Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Analiza techniczna procesów i produktów przemysłowych

Sylabus przedmiotu Technologie minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń w przemyśle chemicznym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń w przemyśle chemicznym
Specjalność Technologia nieorganiczna
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Grzechulska-Damszel <Joanna.Grzechulska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończenie I stopnia studiów na kierunku Technologia Chemiczna lub Inżynieria Chemiczna lub Ochrona Środowiska lub I stopnia innych studiów technicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta ze stanem środowiska w Polsce oraz rodzajami zanieczyszczeń i odpadów wprowadzanych do środowiska.
C-2Zapoznanie studenta ze strategiami ochrony środowiska oraz sposobami zarządzania środowiskiem mającymi na celu zmniejszenie negatywnego wpływu przemysłu na środowisko
C-3Przygotowanie studenta do korzystania z aktów prawnych regulujących zagadnienia związane z gospodarką odpadami.
C-4Zapoznanie studenta z metodami i sposobami minimalizacji i usuwania odpadów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie - stan środowiska w Polsce, rodzaje emisji i główne grupy zanieczyszczeń, zanieczyszczenia atmosfery, zanieczyszczenia wód1
T-W-2Rozwój strategii ochrony środowiska w kierunku czystszej produkcji1
T-W-3System zarządzania środowiskowego wg norm ISO 140001
T-W-4Prawo krajowe i europejskie dotyczące odpadów przemysłowych1
T-W-5Podział i charakterystyka odpadów1
T-W-6Plany gospodarki odpadami1
T-W-7Recykling odpadów1
T-W-8Sposoby minimalizacji i odpadów i zanieczyszczeń8
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Zapoznanie się z literaturą dotyczącą zagadnień omawianych w czasie wykładów15
A-W-3Konsultacje z wykładowcą3
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu25
A-W-5Egzamin2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny oceniający wiedzę i umiejętności studenta zdobyte podczas cyklu wykładów. Do uzyskania pozytywnej oceny wymagane jest zdobycie co najmniej 50% + 1 punkt z maksymalnej liczby punktów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D06-02_W04
Student zna aktualny stan środowiska w Polsce. Student zna wymagania prawne dotyczące gospodarki odpadami.
TCH_2A_W04T2A_W02InzA2_W03C-1, C-3T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-5M-1S-1
TCH_2A_D06-02_W05
Student posiada wiedzę dotyczącą sposobów minimalizacji i usuwania odpadów
TCH_2A_W05T2A_W02C-2T-W-2, T-W-3, T-W-7M-1S-1
TCH_2A_D06-02_W06
Student posiada wiedzę dotyczącą technologii stosowanych w procesach minimalizacji i usuwania zanieczyszczeń
TCH_2A_W06T2A_W03InzA2_W05C-4T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D06-02_U01
Student potrafi ocenić negatywny wpływ odpadów na środowisko i ma świadomość możliwości jego minimalizacji
TCH_2A_U10T2A_U12InzA2_U06C-1, C-3, C-4, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D06-02_K01
Student potrafi ocenić negatywny wpływ odpadów na środowisko i potrafi dobrać odpowiednie metody i technologie do zminimalizowania tego wpływu
TCH_2A_K02T2A_K07InzA2_K01C-1, C-3, C-4, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D06-02_W04
Student zna aktualny stan środowiska w Polsce. Student zna wymagania prawne dotyczące gospodarki odpadami.
2,0Student nie zna podstawowych zanieczyszczeń i odpadów wprowadzanych do środowiska oraz ich podziału i charakterystyki. Student nie zna podstawowych aktów prawnych regulujących gospodarkę odpadami w Polsce i nie potrafi poruszać się po katalogu odpadów. Student nie zna planów gospodarki odpadami.
3,0Student potrafi wymienić niewiele podstawowych zanieczyszczeń i odpadów wprowadzanych do środowiska oraz niezbyt poprawnie dokonać ich podziału i podać mało dokładną charakterystykę. Student potrafi wymienić podstawowe akty prawne regulujące gospodarkę odpadami w Polsce, ale nie zna ich treści. Student potrafi wymienić rodzaje planów planów gospodarki odpadami, ale nie zna ich założeń i celów jakim służą.
