Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia wody i inżynierii środowiska
Sylabus przedmiotu Technologie nowych materiałów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie nowych materiałów | ||
Specjalność | Technologia nowych materiałów | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zofia Lendzion-Bieluń <Zofia.Lendzion-Bielun@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy technologii chemicznej |
W-2 | Chemia fizyczna I i II |
W-3 | Chemia ogólna i nieorganiczna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z technologiami nowych materiałów. |
C-2 | pokazanie nowych trendów w badaniach nad nowymi materiałami |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | ćwiczenia będą w formie prezentacji multimedialnych przygotowywanych przez studentów na temat osiągnięć naukowych w technologii nowych materiałów oraz dyskusji | 30 |
30 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | preparatyka pigmentów, charakterystyka metodami fizykochemicznymi, określenie wielkości krystalitów. | 15 |
T-L-2 | badanie właściwości adsorpcyjnych nowych materiałów (adsorbentów) | 10 |
T-L-3 | Otrzymywanie materiałów cienkowarstwowych metodą napylania. | 10 |
T-L-4 | badanie składu chemicznego i struktury układów cienkowarstwowych (metoda profilowania wgłębnego) | 10 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Technologie otrzymywania i zastosowanie grupy związków nieorganicznych o specyficznych właściwościach fizykochemicznych:- pigmenty nieorganiczne – pigmenty białe (np. ZnO, BaSO4 z ZnO, ZnS), czarne (czerń żelazowa, czerń żelazowo-chromowa), barwne (np. błękit kobaltowy, siarczek kadmu, żółcień chromowa . Pigmenty do magazynowania danych magnetycznych (tlenki żelaza, domieszkowane tlenki żelaza). Pigmenty interferencyjne (np. na bazie miki i ditlenku tytanu). Pigmenty fosforyzujące(np.. siarczki metali ziem alkalicznych). | 8 |
T-W-2 | materiały o dużej twardości (azotki, węgliki, borki i krzemki), | 3 |
T-W-3 | sorbenty nieorganiczne (krzemiany, glinokrzemiany, zeolity, węgle aktywne), | 2 |
T-W-4 | materiały cienkowarstwowe | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | przygotownie się do zajęć (zaznajomienie się z instrukcjami do zajęć laboratoryjnych, przeczytanie literatury zwiazanej z tematem zajęć), przygotowanie sie do zaliczenia | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny w formie prezentacji mulitimedialnej |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z tematem prezentacji mulitimedialnej |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwia sprawdzające |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przedstawionej prezentacji oraz aktywności podczas zajęć |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D09-01_W01 Student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu technologii nowych mteriałów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych problemów z zakresu ukończonej specjalności | TCH_2A_W01, TCH_2A_W11, TCH_2A_W13 | T2A_W01, T2A_W04, T2A_W07 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-3 | S-1 |
TCH_2A_D09-01_W011 ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień technologii nowych materiałów charakterystycznych dla ukończonej specjalności | TCH_2A_W11 | T2A_W04 | InzA2_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-3 |
TCH_2A_D09-01_W012 ma wiedzę o kierunkach rozwoju technologii nowych materiałów, najistotniejszych nowościach związanych z ukończoną specjalnością | TCH_2A_W12 | T2A_W05, T2A_W06 | InzA2_W01 | C-2 | T-A-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D09-01_W01 Student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu technologii nowych mteriałów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych problemów z zakresu ukończonej specjalności | 2,0 | Student nie zna podstaw technologii wytwarzania nowych materiałów będących tematem zajęć laboratoryjnych. Wiedza studenta, na temat omowianych zagadnień, jest na poziomie poniżej 60% |
