Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Przyjazne dla środowiska technologie polimerowe

Sylabus przedmiotu Chemia i technologia kosmetyków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia i technologia kosmetyków
Specjalność Technologia środków pomocniczych i kosmetyków
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,62egzamin
laboratoriaL2 30 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1chemia organiczna i nieorganiczna
W-2wiedza w zakresie technik chromatograficznych stosowanych do analizy związków organicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1student posiada wiedzę z zakresu substancji stosowanych w produkcji kosmetyków, ich budowy chemicznej, właściwości oraz nazewnictwa (nazewnictwo INCI, nazewnictwo funkcji surowca w wyrobie)
C-2student opanował wiedzę z zakresu technologii otrzymywania różnych form kosmetycznych i pólfabrykatów
C-3student opanował wiedzę w zakresie segmentacji wyrobów kosmetycznych
C-4student posiada wiedzę dotyczącą sposobu wyszukiwania i korzystania z uregulowań prawnych obowiązujących w produkcji kosmetyków
C-5ukształtowanie umiejętności sporządzania formulacji kosmetycznych i wpływania na fizykochemiczną postać kosmetyku oraz jego przeznaczenie
C-6ukształtowanie umiejętności stosowania nazewnictwa kosmetycznego i sporządzania etykiety wyrobu
C-7ukształtowanie umiejętności analizy wybranych surowców

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza wybranych surowców kosmetycznych - oznaczanie profilu kwasów tłuszczowych i wybranych liczb charakteryzujących tłuszcze; związki powierzchniowo czynne - oznaczanie punktu Kraffta, temperatury zmętnienia, krytycznego stężęnia micelizacji8
T-L-2Technologia otrzymywania różnych form kosmetycznych - składniki wpływające na postać kosmetyku i jego przeznaczenie. Otrzymywanie szamponu do włosów i płynu do kąpieli. Otrzymywanie płynów kosmetycznych - płyny micelarne, toniki, płyny do włosów. Otrzymywanie preparatów emulsyjnych - mleczka kosmetyczne i kremy. Dobór emulgatora. Sporządzanie preparatów o konsystencji żelu.20
T-L-3Tworzenie etykiety wyrobu (oznaczanie składu i tworzenie deklaracji marketingowych).2
30
wykłady
T-W-1Elementy prawa dotyczącego wyrobów kosmetycznych (definicja kosmetyku, nazewnictwo składników kosmetyków i ich funkcji, ograniczenia stosowania i wymagania, informacje na etykiecie, znaki graficzne; bezpieczeństwo surowców i gotowego wyrobu)2
T-W-2Surowce kosmetyczne i ich charakterystyka. Surowce tłuszczowe, związki powierzchniowo czynne, substancje nawilżające i higroskopijne, konserwanty, antyutleniacze, substancje zapachowe, substancje żelotwórcze, barwniki5
T-W-3Składniki czynne kosmetyków - składniki promieniochronne, substancje brązowiące i wybielające skórę, repelenty, składniki o działaniu przeciwpotowym, przeciwstarzeniowym.2
T-W-4segmentacja produktów do pielęgnacji jamy ustnej i zębów. segmentacja kosmetyków kolorowych - pudry, cienie do powiek, tusze, pomadki, lakiery i zmywacze do paznokci.2
T-W-5Technologia różnych form fizykochemicznych i półfabrykatów oraz ich konfekcjonowanie - wyroby emulsyjne, kosmetyki do makijażu, kompozycje zapachowe i perfumy, płynne preparaty myjące, wyroby aerozolowe i roll-on. Etapy produkcji kosmetyków - opracowywanie receptury i dokumentacji, badania specjalistyczne, elementy linii technologicznych.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych3
A-L-2uczestnictwo w zajęciach25
A-L-3opracowanie sprawozdania z laboratorium3
31
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie się do egzaminu13
A-W-3konsultacje z wykładowcą3
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3udostępniane studentowi przez prowadzącego, materiały wraz z instrukcją dotyczące ćwiczeń laboratoryjnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena wiedzy na egzaminie pisemnym
S-2Ocena formująca: ocena przygotowania studenta do poszczególnych zajęć laboratoryjnych (sprawdzian "wejściowy")
S-3Ocena formująca: ocena sprawozdania z ćwiczenia laboratoryjnego
S-4Ocena podsumowująca: ocena wiedzy i umiejętności związanych z realizacją ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D05-08_W1
