Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Analiza techniczna procesów i produktów przemysłowych

Sylabus przedmiotu Laboratorium przeddyplomowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Laboratorium przeddyplomowe
Specjalność Biotechnologia przemysłowa
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Maria Tomaszewska <Maria.Tomaszewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 10,0 ECTS (formy) 10,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 270 10,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończone kursy z chemii organicznej, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej, biologii, mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1pogłębienie wiedzy związanej z tematem pracy
C-2Przygotowanie studenra do prowadzenie procesu biotechnologicznego biorąc pod uwagę parametry procesowe, kontrolę analityczą i bezpieczeństwo pracy
C-3zapoznanie studenta z metodami opracowania wpływu warunków procesu na efektywność, interpretacji wyników i wyciągania wniosków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Budowanie stanowiska badawczego. Sprawdzenie poprawności pracy stanowiska badawczego.35
T-L-2Dobór i zapoznanie się z analizami chemicznymi, instrumentalnymi niezbędnymi do badania procesu realizowanego w ramach pracy dyplomowej35
T-L-3Przeprowadzenie badań planowanego procesu170
T-L-4pogłębianie wiedzy związanej z tematem pracy30
270

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Zbieranie i zapoznanie się z bieżącą literaturą tematu15
A-L-2opracowanie na bieżąco wyników przeprowadzonych badań15
A-L-3Praca w laboratorium270
300

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1bezpośrednia praca ze studentem w laboratorium,
M-2dyskuje merytoryczne za studentem i bieżąca kontrola poprawności działania

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta, przebiegu badanego procesu
S-2Ocena podsumowująca: ocena na podstawie pisemnego sprawozdania z analizy zebranej literaturu dotyczącej pracy
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie pisemnego sprawozdania z badań
S-4Ocena formująca: ocena aktywności kreatywności studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D07-12_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie przeprowadzić niezbędne obliczenia, dobrać metody analityczne niezbędne do kontroli procesu, dobrać parametry operacyjne badanego procesu, opisać ich wpływ na selektywność i wydajność dobrać techniki rozdziału odpowiednie dla procesów biotechnologicznych
TCH_2A_W02, TCH_2A_W08, TCH_2A_W09, TCH_2A_W13T2A_W01, T2A_W03, T2A_W07InzA2_W02, InzA2_W05C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D07-12_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: -pozyskiwać informacje z literatury polsko i anglojęzycznej, z baz danych i innych źródeł związanych z biotechnologią, analizować je i wykorzystać w swojej pracy. -zastosować metody analizy fizykochemiczne i instrumentalnej do kontroli procesu biotechnologicznego -wykorzystać wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej, ochrony środowiska, biologii, mikrobiologii, biotechnologii do formułowania i rozwiązywania zadań w pracy, analizy i oceny rozwiązań w biotechnologii -porównać różne rozwiązania technologiczne i biotechnologiczne i zaproponować zmiany w celu poprawy jakości produktu lub wydajności procesu - dobrać metody rozdzielania mieszanin reakcyjnych, wydzielania produktów w biotechnologii - dobrać parametry procesowe - zaproponować koncepcję nowego rozwiązania, zbudować stanowisko badawcze, ocenić inne stanowiska biorąc pod uwagę bezpieczeństwo pracy - przeprowadzić analizę ekonomiczną procesu biotechnologicznego
TCH_2A_U01, TCH_2A_U02, TCH_2A_U08, TCH_2A_U09, TCH_2A_U10, TCH_2A_U11, TCH_2A_U12, TCH_2A_U13, TCH_2A_U14, TCH_2A_U15, TCH_2A_U16, TCH_2A_U17, TCH_2A_U18, TCH_2A_U19, TCH_2A_U20T2A_U01, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U13, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D07-12_K01
Student powinien potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ze świadomością ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TCH_2A_K01T2A_K02, T2A_K06InzA2_K01, InzA2_K02C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D07-12_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie przeprowadzić niezbędne obliczenia, dobrać metody analityczne niezbędne do kontroli procesu, dobrać parametry operacyjne badanego procesu, opisać ich wpływ na selektywność i wydajność dobrać techniki rozdziału odpowiednie dla procesów biotechnologicznych
2,0Student nie potrafi zebrać literatury przedmiotu ani analizować jej. Nie potrafi zbudować stanowiska badawczego nie wykorzystuje dostępnej aparatury, nie wykonuje poprawnie badań, nie potrafi opracować wyników
3,0Student potrafi zebrać literaturę przedmiotu. Potrafi zbudować stanowisko badawcze, wykorzystuje część dostępnej aparatury, wykonuje poprawnie badania, nie potrafi opracować wyników
3,5Student potrafi zebrać literaturę przedmiotu i analizować ją. Potrafi zbudować stanowisko badawcze, wykorzystuje dostępną aparaturę, wykonuje poprawnie badania, potrafi poprawnie opracować wyniki
4,0Student wykorzystuje wszystkie narzędzia, dobiera parametry procesowei analizuje wyniki, prawidłowo wyciąga wnioski
4,5Student wykorzystuje wszystkie narzędzia dobiera parametry procesowe i analizuje wyniki, prawidłowo wyciąga wnioski, wykazuje inicjatywę
5,0Student wykorzystuje wszystkie narzędzia i analizuje wyniki, prawidłowo wyciąga wnioski, wykazuje inicjatywę i potrafi samodzielnie formułować i analizować problem

