Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Analiza techniczna procesów i produktów przemysłowych
Sylabus przedmiotu Techniki badania materiałów budowlanych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki badania materiałów budowlanych | ||
Specjalność | Technologia chemiczna materiałów budowlanych | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Grzmil <Barbara.Grzmil@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Lubkowski <Krzysztof.Lubkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chemii nieorganicznej i analitycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu metod stosowanych w oznaczaniu cech fizycznych, chemicznycjh i mechanicznych materiałów/wyrobów budowlanych |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności przeprowadzenia procedury badawczej związanej z oznaczaniem właściwości materiałów/wyrobów budowlanych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie składu fazowego wybranego materiału/wyrobu budowlanego metodą XRD | 6 |
T-L-2 | Oznaczanie składu chemicznego wybranego materiału/wyrobu budowlanego metodą ICP-AES i XRF | 12 |
T-L-3 | Oznaczanie składu ziarnowego i kształtu ziarn wybranego materiału budowlanego metodą analizy sitowej i mikroskopu optycznego | 6 |
T-L-4 | Oznaczanie powierzchni właściwej i objętości porów wybranego materiału budowlanego | 6 |
T-L-5 | Oznaczanie wybranych cech fizycznych materiałów budowlanych (gęstość, gęstość pozorna, gęstość nasypowa, higroskopijność, nasiąkliwość i inne) | 12 |
T-L-6 | Oznaczanie wybranych cech mechanicznych materiałów/wyrobów budowlanych | 6 |
T-L-7 | Oznaczanie odporności materiałów/wyrobów budowlanych na zamrażanie i oddziaływanie wysokich temperatur | 6 |
T-L-8 | Oznaczanie odpowności wybranych wyrobów budowlanych na działanie światła w komorach klimatycznych | 6 |
60 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cechy fizyczne, chemiczne, mechanicznei technologiczne materiałów/wyrobów budowlanych | 1 |
T-W-2 | Sposoby pobierania, przygotowania i przechowywania próbek do badania właściwości materiałów/wyrobów budowlanych | 1 |
T-W-3 | Kryteria wyboru metody analitycznej, walidacja metody | 1 |
T-W-4 | Żródła niepewności w analizie ilościowej, rodzaje błędów, sposoby ich wyrażania, statystyczna ocena wyników pomiarów | 1 |
T-W-5 | Klasyczne metody analityczne stosowane w badaniach właściwości materiałów/wyrobów budowlanych | 2 |
T-W-6 | Charakterystyka metod stosowanych w badanich właściwości chemicznych (skład, analiza fazowa) materiałów/wyrobów budowlanych (ASA, ICP-AES, XRD, XRF, IR) | 3 |
T-W-7 | Metody termiczne stosowane w analizie materiałów/wyrobów budowlanych (DTA/TG, DSC) | 2 |
T-W-8 | Charakterystyka metod stosowanych w analizie składu ziarnowego, morfologii powierzchni, powierzchni właściwej i porowatości materiałów/wyrobów budowlanych | 2 |
T-W-9 | Metody badania właściwości mechanicznych materiałów/wyrobów budowlanych | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 45 |
A-L-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych i wykonanie sprawozdań | 6 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych | 9 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studia literaturowe i przygotowanie do zaliczenia | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdziany z wiedzy dotyczącej ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów i zaliczenie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D17-03_W01 Potrafi scharakteryzować materiały/wyroby budowlane pod względem wymaganych właściwości i zaproponować zastosowanej odpowiedniej metody badawczej do oznaczania danej cechy | TCH_2A_W06, TCH_2A_W08 | T2A_W03 | InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D17-03_U01 Potrafi dobrać i opracować odpowiednią metodę badawczą do określenia danej cechy materiału/wyrobu budowlanego | TCH_2A_U08 | T2A_U08, T2A_U09 | InzA2_U02 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D17-03_K01 Rozumie potrzebę informowania spełeczeństwa o oddziaływaniu na środowisko procesów związanych z wytwarzaniem materiałów/wyrobów budowlanych o wymaganych właściwościach użytkowych | TCH_2A_K02 | T2A_K07 | InzA2_K01 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D17-03_W01 Potrafi scharakteryzować materiały/wyroby budowlane pod względem wymaganych właściwości i zaproponować zastosowanej odpowiedniej metody badawczej do oznaczania danej cechy | 2,0 | Nie spełnia kryteriów określnych dla oceny 3 |
3,0 | Potrafi scharakteryzować materiały/wyroby budowlane pod względem tylko kilku wymaganych właściwości, nie potrafi wskazać na wykorzystanie odpowiedniej metody badawczej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D17-03_U01 Potrafi dobrać i opracować odpowiednią metodę badawczą do określenia danej cechy materiału/wyrobu budowlanego | 2,0 | Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | Posiada umiejętność doboru metody badawczej do określenia jedynie niektórych cech niewielu materiałow/wyrobów budowlanych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D17-03_K01 Rozumie potrzebę informowania spełeczeństwa o oddziaływaniu na środowisko procesów związanych z wytwarzaniem materiałów/wyrobów budowlanych o wymaganych właściwościach użytkowych | 2,0 | Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | Jest świadomy oddziaływania procesów związanych z wytwarzaniem niektórych materiałów/wyrobów budowlanych na środowisko ale nie potrafi przekazać swoich wiadomości społeczeństwu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- M. Gawlicki i inni, Materiały budowlane. Podstawy technologii i metody badań, Uczelniane Wydawnictwo naukowo-Dydaktyczne, Kraków, 2004
- L. Lichołai, A. Szalacha, Materiały budowlane i ich badania laboratoryjne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2000
Literatura dodatkowa
- L. Czarnecki i inni, Chemia w budownictwie, Arkady, Warszawa, 1996
- E. Szymański, Materiałowznawstwo budowlane, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1999