Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Procesy separacji zanieczyszczeń:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Procesy separacji zanieczyszczeń | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 17 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka |
W-2 | Fizyka |
W-3 | Inżynieria procesowa I |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą na temat podstaw teoretycznych procesów separacji zanieczeń |
C-2 | Zapoznanie studentów z rodzajami urządzeń stosowanych w procesach separacji i ich wpływem na środowisko |
C-3 | Ukształtowanie u studentów umiejętności obliczeń inżynierskich z zakresu procesów separacji zanieczyszczeń |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczanie wymiany ciepła i masy w procesach separacji | 4 |
T-A-2 | Tworzenie modeli matematycznych układów do separacji zanieczyszczeń | 3 |
T-A-3 | Kolokwium I | 1 |
T-A-4 | Symulacja komputerowa wybranych procesów separacji | 3 |
T-A-5 | Projektowanie urządzeń do separacji zanieczyszczeń | 3 |
T-A-6 | Kolokwium II | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Źródła zanieczyszczeń | 1 |
T-W-2 | Charakterystyka zanieczyszczeń powietrza, gleby i wody | 1 |
T-W-3 | Metody usuwania zanieczyszczen: separacja, destrukcja i immobilizacja | 1 |
T-W-4 | Zastosowanie procesów separacji do usuwania zanieczyszczeń | 1 |
T-W-5 | Adsorpcja i wymiana jonowa | 1 |
T-W-6 | Absorpcja i odpędzanie substancji lotnych | 1 |
T-W-7 | Kolokwium | 1 |
T-W-8 | Procesy membranowe | 1 |
T-W-9 | Ekstrakcja w układzie ciecz-ciecz oraz ciecz-ciało stałe | 1 |
T-W-10 | Destylacja i odparowanie. Destylacja z parą wodną | 1 |
T-W-11 | Filtracja. Sedymentacja. Wytrącanie | 1 |
T-W-12 | Obliczanie procesów separacji zanieczyszczeń | 2 |
T-W-13 | Modelowanie i optymalizacja procesów separacji | 1 |
T-W-14 | Kolokwium | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne: kolokwium z ćwiczeń audytoryjnych w połowie semestru |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie wykładów na koniec semestru |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne: kolokwium na koniec semestru |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D11b_W05 Zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiazywania podstawowych problemów z zakrsu procesów separacji zanieczyszczeń | KOS_1A_W05 | T1A_W01 | — | C-1, C-3 | T-W-12, T-W-13, T-A-1, T-A-2, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
KOS_1A_D11b_W10 Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu procesów separacji zanieczyszczeń | KOS_1A_W10 | T1A_W05 | — | C-2 | T-W-3, T-A-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
KOS_1A_D11b_W12 Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane w procesach separacji zanieczyszczeń | KOS_1A_W12 | T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D11b_U06 Ma ukształtowaną umiejętność samokształcenia się w zakresie procesów separacji zanieczyszczeń | KOS_1A_U06 | T1A_U05 | — | C-2, C-3 | T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
KOS_1A_D11b_U15 Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne procesów separacji zanieczyszczeń stosowanych w ochronie środowiska | KOS_1A_U15 | T1A_U13 | InzA_U05 | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-A-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
KOS_1A_D11b_U17 Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego z zakresu procesów separacji | KOS_1A_U17 | T1A_U15 | InzA_U07 | C-3 | T-W-12, T-W-13, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D11b_K02 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej z zakresu procesów separacji zanieczyszczeń, w tym jej wpływu na środowisko | KOS_1A_K02 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-2 | T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D11b_W05 Zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiazywania podstawowych problemów z zakrsu procesów separacji zanieczyszczeń | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym opanował wiedzę teoretyczną z zakresu metod obliczeniowych stosowanych do rozwiązywania problemów separacji zanieczyszczeń | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_1A_D11b_W10 Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu procesów separacji zanieczyszczeń | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat trendów rozwojowych procesów separacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_1A_D11b_W12 Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane w procesach separacji zanieczyszczeń | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym opanował wiedzę z zakresu metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych w procesach separacji zanieczyszczeń | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D11b_U06 Ma ukształtowaną umiejętność samokształcenia się w zakresie procesów separacji zanieczyszczeń | 2,0 | |
3,0 | Ma ukształtowaną w stopniu podstawowym umiejętność samokształcenia się w zakresie procesów separacji zanieczyszczeń | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_1A_D11b_U15 Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne procesów separacji zanieczyszczeń stosowanych w ochronie środowiska | 2,0 | |
3,0 | Potrafi dokonać w stopniu podstawowym krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne procesów separacji zanieczyszczeń stosowanych w ochronie środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_1A_D11b_U17 Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego z zakresu procesów separacji | 2,0 | |
3,0 | Potrafi w stopniu podstawowym ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego z zakresu procesów separacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D11b_K02 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej z zakresu procesów separacji zanieczyszczeń, w tym jej wpływu na środowisko | 2,0 | |
3,0 | Ma wyrobioną w stopniu podstawowym świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej z zakresu procesów separacji zanieczyszczeń, w tym jej wpływu na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Noble R.D., Terry P.A., Principles of chemical separations with environmental applications, Cambridge University Press, Cambridge, 2004
- Watson J.S., Separation Methods for Waste and Environmental Applications, Marcel Dekker, New York, 1999
- Sattler K., Feindt H.J., Thermal Separation Processes. Principles and Design, VCH, Weinheim, 1995
Literatura dodatkowa
- Gawroński R., Procesy oczyszczania cieczy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1999