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D07-12_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: -pozyskiwać informacje z literatury polsko i anglojęzycznej, z baz danych i innych źródeł związanych z biotechnologią, analizować je i wykorzystać w swojej pracy. -zastosować metody analizy fizykochemiczne i instrumentalnej do kontroli procesu biotechnologicznego -wykorzystać wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej, ochrony środowiska, biologii, mikrobiologii, biotechnologii do formułowania i rozwiązywania zadań w pracy, analizy i oceny rozwiązań w biotechnologii -porównać różne rozwiązania technologiczne i biotechnologiczne i zaproponować zmiany w celu poprawy jakości produktu lub wydajności procesu - dobrać metody rozdzielania mieszanin reakcyjnych, wydzielania produktów w biotechnologii - dobrać parametry procesowe - zaproponować koncepcję nowego rozwiązania, zbudować stanowisko badawcze, ocenić inne stanowiska biorąc pod uwagę bezpieczeństwo pracy - przeprowadzić analizę ekonomiczną procesu biotechnologicznego
2,0Student nie potrafi zebrać literatury przedmiotu ani analizować jej. Nie potrafi zbudować stanowiska badawczego nie wykorzystuje dostępnej aparatury, nie wykonuje poprawnie badań, nie potrafi opracować wyników
3,0Student potrafi zebrać literaturę przedmiotu. Potrafi montować stanowisko badawcze, wykorzystuje część dostępnej aparatury, wykonuje poprawnie badania, nie potrafi opracować wyników
3,5Student potrafi zebrać literaturę przedmiotu i analizować ją. Potrafi zbudować stanowisko badawcze, wykorzystuje dostępną aparaturę, wykonuje poprawnie badania, potrafi poprawnie opracować wyniki
4,0Student potrafi zebrać literaturę przedmiotu i analizować ją. Potrafi zbudować stanowisko badawcze, dobrać parametry procesowe, wykorzystuje dostępną aparaturę, wykonuje poprawnie badania, potrafi poprawnie opracować wyniki
4,5Student potrafi zebrać literaturę przedmiotu i analizować ją. Potrafi zbudować stanowisko badawcze, dobrać parametry procesowe, wykorzystuje dostępną aparaturę, przeprowadza poprawnie badania, potrafi opracować wyniki, poprawnie formułuje wnioski
5,0Student potrafi analizować zebraną literaturę przedmiotu. Potrafi zbudować stanowisko badawcze, dobrać parametry procesowe, wykorzystuje dostępną aparaturę, przeprowadza poprawnie badania, potrafi opracować i interpretować wyniki, poprawnie formułuje wnioski,

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D07-12_K01
Student powinien potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ze świadomością ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0Student nie wykazuje aktywnej postawy, zainteresowania przedmiotem. Nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student wykazuje aktywną postawę i zainteresowanie przedmiotem.
3,5Student wykazuje aktywną postawę i zainteresowanie przedmiotem, wykazuje dbałość o materiał biologiczny, wykazuje aktywność w określaniu priorytetów służących do realizacji określonego zadania
4,0Student wykazuje aktywną postawę i zainteresowanie przedmiotem, wykazuje dbałość o materiał biologiczny, wykazuje aktywność w określaniu priorytetów służących do realizacji określonego zadania.
4,5Student wykazuje aktywną postawę i zainteresowanie przedmiotem, wykazuje dbałość o materiał biologiczny, wykazuje aktywność w określaniu priorytetów służących do realizacji określonego zadania. Postępuje zgodnie z zasadami etyki.
5,0Student wykazuje aktywną postawę i zainteresowanie przedmiotem, wykazuje dbałość o materiał biologiczny, wykazuje aktywność w określaniu priorytetów służących do realizacji określonego zadania. Postępuje zgodnie z zasadami etyki. Jest kreatywny

