Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Warsztaty dyplomowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Warsztaty dyplomowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać poszerzona wiedzę z zakresu tematyki jego pracy inzynierskiej
W-2Student powinien posiadać umiejetności wykonywania ogólnych czynności laboratoryjnych oraz posługiwania się podstawowym sprzętem i aparatura laboratoryjną.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Realizacja części założen metodycznych i analitycznych projektu pracy inzynierskiej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ustalenie planu pozyskania materiału (w tym biologicznego) do analiz.2
T-L-2Prezentacja i omówienie metod analitycznych i aparatury, nauka wykonywana analiz na materiale nie objetym projektem w celu weryfiakcji precyzji i dokładności.4
T-L-3Realizacja projektu badawczego, w tym analizy laboratoryjne materiału biologicznego wykonywane pod kontrolą opiekuna.14
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach.20
A-L-2Saodzielne zapoznanie się z meodyką i metodami projektu6
A-L-3Praca własna studenta ściśle zwiazana z realizacją projektu25
A-L-4Zestawianie, naliza matematyczna i statystyczne wyników9
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Opis, instrukcja, pokaz
M-2Dyskusja dydaktyczna i problemowa, burza mózgów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca ocena postępów studenta stopnia realizacji jego pracy dyplomowej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-A2_W01
Student ma ogólną wiedzę z przedmiotu obejmujacego swym zakresem temat jego pracy inżynierskiej, a poszerzoną z tematyki ścisle zwiazanej z tym tematem.
BI_1A_W20P1A_W07, P1A_W10, T1A_W07, T1A_W10C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1
BI_1A_BIB-S-A2_W02
Student zna i charakteryzuje materiał i metody analityczne i statystyczne wykorzystane w realizacji swej pracy inzynierskiej
BI_1A_W01P1A_W03, P1A_W06, T1A_W01, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-A2_U01
Student umie zaplanowac i przestrzegać terminow czasowych realizacji poszczególnych etapów swej pracy dyplomowej oraz wykonać wybrane analizy laboratoryjne i statystyczne materiału ujetedo w projekcie swej pracy inzynierskiej.
BI_1A_U20P1A_U04, P1A_U06, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, P1A_U12, T1A_U03, T1A_U06, T1A_U11, T1A_U12InzA_U04, InzA_U07C-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BIB-S-A2_K01
Student ma świadomość znaczenia precyzji, dokładności i ściłego przestrzegania procedury analiz dla wiarygodności naukowej otrzymanych wynikow, a tym samym swej pracy naukowej.
BI_1A_K01, BI_1A_K04P1A_K02, P1A_K03, P1A_K04, P1A_K06, P1A_K08, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-A2_W01
Student ma ogólną wiedzę z przedmiotu obejmujacego swym zakresem temat jego pracy inżynierskiej, a poszerzoną z tematyki ścisle zwiazanej z tym tematem.
2,0
3,0Student ma podstawowa, ale mocno ogólną wiedzę z przedmiotu obejmujacego swym zakresem temat jego pracy inżynierskiej. W zakresie tematyki związanej sciśle z tematem pracy, jego wiedza jedynie w niewielkim stopniuu przewyższa wykazywaną przez większość studentów kończących studia I stopnia na tym kierunku.
3,5
4,0
4,5
5,0
BI_1A_BIB-S-A2_W02
Student zna i charakteryzuje materiał i metody analityczne i statystyczne wykorzystane w realizacji swej pracy inzynierskiej
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie zna i charakteryzuje materiał i metody analityczne i statystyczne wykorzystane w realizacji swej pracy inzynierskiej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-A2_U01
Student umie zaplanowac i przestrzegać terminow czasowych realizacji poszczególnych etapów swej pracy dyplomowej oraz wykonać wybrane analizy laboratoryjne i statystyczne materiału ujetedo w projekcie swej pracy inzynierskiej.
2,0
3,0Student w sposób przeciętny umie zaplanować i przestrzegać terminów czasowych realizacji poszczególnych etapów swej pracy dyplomowej oraz wykonać wybrane analizy laboratoryjne i statystyczne materiału ujętego w projekcie swej pracy inżynierskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BIB-S-A2_K01
Student ma świadomość znaczenia precyzji, dokładności i ściłego przestrzegania procedury analiz dla wiarygodności naukowej otrzymanych wynikow, a tym samym swej pracy naukowej.
2,0
3,0Student ma przeciętną świadomość znaczenia precyzji, dokładności i ściłego przestrzegania procedury analiz dla wiarygodności naukowej otrzymanych wynikow, a tym samym swej pracy naukowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ustalenie planu pozyskania materiału (w tym biologicznego) do analiz.2
T-L-2Prezentacja i omówienie metod analitycznych i aparatury, nauka wykonywana analiz na materiale nie objetym projektem w celu weryfiakcji precyzji i dokładności.4
T-L-3Realizacja projektu badawczego, w tym analizy laboratoryjne materiału biologicznego wykonywane pod kontrolą opiekuna.14
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach.20
A-L-2Saodzielne zapoznanie się z meodyką i metodami projektu6
A-L-3Praca własna studenta ściśle zwiazana z realizacją projektu25
A-L-4Zestawianie, naliza matematyczna i statystyczne wyników9
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-A2_W01Student ma ogólną wiedzę z przedmiotu obejmujacego swym zakresem temat jego pracy inżynierskiej, a poszerzoną z tematyki ścisle zwiazanej z tym tematem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W20zna sposoby pozyskiwania informacji naukowych z poszanowaniem praw autorskich, a także sposoby optymalizacji uczenia się i prezentowania wiedzy w języku polskim i obcym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Cel przedmiotuC-1Realizacja części założen metodycznych i analitycznych projektu pracy inzynierskiej.