3,5Student potrafi wymienić podstawowe zanieczyszczenia i odpady wprowadzane do środowiska oraz w stopniu podstawowym dokonać ich podziału i charakterystyki. Student potrafi wymienić podstawowe akty prawne regulujące gospodarkę odpadami w Polsce i wie w stopniu podstawowym co one zawierają. Student potrafi wymienić rodzaje planów planów gospodarki odpadami i w stopniu podstawowym potrafi je opisać.
4,0Student zna podstawowe zanieczyszczenia i odpady wprowadzane do środowiska oraz ich podział i charakterystykę. Student potrafi wymienić podstawowe akty prawne regulujące gospodarkę odpadami w Polsce i wie w stopniu podstawowym co one zawierają. Student potrafi wymienić rodzaje planów planów gospodarki odpadami i szczegółowo omówić jeden z nich.
4,5Student zna podstawowe zanieczyszczenia i odpady wprowadzane do środowiska oraz ich podział i charakterystykę. Student potrafi wymienić podstawowe akty prawne regulujące gospodarkę odpadami w Polsce i wie w stopniu podstawowym co one zawierają oraz potrafi poruszać się po katalogu odpadów. Student potrafi wymienić rodzaje planów planów gospodarki odpadami i omówić jeden z nich.
5,0Student zna podstawowe zanieczyszczenia i odpady wprowadzane do środowiska oraz ich podział i charakterystykę. Student zna podstawowe akty prawne regulujące gospodarkę odpadami w Polsce i potrafi poruszać się po katalogu odpadów. Student zna plany gospodarki odpadami.
TCH_2A_D06-02_W05
Student posiada wiedzę dotyczącą sposobów minimalizacji i usuwania odpadów
2,0Student nie zna zasad zarządzania środowiskowego oraz rodzajów strategii ochrony środowiska. Student nie zna rodzajów recyklingu, nie wie jakie materiały i odpady można poddawać procesom recyklingu.
3,0Student potrafi omówić przynajmniej jeden z aspektów systemu zarządzania środowiskowego oraz potrafi wymienić rodzaje strategii ochrony środowiska. Student potrafi wymienić rodzaje recyklingu, wie jakie materiały i odpady można poddawać procesom recyklingu, ale nie wie w jaki sposób.
3,5Student potrafi omówić przynajmniej jeden z aspektów systemu zarządzania środowiskowego oraz potrafi wymienić rodzaje strategii ochrony środowiska i omówić jedną z nich. Student potrafi wymienić rodzaje recyklingui omówić jeden z nich, wie jakie materiały i odpady można poddawać procesom recyklingu, ale nie wie w jaki sposób.
4,0Student zna zasady zarządzania środowiskowego i potrafi część z nich omówić szczegółowo oraz potrafi wymienić rodzaje strategii ochrony środowiska i omówić przynajmniej jedną z nich. Student potrafi wymienić rodzaje recyklingui omówić jeden z nich, wie jakie materiały i odpady można poddawać procesom recyklingu i potrafi wymienić w jak sposób.
4,5Student zna zasady zarządzania środowiskowego i potrafi część z nich omówić szczegółowo oraz potrafi wymienić rodzaje strategii ochrony środowiska i omówić przynajmniej jedną z nich. Student potrafi wymienić rodzaje recyklingui omówić jeden z nich, wie jakie materiały i odpady można poddawać procesom recyklingu i potrafi wymienić w jak sposób oraz jeden z tych sposobów omówić szczegółowo.
5,0Student zna zasady zarządzania środowiskowego oraz rodzaje strategii ochrony środowiska. Student zna rodzaje recyklingu, wie jakie materiały i odpady można poddawać procesom recyklingu i w jaki sposób.
TCH_2A_D06-02_W06
Student posiada wiedzę dotyczącą technologii stosowanych w procesach minimalizacji i usuwania zanieczyszczeń
2,0Student nie zna i nie potrafi omówić żadnego ze sposobów minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń omawianych w trakcie wykładów.
3,0Student potrafi wymienić sposoby minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń omawiane w trakcie wykładu i w stopniu podstawowym opisać jeden z nich.
3,5Student potrafi wymienić sposoby minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń omawiane w trakcie wykładu i w stopniu podstawowym opisać kilka z nich.
4,0Student potrafi wymienić sposoby minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń omawiane w trakcie wykładu i dokładnie opisać jeden z nich.