Literatura podstawowa

  1. -, literatura związana zprzedmiotem pracy- pyblikacje oryginalne, prace przeglądowe, podręczniki, -, -, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowanie stanowiska badawczego. Sprawdzenie poprawności pracy stanowiska badawczego.35
T-L-2Dobór i zapoznanie się z analizami chemicznymi, instrumentalnymi niezbędnymi do badania procesu realizowanego w ramach pracy dyplomowej35
T-L-3Przeprowadzenie badań planowanego procesu170
T-L-4pogłębianie wiedzy związanej z tematem pracy30
270

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Zbieranie i zapoznanie się z bieżącą literaturą tematu15
A-L-2opracowanie na bieżąco wyników przeprowadzonych badań15
A-L-3Praca w laboratorium270
300
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D07-12_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie przeprowadzić niezbędne obliczenia, dobrać metody analityczne niezbędne do kontroli procesu, dobrać parametry operacyjne badanego procesu, opisać ich wpływ na selektywność i wydajność dobrać techniki rozdziału odpowiednie dla procesów biotechnologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W02ma rozszerzoną wiedzę w zakresie opracowywania modeli procesów chemicznych, analizy termodynamicznej, obliczeń kinetycznych procesów chemicznych, a także optymalizacji
TCH_2A_W08ma uporządkowaną wiedzę z zakresu technik i metod wydzielania, identyfikacji i charakteryzowania produktów chemicznych, zagospodarowania odpadów uszlachetniania produktów, opracowywania technologii bezodpadowych
TCH_2A_W09posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie matematycznego opisu procesu technologicznego, badań wpływu parametrów technologicznych na szybkość procesu, wydajność i selektywność przemiany do produktu pożądanego i ubocznych oraz stopień konwersji
TCH_2A_W13ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych podczas wdrażania i realizacji procesów technologicznych, stosownie do ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1pogłębienie wiedzy związanej z tematem pracy
C-2Przygotowanie studenra do prowadzenie procesu biotechnologicznego biorąc pod uwagę parametry procesowe, kontrolę analityczą i bezpieczeństwo pracy
C-3zapoznanie studenta z metodami opracowania wpływu warunków procesu na efektywność, interpretacji wyników i wyciągania wniosków
Treści programoweT-L-1Budowanie stanowiska badawczego. Sprawdzenie poprawności pracy stanowiska badawczego.
T-L-2Dobór i zapoznanie się z analizami chemicznymi, instrumentalnymi niezbędnymi do badania procesu realizowanego w ramach pracy dyplomowej
T-L-3Przeprowadzenie badań planowanego procesu
T-L-4pogłębianie wiedzy związanej z tematem pracy
Metody nauczaniaM-1bezpośrednia praca ze studentem w laboratorium,
M-2dyskuje merytoryczne za studentem i bieżąca kontrola poprawności działania
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta, przebiegu badanego procesu
S-2Ocena podsumowująca: ocena na podstawie pisemnego sprawozdania z analizy zebranej literaturu dotyczącej pracy
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie pisemnego sprawozdania z badań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zebrać literatury przedmiotu ani analizować jej. Nie potrafi zbudować stanowiska badawczego nie wykorzystuje dostępnej aparatury, nie wykonuje poprawnie badań, nie potrafi opracować wyników
3,0Student potrafi zebrać literaturę przedmiotu. Potrafi zbudować stanowisko badawcze, wykorzystuje część dostępnej aparatury, wykonuje poprawnie badania, nie potrafi opracować wyników
3,5Student potrafi zebrać literaturę przedmiotu i analizować ją. Potrafi zbudować stanowisko badawcze, wykorzystuje dostępną aparaturę, wykonuje poprawnie badania, potrafi poprawnie opracować wyniki
4,0Student wykorzystuje wszystkie narzędzia, dobiera parametry procesowei analizuje wyniki, prawidłowo wyciąga wnioski
4,5Student wykorzystuje wszystkie narzędzia dobiera parametry procesowe i analizuje wyniki, prawidłowo wyciąga wnioski, wykazuje inicjatywę