student charakteryzuje surowce kosmetyczne - podaje ich budowę chemiczną, najważniejsze właściwości i funkcje pełnione w kosmetyku; student rozpoznaje zależności między budową związku a posiadanymi właściwościami i pełnionymi funkcjami; Student wymienia i opisuje etapy produkcji kosmetyków Student wymienia i charakteryzuje podstawowe składniki stosowane przy produkcji określonego segmentu kosmetyków Student objaśnia technologię otrzymywania półfabrykatów
TCH_2A_W10T2A_W03InzA2_W02C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4M-1S-1
TCH_2A_D05-08_W2
student wskazuje najważniejsze kierunki rozwoju w zakresie surowców i produktów kosmetycznych; student ma wiedzę z zakresu sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących prawa i bezpieczeństwa kosmetyków
TCH_2A_W12T2A_W05, T2A_W06InzA2_W01C-1, C-4, C-3T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D05-08_U1
student sporządza różne formulacje kosmetyczne (roztwory, emulsje, żele, zawiesiny) wykorzystując wiedzę na temat surowców i ich wpływu na postać fizykochemiczną kosmetyku; student potrafi ocenić i kontrolować jakość formulacji kosmetycznej i surowców kosmetycznych; student korzysta z przepisów i wymagań okreslonych przez prawo dotyczące kosmetyków
TCH_2A_U15, TCH_2A_U17T2A_U17, T2A_U18InzA2_U07C-6, C-5, C-7T-W-2, T-L-2, T-W-1, T-L-1, T-L-3M-2, M-3S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D05-08_K01
ma świadomość ważności aspektów prawnych i zdrowotnych związanych z recepturowaniem produktów kosmetycznych i konieczności poszerzania wiedzy w tej dziedzinie
TCH_2A_K01, TCH_2A_K02T2A_K02, T2A_K06, T2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-1, C-4, C-6T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D05-08_W1
student charakteryzuje surowce kosmetyczne - podaje ich budowę chemiczną, najważniejsze właściwości i funkcje pełnione w kosmetyku; student rozpoznaje zależności między budową związku a posiadanymi właściwościami i pełnionymi funkcjami; Student wymienia i opisuje etapy produkcji kosmetyków Student wymienia i charakteryzuje podstawowe składniki stosowane przy produkcji określonego segmentu kosmetyków Student objaśnia technologię otrzymywania półfabrykatów
2,0student nie potrafi dokonać podziału surowców ze względu na ich funkcje pełnione w kosmetyku. Nie podaje nazw ani nie przedstawia budowy związków i nie charakteryzuje właściwości związków pełniących określone funkcje. Nie potrafi prawidłowo wymienić składników okreslonego segmentu kosmetyków. Student nie potrafi wymienić etapów w technologii produkcji niektórych półfabrykatów i kosmetyków.
3,0student dokonuje podziału surowców ze względu na ich funkcje pełnione w kosmetyku i podaje nazwy przykładowych związków pełniących określone funkcje. Potrafi wymienić niektóre składniki określonego segmentu kosmetyków. Student wymienia etapy w technologii produkcji niektórych półfabrykatów i kosmetyków.
3,5student dokonuje podziału surowców ze względu na ich funkcje pełnione w kosmetyku i podaje nazwy, budowę lub krótko charakteryzuje właściwości przykładowych związków pełniących określone funkcje. Potrafi wymienić podstawowe składniki określonego segmentu kosmetyków. Student wymienia i częściowo objaśnia etapy w technologii produkcji niektórych półfabrykatów i kosmetyków.
4,0student dokonuje podziału surowców ze względu na ich funkcje pełnione w kosmetyku i podaje nazwy, budowę lub charakteryzuje właściwości przykładowych związków pełniących określone funkcje. Potrafi wymienić i krótko scharakteryzować podstawowe składniki określonego segmentu kosmetyków. Student wymienia i objaśnia etapy technologii produkcji niektórych półfabrykatów i gotowych wyrobów.
4,5student dokonuje dokładnego podziału surowców ze względu na ich funkcje pełnione w kosmetyku w zależności od segmentu kosmetyku i fizykochemicznej postaci kosmetyku i podaje nazwy, budowę i charakteryzuje właściwości związków pełniących określone funkcje. Potrafi wymienić i krótko scharakteryzować podstawowe składniki określonego segmentu kosmetyków. Student wymienia i objaśnia etapy technologii produkcji półfabrykatów i gotowych wyrobów.