Treści programoweT-L-1Ustalenie planu pozyskania materiału (w tym biologicznego) do analiz.
T-L-2Prezentacja i omówienie metod analitycznych i aparatury, nauka wykonywana analiz na materiale nie objetym projektem w celu weryfiakcji precyzji i dokładności.
T-L-3Realizacja projektu badawczego, w tym analizy laboratoryjne materiału biologicznego wykonywane pod kontrolą opiekuna.
Metody nauczaniaM-1Opis, instrukcja, pokaz
M-2Dyskusja dydaktyczna i problemowa, burza mózgów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca ocena postępów studenta stopnia realizacji jego pracy dyplomowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawowa, ale mocno ogólną wiedzę z przedmiotu obejmujacego swym zakresem temat jego pracy inżynierskiej. W zakresie tematyki związanej sciśle z tematem pracy, jego wiedza jedynie w niewielkim stopniuu przewyższa wykazywaną przez większość studentów kończących studia I stopnia na tym kierunku.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-A2_W02Student zna i charakteryzuje materiał i metody analityczne i statystyczne wykorzystane w realizacji swej pracy inzynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W01zna zjawiska fizyczne i biologiczne, procesy chemiczne oraz analizy matematyczne przydatne przy posługiwaniu się narzędziami bioinformatycznymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych
T1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Realizacja części założen metodycznych i analitycznych projektu pracy inzynierskiej.
Treści programoweT-L-1Ustalenie planu pozyskania materiału (w tym biologicznego) do analiz.
T-L-2Prezentacja i omówienie metod analitycznych i aparatury, nauka wykonywana analiz na materiale nie objetym projektem w celu weryfiakcji precyzji i dokładności.
T-L-3Realizacja projektu badawczego, w tym analizy laboratoryjne materiału biologicznego wykonywane pod kontrolą opiekuna.
Metody nauczaniaM-1Opis, instrukcja, pokaz
M-2Dyskusja dydaktyczna i problemowa, burza mózgów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca ocena postępów studenta stopnia realizacji jego pracy dyplomowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie zna i charakteryzuje materiał i metody analityczne i statystyczne wykorzystane w realizacji swej pracy inzynierskiej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-A2_U01Student umie zaplanowac i przestrzegać terminow czasowych realizacji poszczególnych etapów swej pracy dyplomowej oraz wykonać wybrane analizy laboratoryjne i statystyczne materiału ujetedo w projekcie swej pracy inzynierskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U20posiada umiejętność wykonywania samodzielnie i w zespole prostych zadań badawczych, korzysta z różnych źródeł pozyskiwania informacji naukowych zachowując przy tym poszanowanie praw autorskich, prezentuje wyniki swej pracy w języku polskim i obcym, posługuje się językiem obcym na poziomie B2, określonym przez Europejski System Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U08wykorzystuje język naukowy w podejmowanych dyskursach ze specjalistami z wybranej dyscypliny naukowej
P1A_U09umie przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U12ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Realizacja części założen metodycznych i analitycznych projektu pracy inzynierskiej.
Metody nauczaniaM-1Opis, instrukcja, pokaz
M-2Dyskusja dydaktyczna i problemowa, burza mózgów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca ocena postępów studenta stopnia realizacji jego pracy dyplomowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w sposób przeciętny umie zaplanować i przestrzegać terminów czasowych realizacji poszczególnych etapów swej pracy dyplomowej oraz wykonać wybrane analizy laboratoryjne i statystyczne materiału ujętego w projekcie swej pracy inżynierskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BIB-S-A2_K01Student ma świadomość znaczenia precyzji, dokładności i ściłego przestrzegania procedury analiz dla wiarygodności naukowej otrzymanych wynikow, a tym samym swej pracy naukowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K01świadomie stosuje przepisy prawa i przestrzega zasad etyki zawodowej oraz szanuje różnorodność poglądów i kultur
BI_1A_K04jest zdolny do efektywnej pracy samodzielnej i zespołowej, wykazuje odpowiedzialność za pracę własną, wspólnie realizowane zadania oraz powierzany sprzęt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Realizacja części założen metodycznych i analitycznych projektu pracy inzynierskiej.
Treści programoweT-L-2Prezentacja i omówienie metod analitycznych i aparatury, nauka wykonywana analiz na materiale nie objetym projektem w celu weryfiakcji precyzji i dokładności.
T-L-1Ustalenie planu pozyskania materiału (w tym biologicznego) do analiz.
T-L-3Realizacja projektu badawczego, w tym analizy laboratoryjne materiału biologicznego wykonywane pod kontrolą opiekuna.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna i problemowa, burza mózgów.
M-1Opis, instrukcja, pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca ocena postępów studenta stopnia realizacji jego pracy dyplomowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma przeciętną świadomość znaczenia precyzji, dokładności i ściłego przestrzegania procedury analiz dla wiarygodności naukowej otrzymanych wynikow, a tym samym swej pracy naukowej.
3,5
4,0
4,5
5,0