5,0Student wykorzystuje wszystkie narzędzia i analizuje wyniki, prawidłowo wyciąga wnioski, wykazuje inicjatywę i potrafi samodzielnie formułować i analizować problem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D07-12_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: -pozyskiwać informacje z literatury polsko i anglojęzycznej, z baz danych i innych źródeł związanych z biotechnologią, analizować je i wykorzystać w swojej pracy. -zastosować metody analizy fizykochemiczne i instrumentalnej do kontroli procesu biotechnologicznego -wykorzystać wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej, ochrony środowiska, biologii, mikrobiologii, biotechnologii do formułowania i rozwiązywania zadań w pracy, analizy i oceny rozwiązań w biotechnologii -porównać różne rozwiązania technologiczne i biotechnologiczne i zaproponować zmiany w celu poprawy jakości produktu lub wydajności procesu - dobrać metody rozdzielania mieszanin reakcyjnych, wydzielania produktów w biotechnologii - dobrać parametry procesowe - zaproponować koncepcję nowego rozwiązania, zbudować stanowisko badawcze, ocenić inne stanowiska biorąc pod uwagę bezpieczeństwo pracy - przeprowadzić analizę ekonomiczną procesu biotechnologicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury polskiej i angielskojęzycznej, baz danych i innych źródeł związanych z technologią chemiczną i naukami pokrewnymi
TCH_2A_U02potrafi interpretować i analizować pozyskane informacje literaturowe oraz wyciągać prawidłowe wnioski, w zakresie ukończonej specjalności potrafi formułować opinie wraz z uzasadnieniem w języku polskim i angielskim
TCH_2A_U08potrafi wykorzystywać metody analityczne oraz eksperymentalne do rozwiązywania problemów badawczych z zakresu technologii chemicznej, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U09potrafi integrować wiedzę z zakresu chemii, technologii chemicznej, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
TCH_2A_U10potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych opracowań technologicznych i metod badawczych w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U11potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w różnych procesach technologicznych realizowanych w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U12potrafi porównać różne rozwiązania technologiczne i zaproponować ich zmiany w celu zmniejszenia energochłonności, poprawy jakości produktu lub wydajności procesu
TCH_2A_U13potrafi opracować metody rozdzielania mieszanin produktów reakcji i wydzielania substancji chemicznych z surowców naturalnych, zwłaszcza w odniesieniu do związków chemicznych i procesów charakterystycznych dla ukończonej specjalności
TCH_2A_U14potrafi opracować rozwiązania aparaturowe, metodykę prowadzenia syntez związków chemicznych charakterystycznych dla ukończonej specjalności, dobrać parametry procesowe w oparciu o analizę przebiegu procesu, w skali laboratoryjnej stosownie do zamierzonej skali produkcji przemysłowej
TCH_2A_U15potrafi nadać związkowi określoną formę użytkową i wykonać formulację do innych form użytkowych, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U16posiada umiejętność doboru technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji zadań zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U17potrafi przedstawić koncepcje metod badawczych do realizacji nowych technologii i wykonać ją w skali laboratoryjnej i ułamkowo-technicznej w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U18potrafi zaprojektować i wykonać w skali laboratoryjnej i ułamkowo-technicznej stanowisko badawcze do realizacji zadania inżynierskiego w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U19potrafi ocenić poprawność i jakość istniejących stanowisk badawczych również pod względem bezpieczeństwa pracy, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U20potrafi dokonać analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1pogłębienie wiedzy związanej z tematem pracy
C-2Przygotowanie studenra do prowadzenie procesu biotechnologicznego biorąc pod uwagę parametry procesowe, kontrolę analityczą i bezpieczeństwo pracy
C-3zapoznanie studenta z metodami opracowania wpływu warunków procesu na efektywność, interpretacji wyników i wyciągania wniosków
Treści programoweT-L-1Budowanie stanowiska badawczego. Sprawdzenie poprawności pracy stanowiska badawczego.
T-L-2Dobór i zapoznanie się z analizami chemicznymi, instrumentalnymi niezbędnymi do badania procesu realizowanego w ramach pracy dyplomowej
T-L-3Przeprowadzenie badań planowanego procesu