5,0student dokonuje szczegółowego podziału surowców ze względu na ich funkcje pełnione w kosmetyku w zależności od segmentu kosmetyku i fizykochemicznej postaci kosmetyku; podaje nazwy, budowę i charakteryzuje właściwości związków pełniących określone funkcje. Student rozpoznaje zależności między budową związku a posiadanymi właściwościami i pełnionymi funkcjami. Potrafi wymienić i w pełni scharakteryzować podstawowe składniki określonego segmentu kosmetyków. Student wymienia i objaśnia etapy technologii produkcji półfabrykatów i gotowych wyrobów.
TCH_2A_D05-08_W2
student wskazuje najważniejsze kierunki rozwoju w zakresie surowców i produktów kosmetycznych; student ma wiedzę z zakresu sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących prawa i bezpieczeństwa kosmetyków
2,0student nie wymienia najnowszych rozwiązań w dziedzinie surowców i produktów kosmetycznych dla żadnej grupy surowców jak i segmentu kosmetyków. Nie ma wiedzy odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków
3,0student wymienia niektóre najnowsze rozwiązania w dziedzinie surowców i produktów kosmetycznych dla okreslonych grup surowców lub okreslonego segmentu kosmetyków. Ma wybiórczą wiedzę odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków
3,5student wymienia najważnejsze najnowsze rozwiązania w dziedzinie surowców i produktów kosmetycznych dla okreslonych grup surowców lub okreslonego segmentu kosmetyków. Ma niepełną wiedzę odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków
4,0student wymienia i charakteryzuje najnowsze rozwiązania w dziedzinie surowców i produktów kosmetycznych dla określonych grup surowców i określonego segmentu kosmetyków. Dobrze orientuje się w sposobach wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków
4,5student posiada pełną wiedzę na temat najnowszych rozwiązań w dziedzinie surowców i produktów kosmetycznych dla określonych grup surowców i określonego segmentu kosmetyków. Dobrze orientuje się w sposobach wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków
5,0student posiada pełną wiedzę na temat najnowszych rozwiązań w dziedzinie surowców i produktów kosmetycznych dla określonych grup surowców i określonego segmentu kosmetyków. W pełni potrafi przedstawić ich wady i zalety, ograniczenia stosowania. Bardzo dobrze orientuje się w sposobach wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D05-08_U1
student sporządza różne formulacje kosmetyczne (roztwory, emulsje, żele, zawiesiny) wykorzystując wiedzę na temat surowców i ich wpływu na postać fizykochemiczną kosmetyku; student potrafi ocenić i kontrolować jakość formulacji kosmetycznej i surowców kosmetycznych; student korzysta z przepisów i wymagań okreslonych przez prawo dotyczące kosmetyków
2,0student nie potrafi prawidłowo sporządzić żadnej formulacji kosmetycznej z dostępnych składników. Nie potrafi ocenić wyrobu, ani prawidłowo kontrolować jakości wyrobu. student nie sporządza opisu produktu i nie potrafi prawidłowo sporządzić etykiety produktu.
3,0student potrafi prawidłowo sporządzić niektóre formulacje kosmetyczne z dostępnych składników. Potrafi częściowo ocenić wyrób. W niewielkim stopniu potrafi prawidłowo kontrolować jakość wyrobu. student sporządza niepełny opis produktu i tworzy niepełną etykietę produktu, spełniając przy tym niektóre wymogi określone przez prawo dotyczące produktów kosmetycznych.
3,5student potrafi prawidłowo sporządzić większość formulacji kosmetycznych z dostępnych składników. Potrafi częściowo ocenić wyrób. Tylko dla nielicznych formulacji potrafi prawidłowo zaproponować modyfikacje w recepturze w celu kontroli jej jakości. student sporządza niepełny opis produktu wraz z etykietą produktu, spełniając przy tym niektóre wymogi określone przez prawo dotyczące produktów kosmetycznych.
4,0student potrafi sporządzić prawidłowo formulacje kosmetyczne z dostępnych składników. Potrafi częściowo ocenić wyrób i dla większości formulacji potrafi prawidłowo zaproponować modyfikacje w recepturze w celu kontroli jej jakości. student potrafi sporządzić opis produktu wraz z etykietą produktu, korzystając przy tym z wymogów prawa dotyczącego produktów kosmetycznych.
