Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
Sylabus przedmiotu Technologie chemiczne przemysłu chemicznego w świetle BAT I:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie chemiczne przemysłu chemicznego w świetle BAT I | ||
Specjalność | Analiza techniczna procesów i produktów przemysłowych | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Grzmil <Barbara.Grzmil@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Technologia chemiczna - procesy przemysłowej syntezy chemicznej |
W-2 | Podstawy technologii chemicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z surowcami, procesami i operacjami jednostkowymi wchodzącymi w skład ciągów technologicznych związanych z otrzymywaniem nawozów fosforowych, azotoych i wieloskładnikowych |
C-2 | Zapoznanie z wymogami najlepszych dostępnych technik i technologii BAT w odniesieniu do procesów związanych z otrzymywaniem nawozów fosforowych, azotoych i wieloskładnikowych |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności obliczeń bilansowych procesów i operacji jednostkowych koniecznych do realizacji procesu technologicznego i wyboru procesu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczanie bilansów masowych układów operacji jednostkowych stosowanych w technologii chemicznej | 8 |
T-A-2 | Obliczanie bilansów masowych i cieplnych układów procesów jednostkowych stosowanych w technologii chemicznej | 10 |
T-A-3 | Obliczanie bilansów materiałowych całego procesu wytwarzania wybranych produktów technologii chemicznej | 12 |
30 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Otrzymywanie kompozycji ekologicznych nawozów płynnych zawierających makro i mikroelementy oraz określenie ich właściwosci | 8 |
T-L-2 | Otrzymywanie nawozów mineralnych o kontrolowanym uwalnianiu składników pokarmowych i ich charakterystyka | 8 |
T-L-3 | Wykorzystania odpadowego siarczanu(VI) sodu do otrzymywania nawozowego siarczanu(VI) potasu i charakterystyka produktu | 7 |
T-L-4 | Wykorzystanie odpadowego katalizatora żelazowego do otrzymywania nowych materiałów | 7 |
T-L-5 | Usuwanie zanieczyszczeń organicznych z wody metodą fotokatalizy i kontrola przebiegu procesu | 8 |
T-L-6 | Uzdatnianie wody techniką membranową z kontrolą przebiegu procesu | 7 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Oddziaływanie przemysłu chemicznego na środowisko | 1 |
T-W-2 | Przegląd stosowanych rozwiązań technologicznych w produkcji kwasu siarkowego (VI), azotowego(V) i ekstrakcyjnego kwasu fosforowego i ograniczenie ujemnego wpływu oddziaływania tych procesów na środowisko | 6 |
T-W-3 | Przegląd stosowanych rozwiązań technologicznych w produkcji nawozów fosforowych, azotowych i wieloskładnikowych | 5 |
T-W-4 | Kierunki rozwoju przemysłu nawozów fosforowych i azotowych wynikające z najlepszych dostępnych technik BAT | 2 |
T-W-5 | Ograniczenie ujemnego wpływu stosowania nawozów na środowisko. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych | 26 |
A-A-2 | Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych | 4 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach z ćwiczeń laboratoryjnych | 33 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych i wykonanie sprawozdań | 6 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych | 6 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwia z ćwiczeń audytoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzian z wiedzy dotyczącej każdego ćwiczenia laboratoryjnego |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów, ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D13-01_W01 Opisuje szczegółowo procesy i operacje jednostkowe wchodzące w skład ciągu technologicznego otrzymywania produktów chemii nieorganicznej, w tym nawozów fosforowych, azotowych i wieloskładnikowych | TCH_2A_W05 | T2A_W02 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-3 | S-3 |
TCH_2A_D13-01_W02 Dobiera i wyjaśnia procesy i operacje jednostkowe, na podstawie których formułuje ciąg technologiczny procesu otrzymywania produktów chemii nieorganicznej w tym fosforowych, azotowych i wieloskładnikowych nawozów mineralnych | TCH_2A_W06 | T2A_W03 | InzA2_W05 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D13-01_U01 Potrafi porównać stosowane rozwiązania technologiczne otrzymywania tego samego produktu z wymaganymi według BAT pod katem materiałochłonności, energochłonności procesu, jakości produktu i wpływu na środowisko | TCH_2A_U11, TCH_2A_U12 | T2A_U11, T2A_U15, T2A_U16 | InzA2_U01, InzA2_U04 | C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D13-01_K01 Jest świadomy wpływu swojej działalności na otoczenie oraz oddziaływania przemysłu chemicznego, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w celu poznania nowych rozwiązań technologicznych i przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne możliwości | TCH_2A_K02, TCH_2A_K03 | T2A_K01, T2A_K03, T2A_K07 | InzA2_K01 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D13-01_W01 Opisuje szczegółowo procesy i operacje jednostkowe wchodzące w skład ciągu technologicznego otrzymywania produktów chemii nieorganicznej, w tym nawozów fosforowych, azotowych i wieloskładnikowych | 2,0 | Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | Opisuje procesy i operacje jednostkowe wchodzące w skład ciągu technologicznego otrzymywania dwóch produktów chemii nieorganicznej | |
