Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Analityka w ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Biorozkładalne produkty przemysłowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biorozkładalne produkty przemysłowe | ||
Specjalność | Technologie ochrony środowiska i materiałów ekologicznych | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | zaliczony kurs z mikrobiologii |
W-2 | Podstawy technologii chemicznej organicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z obecnymi trendami dotyczączymi biorozkładu produktów przemysłowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | 1. testy biodegradacji - zajęcia laboratoryjne | 5 |
T-L-2 | Biodegradacja wybranych produktów przemysłowych | 10 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Testy biodegradacji w ochronie środowiska. | 2 |
T-W-2 | Rozkład związków organicznych. | 2 |
T-W-3 | Produkty przemysłowe - przegląd informacji | 2 |
T-W-4 | Biodegradacja wybranych produktów przemysłowych: ropopochodnych, polimerów, surfaktantów, pestycydów. | 7 |
T-W-5 | Uszlachetnianie produktów przmysłowych pod kątem zwiększenia ich podatności na biorozkład | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Studia literaturowe | 7 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia | 7 |
A-W-3 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady wspomagane prezentacją multimedialną |
M-2 | Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne zajęć laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-04_W08 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: - znać testy biodegradacji produktów przemysłowych, - wyjaśnić specyfikę biorozkładu wybranych produktów przemysłowych z zależności od ich budowy i właściwości fizyko-chemicznych - zaproponować modyfikację produktów przemysłowych w celu zwiększenia ich podatności na biodegradację | KOS_2A_W08 | T2A_W05 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-04_U01 Student powinien przeanalizować proces biodegradacji w celu wyboru właściwej metody jego monitorowania , a także formułować odpowiednie wnioski. | KOS_2A_U15 | T2A_U12 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-04_K01 Student powinien mieć świadomość ekonomicznych i ekologicznych skutków biorozkładu produktów przemysłowych oraz skutków działań podejmowanychna etapie ich projektowania. Powinien także zdobyć umiejętności pracy w grupie. | KOS_2A_K02, KOS_2A_K04 | T2A_K02, T2A_K03 | InzA2_K01, InzA2_K02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C03-04_W08 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: - znać testy biodegradacji produktów przemysłowych, - wyjaśnić specyfikę biorozkładu wybranych produktów przemysłowych z zależności od ich budowy i właściwości fizyko-chemicznych - zaproponować modyfikację produktów przemysłowych w celu zwiększenia ich podatności na biodegradację | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę teoretyczną w zakresie biodegradacji produktów przemysłowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C03-04_U01 Student powinien przeanalizować proces biodegradacji w celu wyboru właściwej metody jego monitorowania , a także formułować odpowiednie wnioski. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstwowe umiejętności niezbędne do analizy procesu biodegradacjio produktów przemysłowych oraz zrealizowania zajęć laboratoryjnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C03-04_K01 Student powinien mieć świadomość ekonomicznych i ekologicznych skutków biorozkładu produktów przemysłowych oraz skutków działań podejmowanychna etapie ich projektowania. Powinien także zdobyć umiejętności pracy w grupie. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość skutków ekologicznych i ekonomicznych biorozkładu produktów przemysłowych w podstawowym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod red. Henryka Koroniaka i Jana Barciszewskiego, Na pograniczu chemii i biologii., Wydaw. Naukowe UAM, Poznań, 2002
- E. Klimiuk, M. Łebkowska, Biotechnologia w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2004
- K.W. Szewczyk, Technologia biochemiczna, Oficyna Wydaw. Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1995
- J. Zieńko, K. Karakulski, Substancje ropopochodne w środowisku przyrodniczym. Metoda ocen i likwidacji skutków zanieczyszczeń, Wydaw. Polit. Szczecińskiej, Szczecin, 1997
- Ryszard Zieliński, Surfaktanty towaroznawcze i ekologiczne aspekty ich stosowania, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2000
- A. Jędrzejczak, Biologiczne przetwarzanie odpadów, PWN, Warszawa, 2008