4,5student potrafi sporządzić prawidłowo każdą formulację kosmetyczną z dostępnych składników. ocenia wyrób i potrafi w większości przypadków prawidłowo kontrolować jakość wyrobu proponując modyfikacje w recepturze i korzystając z wiedzy dotyczącej surowców . student prawidłowo sporządza opis produktu wraz z etykietą produktu, korzystając przy tym z wymogów prawa dotyczącego produktów kosmetycznych.
5,0Student potrafi sporządzić prawidłowo każdą formulację kosmetyczną z dostępnych składników. Potrafi ocenić każdy wyrób, umiejętnie wyciąga wnioski z tej oceny i kontroluje jakość wyrobu proponując modyfikacje w recepturze i korzystając umiejętnie z wiedzy dotyczącej surowców . Potrafi dobierać surowce w celu kontroli przeznaczenia wyrobu. student prawidłowo sporządza dokładny opis produktu wraz z etykietą produktu, korzystając przy tym z wymogów prawa dotyczącego produktów kosmetycznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D05-08_K01
ma świadomość ważności aspektów prawnych i zdrowotnych związanych z recepturowaniem produktów kosmetycznych i konieczności poszerzania wiedzy w tej dziedzinie
2,0
3,0Student potrafi postepować zgodnie z niektórymi uregulowaniami prawnymi - potrafi prawidłowo sporządzić etykietę wyrobu; ma częściową świadomość oddziaływania na bezpieczeństwo produktu kosmetycznego dla zdrowia człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Alicja Marzec, Chemia kosmetyków, surowce, półprodukty, preparatyka wyrobów, TNOiK, Toruń, 2005
  2. W. Malinka, Zarys chemii kosmetycznej, Volumed, Wrocław, 1999
  3. J. Marcinkiewicz-Salmonowiczowa, Zarys chemii i technologii kosmetyków, WPG, Gdańsk, 1999
  4. W.S. Brud, R. Glinka, Technologia kosmetyków, Łódź, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Uri Zoller, Handbook and detergents. Part E: Applications, CRC Press Taylor&Francis Group, 2009, Surfactant Science Series:141
  2. L. D. Rhein, Surfactants in personal care products and decorative cosmetics, CRC Press Taylor&Francis Group, 2007, trzecie, Surfactant Science Series:135
  3. redaktor naczelny - Jacek Arct, SOFW-Journal Wydanie Polskie, Polskie Towarzystwo Kosmetologów, 2011, kwartalnik
  4. http://www.biotechnologia.pl/biotechnologia-portal, 2012, 29.05.2012
  5. http://ec.europa.eu/consumers/cosmetics/cosing/, 2012, 29.05.2012
  6. http://www.ifraorg.org/, 2012, 29.05.2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza wybranych surowców kosmetycznych - oznaczanie profilu kwasów tłuszczowych i wybranych liczb charakteryzujących tłuszcze; związki powierzchniowo czynne - oznaczanie punktu Kraffta, temperatury zmętnienia, krytycznego stężęnia micelizacji8
T-L-2Technologia otrzymywania różnych form kosmetycznych - składniki wpływające na postać kosmetyku i jego przeznaczenie. Otrzymywanie szamponu do włosów i płynu do kąpieli. Otrzymywanie płynów kosmetycznych - płyny micelarne, toniki, płyny do włosów. Otrzymywanie preparatów emulsyjnych - mleczka kosmetyczne i kremy. Dobór emulgatora. Sporządzanie preparatów o konsystencji żelu.20
T-L-3Tworzenie etykiety wyrobu (oznaczanie składu i tworzenie deklaracji marketingowych).2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy prawa dotyczącego wyrobów kosmetycznych (definicja kosmetyku, nazewnictwo składników kosmetyków i ich funkcji, ograniczenia stosowania i wymagania, informacje na etykiecie, znaki graficzne; bezpieczeństwo surowców i gotowego wyrobu)2
T-W-2Surowce kosmetyczne i ich charakterystyka. Surowce tłuszczowe, związki powierzchniowo czynne, substancje nawilżające i higroskopijne, konserwanty, antyutleniacze, substancje zapachowe, substancje żelotwórcze, barwniki5
T-W-3Składniki czynne kosmetyków - składniki promieniochronne, substancje brązowiące i wybielające skórę, repelenty, składniki o działaniu przeciwpotowym, przeciwstarzeniowym.2
T-W-4segmentacja produktów do pielęgnacji jamy ustnej i zębów. segmentacja kosmetyków kolorowych - pudry, cienie do powiek, tusze, pomadki, lakiery i zmywacze do paznokci.2
