Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia chemiczna materiałów budowlanych
Sylabus przedmiotu Projekt technologiczny:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projekt technologiczny | ||
Specjalność | Nanotechnologie | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Gryta <Marek.Gryta@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | chemia ogólna i fizyczna |
W-2 | podstawy inżynierii chemicznej lub maszynoznawstwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z podstawami wykonywania dokumentacji technicznej wymaganej przy wdrażaniu rozwiązań technologicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Studenci wykonują projekt technologiczny tematycznie związany z nanotechnologią. Projekt zawiera: opis koncepcji technologicznej, schemat blokowy przyjętego sposobu jej realizacji, dobór i opis stosowanych surowców, charakterystykę uzyskanych produktów, opis odpadów i propozycje ich zagospodarowania, schemat technologiczny z opisem kontroli przebiegu procesu, dobór aparatów i przyrządów kontrolno-pomiarowych, podstawowe obliczenia projektowe, szkice i rysunki złożeniowe aparatów, koncepcję lokalizacji i przestrzennego rozmieszczenia aparatury; obliczenia bilansowe i wykresy Sanke’ya, założenia branżowe, zagadnienia korozji i doboru materiałów, zagadnienia BHP i p.poż, orientacyjne zestawienie kosztów | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | konsultacje | 5 |
A-P-3 | Prace domowe- obliczenia, przygotowanie dokumentacji | 25 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | pokazy i demonstracje |
M-2 | Prezentacja przykładowych rozwiązań |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: projekt |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D10-05_W01 Student umie przygotować dokumentację techniczną niezbędną do reazlizacji technicznej opracowanej technologii nieorganicznej | TCH_2A_W05 | T2A_W02 | — | C-1 | T-P-1 | M-2 | S-1 |
TCH_2A_D10-05_W02 Zwiększenie wiedzy ogólnej w zakresie technologii nieorganicznej | TCH_2A_W06 | T2A_W03 | InzA2_W05 | C-1 | T-P-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D10-05_U01 Student potrafi wykorzystac metody analiztyczne i doświadczalne z zakresu technologii nieorganicznej | TCH_2A_U08 | T2A_U08, T2A_U09 | InzA2_U02 | C-1 | T-P-1 | M-2, M-1 | S-1 |
TCH_2A_D10-05_U02 Potrafi połaczyc wiedzę z kilku zakresów w celu stworzenia dokumentacji technicznej projektu opracowywanej technologii nieorganicznej | TCH_2A_U09 | T2A_U07, T2A_U10 | InzA2_U01, InzA2_U03 | C-1 | T-P-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D10-05_K01 Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny | TCH_2A_K01 | T2A_K02, T2A_K06 | InzA2_K01, InzA2_K02 | C-1 | T-P-1 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D10-05_W01 Student umie przygotować dokumentację techniczną niezbędną do reazlizacji technicznej opracowanej technologii nieorganicznej | 2,0 | nie zna zasad tworzenia dokumentacji technicznej |
3,0 | z dużą pomocą (liczne konsultacje) potrafi zrobić projekt technologiczny | |
3,5 | Wykonuje projekt samodzielnie, ale popełnił wiele błędów | |
4,0 | Przygotował projekt terminowo, ale sa pewne mniej istotne błędy | |
4,5 | Dokumentacja projektu jest przygotowana prawidłowo, jest kompletna | |
5,0 | Projekt jest nie tylko kompletny, ale student także wykazał się dobrą znajomością tematu i przedstawił ciekawe rozwiązanie | |
TCH_2A_D10-05_W02 Zwiększenie wiedzy ogólnej w zakresie technologii nieorganicznej | 2,0 | brakuje wiedzy ogólnej |
3,0 | wiadomości studenta sa niepełne, trudno mu je powiązać z danym tematem | |
3,5 | student rozumie temat projektu, ma podstawową wiedzę ogólną | |
4,0 | ma dobrą znajomość wiedzy ogólnej | |
4,5 | oprócz znajomości podstawowych zagadnień ogólnych, rozumie i potrafi wykorzystać praktycznie posiadaną wiedzę | |
5,0 | ma dobrą wiedzę ogólną, potrafi wskazać wzajemne relacje pomiędzy różnymi przedmiotami i wykorzystuje wiedzę do stworzenia nowych wartości |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D10-05_U01 Student potrafi wykorzystac metody analiztyczne i doświadczalne z zakresu technologii nieorganicznej | 2,0 | nie zna metod doswiadczalnych i analitycznych stosowanych przy rozwiązywaniu zagadnień technologicznych |
