Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia wody i inżynierii środowiska
Sylabus przedmiotu Wydzielanie i oczyszczanie produktów poreakcyjnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wydzielanie i oczyszczanie produktów poreakcyjnych | ||
Specjalność | Technologia podstawowej syntezy organicznej | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wczesniej student powinien zaliczyć chemię organiczną z ćwiczeniami z zakresu preparatyki związków organicznych, chemię fizyczną z ćwiczeniami. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami wydzielania produktu głównego i produktów ubocznych w celu uzyskania związku o dostatecznie wysokiej czystości. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu klasycznych przemysłowych metod wydzielania produktu głównego metodą destylacji ekstrakcyjnej, azeotropowej, cienkowarstwowej, destylacji z parą wodną. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu rozdziału produktu poreakcyjnego metodą krytalizacji i ekstrakcji. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu wydzielania produktu i jego oczyszczania metodami chromatograficznymi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Rozdzielanie o- i p-nitrofenolu metodą chromatografii adsorpcyjnej. | 4 |
T-L-2 | Wydzielanie produktu reakcji odchlorowodorowania 3-chloropropano-1,2-diolu do glicydolu. | 6 |
T-L-3 | Rozdzielanie produktu odchlorowodorowania 1,3-dichloro-2-propanolu (epichlorohydryny) metoda destylacji azeotropowej. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody wydzielania destylacyjnego: destylacja azeotropowa i ekstrakcyjna, cienkowarstwowa i molekularna, destylacja z para wodną. | 4 |
T-W-2 | Metody ekstrakcyjne w rozdzielaniu i oczyszczaniu związków organicznych. | 3 |
T-W-3 | Rozdział produktów poreakcyjnych metodami krystalizacji. | 2 |
T-W-4 | Preparatywna chromatografia gazowa. | 2 |
T-W-5 | Chromatografia cienkowarstwowa. | 2 |
T-W-6 | Rozdzielanie z wykorzystaniem metod adsorpcji. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 10 |
A-L-3 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 3 |
A-L-4 | Zaliczenie ćwiczeń. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwow wykładach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzącym wykłady. | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
A-W-4 | Zaliczenie. | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z zakresu tematyki wymienionej w treściach przedmiotu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pisemna okresowa ocena wiedzy z tematyki rozdziału, wydzielania i oczyszczania związków organicznych z produktów poreakcyjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D02-09_W01 Student powinien być w stanie zdefiniować i opisać procesy destylacji azeotropowej i ekstrakcyjnej, cienkowarstwowej i molekularnej, destylacji z parą wodną, zaproponować ich zastosowania do rozdzielania określonych mieszanin poreakcyjnych. Powienien potrafić objaśnić i zaproponować zastosowania: ekstrakcji, krystalizacji, absorpcji, zastosowań chromatografii kolumnowej i cieczowej do rozdzielania określonych mieszanin poreakcyjnych. | TCH_2A_W08 | T2A_W03 | InzA2_W02 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D02-09_U01 Student powinien umieć zaprojektować i przeprowadzić rozdział mieszaniny poreakcyjnej z wykorzystaniem metody destylacji ekstrakcyjnej lub azeotropowej lub cienkowarstwowej lun molekularnej lub destylacji z parą wodną. Powinien umieć dobrać najkorzystniejszą metodę oczyszczania i wydzielania zwązku chemicznego lub grupy zwiazków w oparciu o metody destylacyjne, krystalizacyjne, ekkstrakcyjne, adsorpcyjne. | TCH_2A_U13 | T2A_U17 | InzA2_U06 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D02-09_K01 Student nabędzie aktywnej postawy, kreatywnośc w zakresie opracowywania nowych metod wydzielania i oczyszczania substancji. | TCH_2A_K02 | T2A_K07 | InzA2_K01 | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D02-09_W01 Student powinien być w stanie zdefiniować i opisać procesy destylacji azeotropowej i ekstrakcyjnej, cienkowarstwowej i molekularnej, destylacji z parą wodną, zaproponować ich zastosowania do rozdzielania określonych mieszanin poreakcyjnych. Powienien potrafić objaśnić i zaproponować zastosowania: ekstrakcji, krystalizacji, absorpcji, zastosowań chromatografii kolumnowej i cieczowej do rozdzielania określonych mieszanin poreakcyjnych. | 2,0 | Student nie potrafi przedstawić zasad klasycznego rozdzielania metodami destylacji, ekstrakcji, krystalizacji. |
3,0 | Potrafi opisać zasady rozdzielania metodami destylacji azeotropowej, ekstrakcyjnej, cienkowarstwowej, z parą wodną, metodami ekstrakcji i krystalizacji. | |
3,5 | Potrafi opisać zasady i przedstawić rozwiązania aparaturowe podczas rozdzielania metodami destylacji azeotropowej, ekstrakcyjnej, cienkowarstwowej, z parą wodną, metodami ekstrakcji i krystalizacji. | |
4,0 | Potrafi opisać zasady i przedstawić rozwiązania aparaturowe podczas rozdzielania metodami destylacji azeotropowej, ekstrakcyjnej, cienkowarstwowej, z parą wodną, metodami ekstrakcji i krystalizacji. Poprawnie interpretuje zasady rozdzielania metodą preparatywnej chromatografii gazowej. | |
4,5 | Potrafi opisać zasady i przedstawić rozwiązania aparaturowe podczas rozdzielania metodami destylacji azeotropowej, ekstrakcyjnej, cienkowarstwowej, z parą wodną, metodami ekstrakcji i krystalizacji. Poprawnie interpretuje zasady rozdzielania metodą preparatywnej chromatografii gazowej, metodami chromatografii cienkowarstwowej. | |
5,0 | Potrafi opisać zasady i przedstawić rozwiązania aparaturowe podczas rozdzielania metodami destylacji azeotropowej, ekstrakcyjnej, cienkowarstwowej, z parą wodną, metodami ekstrakcji i krystalizacji. Poprawnie interpretuje zasady rozdzielania metodą preparatywnej chromatografii gazowej, cienkowarstwowej, bibułowej i HPLC. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D02-09_U01 Student powinien umieć zaprojektować i przeprowadzić rozdział mieszaniny poreakcyjnej z wykorzystaniem metody destylacji ekstrakcyjnej lub azeotropowej lub cienkowarstwowej lun molekularnej lub destylacji z parą wodną. Powinien umieć dobrać najkorzystniejszą metodę oczyszczania i wydzielania zwązku chemicznego lub grupy zwiazków w oparciu o metody destylacyjne, krystalizacyjne, ekkstrakcyjne, adsorpcyjne. | 2,0 | |
3,0 | Posiada umiejętność stosowania podstawowych metod rozdziału związków organicznych jak: metody destylacyjne, ekstrakcyjne, krystalizacyjne, adsorpcyjne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D02-09_K01 Student nabędzie aktywnej postawy, kreatywnośc w zakresie opracowywania nowych metod wydzielania i oczyszczania substancji. | 2,0 | |
3,0 | Posiada kompetencje w zakresie zaproponowania i wykonania wydzielania związków organicznych z roztworów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Klimuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2004, pierwsze
- Ziółkowski St., Destylacja i rektyfikacja w przemyśle chemicznym, WNT, Warszawa, 1995, pierwsze
- Praca zbiorowa, Preparatywna chromatografia gazowa, WNT, Warszawa, 1975, pierwsze
- Praca zbiorowa pod red. Szczepaniec-Cięciak E., Koscielniaka P., Chemia środowiska, ćwiczenia i seminaria, cz.1 i 2, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 1999, pierwsze
Literatura dodatkowa
- Opieńska-Blauth J., Kraczkowski H., Brzuszkiewicz H., Zarys chromatografii cienkowarstwowej, Wyd. Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1967, pierwsze
- Vogel A., Preparatyka organiczna, WNT, Warszawa, 2006, trzecie
- Praca zbiorowa pod red. Wróbla J.T., Preparatyka i elementy syntezy organicznej, PWN, Warszawa, 1983, pierwsze
- Praca zbiorowa pod red. Bochwica B., Preparatyka organiczna, PWN, Warszawa, 1969, pierwsze