Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Analiza techniczna procesów i produktów przemysłowych

Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska w technologii chemicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona środowiska w technologii chemicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Waldemar Paździoch <Waldemar.Pazdzioch@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,00,62egzamin
laboratoriaL1 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z zakresu chemii nieorganicznej, analitycznej, organicznej, fizycznej, bezpieczeństwa pracy.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z globalnymi zagrożeniami środowiska, wywołanymi przemysłową działalnością człowieka: efekt cieplarniany, obniżanie się stężenia ozonu stratosferycznego, skutkami zanieczyszczeń powietrza, wód, niszczenia gleb, masowej wycinki lasów, deficytem wody pitnej, zagrożeniami środowiska o znaczeniu lokalnym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wpływ substancji toksycznych na organizm człowieka.2
T-L-2Oznaczanie związków organicznych w powietrzu metodą chromatografii gazowej ze wzbogacaniem próbki.4
T-L-3Ocena ryzyka zdrowotnego w następstwie kontaktu z substancjami chemicznymi.2
T-L-4Oznaczanie jonów chlorkowych w wodzie z zastosowaniem elektrody jonoselektywnej.3
T-L-5Chromatograficzne (GC) oznaczanie fenoli w sciekach koksochemicznych.4
15
wykłady
T-W-1Wpływ antropogenicznych, szkodliwych emisji na stan srodowiska naturalnego. Sposoby przeciwdziałania.2
T-W-2Efekt cieplarniany.2
T-W-3Obniżanie się ilości ozonu w stratosferze - dziura ozonowa. Zmiany w produkcji freonów, obniżenie emisji zwiazków chloru.3
T-W-4Skutki zanieczyszczeń powietrza, wód, gleby dla rozwoju cywilizacyjnego.1
T-W-5Niszczenie gleby, sposoby ochrony i rekultywacji gleb.2
T-W-6Niszczenie lasów i kwaśne deszcze. Zagrożenia w rozwoju niektórych gatunków roślin i zwierzat.2
T-W-7Deficyt wód2
T-W-8Inne zagrożenia środowiskowe o znaczeniu globalnym i lokalnym.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń10
A-L-3Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym wykłady8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
A-W-4Egzamin2
A-W-5Czytanie literatury wskazanej przez prowadzącego15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny. Dyskusja dydaktyczna na temat przedstawiony w ramach wykładu: efekt cieplarniany - za i przeciw.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin pisemny po zakończeniu cyklu wykładów. Egzamin ustny w drugim terminie.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_C02_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić wyjaśnić przyczyny i skutki efektu cieplarnianego w tym skutki klimatyczne, powinien wytłumaczyć przyczyny obniżania się stężenia ozonu stratosferycznego. Powinien wytłumaczyć skutki zanieczyszczenia powietrza, wód, gleb, niszczenia lasów, zagrożenia w rozwoju niektórych gatunków roślin i zwierząt, problem deficytu wód.
TCH_2A_W04, TCH_2A_W10, TCH_2A_W12, TCH_2A_W13, TCH_2A_W14T2A_W02, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W11InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_C02_U01
Student powinien posiąść umiejętność analizowania przebiegu procesów technologicznych i jego oddziaływania na środowisko przyrodnicze. Umiejętność wprowadzania zmian, dodatkowych zabezpieczeń w procesie technologicznym w celu ograniczenia oddziaływania procesu na środowisko przyrodnicze, zmniejszenia jego negatywnych skutków.
TCH_2A_U09T2A_U07, T2A_U10InzA2_U01, InzA2_U03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_C02_K01
potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TCH_2A_K01T2A_K02, T2A_K06InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_C02_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić wyjaśnić przyczyny i skutki efektu cieplarnianego w tym skutki klimatyczne, powinien wytłumaczyć przyczyny obniżania się stężenia ozonu stratosferycznego. Powinien wytłumaczyć skutki zanieczyszczenia powietrza, wód, gleb, niszczenia lasów, zagrożenia w rozwoju niektórych gatunków roślin i zwierząt, problem deficytu wód.
2,0Nie posiada wiedzy na temat globalnych i lokalnych zagrożeń środowiska naturalnego.