3,0 | Student zna, w stopniu dostatecznym, podstawy technologii wytwarzania nowych materiałów będących tematem zajęć laboratoryjnych. Wiedza studenta, na temat omowianych zagadnień, jest na poziomie 60%. | |
3,5 | Student zna, w stopniu większym niż dostatecznym, podstawy technologii wytwarzania nowych materiałów będących tematem zajęć laboratoryjnych. Wiedza studenta, na temat omowianych zagadnień, jest na poziomie 70%. | |
4,0 | Student zna w stopniu dobrym podstawy technologii wytwarzania nowych materiałów będących tematem zajęć laboratoryjnych. Wiedza studenta, na temat omowianych zagadnień, jest na poziomie 80%. | |
4,5 | Student zna w stopniu większym niż dobrym podstawy technologii wytwarzania nowych materiałów będących tematem zajęć laboratoryjnych. Wiedza studenta, na temat omowianych zagadnień, jest na poziomie 90%. | |
5,0 | Student zna w stopniu bardzo dobrym podstawy technologii wytwarzania nowych materiałów będących tematem zajęć laboratoryjnych. Wiedza studenta, na temat omowianych zagadnień, jest na poziomie 98%. | |
TCH_2A_D09-01_W011 ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień technologii nowych materiałów charakterystycznych dla ukończonej specjalności | 2,0 | Student nie zna postawowych technologii nowych materiałów omawianych podczas wykładów. Wiedza studenta jest na poziomie poniżej 60%. |
3,0 | Student zna w stopniu dostatecznym podstawowe technologie nowych materiałów omawianych podczas wykładów. Wiedza studenta jest na poziomie 60%. | |
3,5 | Student zna w stopniu większym niż dostatecznym podstawowe technologie nowych materiałów omawianych podczas wykładów. Wiedza studenta jest na poziomie 70%. | |
4,0 | Student zna w stopniu dobrym podstawowe technologie nowych materiałów omawianych podczas wykładów. Wiedza studenta jest na poziomie 80%. | |
4,5 | Student zna w stopniu większym niż dobrym podstawowe technologie nowych materiałów omawianych podczas wykładów. Wiedza studenta jest na poziomie 90%. | |
5,0 | Student zna w stopniu bardzo dobrym podstawowe technologie nowych materiałów omawianych podczas wykładów. Wiedza studenta jest na poziomie 98%. | |
TCH_2A_D09-01_W012 ma wiedzę o kierunkach rozwoju technologii nowych materiałów, najistotniejszych nowościach związanych z ukończoną specjalnością | 2,0 | Student nie ma wiedzy na temat kierunków rozwoju technologii nowych materiałow, nie przygotował prezentacji |
3,0 | Student ma wiedzę w stopniu dostatecznym na temat kierunków rozwoju technologii nowych materiałow, przygotował prezentację, nie brał udziału w dyskusji | |
3,5 | Student ma wiedzę w stopniu większym niż dostatecznym na temat kierunków rozwoju technologii nowych materiałow, przygotował prezentację, nie brał udziału w dyskusji. | |
4,0 | Student ma wiedzę w stopniu dobrym na temat kierunków rozwoju technologii nowych materiałow, przygotował prezentację, brał udziału w dyskusji. | |
4,5 | Student ma wiedzę w stopniu większym niż dobrym na temat kierunków rozwoju technologii nowych materiałow, przygotował prezentację, brał udziału w dyskusji formułował ciekawe wnioski. | |
5,0 | Student ma wiedzę w stopniu większym niż dobrym na temat kierunków rozwoju technologii nowych materiałow, przygotował prezentację, brał udziału w dyskusji formułował ciekawe wnioski. |
Literatura podstawowa
- I. J. Nejmark, Syntetyczne adsorbenty mineralne, Wydawnictwo Naukowo-echniczne, Warszawa, 1988
- Z. Sarbak, Adsorpcja i adsorbenty. Teoria i zastosowanie, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000
- Najlepsze Dostępne Techniki BAT, Wytyczne dla branży chemicznej. Specjalne chemikalia Nieorganiczne, Ministerstwo Środowiska, warszawa, 2005
- R. R. Blakey, J. E. Hall, Titanium dioxide w Pigment Handbook, John Wiley&Sons, New York, 1988
- T. Ya. Kosolapova, Carbides. Properties, Plenum Press, New York - london, 1971