T-W-5Technologia różnych form fizykochemicznych i półfabrykatów oraz ich konfekcjonowanie - wyroby emulsyjne, kosmetyki do makijażu, kompozycje zapachowe i perfumy, płynne preparaty myjące, wyroby aerozolowe i roll-on. Etapy produkcji kosmetyków - opracowywanie receptury i dokumentacji, badania specjalistyczne, elementy linii technologicznych.4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych3
A-L-2uczestnictwo w zajęciach25
A-L-3opracowanie sprawozdania z laboratorium3
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie się do egzaminu13
A-W-3konsultacje z wykładowcą3
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D05-08_W1student charakteryzuje surowce kosmetyczne - podaje ich budowę chemiczną, najważniejsze właściwości i funkcje pełnione w kosmetyku; student rozpoznaje zależności między budową związku a posiadanymi właściwościami i pełnionymi funkcjami; Student wymienia i opisuje etapy produkcji kosmetyków Student wymienia i charakteryzuje podstawowe składniki stosowane przy produkcji określonego segmentu kosmetyków Student objaśnia technologię otrzymywania półfabrykatów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W10ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę o surowcach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w zakresie związanym z ukończoną specjalnością
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1student posiada wiedzę z zakresu substancji stosowanych w produkcji kosmetyków, ich budowy chemicznej, właściwości oraz nazewnictwa (nazewnictwo INCI, nazewnictwo funkcji surowca w wyrobie)
C-2student opanował wiedzę z zakresu technologii otrzymywania różnych form kosmetycznych i pólfabrykatów
C-3student opanował wiedzę w zakresie segmentacji wyrobów kosmetycznych
Treści programoweT-W-2Surowce kosmetyczne i ich charakterystyka. Surowce tłuszczowe, związki powierzchniowo czynne, substancje nawilżające i higroskopijne, konserwanty, antyutleniacze, substancje zapachowe, substancje żelotwórcze, barwniki
T-W-5Technologia różnych form fizykochemicznych i półfabrykatów oraz ich konfekcjonowanie - wyroby emulsyjne, kosmetyki do makijażu, kompozycje zapachowe i perfumy, płynne preparaty myjące, wyroby aerozolowe i roll-on. Etapy produkcji kosmetyków - opracowywanie receptury i dokumentacji, badania specjalistyczne, elementy linii technologicznych.
T-W-3Składniki czynne kosmetyków - składniki promieniochronne, substancje brązowiące i wybielające skórę, repelenty, składniki o działaniu przeciwpotowym, przeciwstarzeniowym.
T-W-4segmentacja produktów do pielęgnacji jamy ustnej i zębów. segmentacja kosmetyków kolorowych - pudry, cienie do powiek, tusze, pomadki, lakiery i zmywacze do paznokci.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena wiedzy na egzaminie pisemnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi dokonać podziału surowców ze względu na ich funkcje pełnione w kosmetyku. Nie podaje nazw ani nie przedstawia budowy związków i nie charakteryzuje właściwości związków pełniących określone funkcje. Nie potrafi prawidłowo wymienić składników okreslonego segmentu kosmetyków. Student nie potrafi wymienić etapów w technologii produkcji niektórych półfabrykatów i kosmetyków.
3,0student dokonuje podziału surowców ze względu na ich funkcje pełnione w kosmetyku i podaje nazwy przykładowych związków pełniących określone funkcje. Potrafi wymienić niektóre składniki określonego segmentu kosmetyków. Student wymienia etapy w technologii produkcji niektórych półfabrykatów i kosmetyków.
3,5student dokonuje podziału surowców ze względu na ich funkcje pełnione w kosmetyku i podaje nazwy, budowę lub krótko charakteryzuje właściwości przykładowych związków pełniących określone funkcje. Potrafi wymienić podstawowe składniki określonego segmentu kosmetyków. Student wymienia i częściowo objaśnia etapy w technologii produkcji niektórych półfabrykatów i kosmetyków.