4,5Student potrafi wymienić sposoby minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń omawiane w trakcie wykładu i dokładnie opisać więcej niż jeden, ale nie wszystkie z nich.
5,0Student zna i potrafi omówić wszystkie sposobów minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń omawiane w trakcie wykładów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D06-02_U01
Student potrafi ocenić negatywny wpływ odpadów na środowisko i ma świadomość możliwości jego minimalizacji
2,0
3,0jak we wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D06-02_K01
Student potrafi ocenić negatywny wpływ odpadów na środowisko i potrafi dobrać odpowiednie metody i technologie do zminimalizowania tego wpływu
2,0
3,0jak we wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Czesława Rosik - Dulewska, Podstawy gospodarki odpadami, PWN, 2007
  2. B. Bilitewski, G. Hardtle, K. Marek, Podręcznik gospodarki odpadami. Teoria i praktyka, Seidel-Przywecki, 2003
  3. -, Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. 2001 nr 62 poz. 627 z późn. zm.), 2001
  4. -, Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 o odpadach (Dz. U. 2001 nr 62 poz. 628), 2011
  5. -, Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. 2001 nr 112 poz. 1206), 2001

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie - stan środowiska w Polsce, rodzaje emisji i główne grupy zanieczyszczeń, zanieczyszczenia atmosfery, zanieczyszczenia wód1
T-W-2Rozwój strategii ochrony środowiska w kierunku czystszej produkcji1
T-W-3System zarządzania środowiskowego wg norm ISO 140001
T-W-4Prawo krajowe i europejskie dotyczące odpadów przemysłowych1
T-W-5Podział i charakterystyka odpadów1
T-W-6Plany gospodarki odpadami1
T-W-7Recykling odpadów1
T-W-8Sposoby minimalizacji i odpadów i zanieczyszczeń8
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Zapoznanie się z literaturą dotyczącą zagadnień omawianych w czasie wykładów15
A-W-3Konsultacje z wykładowcą3
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu25
A-W-5Egzamin2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D06-02_W04Student zna aktualny stan środowiska w Polsce. Student zna wymagania prawne dotyczące gospodarki odpadami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W04ma rozszerzoną wiedzę w zakresie oddziaływania procesów technologicznych na środowisko, bezpieczeństwa produkcji przemysłowych, uwarunkowań prawnych w zakresie zagrożeń środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta ze stanem środowiska w Polsce oraz rodzajami zanieczyszczeń i odpadów wprowadzanych do środowiska.
C-3Przygotowanie studenta do korzystania z aktów prawnych regulujących zagadnienia związane z gospodarką odpadami.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie - stan środowiska w Polsce, rodzaje emisji i główne grupy zanieczyszczeń, zanieczyszczenia atmosfery, zanieczyszczenia wód
T-W-4Prawo krajowe i europejskie dotyczące odpadów przemysłowych
T-W-6Plany gospodarki odpadami
T-W-5Podział i charakterystyka odpadów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny oceniający wiedzę i umiejętności studenta zdobyte podczas cyklu wykładów. Do uzyskania pozytywnej oceny wymagane jest zdobycie co najmniej 50% + 1 punkt z maksymalnej liczby punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych zanieczyszczeń i odpadów wprowadzanych do środowiska oraz ich podziału i charakterystyki. Student nie zna podstawowych aktów prawnych regulujących gospodarkę odpadami w Polsce i nie potrafi poruszać się po katalogu odpadów. Student nie zna planów gospodarki odpadami.
3,0Student potrafi wymienić niewiele podstawowych zanieczyszczeń i odpadów wprowadzanych do środowiska oraz niezbyt poprawnie dokonać ich podziału i podać mało dokładną charakterystykę. Student potrafi wymienić podstawowe akty prawne regulujące gospodarkę odpadami w Polsce, ale nie zna ich treści. Student potrafi wymienić rodzaje planów planów gospodarki odpadami, ale nie zna ich założeń i celów jakim służą.
3,5Student potrafi wymienić podstawowe zanieczyszczenia i odpady wprowadzane do środowiska oraz w stopniu podstawowym dokonać ich podziału i charakterystyki. Student potrafi wymienić podstawowe akty prawne regulujące gospodarkę odpadami w Polsce i wie w stopniu podstawowym co one zawierają. Student potrafi wymienić rodzaje planów planów gospodarki odpadami i w stopniu podstawowym potrafi je opisać.
