Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
Sylabus przedmiotu Technologie wytwarzania nanomateriałów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie wytwarzania nanomateriałów | ||
Specjalność | Nanotechnologie | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia ogólna i nieorganiczna I |
W-2 | Chemia ogólna i nieorganiczna II |
W-3 | Matematyka I i II |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami wytwarzania nanomateriałow, metodami charakteryzacji, ich strukturą, oraz przedstawienie najnowszych trendów ich zastosowania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza osiągnięć naukowych w dziedzinie wytwarzania nanomateriałów na podstawie najnowszej literatury anglojęzycznej. Studenci przygotują referaty na podstawie analizy literatury. | 30 |
30 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wytwarzanie i charakterystyka materiałów o rozmiarach nano | 7 |
T-L-2 | Technika chemicznego osadzania par związków metaloorganicznych i nieorganicznych | 7 |
T-L-3 | Procesy rekrystalizacji w wysokotemperaturowej komorze. | 7 |
T-L-4 | Charakterystyka nanomateriałów odbywać się będzie na skale objętościową i na skalę indywidualnego nanoobiektu | 7 |
T-L-5 | Określanie wielkości krystalitów za pomocą wysokorozdzielczej mikroskopii elektronowej. | 7 |
T-L-6 | Badanie składu chemicznego za pomocą spektroskopii rozpraszania energii promieniowania rentgenowskiego na skalę indywidualnego obiektu oraz za pomocą spektrometrii absorpcji atomowej na skalę objętościową | 7 |
T-L-7 | Szkolenie BHP | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia nanotechnologii | 1 |
T-W-2 | Szczegółowe omówienie metod wytwarzania nanomateriałów węglowych i innych materiałów nanokrystalicznych | 3 |
T-W-3 | Zastosowanie i różnicę właściwości w porównaniu do materiałów polikrystalicznych | 4 |
T-W-4 | Metody określania rozmiarów indywidualnych nanoobiektów | 3 |
T-W-5 | Metody charakterystyki | 2 |
T-W-6 | Najnowsze osiągnięcia technologiczne do kontrolowanej syntezy nanomateriałów: | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 30 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 45 |
A-L-2 | Ocena z kolokwium i za sprawozdanie | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacja multimedialna |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach audytoryjnych i laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie z ćwiczeń audytoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie z zajęć laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D10-01_W01 Opisywanie szczegółowe metod zwiazanych z wytwarzaniem nanomateriałów i nieorganicznych materiałów nanokrystalicznych i ich właściwości oraz scharakteryzowanie otrzymanego materiału za pomocą odpowiednich metod badawczych poznanych na zajęciach audytoryjnych i laboratoryjnych | TCH_2A_W05, TCH_2A_W06 | T2A_W02, T2A_W03 | InzA2_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D10-01_U01 Wykorzystanie wiedzy do analizy i oceny funkcjonowania metod wytwarzania materiałów nanorurkowych i nieorganicznych materiałów nanokrystalicznych | TCH_2A_U11 | T2A_U11, T2A_U15 | InzA2_U01 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-A-1, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
TCH_2A_D10-01_U02 Dobieranie sprzętu i odpowiednich parametrów do przeprowadzania syntezy i decydowanie o metodzie charakterystyki otrzymanego materału | TCH_2A_U14 | T2A_U17 | InzA2_U05, InzA2_U08 | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D10-01_W01 Opisywanie szczegółowe metod zwiazanych z wytwarzaniem nanomateriałów i nieorganicznych materiałów nanokrystalicznych i ich właściwości oraz scharakteryzowanie otrzymanego materiału za pomocą odpowiednich metod badawczych poznanych na zajęciach audytoryjnych i laboratoryjnych | 2,0 | nie potrafi wcale opisywać szczegółowo metod związanych z wytwarzaniem nanomateriałów i nieorganicznych materiałów nanokrystalicznych i ich właściwości oraz scharakteryzować otrzymanego materiału za pomocą odpowiednich metod badawczych poznanych na zajęciach audytoryjnych i laboratoryjnych |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi opisywać szczegółowo metody związane z wytwarzaniem nanomateriałów i nieorganicznych materiałów nanokrystalicznych