4,0student dokonuje podziału surowców ze względu na ich funkcje pełnione w kosmetyku i podaje nazwy, budowę lub charakteryzuje właściwości przykładowych związków pełniących określone funkcje. Potrafi wymienić i krótko scharakteryzować podstawowe składniki określonego segmentu kosmetyków. Student wymienia i objaśnia etapy technologii produkcji niektórych półfabrykatów i gotowych wyrobów.
4,5student dokonuje dokładnego podziału surowców ze względu na ich funkcje pełnione w kosmetyku w zależności od segmentu kosmetyku i fizykochemicznej postaci kosmetyku i podaje nazwy, budowę i charakteryzuje właściwości związków pełniących określone funkcje. Potrafi wymienić i krótko scharakteryzować podstawowe składniki określonego segmentu kosmetyków. Student wymienia i objaśnia etapy technologii produkcji półfabrykatów i gotowych wyrobów.
5,0student dokonuje szczegółowego podziału surowców ze względu na ich funkcje pełnione w kosmetyku w zależności od segmentu kosmetyku i fizykochemicznej postaci kosmetyku; podaje nazwy, budowę i charakteryzuje właściwości związków pełniących określone funkcje. Student rozpoznaje zależności między budową związku a posiadanymi właściwościami i pełnionymi funkcjami. Potrafi wymienić i w pełni scharakteryzować podstawowe składniki określonego segmentu kosmetyków. Student wymienia i objaśnia etapy technologii produkcji półfabrykatów i gotowych wyrobów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D05-08_W2student wskazuje najważniejsze kierunki rozwoju w zakresie surowców i produktów kosmetycznych; student ma wiedzę z zakresu sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących prawa i bezpieczeństwa kosmetyków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W12ma wiedzę o kierunkach rozwoju technologii, najistotniejszych nowościach w zakresie technologii chemicznej, cyklu życia urządzeń i obiektów oraz kierunkach rozwoju i postępu związanych z ukończoną specjalnością
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1student posiada wiedzę z zakresu substancji stosowanych w produkcji kosmetyków, ich budowy chemicznej, właściwości oraz nazewnictwa (nazewnictwo INCI, nazewnictwo funkcji surowca w wyrobie)
C-4student posiada wiedzę dotyczącą sposobu wyszukiwania i korzystania z uregulowań prawnych obowiązujących w produkcji kosmetyków
C-3student opanował wiedzę w zakresie segmentacji wyrobów kosmetycznych
Treści programoweT-W-2Surowce kosmetyczne i ich charakterystyka. Surowce tłuszczowe, związki powierzchniowo czynne, substancje nawilżające i higroskopijne, konserwanty, antyutleniacze, substancje zapachowe, substancje żelotwórcze, barwniki
T-W-5Technologia różnych form fizykochemicznych i półfabrykatów oraz ich konfekcjonowanie - wyroby emulsyjne, kosmetyki do makijażu, kompozycje zapachowe i perfumy, płynne preparaty myjące, wyroby aerozolowe i roll-on. Etapy produkcji kosmetyków - opracowywanie receptury i dokumentacji, badania specjalistyczne, elementy linii technologicznych.
T-W-1Elementy prawa dotyczącego wyrobów kosmetycznych (definicja kosmetyku, nazewnictwo składników kosmetyków i ich funkcji, ograniczenia stosowania i wymagania, informacje na etykiecie, znaki graficzne; bezpieczeństwo surowców i gotowego wyrobu)
T-W-3Składniki czynne kosmetyków - składniki promieniochronne, substancje brązowiące i wybielające skórę, repelenty, składniki o działaniu przeciwpotowym, przeciwstarzeniowym.
