieranie próbek wody. Rodzaje próbników do pobierania różnych typów wód.
T-A-7Pobieranie próbek wody z różnych głębokości.
T-A-8Obróbka i konserwacja próbek wody.
T-A-9Stałe sorbenty – rodzaje, właściwości i zastosowanie.
T-A-10Rodzaje płuczek stosowanych w aspiracyjnej technice pobierania próbek powietrza.
T-A-13Strategia pomiarowa do określenia narażenia zawodowego na stanowiskach pracy.
T-A-12Jakość powietrza wewnętrznego i metody jej oceny.
T-A-14Źródła błędów podczas pobierania próbek.
T-A-11Urządzenia do kriogenicznego pobierania próbek powietrza.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny połączony z wyjaśnieniem i dyskusją
M-2ćwiczenia audytoryjne, umożliwiajace studentom wzajemne przekazywanie wiedzy zdobytej w trakcie samokształenia
M-3samokształcenie
M-4konsultacje pomagające w realizacji procesu samokształcenia
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena przygotowania i przedstawienia prezentacji na wskazany temat
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne (1-godzinne) z ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne (1-godzinne) z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane do pobierania próbek środowiskowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D08c_U01Potrafi ocenić przydatność różnych metod i narzędzi do pobierania próbek środowiskowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U17potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze strategią, metodami i narzędziami stosowanymi do pobierania próbek środowiskowych: powietrza, wody, gleby, osadów dennych i materiałów roślinnych.
Treści programoweT-W-2Rodzaje próbek środowiskowych: powietrze, woda, gleba, materiały biologiczne. Reprezentatywność próbki. Strategia poboru próbek. Źrodła zanieczyszczeń próbek środowiskowych.
T-W-3Pobieranie próbek materiałów stałych. Techniki zmniejszania próbki ogólnej. Rodzaje próbników do różnych typów materiałów stałych.
T-W-4Zasady pobierania próbek gleby i stosowane narzędzia. Rodzaje próbek gleby. Pobieranie próbek z różnych warstw gleb i ich przygotowanie do analizy.
T-W-5Pobieranie i przygotowanie próbek materiału roślinnego. Pobieranie próbek osadów dennych.
T-W-7Pobieranie próbek gazów. Techniki izolacyjne i aspiracyjne.
T-W-8Pobieranie próbek gazów odlotowych, gazów spalinowych, aerozoli i pyłów.
T-W-9Strategia pobierania próbek gazów w pomieszczeniach zamkniętych. Problemy związane z analizą śladową. Metody wzbogacania próbek.
T-A-2Metody uzyskiwania próbki reprezentatywnej.
T-A-4Pobieranie próbek gleby z warstwy korzeniowej oraz powierzchniowej.
T-A-3Pobieranie próbek gleby z profilu glebowego oraz warstwy ornej,
T-A-5Przygotowanie próbek gleby do analizy i metody ich obróbki.
T-A-6Pobieranie i przygotowanie do analizy próbek osadów dennych.
T-W-6Pobieranie próbek wody. Rodzaje próbników do pobierania różnych typów wód.
T-A-7Pobieranie próbek wody z różnych głębokości.
T-A-8Obróbka i konserwacja próbek wody.
T-A-9Stałe sorbenty – rodzaje, właściwości i zastosowanie.
T-A-10Rodzaje płuczek stosowanych w aspiracyjnej technice pobierania próbek powietrza.
T-A-13Strategia pomiarowa do określenia narażenia zawodowego na stanowiskach pracy.
T-A-12Jakość powietrza wewnętrznego i metody jej oceny.
T-A-14Źródła błędów podczas pobierania próbek.