3,0Posiada wiedzę na temat antropogenicznych emisji do środowiska naturalnego i sposobom przeciwdziałania.
3,5Posiada wiedzę o przeciwdziałaniu antropogenicznym emisjom do środowiska naturalnego, sposobom obniżania emisji ditlenku węgla, przeciwdziałaniu obniżaniu się stężenia ozonu stratosferycznego.
4,0Posiada wiedzę o przeciwdziałaniu antropogenicznym emisjom do środowiska naturalnego, sposobom obniżania emisji ditlenku węgla, przeciwdziałaniu obniżaniu się stężenia ozonu stratosferycznego, niszczeniu gleb, lasów, deficytowi wód.
4,5Posiada wiedzę o przeciwdziałaniu antropogenicznym emisjom do środowiska naturalnego, sposobom obniżania emisji ditlenku węgla, przeciwdziałaniu obniżaniu się stężenia ozonu stratosferycznego, występowaniu kwaśnych deszczów, niszczeniu gleb, lasów, deficytowi wód.
5,0Posiada wiedzę o rodzajach emisji do środowiska, przeciwdziałaniu antropogenicznym emisjom do środowiska naturalnego, sposobom obniżania emisji ditlenku węgla, przeciwdziałaniu obniżaniu się stężenia ozonu stratosferycznego, występowaniu kwaśnych deszczów, niszczeniu gleb, lasów, deficytowi wód i sposobom przeciwdziałania tym zjawiskom.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_C02_U01
Student powinien posiąść umiejętność analizowania przebiegu procesów technologicznych i jego oddziaływania na środowisko przyrodnicze. Umiejętność wprowadzania zmian, dodatkowych zabezpieczeń w procesie technologicznym w celu ograniczenia oddziaływania procesu na środowisko przyrodnicze, zmniejszenia jego negatywnych skutków.
2,0Nie potrafi formułować i oceniać wpływu antropogenicznych emisji do środowiska naturalnego.
3,0Potrafi ocenić wpływ emisji gazów cieplarnianych i przeprowadzić analizę wpływu zjawisk w stratosferze na zanikanie ozonu.
3,5Potrafi ocenić wpływ emisji gazów cieplarnianych i przeprowadzić analizę wpływu zjawisk w stratosferze na zanikanie ozonu. Ma umiejętność oceny skutków zanieczyszczania powietrza, wód i gleby.
4,0Potrafi ocenić wpływ emisji gazów cieplarnianych i przeprowadzić analizę wpływu zjawisk w stratosferze na zanikanie ozonu. Ma umiejętność oceny skutków zanieczyszczania powietrza, wód i gleby, przeciwdziałanie powstawaniu kwaśnych deszczy i zamieraniu wybranych gatunków roślin i zwierząt.
4,5Potrafi ocenić wpływ emisji gazów cieplarnianych i przeprowadzić analizę wpływu zjawisk w stratosferze na zanikanie ozonu. Ma umiejętność oceny skutków zanieczyszczania powietrza, wód i gleby, przeciwdziałanie deficytowi wód, powstawaniu kwaśnych deszczy i zamieraniu wybranych gatunków roślin i zwierząt.