T-W-4segmentacja produktów do pielęgnacji jamy ustnej i zębów. segmentacja kosmetyków kolorowych - pudry, cienie do powiek, tusze, pomadki, lakiery i zmywacze do paznokci.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena wiedzy na egzaminie pisemnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wymienia najnowszych rozwiązań w dziedzinie surowców i produktów kosmetycznych dla żadnej grupy surowców jak i segmentu kosmetyków. Nie ma wiedzy odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków
3,0student wymienia niektóre najnowsze rozwiązania w dziedzinie surowców i produktów kosmetycznych dla okreslonych grup surowców lub okreslonego segmentu kosmetyków. Ma wybiórczą wiedzę odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków
3,5student wymienia najważnejsze najnowsze rozwiązania w dziedzinie surowców i produktów kosmetycznych dla okreslonych grup surowców lub okreslonego segmentu kosmetyków. Ma niepełną wiedzę odnośnie sposobu wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków
4,0student wymienia i charakteryzuje najnowsze rozwiązania w dziedzinie surowców i produktów kosmetycznych dla określonych grup surowców i określonego segmentu kosmetyków. Dobrze orientuje się w sposobach wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków
4,5student posiada pełną wiedzę na temat najnowszych rozwiązań w dziedzinie surowców i produktów kosmetycznych dla określonych grup surowców i określonego segmentu kosmetyków. Dobrze orientuje się w sposobach wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków
5,0student posiada pełną wiedzę na temat najnowszych rozwiązań w dziedzinie surowców i produktów kosmetycznych dla określonych grup surowców i określonego segmentu kosmetyków. W pełni potrafi przedstawić ich wady i zalety, ograniczenia stosowania. Bardzo dobrze orientuje się w sposobach wyszukiwania aktualnych danych dotyczących uregulowań prawnych i bezpieczeństwa kosmetyków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D05-08_U1student sporządza różne formulacje kosmetyczne (roztwory, emulsje, żele, zawiesiny) wykorzystując wiedzę na temat surowców i ich wpływu na postać fizykochemiczną kosmetyku; student potrafi ocenić i kontrolować jakość formulacji kosmetycznej i surowców kosmetycznych; student korzysta z przepisów i wymagań okreslonych przez prawo dotyczące kosmetyków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U15potrafi nadać związkowi określoną formę użytkową i wykonać formulację do innych form użytkowych, zwłaszcza w zakresie ukończonej specjalności
TCH_2A_U17potrafi przedstawić koncepcje metod badawczych do realizacji nowych technologii i wykonać ją w skali laboratoryjnej i ułamkowo-technicznej w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-6ukształtowanie umiejętności stosowania nazewnictwa kosmetycznego i sporządzania etykiety wyrobu
C-5ukształtowanie umiejętności sporządzania formulacji kosmetycznych i wpływania na fizykochemiczną postać kosmetyku oraz jego przeznaczenie
C-7ukształtowanie umiejętności analizy wybranych surowców
Treści programoweT-W-2Surowce kosmetyczne i ich charakterystyka. Surowce tłuszczowe, związki powierzchniowo czynne, substancje nawilżające i higroskopijne, konserwanty, antyutleniacze, substancje zapachowe, substancje żelotwórcze, barwniki
T-L-2Technologia otrzymywania różnych form kosmetycznych - składniki wpływające na postać kosmetyku i jego przeznaczenie. Otrzymywanie szamponu do włosów i płynu do kąpieli. Otrzymywanie płynów kosmetycznych - płyny micelarne, toniki, płyny do włosów. Otrzymywanie preparatów emulsyjnych - mleczka kosmetyczne i kremy. Dobór emulgatora. Sporządzanie preparatów o konsystencji żelu.
T-W-1Elementy prawa dotyczącego wyrobów kosmetycznych (definicja kosmetyku, nazewnictwo składników kosmetyków i ich funkcji, ograniczenia stosowania i wymagania, informacje na etykiecie, znaki graficzne; bezpieczeństwo surowców i gotowego wyrobu)
T-L-1Analiza wybranych surowców kosmetycznych - oznaczanie profilu kwasów tłuszczowych i wybranych liczb charakteryzujących tłuszcze; związki powierzchniowo czynne - oznaczanie punktu Kraffta, temperatury zmętnienia, krytycznego stężęnia micelizacji
T-L-3Tworzenie etykiety wyrobu (oznaczanie składu i tworzenie deklaracji marketingowych).
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3udostępniane studentowi przez prowadzącego, materiały wraz z instrukcją dotyczące ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena przygotowania studenta do poszczególnych zajęć laboratoryjnych (sprawdzian "wejściowy")
S-4Ocena podsumowująca: ocena wiedzy i umiejętności związanych z realizacją ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: ocena sprawozdania z ćwiczenia laboratoryjnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi prawidłowo sporządzić żadnej formulacji kosmetycznej z dostępnych składników. Nie potrafi ocenić wyrobu, ani prawidłowo kontrolować jakości wyrobu. student nie sporządza opisu produktu i nie potrafi prawidłowo sporządzić etykiety produktu.