T-L-4pogłębianie wiedzy związanej z tematem pracy
Metody nauczaniaM-1bezpośrednia praca ze studentem w laboratorium,
M-2dyskuje merytoryczne za studentem i bieżąca kontrola poprawności działania
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta, przebiegu badanego procesu
S-2Ocena podsumowująca: ocena na podstawie pisemnego sprawozdania z analizy zebranej literaturu dotyczącej pracy
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie pisemnego sprawozdania z badań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zebrać literatury przedmiotu ani analizować jej. Nie potrafi zbudować stanowiska badawczego nie wykorzystuje dostępnej aparatury, nie wykonuje poprawnie badań, nie potrafi opracować wyników
3,0Student potrafi zebrać literaturę przedmiotu. Potrafi montować stanowisko badawcze, wykorzystuje część dostępnej aparatury, wykonuje poprawnie badania, nie potrafi opracować wyników
3,5Student potrafi zebrać literaturę przedmiotu i analizować ją. Potrafi zbudować stanowisko badawcze, wykorzystuje dostępną aparaturę, wykonuje poprawnie badania, potrafi poprawnie opracować wyniki
4,0Student potrafi zebrać literaturę przedmiotu i analizować ją. Potrafi zbudować stanowisko badawcze, dobrać parametry procesowe, wykorzystuje dostępną aparaturę, wykonuje poprawnie badania, potrafi poprawnie opracować wyniki
4,5Student potrafi zebrać literaturę przedmiotu i analizować ją. Potrafi zbudować stanowisko badawcze, dobrać parametry procesowe, wykorzystuje dostępną aparaturę, przeprowadza poprawnie badania, potrafi opracować wyniki, poprawnie formułuje wnioski
5,0Student potrafi analizować zebraną literaturę przedmiotu. Potrafi zbudować stanowisko badawcze, dobrać parametry procesowe, wykorzystuje dostępną aparaturę, przeprowadza poprawnie badania, potrafi opracować i interpretować wyniki, poprawnie formułuje wnioski,
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D07-12_K01Student powinien potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ze świadomością ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Przygotowanie studenra do prowadzenie procesu biotechnologicznego biorąc pod uwagę parametry procesowe, kontrolę analityczą i bezpieczeństwo pracy
C-3zapoznanie studenta z metodami opracowania wpływu warunków procesu na efektywność, interpretacji wyników i wyciągania wniosków
Treści programoweT-L-1Budowanie stanowiska badawczego. Sprawdzenie poprawności pracy stanowiska badawczego.
T-L-2Dobór i zapoznanie się z analizami chemicznymi, instrumentalnymi niezbędnymi do badania procesu realizowanego w ramach pracy dyplomowej
T-L-3Przeprowadzenie badań planowanego procesu
T-L-4pogłębianie wiedzy związanej z tematem pracy
Metody nauczaniaM-1bezpośrednia praca ze studentem w laboratorium,
M-2dyskuje merytoryczne za studentem i bieżąca kontrola poprawności działania
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta, przebiegu badanego procesu
S-2Ocena podsumowująca: ocena na podstawie pisemnego sprawozdania z analizy zebranej literaturu dotyczącej pracy
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie pisemnego sprawozdania z badań
S-4Ocena formująca: ocena aktywności kreatywności studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje aktywnej postawy, zainteresowania przedmiotem. Nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student wykazuje aktywną postawę i zainteresowanie przedmiotem.
3,5Student wykazuje aktywną postawę i zainteresowanie przedmiotem, wykazuje dbałość o materiał biologiczny, wykazuje aktywność w określaniu priorytetów służących do realizacji określonego zadania
4,0Student wykazuje aktywną postawę i zainteresowanie przedmiotem, wykazuje dbałość o materiał biologiczny, wykazuje aktywność w określaniu priorytetów służących do realizacji określonego zadania.
4,5Student wykazuje aktywną postawę i zainteresowanie przedmiotem, wykazuje dbałość o materiał biologiczny, wykazuje aktywność w określaniu priorytetów służących do realizacji określonego zadania. Postępuje zgodnie z zasadami etyki.
5,0Student wykazuje aktywną postawę i zainteresowanie przedmiotem, wykazuje dbałość o materiał biologiczny, wykazuje aktywność w określaniu priorytetów służących do realizacji określonego zadania. Postępuje zgodnie z zasadami etyki. Jest kreatywny