5,0Potrafi ocenić wpływ emisji gazów cieplarnianych i przeprowadzić analizę wpływu zjawisk w stratosferze na zanikanie ozonu. Ma umiejętność oceny skutków zanieczyszczania powietrza, wód i gleby, przeciwdziałanie deficytowi wód, powstawaniu kwaśnych deszczy i zamieraniu wybranych gatunków roślin i zwierząt, innym zagrożeniom o charakterze lokalnym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_C02_K01
potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0
3,0Jest osobą kompetentną do oceny globalnych zagrożeń srodowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gary W. van Loon, Stephen J.Duffy, Chemia środowiska, PWN, Warszawa, 2007, pierwsze
  2. Alloway B.J., Ayres D.C., Chemiczne podstawy zanieczyszczenia środowiska, PWN, Warszawa, 1999, pierwsze
  3. Praca zbiorowa pod red. M.Żygadło, Strategia gospodarki odpadami komunalnymi, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Poznań, 2001, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Migaszewski Z.M., Gałuszka A., Podstawy geochemii środowiska, WNT, Warszawa, 2007, pierwsze
  2. Wiąckowski S.K., Wiąckowska I., Globalne zagrożenia środowiska, WSP Kielce, Kielce, 1999, pierwsze
  3. Isidorow W., Jaroszyńska J., Chemiczne problemy ekologii, Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok, 1998, pierwsze
  4. Praca zbiorowa pod redakcją E.Szczepaniec-Cięciak i P.Kościelniaka, Chemia Srodowiska ćwiczenia i seminaria cz.1 i 2, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 1999, Pierwsze

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wpływ substancji toksycznych na organizm człowieka.2
T-L-2Oznaczanie związków organicznych w powietrzu metodą chromatografii gazowej ze wzbogacaniem próbki.4
T-L-3Ocena ryzyka zdrowotnego w następstwie kontaktu z substancjami chemicznymi.2
T-L-4Oznaczanie jonów chlorkowych w wodzie z zastosowaniem elektrody jonoselektywnej.3
T-L-5Chromatograficzne (GC) oznaczanie fenoli w sciekach koksochemicznych.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ antropogenicznych, szkodliwych emisji na stan srodowiska naturalnego. Sposoby przeciwdziałania.2
T-W-2Efekt cieplarniany.2
T-W-3Obniżanie się ilości ozonu w stratosferze - dziura ozonowa. Zmiany w produkcji freonów, obniżenie emisji zwiazków chloru.3
T-W-4Skutki zanieczyszczeń powietrza, wód, gleby dla rozwoju cywilizacyjnego.1
T-W-5Niszczenie gleby, sposoby ochrony i rekultywacji gleb.2
T-W-6Niszczenie lasów i kwaśne deszcze. Zagrożenia w rozwoju niektórych gatunków roślin i zwierzat.2
T-W-7Deficyt wód2
T-W-8Inne zagrożenia środowiskowe o znaczeniu globalnym i lokalnym.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń10
A-L-3Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym wykłady8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu20
A-W-4Egzamin2
A-W-5Czytanie literatury wskazanej przez prowadzącego15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_C02_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić wyjaśnić przyczyny i skutki efektu cieplarnianego w tym skutki klimatyczne, powinien wytłumaczyć przyczyny obniżania się stężenia ozonu stratosferycznego. Powinien wytłumaczyć skutki zanieczyszczenia powietrza, wód, gleb, niszczenia lasów, zagrożenia w rozwoju niektórych gatunków roślin i zwierząt, problem deficytu wód.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W04ma rozszerzoną wiedzę w zakresie oddziaływania procesów technologicznych na środowisko, bezpieczeństwa produkcji przemysłowych, uwarunkowań prawnych w zakresie zagrożeń środowiska
TCH_2A_W10ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w zakresie związanym z ukończoną specjalnością
TCH_2A_W12ma wiedzę o kierunkach rozwoju technologii, najistotniejszych nowościach w zakresie technologii chemicznej, cyklu życia urządzeń i obiektów oraz kierunkach rozwoju i postępu związanych z ukończoną specjalnością
TCH_2A_W13ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych, stosownie do ukończonej specjalności
TCH_2A_W14ma pogłębioną wiedzę do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uzwzględniania w praktyce inżynierskiej i działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z globalnymi zagrożeniami środowiska, wywołanymi przemysłową działalnością człowieka: efekt cieplarniany, obniżanie się stężenia ozonu stratosferycznego, skutkami zanieczyszczeń powietrza, wód, niszczenia gleb, masowej wycinki lasów, deficytem wody pitnej, zagrożeniami środowiska o znaczeniu lokalnym.
Treści programoweT-W-1Wpływ antropogenicznych, szkodliwych emisji na stan srodowiska naturalnego. Sposoby przeciwdziałania.
T-W-2Efekt cieplarniany.
T-W-3Obniżanie się ilości ozonu w stratosferze - dziura ozonowa. Zmiany w produkcji freonów, obniżenie emisji zwiazków chloru.
T-W-4Skutki zanieczyszczeń powietrza, wód, gleby dla rozwoju cywilizacyjnego.
T-W-5Niszczenie gleby, sposoby ochrony i rekultywacji gleb.