4,0Student zna podstawowe zanieczyszczenia i odpady wprowadzane do środowiska oraz ich podział i charakterystykę. Student potrafi wymienić podstawowe akty prawne regulujące gospodarkę odpadami w Polsce i wie w stopniu podstawowym co one zawierają. Student potrafi wymienić rodzaje planów planów gospodarki odpadami i szczegółowo omówić jeden z nich.
4,5Student zna podstawowe zanieczyszczenia i odpady wprowadzane do środowiska oraz ich podział i charakterystykę. Student potrafi wymienić podstawowe akty prawne regulujące gospodarkę odpadami w Polsce i wie w stopniu podstawowym co one zawierają oraz potrafi poruszać się po katalogu odpadów. Student potrafi wymienić rodzaje planów planów gospodarki odpadami i omówić jeden z nich.
5,0Student zna podstawowe zanieczyszczenia i odpady wprowadzane do środowiska oraz ich podział i charakterystykę. Student zna podstawowe akty prawne regulujące gospodarkę odpadami w Polsce i potrafi poruszać się po katalogu odpadów. Student zna plany gospodarki odpadami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D06-02_W05Student posiada wiedzę dotyczącą sposobów minimalizacji i usuwania odpadów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W05w zależności od ukończonej specjalności ma szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień bezpośrednio związanych z tą specjalnością
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta ze strategiami ochrony środowiska oraz sposobami zarządzania środowiskiem mającymi na celu zmniejszenie negatywnego wpływu przemysłu na środowisko
Treści programoweT-W-2Rozwój strategii ochrony środowiska w kierunku czystszej produkcji
T-W-3System zarządzania środowiskowego wg norm ISO 14000
T-W-7Recykling odpadów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny oceniający wiedzę i umiejętności studenta zdobyte podczas cyklu wykładów. Do uzyskania pozytywnej oceny wymagane jest zdobycie co najmniej 50% + 1 punkt z maksymalnej liczby punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad zarządzania środowiskowego oraz rodzajów strategii ochrony środowiska. Student nie zna rodzajów recyklingu, nie wie jakie materiały i odpady można poddawać procesom recyklingu.
3,0Student potrafi omówić przynajmniej jeden z aspektów systemu zarządzania środowiskowego oraz potrafi wymienić rodzaje strategii ochrony środowiska. Student potrafi wymienić rodzaje recyklingu, wie jakie materiały i odpady można poddawać procesom recyklingu, ale nie wie w jaki sposób.
3,5Student potrafi omówić przynajmniej jeden z aspektów systemu zarządzania środowiskowego oraz potrafi wymienić rodzaje strategii ochrony środowiska i omówić jedną z nich. Student potrafi wymienić rodzaje recyklingui omówić jeden z nich, wie jakie materiały i odpady można poddawać procesom recyklingu, ale nie wie w jaki sposób.
4,0Student zna zasady zarządzania środowiskowego i potrafi część z nich omówić szczegółowo oraz potrafi wymienić rodzaje strategii ochrony środowiska i omówić przynajmniej jedną z nich. Student potrafi wymienić rodzaje recyklingui omówić jeden z nich, wie jakie materiały i odpady można poddawać procesom recyklingu i potrafi wymienić w jak sposób.
4,5Student zna zasady zarządzania środowiskowego i potrafi część z nich omówić szczegółowo oraz potrafi wymienić rodzaje strategii ochrony środowiska i omówić przynajmniej jedną z nich. Student potrafi wymienić rodzaje recyklingui omówić jeden z nich, wie jakie materiały i odpady można poddawać procesom recyklingu i potrafi wymienić w jak sposób oraz jeden z tych sposobów omówić szczegółowo.
5,0Student zna zasady zarządzania środowiskowego oraz rodzaje strategii ochrony środowiska. Student zna rodzaje recyklingu, wie jakie materiały i odpady można poddawać procesom recyklingu i w jaki sposób.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D06-02_W06Student posiada wiedzę dotyczącą technologii stosowanych w procesach minimalizacji i usuwania zanieczyszczeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W06ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie technologii nieorganicznej, organicznej, polimerów i analityki chemicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studenta z metodami i sposobami minimalizacji i usuwania odpadów.