3,0student potrafi prawidłowo sporządzić niektóre formulacje kosmetyczne z dostępnych składników. Potrafi częściowo ocenić wyrób. W niewielkim stopniu potrafi prawidłowo kontrolować jakość wyrobu. student sporządza niepełny opis produktu i tworzy niepełną etykietę produktu, spełniając przy tym niektóre wymogi określone przez prawo dotyczące produktów kosmetycznych.
3,5student potrafi prawidłowo sporządzić większość formulacji kosmetycznych z dostępnych składników. Potrafi częściowo ocenić wyrób. Tylko dla nielicznych formulacji potrafi prawidłowo zaproponować modyfikacje w recepturze w celu kontroli jej jakości. student sporządza niepełny opis produktu wraz z etykietą produktu, spełniając przy tym niektóre wymogi określone przez prawo dotyczące produktów kosmetycznych.
4,0student potrafi sporządzić prawidłowo formulacje kosmetyczne z dostępnych składników. Potrafi częściowo ocenić wyrób i dla większości formulacji potrafi prawidłowo zaproponować modyfikacje w recepturze w celu kontroli jej jakości. student potrafi sporządzić opis produktu wraz z etykietą produktu, korzystając przy tym z wymogów prawa dotyczącego produktów kosmetycznych.
4,5student potrafi sporządzić prawidłowo każdą formulację kosmetyczną z dostępnych składników. ocenia wyrób i potrafi w większości przypadków prawidłowo kontrolować jakość wyrobu proponując modyfikacje w recepturze i korzystając z wiedzy dotyczącej surowców . student prawidłowo sporządza opis produktu wraz z etykietą produktu, korzystając przy tym z wymogów prawa dotyczącego produktów kosmetycznych.
5,0Student potrafi sporządzić prawidłowo każdą formulację kosmetyczną z dostępnych składników. Potrafi ocenić każdy wyrób, umiejętnie wyciąga wnioski z tej oceny i kontroluje jakość wyrobu proponując modyfikacje w recepturze i korzystając umiejętnie z wiedzy dotyczącej surowców . Potrafi dobierać surowce w celu kontroli przeznaczenia wyrobu. student prawidłowo sporządza dokładny opis produktu wraz z etykietą produktu, korzystając przy tym z wymogów prawa dotyczącego produktów kosmetycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D05-08_K01ma świadomość ważności aspektów prawnych i zdrowotnych związanych z recepturowaniem produktów kosmetycznych i konieczności poszerzania wiedzy w tej dziedzinie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K01potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej i odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TCH_2A_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1student posiada wiedzę z zakresu substancji stosowanych w produkcji kosmetyków, ich budowy chemicznej, właściwości oraz nazewnictwa (nazewnictwo INCI, nazewnictwo funkcji surowca w wyrobie)
C-4student posiada wiedzę dotyczącą sposobu wyszukiwania i korzystania z uregulowań prawnych obowiązujących w produkcji kosmetyków
C-6ukształtowanie umiejętności stosowania nazewnictwa kosmetycznego i sporządzania etykiety wyrobu
Treści programoweT-W-2Surowce kosmetyczne i ich charakterystyka. Surowce tłuszczowe, związki powierzchniowo czynne, substancje nawilżające i higroskopijne, konserwanty, antyutleniacze, substancje zapachowe, substancje żelotwórcze, barwniki
T-W-1Elementy prawa dotyczącego wyrobów kosmetycznych (definicja kosmetyku, nazewnictwo składników kosmetyków i ich funkcji, ograniczenia stosowania i wymagania, informacje na etykiecie, znaki graficzne; bezpieczeństwo surowców i gotowego wyrobu)
T-W-3Składniki czynne kosmetyków - składniki promieniochronne, substancje brązowiące i wybielające skórę, repelenty, składniki o działaniu przeciwpotowym, przeciwstarzeniowym.
T-L-3Tworzenie etykiety wyrobu (oznaczanie składu i tworzenie deklaracji marketingowych).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3udostępniane studentowi przez prowadzącego, materiały wraz z instrukcją dotyczące ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena wiedzy na egzaminie pisemnym
S-4Ocena podsumowująca: ocena wiedzy i umiejętności związanych z realizacją ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi postepować zgodnie z niektórymi uregulowaniami prawnymi - potrafi prawidłowo sporządzić etykietę wyrobu; ma częściową świadomość oddziaływania na bezpieczeństwo produktu kosmetycznego dla zdrowia człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0