T-W-6Niszczenie lasów i kwaśne deszcze. Zagrożenia w rozwoju niektórych gatunków roślin i zwierzat.
T-W-7Deficyt wód
T-W-8Inne zagrożenia środowiskowe o znaczeniu globalnym i lokalnym.
T-L-1Wpływ substancji toksycznych na organizm człowieka.
T-L-2Oznaczanie związków organicznych w powietrzu metodą chromatografii gazowej ze wzbogacaniem próbki.
T-L-3Ocena ryzyka zdrowotnego w następstwie kontaktu z substancjami chemicznymi.
T-L-4Oznaczanie jonów chlorkowych w wodzie z zastosowaniem elektrody jonoselektywnej.
T-L-5Chromatograficzne (GC) oznaczanie fenoli w sciekach koksochemicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Dyskusja dydaktyczna na temat przedstawiony w ramach wykładu: efekt cieplarniany - za i przeciw.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny po zakończeniu cyklu wykładów. Egzamin ustny w drugim terminie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy na temat globalnych i lokalnych zagrożeń środowiska naturalnego.
3,0Posiada wiedzę na temat antropogenicznych emisji do środowiska naturalnego i sposobom przeciwdziałania.
3,5Posiada wiedzę o przeciwdziałaniu antropogenicznym emisjom do środowiska naturalnego, sposobom obniżania emisji ditlenku węgla, przeciwdziałaniu obniżaniu się stężenia ozonu stratosferycznego.
4,0Posiada wiedzę o przeciwdziałaniu antropogenicznym emisjom do środowiska naturalnego, sposobom obniżania emisji ditlenku węgla, przeciwdziałaniu obniżaniu się stężenia ozonu stratosferycznego, niszczeniu gleb, lasów, deficytowi wód.
4,5Posiada wiedzę o przeciwdziałaniu antropogenicznym emisjom do środowiska naturalnego, sposobom obniżania emisji ditlenku węgla, przeciwdziałaniu obniżaniu się stężenia ozonu stratosferycznego, występowaniu kwaśnych deszczów, niszczeniu gleb, lasów, deficytowi wód.
5,0Posiada wiedzę o rodzajach emisji do środowiska, przeciwdziałaniu antropogenicznym emisjom do środowiska naturalnego, sposobom obniżania emisji ditlenku węgla, przeciwdziałaniu obniżaniu się stężenia ozonu stratosferycznego, występowaniu kwaśnych deszczów, niszczeniu gleb, lasów, deficytowi wód i sposobom przeciwdziałania tym zjawiskom.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_C02_U01Student powinien posiąść umiejętność analizowania przebiegu procesów technologicznych i jego oddziaływania na środowisko przyrodnicze. Umiejętność wprowadzania zmian, dodatkowych zabezpieczeń w procesie technologicznym w celu ograniczenia oddziaływania procesu na środowisko przyrodnicze, zmniejszenia jego negatywnych skutków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U09potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z globalnymi zagrożeniami środowiska, wywołanymi przemysłową działalnością człowieka: efekt cieplarniany, obniżanie się stężenia ozonu stratosferycznego, skutkami zanieczyszczeń powietrza, wód, niszczenia gleb, masowej wycinki lasów, deficytem wody pitnej, zagrożeniami środowiska o znaczeniu lokalnym.
Treści programoweT-W-1Wpływ antropogenicznych, szkodliwych emisji na stan srodowiska naturalnego. Sposoby przeciwdziałania.
T-W-2Efekt cieplarniany.
T-W-3Obniżanie się ilości ozonu w stratosferze - dziura ozonowa. Zmiany w produkcji freonów, obniżenie emisji zwiazków chloru.
T-W-4Skutki zanieczyszczeń powietrza, wód, gleby dla rozwoju cywilizacyjnego.
T-W-5Niszczenie gleby, sposoby ochrony i rekultywacji gleb.
T-W-6Niszczenie lasów i kwaśne deszcze. Zagrożenia w rozwoju niektórych gatunków roślin i zwierzat.
T-W-7Deficyt wód
T-W-8Inne zagrożenia środowiskowe o znaczeniu globalnym i lokalnym.
T-L-1Wpływ substancji toksycznych na organizm człowieka.