Treści programoweT-W-8Sposoby minimalizacji i odpadów i zanieczyszczeń
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny oceniający wiedzę i umiejętności studenta zdobyte podczas cyklu wykładów. Do uzyskania pozytywnej oceny wymagane jest zdobycie co najmniej 50% + 1 punkt z maksymalnej liczby punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie potrafi omówić żadnego ze sposobów minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń omawianych w trakcie wykładów.
3,0Student potrafi wymienić sposoby minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń omawiane w trakcie wykładu i w stopniu podstawowym opisać jeden z nich.
3,5Student potrafi wymienić sposoby minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń omawiane w trakcie wykładu i w stopniu podstawowym opisać kilka z nich.
4,0Student potrafi wymienić sposoby minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń omawiane w trakcie wykładu i dokładnie opisać jeden z nich.
4,5Student potrafi wymienić sposoby minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń omawiane w trakcie wykładu i dokładnie opisać więcej niż jeden, ale nie wszystkie z nich.
5,0Student zna i potrafi omówić wszystkie sposobów minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń omawiane w trakcie wykładów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D06-02_U01Student potrafi ocenić negatywny wpływ odpadów na środowisko i ma świadomość możliwości jego minimalizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U10potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych opracowań technologicznych i metod badawczych w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta ze stanem środowiska w Polsce oraz rodzajami zanieczyszczeń i odpadów wprowadzanych do środowiska.
C-3Przygotowanie studenta do korzystania z aktów prawnych regulujących zagadnienia związane z gospodarką odpadami.
C-4Zapoznanie studenta z metodami i sposobami minimalizacji i usuwania odpadów.
C-2Zapoznanie studenta ze strategiami ochrony środowiska oraz sposobami zarządzania środowiskiem mającymi na celu zmniejszenie negatywnego wpływu przemysłu na środowisko
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie - stan środowiska w Polsce, rodzaje emisji i główne grupy zanieczyszczeń, zanieczyszczenia atmosfery, zanieczyszczenia wód
T-W-2Rozwój strategii ochrony środowiska w kierunku czystszej produkcji
T-W-4Prawo krajowe i europejskie dotyczące odpadów przemysłowych
T-W-3System zarządzania środowiskowego wg norm ISO 14000
T-W-6Plany gospodarki odpadami
T-W-5Podział i charakterystyka odpadów
T-W-7Recykling odpadów
T-W-8Sposoby minimalizacji i odpadów i zanieczyszczeń
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny oceniający wiedzę i umiejętności studenta zdobyte podczas cyklu wykładów. Do uzyskania pozytywnej oceny wymagane jest zdobycie co najmniej 50% + 1 punkt z maksymalnej liczby punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0jak we wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D06-02_K01Student potrafi ocenić negatywny wpływ odpadów na środowisko i potrafi dobrać odpowiednie metody i technologie do zminimalizowania tego wpływu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta ze stanem środowiska w Polsce oraz rodzajami zanieczyszczeń i odpadów wprowadzanych do środowiska.
C-3Przygotowanie studenta do korzystania z aktów prawnych regulujących zagadnienia związane z gospodarką odpadami.
C-4Zapoznanie studenta z metodami i sposobami minimalizacji i usuwania odpadów.
C-2Zapoznanie studenta ze strategiami ochrony środowiska oraz sposobami zarządzania środowiskiem mającymi na celu zmniejszenie negatywnego wpływu przemysłu na środowisko
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie - stan środowiska w Polsce, rodzaje emisji i główne grupy zanieczyszczeń, zanieczyszczenia atmosfery, zanieczyszczenia wód
T-W-2Rozwój strategii ochrony środowiska w kierunku czystszej produkcji
T-W-4Prawo krajowe i europejskie dotyczące odpadów przemysłowych
T-W-3System zarządzania środowiskowego wg norm ISO 14000
T-W-6Plany gospodarki odpadami
T-W-5Podział i charakterystyka odpadów
T-W-7Recykling odpadów
T-W-8Sposoby minimalizacji i odpadów i zanieczyszczeń
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny oceniający wiedzę i umiejętności studenta zdobyte podczas cyklu wykładów. Do uzyskania pozytywnej oceny wymagane jest zdobycie co najmniej 50% + 1 punkt z maksymalnej liczby punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0jak we wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0