Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S2)
Sylabus przedmiotu Statystyka i modelowanie w naukach o środowisku:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Statystyka i modelowanie w naukach o środowisku | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janina Możejko <Janina.Mozejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana znajomość matematyki i informatyki na poziomie studiów I stopnia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z metodami statystycznej analizy danych, wyksztalcenie umiejętności wyboru odpowiednich metod statystycznych w zależności od rodzaju zagadnienia i celu badań oraz wyciągania wniosków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza danych empirycznych: konstrukcja histogramów, obliczanie parametrów statystycznych, formułowanie wniosków o rozkładzie wyników | 3 |
T-L-2 | Analiza rozkładów zmiennych losowych dyskretnych i ciągłych | 2 |
T-L-3 | Analiza rozkładu normalnego: wyznaczanie parametrów, standaryzacja rozkładu, obliczanie prawdopodobieństw | 2 |
T-L-4 | Wnioskowanie statystyczne: wyznaczanie przedziałów ufności dla średniej, wariancji i odchylenia standardowego, parametryczne testy istotności, badanie zgodności rozkładu empirycznego z rozkładem teoretycznym | 2 |
T-L-5 | Analiza korelacji: wyznaczanie współczynnika korelacji liniowej i ocena jego istotności | 1 |
T-L-6 | Analiza regresji – wyznaczanie parametrów równania liniowego i sprawdzanie ich istotności, analiza reszt, wyznaczanie współczynnika determinacji i jego ocena | 1 |
T-L-7 | Linearyzacja równań nieliniowych, wybór odpowiedniego równania | 1 |
T-L-8 | Konstrukcja modeli wybranych procesów zachodzących w przyrodzie | 1 |
T-L-9 | Wykonanie zadań samodzielnych na zaliczenie przedmiotu | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy statystyki; znaczenie i zastosowanie metod statystycznych w badaniach środowiskowych | 1 |
T-W-2 | Podstawowe pojęcia rachunku prawdopodobieństwa: prawdopodobieństwo, gęstość prawdopodobieństwa | 1 |
T-W-3 | Zmienna losowa; najważniejsze rozkłady zmiennych losowych i ich parametry | 2 |
T-W-4 | Metody opracowywania danych empirycznych | 1 |
T-W-5 | Analiza statystyczna wyników pomiarów: sposoby prezentacji danych, wyznaczanie parametrów statystycznych, dobór rozkładu na podstawie danych doświadczalnych; wnioskowanie statystyczne; analiza korelacji; podstawy regresji liniowej i nieliniowej, wyznaczanie parametrów równania i ich ocena statystyczna | 6 |
T-W-6 | Modele deterministyczne i probabilistyczne wybranych procesów zachodzących w przyrodzie | 2 |
T-W-7 | Modelowanie zjawisk w przyrodzie | 1 |
T-W-8 | Zaliczenie pisemne przedmiotu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Zapoznanie się z dostępną literaturą | 25 |
A-W-3 | Konsultacje z wykładowcą | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 40 |
90 | ||
laboratoria | ||
0 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład wspomagany prezentacją multimedialną |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputerów (arkusz kalkulacyjny Excel) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie treści materiału ćwiczeń w postaci prac kontrolnych |
S-3 | Ocena formująca: Ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_A01_W01 Student ma ogólną wiedzę na dotyczącą elementów środowiska naturalnego (woda, powietrze, gleba) oraz metod statystycznych stosowanych do analizy danych w naukach o środowisku. | KOS_2A_W04, KOS_2A_W06 | T2A_W01, T2A_W03 | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_A01_U01 Student posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi prezentować i interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać rozbudowane wnioski, potrafi posługiwać się programami komputerowymi wspomagającymi obliczenia statystyczne. | KOS_2A_U10, KOS_2A_U11 | T2A_U07, T2A_U08 | InzA2_U01 | C-1 | T-L-1, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_A01_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | KOS_2A_K02 | T2A_K02 | InzA2_K01 | C-1 | T-L-8, T-L-9 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_A01_W01 Student ma ogólną wiedzę na dotyczącą elementów środowiska naturalnego (woda, powietrze, gleba) oraz metod statystycznych stosowanych do analizy danych w naukach o środowisku. | 2,0 | |
3,0 | Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem wynosi 60%Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem wynosi 60% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_A01_U01 Student posiada umiejętność stosowania metod statystycznych, potrafi prezentować i interpretować uzyskane wyniki oraz wyciągać rozbudowane wnioski, potrafi posługiwać się programami komputerowymi wspomagającymi obliczenia statystyczne. | 2,0 | |
3,0 | Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60% umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_A01_K01 Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje | 2,0 | |
3,0 | Kompetencje zdobyte przez Studenta wynoszą 60% kompetencji możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- M. Sobczyk, Statystyka. Podstawy teoretyczne, Wydawnictwo UMCS, Lublin, 1998
- A. Łomnicki, Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, PWN, Warszawa, 1999
- R. Kala, Statystyka dla przyrodników, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 2005
- W. Klonecki, Statystyka dla inżynierów, PWN, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- H. Chudzik, H. Kiełczewska, I. Mejoza, Statystyka matematyczna w przykładach i zadaniach, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, Poznań, 2006