Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
specjalność: Technologia organiczna
Sylabus przedmiotu Matematyka I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Matematyka I | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Matematyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiktor Radzki <Wiktor.Radzki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wiktor Radzki <Wiktor.Radzki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 8,0 | ECTS (formy) | 8,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki w zakresie matury na poziomie podstawowym. |
W-2 | Znajomość matematyki w zakresie szkoły średniej na poziomie rozszerzonym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z elementarnymi zagadnieniami z algebry liniowej i analizy matematycznej |
C-2 | Wykszałcenie u studanta umiejętności posługiwania się technikami obliczeniowymi |
C-3 | Ukszałtowanie świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz umiejętności organizowania pracy własnej i zespołowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | działania na liczbach zespolonych w postaci algebraicznej i trygonometrycznej, rozwiązywanie równań kwadratowych | 8 |
T-A-2 | Obliczanie wyznaczników, rachunek macierzowy, rozwiązywanie układów równań liniowych | 8 |
T-A-3 | Obliczanie granic ciągów i funkcji, wyznaczanie pochodnych funkcji, obliczanie wartości przybliżonych funcji stosując różniczkę funkcji, znajdowanie ekstremów , punktów przegięcia i asymptot funkcji, badanie przebiegu funkcji | 21 |
T-A-4 | Opanowanie wzorów na całkowanie przez części i podstawienie, obliczanie całek omawianych na wykładzie typów | 8 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Liczby zespolone, wzory Moivre'a,równanie kwadratowe o współczynnikach zespolonych | 8 |
T-W-2 | Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych, wzory Cramera, twierdzenie Kroneckera-Capelliego. | 6 |
T-W-3 | Rachunek różniczkowy funkcji rzeczywistej jednej zmiennej: ciągi liczbowe, granica ciągu, granica funkcji, pochodna i różniczka funkcji, funkcje cyklometryczne, twierdzenie Lagrange'a, wzór Taylora, ekstrema, punkty przegięcia i asymptoty funkcji. | 20 |
T-W-4 | Całka nieoznaczona, wzory na całkowanie przez części i podstawianie, całkowanie funkcji wymiernych,trygonometrycznych i niewymiernych, całka Riemanna, całki niewłaściwe. | 11 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-A-2 | przygotowanie do ćwiczeń i rozwiązywanie zadań domowych | 45 |
A-A-3 | przygotowanie do prac pisemnych | 24 |
A-A-4 | konsultacje | 6 |
120 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | obecność na wykładach | 45 |
A-W-2 | samodzielne analizowanie treści wykładów, studiowanie literatury | 45 |
A-W-3 | konsultacje przed egzaminem | 4 |
A-W-4 | przygotowanie do egzaminu | 22 |
A-W-5 | egzamin | 4 |
120 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny wraz z przykładami |
M-2 | Zagadnienia podane na wykładach są utrwalane podczas ćwiczeń polegających na rozwiązywaniu różnorodnych zadań |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdziany pisemne z poszczególnych partii materiału |
S-2 | Ocena formująca: ocena aktywności i postępów studenta w czasie ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin złożony z części ustnej i pisemnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_B01_W01 zna podstawowe definicje, twierdzenia i metody rachunkowe omawiane w ramach przedmiotu | TCH_1A_W01 | T1A_W01 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_B01_U01 potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich | TCH_1A_U10 | T1A_U09 | InzA_U02 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_B01_K01 rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy | TCH_1A_K01 | T1A_K01, T1A_K03 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_B01_W01 zna podstawowe definicje, twierdzenia i metody rachunkowe omawiane w ramach przedmiotu | 2,0 | nie spełnia wymagań na ocenę pozytywną |
3,0 | potrafi wymienić wybrane podstawowe definicje i twierdzenia | |
3,5 | potrafi wymienić dowolone podstawowe definicje i twierdzenia | |
4,0 | potrafi wymienić dowolne podstawowe definicje i twierdzenia oraz podać dowody wybranych twierdzeń | |
4,5 | potrafi wymienić dowolne podstawowe definicje i twierdzenia oraz podać dowody dowolnych twierdzeń | |
5,0 | potrafi wymienić dowolne podstawowe definicje i twierdzenia, podać dowody dowolnych twierdzeń oraz potrafi wyciągać wnioski z posiadanej wiedzy |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_B01_U01 potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich | 2,0 | nie spełnia wymagań na ocenę pozytywną |
3,0 | potrafi rozwiązać wybrane zadania z zakresu treści programowych | |
3,5 | potrafi rozwiązać dowolne zadania z zakresu treści programowych | |
4,0 | potrafi rozwiązać dowolne zadania z zakresu treści programowych i weryfikować uzyskane wyniki | |
4,5 | potrafi rozwiązać dowolne zadania z zakresu treści programowych, weryfikować i interpretować uzyskane wyniki | |
5,0 | potrafi rozwiązać dowolne zadania z zakresu treści programowych, weryfikować i interpretować uzyskane wyniki, potrafi prowadzić merytoryczną dyskusję programową |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_B01_K01 rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy | 2,0 | Nie przygotowuje się do zajęć |
3,0 | Systematycznie przygotowuje się do zajęć | |
3,5 | Systematycznie przygotowuje się do zajęć, na bieżąco uzupełnia braki w wiedzy potrzebnej do zrozumienia i rozwiązania omawianych na zajęciach problemów | |
4,0 | Systematycznie przygotowuje się do zajęć, na bieżąco uzupełnia braki w wiedzy potrzebnej do zrozumienia i rozwiązania omawianych na zajęciach problemów, bierze aktywny udział w zajęciach | |
4,5 | Systematycznie przygotowuje się do zajęć, na bieżąco uzupełnia braki w wiedzy potrzebnej do zrozumienia i rozwiązania omawianych na zajęciach problemów, bierze aktywny udział w zajęciach, potrafi zainteresować grupę własnymi, nietrywialnymi problemami | |
5,0 | Systematycznie przygotowuje się do zajęć, na bieżąco uzupełnia braki w wiedzy potrzebnej do zrozumienia i rozwiązania omawianych na zajęciach problemów, bierze aktywny udział w zajęciach, potrafi zainteresować grupę własnymi, nietrywialnymi problemami, proponuje rozwiązywanie omawianych problemów innymi metodami |
Literatura podstawowa
- L. Maurin, M. Mączyński, T. Traczyk, Matematyka, podręcznik dla studentów wydziałów chemicznych, tom I, II, PWN, Warszawa, 1999
- T. Trajdos, Matematyka, cz.3, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005
- W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach cz.I, PWN, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- E. Otto, Matematyka dla wydziałów budowlanych i mechanicznych cz. 1,2, PWN, Warszawa, 1998
- M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 1, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2008