i ich właściwości oraz scharakteryzować otrzymany materiał za pomocą odpowiednich metod badawczych poznanych na zajęciach audytoryjnych i laboratoryjnych | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi opisywać szczegółowo metody związane z wytwarzaniem nanomateriałów i nieorganicznych materiałów nanokrystalicznych i ich właściwości oraz scharakteryzować otrzymany materiał za pomocą odpowiednich metod badawczych poznanych na zajęciach audytoryjnych i laboratoryjnych | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi opisywać szczegółowo metody związane z wytwarzaniem nanomateriałów i nieorganicznych materiałów nanokrystalicznych i ich właściwości oraz scharakteryzować otrzymany materiał za pomocą odpowiednich metod badawczych poznanych na zajęciach audytoryjnych i laboratoryjnych | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi opisywać szczegółowo metody związane z wytwarzaniem nanomateriałów i nieorganicznych materiałów nanokrystalicznych i ich właściwości oraz scharakteryzować otrzymany materiał za pomocą odpowiednich metod badawczych poznanych na zajęciach audytoryjnych i laboratoryjnych | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi opisywać szczegółowo metody związane z wytwarzaniem nanomateriałów i nieorganicznych materiałów nanokrystalicznych i ich właściwości oraz scharakteryzować otrzymany materiał za pomocą odpowiednich metod badawczych poznanych na zajęciach audytoryjnych i laboratoryjnych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D10-01_U01 Wykorzystanie wiedzy do analizy i oceny funkcjonowania metod wytwarzania materiałów nanorurkowych i nieorganicznych materiałów nanokrystalicznych | 2,0 | nie potrafi wcale wykorzystać wiedzy do analizy i oceny funkcjonowania metod wytwarzania materiałów nanorurkowych i nieorganicznych materiałów nanokrystalicznych |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi wykorzystać wiedze do analizy i oceny funkcjonowania metod wytwarzania materiałów nanorurkowych i nieorganicznych materiałów nanokrystalicznych | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi wykorzystać wiedze do analizy i oceny funkcjonowania metod wytwarzania materiałów nanorurkowych i nieorganicznych materiałów nanokrystalicznych | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi wykorzystać wiedze do analizy i oceny funkcjonowania metod wytwarzania materiałów nanorurkowych i nieorganicznych materiałów nanokrystalicznych | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi wykorzystać wiedze do analizy i oceny funkcjonowania metod wytwarzania materiałów nanorurkowych i nieorganicznych materiałów nanokrystalicznych | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi wykorzystać wiedze do analizy i oceny funkcjonowania metod wytwarzania materiałów nanorurkowych i nieorganicznych materiałów nanokrystalicznych | |
TCH_2A_D10-01_U02 Dobieranie sprzętu i odpowiednich parametrów do przeprowadzania syntezy i decydowanie o metodzie charakterystyki otrzymanego materału | 2,0 | nie potrafi wcale dobierać sprzętu i odpowiednich parametrów do przeprowadzania syntezy i decydować o metodzie charakterystyki otrzymanego materału |
3,0 | w co najmniej 51% potrafi dobierać sprzęt i odpowiednie parametry do przeprowadzania syntezy i decydować o metodzie charakterystyki otrzymanego materału | |
3,5 | w co najmniej 61% potrafi dobierać sprzęt i odpowiednie parametry do przeprowadzania syntezy i decydować o metodzie charakterystyki otrzymanego materału | |
4,0 | w co najmniej 71% potrafi dobierać sprzęt i odpowiednie parametry do przeprowadzania syntezy i decydować o metodzie charakterystyki otrzymanego materału | |
4,5 | w co najmniej 81% potrafi dobierać sprzęt i odpowiednie parametry do przeprowadzania syntezy i decydować o metodzie charakterystyki otrzymanego materału | |
5,0 | w co najmniej 91% potrafi dobierać sprzęt i odpowiednie parametry do przeprowadzania syntezy i decydować o metodzie charakterystyki otrzymanego materału |
Literatura podstawowa
- W.A. Goddard, D.W. Brenner, S.E. Lyshevski, G. J. Lafrate, Handbook of nanoscience, engineering and technology, CRC Press LLC, 2003
- A.V.Narlkar, Y.Y. Fu, The Oxford Handbook of Nanoscience and Technolofy- Basic Aspect, OXFORD University press, 2010