3,0 | W niewielkim stopniu wykorzystuje metody doświadczalne i analityczne | |
3,5 | Potrafi do danego prooblemu dobrać odpowiednie metody analityczne i doswiadczalne. Stosuje je prwidłowo. | |
4,0 | Rozumie i dobrze stosuje technologiczne metody analityczne | |
4,5 | Potrafi zastosować kilka metod i porównać uzyskane wyniki | |
5,0 | Rozumie i dobrze stosuje dostępne narzędzia do rozwiązywania problemów technologicznych | |
TCH_2A_D10-05_U02 Potrafi połaczyc wiedzę z kilku zakresów w celu stworzenia dokumentacji technicznej projektu opracowywanej technologii nieorganicznej | 2,0 | nie potrafi nawiązać relacji pomiędzy różnymi przedmiotami |
3,0 | potrafi wskazać jakie zakresy wiedzy związane są danym zagadnieniem technologicznym, ale wymaga pomocy przy rozwiązywaniu problemu | |
3,5 | potrafi wskazać jakie zakresy wiedzy związane są danym zagadnieniem technologicznym i umie skorzystać z dostępnych źródeł literaturowych w celu pozyskania niezbędnych informacji. | |
4,0 | definiuje właściwie zagadnienia, ma podstawową wiedzę z danych przedmiotów | |
4,5 | ma wiedzę z kilku przedmiotów, potrafi bez problemów pozyskiwac dane literaturowe i stosowac je do przygotowania projektu | |
5,0 | Ma dobrą wiedzę z róznych przedmiotów i praktycznie wdraża ja do przygotowania projektu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D10-05_K01 Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny | 2,0 | |
3,0 | Ze znanych w literaturze rozwiązań potrafi wybrać właściwe dla projektu i umotywować swój wybór. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kucharski S., Głowiński J., Podstawy obliczeń projektowych w technologii chemicznej, Oficyna wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2005, 2011
- Synowiec J., Projektowanie technologiczne dla inżynierów chemików, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1974
- 3. Pikoń J., Aparatura chemiczna, PWN, Warszawa 1983, 2011
- Kucharski S., Głowiński J., Podstawy obliczeń projektowych w technologii chemicznej, Oficyna wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2005
- 4. Projektowanie procesów technologicznych; Pr. zbior. pod red. Synoradzkiego L., Wisialskiego J.; Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2006, 2011
- Pr. zbior. pod red. Synoradzkiego L.,Wisialskiego J., Projektowanie procesów technologicznych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
- 5. Dylewski R.; Projekt technologiczny. Rodzaje opracowań badawczych i badawczo – projektowych, przykłady, materiały pomocnicze, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 1999, 2011
- Dylewski R., Projekt technologiczny. Rodzaje opracowań badawczych i badawczo – projektowych, przykłady, materiały pomocnicze, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1999
Literatura dodatkowa
- 7. Karpiński T., Kozłowski M., Materiały do projektowania procesów technologicznych. Wzory dokumentacji technologicznej i dane ogólne” cz. 1, Politechnika Koszalińska, Koszalin 2002, 2011
- Pikoń J., Aparatura chemiczna, PWN, Warszawa, 1983
- 8. Schmidt – Szałowski K., Sentek J., Podstawy technologii chemicznej. Organizacja procesów produkcyjnych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2001, 2011
- Serwiński M., Zasady inżynierii chemicznej i procesowej, WNT, Warszawa, 1982
- 9. Sobczyńska A., Szymanowski J., Bilanse masowe procesów stacjonarnych, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2003, 2011
- Karpiński T., Kozłowski M., Materiały do projektowania procesów technologicznych. Wzory dokumentacji technologicznej i dane ogólne” cz. 1, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2002
- Schmidt – Szałowski K., Sentek J., Podstawy technologii chemicznej. Organizacja procesów produkcyjnych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001
- Sobczyńska A., Szymanowski J., Bilanse masowe procesów stacjonarnych, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2003