Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | TCH_2A_D03-06_U01 | potrafi zaplanować i przeprowadzić w skali laboratoryjnej procesy i operacje jednostkowe wieloetapowej syntezy okreslonego znanego lub nowego produktu lekiej syntezy organicznej, zaproponować i zastosować odpowiednie sposoby wydzielania, oczyszczania i analizy półproduktów i produktu finalnego |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TCH_2A_U08 | potrafi wykorzystywać metody analityczne oraz eksperymentalne do rozwiązywania problemów badawczych z zakresu technologii chemicznej, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności |
---|
TCH_2A_U13 | potrafi opracować metody rozdzielania mieszanin produktów reakcji i wydzielania substancji chemicznych z surowców naturalnych, zwłaszcza w odniesieniu do związków chemicznych i procesów charakterystycznych dla ukończonej specjalności |
TCH_2A_U17 | potrafi przedstawić koncepcje metod badawczych do realizacji nowych technologii i wykonać ją w skali laboratoryjnej i ułamkowo-technicznej w zakresie ukończonej specjalności |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T2A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
T2A_U09 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne |
T2A_U17 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne |
T2A_U18 | potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
---|
InzA2_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA2_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Cel przedmiotu | C-1 | zapoznanie studenta z aparatura i techniką prowadzenia podstawowych procesów jednostkowych stosowanych w technologii lekkiej syntezy organicznej |
---|
C-2 | ugruntowanie wiedzy i umiejetności studenta z zakresu operacji jednostkowych i metod analitycznych stosowanych w technologii lekkiej syntezy organicznej |
C-3 | ukształtowanie umiejętności ustalania parametrów procesów, umiejętności wyboru metody kontroli przebiegu procesu, rozdziału mieszanin poreakcyjnych i ustalania struktury chemicznej produktów |
Treści programowe | T-L-2 | Przeprowadzenie kilku syntez znanych lub nowych związków organicznych stanowiących substancje wyściowe lub półprodukty związane z tematyką przyszłej pracy dyplomowej, z wykorzystaniem odpowiednich procesów jednostkowych stosowanych w technologii lekkiej syntezy organicznej (acylowanie, alkilowanie, chlorowcowanie, redukcja utlenianie, estryfikacja, kondensacja, hydroliza) i różnych metod ich prowadzenia (reakcje w roztworach, na granicy faz, kataliza homogeniczna, heterogeniczna) |
---|
T-L-1 | Przygotowanie substancji pomocniczych i rozpuszczalników. |
T-L-4 | Wykorzystanie metod analitycznych: analizy miareczkowej i instrumentelnej (chromatografii gazowej, cieczowej i cienkowarstwowej ) do oceny ilościowej poszcególnych etapów syntezy) oraz metod spektroskopowych (MS, IR, UV-VIS, NMR) do ustalania struktury otrzymywanych produków |
T-L-3 | Zastosowanie odpowiednich operacji jednostkowych ( ekstarakcji, destylacji, krystalizacji lub/i chromatografii kolumnowej) w celu wydzielenia i oczyszczenia produków poszczególnych reakcji. |
T-L-5 | Wstępna optymalizacja wybranego procesu, badanie wpływu parametrów na jego szybkość, wydajność i selektywność reakcji |
Metody nauczania | M-1 | metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne |
---|
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: okresowa ocena postepów studenta w realizacji ćwiczeń laboratoryjnych oraz jego aktywności na zajęciach |
---|
S-2 | Ocena formująca: ocena pisemnych sprawozdań z wykonanaych ćwiczeń |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | nie spełnia kryteriów określonych dla oceny dostatecznej |
3,0 | potrafi zaprojektowac sposób wykonania syntezy, zaproponować odpowiednie surowce, okreslic warunki procesu, spsób wydzielania półproduktu/produktu i metody analityczne |
3,5 | potrafi zaprojektowac sposób wykonania syntezy, zaproponować odpowiednie surowce i ocenić bezpieczeństwo ich stosowania, spsób wydzielania półproduktu/produktu, okreslić metody analityczne, |
4,0 | potrafi zaprojektowac sposób wykonania syntezy, zaproponować odpowiednie surowce i ocenić bezpieczeństwo ich stosowania, ustalić optymalne warunki procesów, spsób wydzielania półproduktu/produktu, okreslic metody analityczne, |
4,5 | potrafi zaprojektowac sposób wykonania syntezy, zaproponować odpowiednie surowce i ocenić bezpieczeństwo ich stosowania, ustalić optymalne warunki procesów, okreslić metody analityczne, |
5,0 | potrafi zaprojektowac sposób wykonania syntezy, zaproponować odpowiednie surowce i ocenić bezpieczeństwo ich stosowania, ustalić optymalne warunki procesów, okreslić metody analityczne, produkty odpadowe, obliczyc wydajność atomową i sprecyzować zagrożenia dla środowiska |