Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia nieorganiczna
Sylabus przedmiotu Półprodukty syntezy organicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Półprodukty syntezy organicznej | ||
Specjalność | Kontrola jakości produktów organicznych | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Waldemar Paździoch <Waldemar.Pazdzioch@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia ogólna. |
W-2 | Podstawy technologii chemicznej. |
W-3 | Podstawy inżynierii chemicznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wybranymi technologiami produkcji monomerów i ich rozwojem z uwzględnieniem aspektów środowiskowych, elementów zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju. |
C-2 | Ukształtownie umiejętności czytania schematów technologicznych oraz przeprowadzenia krytycznej analizy porównawczej stosowanych rozwiązań technologicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Synteza monomerów o wiązaniach olefinowych: etylenu, propylenu, butylenu, izobutylenu. | 3 |
T-W-2 | Synteza monomerów o wiązaniach wielokrotnych: butadienu, izoprenu i chloroprenu. | 2 |
T-W-3 | Otrzymywanie monomerów winylowych: styrenu, chlorku winylu, chlorku winylidenu i chlorku allilu. | 2 |
T-W-4 | Otrzymywanie związków fluoropochodnych o wiązaniach nienasyconych: tetrafluoroetylenu, chlorotrifluoroetylenu i perfluoropropylenu. | 1 |
T-W-5 | Metody otrzymywania monomerów oksiranowych: tlenku etylenu, tlenku propylenu i epichlorohydryny. | 2 |
T-W-6 | Otrzymywanie alkoholi wielowodorotlenowych: glikolu etylenowego, glikolu propylenowego i gliceryny. | 2 |
T-W-7 | Otrzymywanie związków akrylowych: akrylonitrylu, akroleiny, kwasów akrylowych i metakrylowych oraz ich estrów. | 2 |
T-W-8 | Otrzymywanie pochodnych azotu: heksametylodwuaminy, kaprolaktamu i diizocjanianów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Przegląd stanu wiedzy metod otrzymywania wybranych półproduktów syntezy organicznej na podstawie literatury źródłowej. | 10 |
A-W-3 | Pisemne opracowanie stanu wiedzy metod otrzymywania wybranych półproduktów syntezy organicznej. | 10 |
A-W-4 | Konsultacje z prowadzącym. | 5 |
A-W-5 | Przygotowanie do egzaminu. | 18 |
A-W-6 | Egzamin. | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z objaśnieniami wspomagany prezentacją multimedialną. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin ustny po zakończeniu wykładów z tematyki objętej wykładami. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D16-02_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu metod otrzymywania półproduktów syntezy organicznej, ich właściowościach i zastosowaniach oraz nowoczesnych technologiach i kierunkach ich rozwoju z uwzględnieniem elementów zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju w aspektach świadomego ograniczania antropopresji na środowisko naturalne. | TCH_2A_W10 | T2A_W03 | InzA2_W02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D16-02_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętności czytania schematów technologicznych oraz przeprowadzenia krytycznej analizy porównawczej stosowanych rozwiązań technologicznych a także zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych. | TCH_2A_U09 | T2A_U07, T2A_U10 | InzA2_U01, InzA2_U03 | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D16-02_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu metod otrzymywania półproduktów syntezy organicznej, ich właściowościach i zastosowaniach oraz nowoczesnych technologiach i kierunkach ich rozwoju z uwzględnieniem elementów zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju w aspektach świadomego ograniczania antropopresji na środowisko naturalne. | 2,0 | Nie potrafi wymienić nawet podstawowych metod otrzymywania omawianych półproduktów syntezy organicznej. |
3,0 | Student zna kilka z omawianych metod otrzymywania półproduktów syntezy organicznej i ich zastosowania. Zna nowoczesne technologie produkcji tych monomerów i kierunki ich rozwoju. | |
3,5 | Student zna kilka z omawianych metod otrzymywania półproduktów syntezy organicznej i ich zastosowania. Zna nowoczesne technologie ich produkcji i kierunki rozwoju. Potrafi wskazać elementy zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju stosowane w tych technologiach. | |
4,0 | Student zna większość omawianych metod otrzymywania półproduktów syntezy organicznej, ich właściowości i zastosowania. Zna większość nowoczesnych technologii ich produkcji i kierunki rozwoju. Potrafi wskazać elementy zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju stosowane w tych technologiach. | |
4,5 | Student zna większość omawianych metod otrzymywania półproduktów syntezy organicznej, ich właściowości i zastosowania. Zna większość nowoczesnych technologii ich produkcji i kierunki rozwoju. Potrafi wskazać elementy zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju stosowane w tych technologiach. W sposób świadowmy formułuje aspekty działalności ze sfery produkcji i organizacji pozwalające na ograniczanie antropopresji na środowisko naturalne. | |
5,0 | Student zna wszystykie omawiane metody otrzymywania półproduktów syntezy organicznej, ich właściowości i zastosowania. Zna wszystkie nowoczesne technologie ich produkcji i kierunki rozwoju i je objaśnia. Potrafi wskazać i omówić elementy zielonej chemii i zrównoważonego rozwoju stosowane w tych technologiach. W sposób świadowmy formułuje aspekty działalności ze sfery produkcji i organizacji pozwalające na ograniczanie antropopresji na środowisko naturalne. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D16-02_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma umiejętności czytania schematów technologicznych oraz przeprowadzenia krytycznej analizy porównawczej stosowanych rozwiązań technologicznych a także zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych. | 2,0 | Student nie posiada nawet umiejętności czytania schematów technologicznych. |
3,0 | Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych. Z pomocą prowadzącego przeprowadza analizę porównawczą zaledwie kilku stosowanych rozwiązań technologicznych i w niewielkim zakresie potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych. | |
3,5 | Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych. Korzystając ze wskazówek prowadzącego przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Korzystając ze wskazówek prowadzącego potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych. | |
4,0 | Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych i je objaśnia. Samodzielnie przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych. | |
4,5 | Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych i je objaśnia. Samodzielnie przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych. | |
5,0 | Student posiada umiejętność samodzielnego czytania schematów technologicznych i je objaśnia. Samodzielnie przeprowadza krytyczną analizę porównawczą stosowanych rozwiązań technologicznych i formułuje wnioski. Potrafi zaproponować modyfikację istniejących rozwiązań technicznych i procesowych, wykorzystać i stosować je w praktyce badawczej i inżynierskiej oraz je rozwijać i weryfikować. |
Literatura podstawowa
- A. Bukowska A, W. Bukowski, Technologia produkcji monomerów. Monomery nienasycone., Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2001
- E. Grzywa, J. Molenda, Technologia podstawowych syntez organicznych., WNT, Warszawa, 2000, tom 1, tom 2
- R. Bogoczek, E. Kociołek-Balawejder, Technologia chemiczna organiczna., Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław, 1992
Literatura dodatkowa
- S. Bretsznajder i in., Podstawy ogólne technologii chemicznej, WNT, Warszawa, 1973