T-A-11Urządzenia do kriogenicznego pobierania próbek powietrza.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny połączony z wyjaśnieniem i dyskusją
M-2ćwiczenia audytoryjne, umożliwiajace studentom wzajemne przekazywanie wiedzy zdobytej w trakcie samokształenia
M-3samokształcenie
M-4konsultacje pomagające w realizacji procesu samokształcenia
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena przygotowania i przedstawienia prezentacji na wskazany temat
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne (1-godzinne) z ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne (1-godzinne) z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi ocenić przydatność podstawowych metod i narzędzi do pobierania próbek środowiskowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D08c_U02Potrafi w oparciu o samodzielny przegląd literatury przygotować oraz przedstawić prezentację na wskazany temat z zakresu pobierania próbek środowiskowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
KOS_1A_U05potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i co najmniej jednym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu kierunku studiów ochrona środowiska
KOS_1A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności pozyskiwania, selekcji, krytycznej oceny i własnej interpretacji informacji z literatury na wskazany temat dotyczący pobierania próbek środowiskowych.
C-3Wykształcenie umiejętności przygotowania prezentacji multimedialnej na podstawie samodzielnie zebranej literatury na wskazany temat oraz jej ustnego przedstawienia.
Treści programoweT-A-2Metody uzyskiwania próbki reprezentatywnej.
T-A-4Pobieranie próbek gleby z warstwy korzeniowej oraz powierzchniowej.
T-A-3Pobieranie próbek gleby z profilu glebowego oraz warstwy ornej,
T-A-5Przygotowanie próbek gleby do analizy i metody ich obróbki.
T-A-6Pobieranie i przygotowanie do analizy próbek osadów dennych.
T-A-7Pobieranie próbek wody z różnych głębokości.
T-A-8Obróbka i konserwacja próbek wody.
T-A-9Stałe sorbenty – rodzaje, właściwości i zastosowanie.
T-A-10Rodzaje płuczek stosowanych w aspiracyjnej technice pobierania próbek powietrza.
T-A-13Strategia pomiarowa do określenia narażenia zawodowego na stanowiskach pracy.
T-A-12Jakość powietrza wewnętrznego i metody jej oceny.
T-A-14Źródła błędów podczas pobierania próbek.
T-A-11Urządzenia do kriogenicznego pobierania próbek powietrza.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia audytoryjne, umożliwiajace studentom wzajemne przekazywanie wiedzy zdobytej w trakcie samokształenia
M-3samokształcenie
M-4konsultacje pomagające w realizacji procesu samokształcenia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena podsumowująca: ocena przygotowania i przedstawienia prezentacji na wskazany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi w oparciu o przegląd literatury przygotować oraz przedstawić prezentację zawierającą podstawowy zakres informacji na wskazany temat.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D08c_K01Potrafi przekazać grupie studenckiej wiedzę zdobytą w trakcie samokształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności przygotowania prezentacji multimedialnej na podstawie samodzielnie zebranej literatury na wskazany temat oraz jej ustnego przedstawienia.
Treści programoweT-A-2Metody uzyskiwania próbki reprezentatywnej.
T-A-4Pobieranie próbek gleby z warstwy korzeniowej oraz powierzchniowej.
T-A-3Pobieranie próbek gleby z profilu glebowego oraz warstwy ornej,
T-A-5Przygotowanie próbek gleby do analizy i metody ich obróbki.
T-A-6Pobieranie i przygotowanie do analizy próbek osadów dennych.
T-A-7Pobieranie próbek wody z różnych głębokości.
T-A-8Obróbka i konserwacja próbek wody.
T-A-9Stałe sorbenty – rodzaje, właściwości i zastosowanie.
T-A-10Rodzaje płuczek stosowanych w aspiracyjnej technice pobierania próbek powietrza.
T-A-13Strategia pomiarowa do określenia narażenia zawodowego na stanowiskach pracy.
T-A-12Jakość powietrza wewnętrznego i metody jej oceny.
T-A-14Źródła błędów podczas pobierania próbek.
T-A-11Urządzenia do kriogenicznego pobierania próbek powietrza.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia audytoryjne, umożliwiajace studentom wzajemne przekazywanie wiedzy zdobytej w trakcie samokształenia
M-3samokształcenie
M-4konsultacje pomagające w realizacji procesu samokształcenia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi korzystając z przygotowanych materiałów przekazać grupie studenckiej podstawowe informacje zdobyte w trakcie samokształcenia.
3,5
4,0
4,5
5,0