T-L-2Oznaczanie związków organicznych w powietrzu metodą chromatografii gazowej ze wzbogacaniem próbki.
T-L-3Ocena ryzyka zdrowotnego w następstwie kontaktu z substancjami chemicznymi.
T-L-4Oznaczanie jonów chlorkowych w wodzie z zastosowaniem elektrody jonoselektywnej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Dyskusja dydaktyczna na temat przedstawiony w ramach wykładu: efekt cieplarniany - za i przeciw.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny po zakończeniu cyklu wykładów. Egzamin ustny w drugim terminie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi formułować i oceniać wpływu antropogenicznych emisji do środowiska naturalnego.
3,0Potrafi ocenić wpływ emisji gazów cieplarnianych i przeprowadzić analizę wpływu zjawisk w stratosferze na zanikanie ozonu.
3,5Potrafi ocenić wpływ emisji gazów cieplarnianych i przeprowadzić analizę wpływu zjawisk w stratosferze na zanikanie ozonu. Ma umiejętność oceny skutków zanieczyszczania powietrza, wód i gleby.
4,0Potrafi ocenić wpływ emisji gazów cieplarnianych i przeprowadzić analizę wpływu zjawisk w stratosferze na zanikanie ozonu. Ma umiejętność oceny skutków zanieczyszczania powietrza, wód i gleby, przeciwdziałanie powstawaniu kwaśnych deszczy i zamieraniu wybranych gatunków roślin i zwierząt.
4,5Potrafi ocenić wpływ emisji gazów cieplarnianych i przeprowadzić analizę wpływu zjawisk w stratosferze na zanikanie ozonu. Ma umiejętność oceny skutków zanieczyszczania powietrza, wód i gleby, przeciwdziałanie deficytowi wód, powstawaniu kwaśnych deszczy i zamieraniu wybranych gatunków roślin i zwierząt.
5,0Potrafi ocenić wpływ emisji gazów cieplarnianych i przeprowadzić analizę wpływu zjawisk w stratosferze na zanikanie ozonu. Ma umiejętność oceny skutków zanieczyszczania powietrza, wód i gleby, przeciwdziałanie deficytowi wód, powstawaniu kwaśnych deszczy i zamieraniu wybranych gatunków roślin i zwierząt, innym zagrożeniom o charakterze lokalnym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_C02_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z globalnymi zagrożeniami środowiska, wywołanymi przemysłową działalnością człowieka: efekt cieplarniany, obniżanie się stężenia ozonu stratosferycznego, skutkami zanieczyszczeń powietrza, wód, niszczenia gleb, masowej wycinki lasów, deficytem wody pitnej, zagrożeniami środowiska o znaczeniu lokalnym.
Treści programoweT-W-1Wpływ antropogenicznych, szkodliwych emisji na stan srodowiska naturalnego. Sposoby przeciwdziałania.
T-W-2Efekt cieplarniany.
T-W-3Obniżanie się ilości ozonu w stratosferze - dziura ozonowa. Zmiany w produkcji freonów, obniżenie emisji zwiazków chloru.
T-W-4Skutki zanieczyszczeń powietrza, wód, gleby dla rozwoju cywilizacyjnego.
T-W-5Niszczenie gleby, sposoby ochrony i rekultywacji gleb.
T-W-6Niszczenie lasów i kwaśne deszcze. Zagrożenia w rozwoju niektórych gatunków roślin i zwierzat.
T-W-7Deficyt wód
T-W-8Inne zagrożenia środowiskowe o znaczeniu globalnym i lokalnym.
T-L-1Wpływ substancji toksycznych na organizm człowieka.
T-L-2Oznaczanie związków organicznych w powietrzu metodą chromatografii gazowej ze wzbogacaniem próbki.
T-L-3Ocena ryzyka zdrowotnego w następstwie kontaktu z substancjami chemicznymi.
T-L-4Oznaczanie jonów chlorkowych w wodzie z zastosowaniem elektrody jonoselektywnej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Dyskusja dydaktyczna na temat przedstawiony w ramach wykładu: efekt cieplarniany - za i przeciw.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny po zakończeniu cyklu wykładów. Egzamin ustny w drugim terminie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest osobą kompetentną do oceny globalnych zagrożeń srodowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0