3,5 | Opisuje procesy i operacje jednostkowe wchodzące w skład ciągu technologicznego otrzymywania czterech produktów chemii nieorganicznej | |
4,0 | Opisuje szczegółowo procesy i operacje jednostkowe wchodzące w skład ciągu technologicznego otrzymywania czterech produktów chemii nieorganicznej | |
4,5 | Opisuje szczegółowo procesy i operacje jednostkowe wchodzące w skład ciągu technologicznego otrzymywania więcej niż czterech produktów chemii nieorganicznej | |
5,0 | Opisuje szczegółowo procesy i operacje jednostkowe wchodzące w skład ciągu technologicznego otrzymywania więcej niż pięciu produktów chemii nieorganicznej | |
TCH_2A_D13-01_W02 Dobiera i wyjaśnia procesy i operacje jednostkowe, na podstawie których formułuje ciąg technologiczny procesu otrzymywania produktów chemii nieorganicznej w tym fosforowych, azotowych i wieloskładnikowych nawozów mineralnych | 2,0 | Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | Dobiera procesy i operacje jednostkowe, na podstawie których formułuje ciąg technologiczny procesu otrzymywania dwóch produktów chemii nieorganicznej | |
3,5 | Dobiera i wyjaśnia procesy i operacje jednostkowe, na podstawie których formułuje ciąg technologiczny procesu otrzymywania więcej niż dwóch produktów chemii nieorganicznej | |
4,0 | Dobiera i wyjaśnia procesy i operacje jednostkowe, na podstawie których formułuje ciąg technologiczny procesu otrzymywania dwóch produktów chemii nieorganicznej | |
4,5 | Dobiera i wyjaśnia procesy i operacje jednostkowe, na podstawie których formułuje ciąg technologiczny procesu otrzymywania więcej niż dwóch produktów chemii nieorganicznej w tym fosforowych, azotowych i wieloskładnikowych nawozów mineralnych | |
5,0 | Dobiera i wyjaśnia procesy i operacje jednostkowe, na podstawie których formułuje ciąg technologiczny procesu otrzymywania więcej niż trzech produktów chemii nieorganicznej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D13-01_U01 Potrafi porównać stosowane rozwiązania technologiczne otrzymywania tego samego produktu z wymaganymi według BAT pod katem materiałochłonności, energochłonności procesu, jakości produktu i wpływu na środowisko | 2,0 | Nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3 |
3,0 | Potrafi porównać stosowane rozwiązania technologiczne otrzymywania jednego produktu z wymaganymi według BAT pod katem materiałochłonności, energochłonności procesu, jakości produktu i wpływu na środowisko | |
3,5 | Potrafi porównać stosowane rozwiązania technologiczne otrzymywania dwóch produktów z wymaganymi według BAT pod katem materiałochłonności, energochłonności procesu, jakości produktu i wpływu na środowisko | |
4,0 | Potrafi porównać stosowane rozwiązania technologiczne otrzymywania trzech produktów z wymaganymi według BAT pod katem materiałochłonności, energochłonności procesu, jakości produktu i wpływu na środowisko | |
4,5 | Potrafi porównać stosowane rozwiązania technologiczne otrzymywania czterech produktów z wymaganymi według BAT pod katem materiałochłonności, energochłonności procesu, jakości produktu i wpływu na środowisko | |
5,0 | Potrafi porównać stosowane rozwiązania technologiczne otrzymywania powyżej czterech produktów z wymaganymi według BAT pod katem materiałochłonności, energochłonności procesu, jakości produktu i wpływu na środowisko |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D13-01_K01 Jest świadomy wpływu swojej działalności na otoczenie oraz oddziaływania przemysłu chemicznego, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w celu poznania nowych rozwiązań technologicznych i przekazywania swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne możliwości | 2,0 | Nie spełnia kryteriów dla oceny 3 |
3,0 | Częściowo jest świadomy wpływu swojej działalności na otoczenie oraz oddziaływania przemysłu chemicznego, częściowo rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w celu poznania nowych rozwiązań technologicznych, nie potrafi przekazać swojej wiedzy społeczeństwu wykorzystując do tego celu dostępne możliwości | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa, 1. Najlepsze dostępne techniki (BAT), Wytyczne dla Branży Chemicznej w Polsce, Przemysł wielkotonażowych chemikaliów nieorganicznych, amoniaku, kwasów i nawozów sztucznych, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2005
- K. Schmidt-Szałowski i inni, Podstawy technologii chemicznej, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2004
- St. Kucharski St., J. Słowiński, Kucharski St., Słowiński J., Podstawy obliczeń projektowych w technologii chemicznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2001
Literatura dodatkowa
- E. Bortel, H. Koneczny, Zarys technologii chemicznej, PWN, Warszawa, 1992
- J. Synowiec, Projektowanie technologiczne dla inżynierów chemików, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 1974