Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | TCH_2A_D14-01_K01 | Kreatywnosc w zakresie stosowania wiedzy dotyczacej chemii
polimerów, nabycie swiadomosci szerokiego stosowania,
wpływu i znaczenia materiałów polimerowych na co dzien. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TCH_2A_K01 | potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
---|
TCH_2A_K02 | rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T2A_K02 | ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
---|
T2A_K06 | potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy |
T2A_K07 | ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_K01 | ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
---|
InzA2_K02 | potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy |
Cel przedmiotu | C-2 | Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu otrzymywania i zastosowania podstawowych grup polimerów. |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Podstawowe definicje (polimer, monomer, róznica miedzy polimerem a tworzywem
sztucznym, dodatki do tworzyw sztucznych, podział polimerów wg róznych kryteriów, rodzaje
polireakcji, pojecie ciezaru czasteczkowego w odniesieniu do polimerów, rodzaje srednich
ciezarów cz., polidyspersja i stopien polidyspersji, stopien polimeryzacji, depolimeryzacja,
degradacja, destrukcja, nomenklatura; |
---|
T-W-2 | polimeryzacja rodnikowa: termodynamiczne uwarunkowania polimeryzacji, cechy
polimeryzacji rodnikowej, etapy polimeryzacji (inicjowanie, wzrost łancucha, reakcje
zakonczenia i przeniesienia łancucha kinetycznego), autoinhibicja, inhibitowanie, kinetyka;
techniki polimeryzacji: w masie, w roztworze, suspensyjna, emulsyjna; rodzaje izomerii w
polimerach; kopolimeryzacja rodnikowa: równanie i diagramy kopolimeryzacji, współczynniki
reaktywnosci. Polimery otrzymywane w polimeryzacji rodnikowej |
T-W-3 | polimeryzacja jonowa: kationowa (reakcje inicjowane przez przemieszczenie dwóch
elektronów, jednego elektronu, wzrost łancucha, zakonczenie polimeryzacji, przykłady
polimerów zyjacych w polimeryzacji kationowej), kinetyka |
T-W-4 | Polimeryzacja anionowa (inicjowanie, wzrost, zakonczenie, polimery zyjace, kopolimeryzacja
jonowa, polimeryzacja jonowa z otwarciem pierscienia); procesy polimeryzacji
koordynacyjnej |
T-W-5 | Polimeryzacja inicjowana radiacyjnie: specyficzne cechy reakcji (polimeryzacja w fazie stałej,
w układzie heterogenicznym, post-efekt), przykłady zastosowan.. Polimeryzacja rodnikowa z
kontrolowanym wzrostem. Rózne polireakcje (Polimeryzacja z przeniesieniem grupy,
polirekombinacja, kondensacja Dielsa-Aldera, reakcje metatezy, polimeryzacja jonów
obojnaczych) |
T-W-6 | Polimeryzacja kondensacyjna – rodzaje monomerów, grup funkcyjnych, struktura produktu -
zaleznosc miedzy punktem zelowania, stopniem postepu reakcji i funkcyjnoscia;
polikondensacja heterofunkcyjna (typu „ii”, typu „i”) i homofunkcyjna; ciezar czasteczkowy
polimeru kondensacyjnego i stopien postepu reakcji, regulowanie ciezaru czasteczkowego,
odwracalnosc reakcji, stan równowagi (polikondensacja równowagowa i nierównowagowa),
naruszenie stanu równowagi; funkcje rozkładu ciezarów czasteczkowych: liczbowy i wagowy
rozkład; sredni stopien polikondensatu (liczbowo i wagowo sredni), miara polidyspersyjnosci
polimeru kondensacyjnego; reakcje konkurencyjne do reakcji wzrostu łancucha – cyklizacja,
zmiana charakteru grup funkcyjnych (procesy dehydratacji, dekarboksylacji, hydrolizy, r.
miedzy grupami aminowymi); r. z udziałem produktu ubocznego. Mechanizm, kinetyka,
katalizatory polikondensacji. Metody prowadzenia polikondensacji: w stopionej masie, w
roztworze, miedzyfazowa, emulsyjna, w stanie stałym. Kopolikondensacja. Poliestry
alifatyczne nasycone, nienasycone, alifatyczno-aromatyczne, aromatyczne; poliamidy;
poliweglany. |
T-W-7 | Poliaddycja – róznice, podobienstwa, mechanizm procesu; poliuretany, polimoczniki; zywice
epoksydowe. Polimery kondensacyjne: aminoplasty, fenoplasty, polisiloksany.
Polirekombinacja. Porównanie procesów polikondensacji i poliaddycji z polimeryzacja
rodnikowa. |
Metody nauczania | M-1 | wykład informacyjny |
---|
Sposób oceny | S-2 | Ocena podsumowująca: okreslenie wiedzy studenta zdobytej podczas kursu |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie wykazuje sie kreatywnoscia w zakresie stosowania wiedzy dotyczacej
chemii polimerów. |
3,0 | Student wykazuje sie ograniczona kreatywnoscia w zakresie stosowania wiedzy
dotyczacej chemii polimerów. |
3,5 | Student wykazuje sie ograniczona kreatywnoscia w zakresie stosowania wiedzy
dotyczacej chemii polimerów oraz posiada ograniczona swiadomosc stosowania
podstawowych materiałów polimerowych. |
4,0 | Student wykazuje sie ograniczona kreatywnoscia w zakresie stosowania wiedzy
dotyczacej chemii polimerów oraz posiada ograniczona swiadomosc stosowania
podstawowych materiałów polimerowych. |
4,5 | Student wykazuje sie kreatywnoscia w zakresie stosowania wiedzy dotyczacej
chemii polimerów oraz wykazuje swiadomosc stosowania podstawowych
materiałów polimerowych w zyciu prywatnym i zawodowym. |
5,0 | Student wykazuje sie kreatywnoscia w zakresie stosowania wiedzy dotyczacej
chemii polimerów oraz wykazuje swiadomosc szerokiego stosowania
podstawowych materiałów polimerowych w zyciu prywatnym i zawodowym.
Ponadto rozumie oddziaływania materiałów polimerowych na srodowisko. |