Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 10 0,60,29zaliczenie
zajęcia terenoweT7 10 0,60,29zaliczenie
wykładyW7 10 0,80,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studenów z głównymi czynnikami zanieczyszczającymi środowisko, ze wskazaniem ich źródeł
C-2zapoznanie studentów z metodami i sposobami ochrony określonych elementów środowiska
C-3wykształcenie umiejętności identyfikowania źródeł emisji zanieczyszczeń i przewidywania zagrożeń wynikających z określonej działalności człowieka
C-4zapoznanie studentów z podstawowymi polskimi aktami prawnymi regulującymi ochronę środowiska i systemem ochrony środowiska w Polsce

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe metody redukcji zanieczyszczenia powietrza i gazów odlotowych.2
T-A-2Oddziaływanie autostrat na środowisko.2
T-A-3Odnawialne źródła energii - porównanie wykorzystania w Polsce i na świecie.2
T-A-4Zagrożenia środowiska hałasem i wibracjami.2
T-A-5Zdrowotne skutki zmian środowiskowych na zdrowie ludzi i zwierząt.2
10
zajęcia terenowe
T-T-1Gospodarka wodno ściekowa – techniki stosowane w oczyszczalniach ścieków.5
T-T-2Instalacje oczyszczania spalin - odpylanie, odsiarczanie, urzadzenia do redukcji telnków azotu5
10
wykłady
T-W-1Zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego. Globalne skutki zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego (dziura ozonowa, ocieplenie klimatu, kwaśne deszcze).2
T-W-2Zagrożenia i ochrona gleb. Slala i forma degradacji gleb. Rekultywacja gleb.2
T-W-3System ochrony środowiska i jego monitoringu. Sposoby udostępniania informacji o stanie środowiska.1
T-W-4Podstawowe akty prawne regulujące kwestie ochrony środowiska w Polsce. Odpowiedzialnosć cywilna i karna w ochronie środowiska.1
T-W-5Gospodarka odpadami. Obciążenia środowiska odpadami.2
T-W-6Zanieczyszczenia i ochrona wód powierzchniowych i podziemnych. Zasoby wodne Polski - wykorzystanie i zagrożenia (deficyt wody).2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie się studenta do kolokwiów3
18
zajęcia terenowe
A-T-1obecność na zajeciach10
A-T-2przygotowanie sie do zajęć3
A-T-3przygotowanie raportu z zajęć5
18
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury z zakresu ochrony środowiska6
A-W-3przygotowanie się do kolokwium8
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny (z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej), pogadanka
M-2wykład konwersatoryjny
M-3Sesje rozwiązywania problemu. Praca w grupach.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z części wykładowej stanowi średnią arytmetyczną z 2 ocen cząstkowych (formujących). Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie 2 pozytywnych ocen cząstkowych.
S-3Ocena formująca: odpowiedź ustna

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-C11_W01
wymienia dominujące czynniki zanieczyszczające poszczególne elementy środowiska oraz opisuje zagrożenia w skali lokalnej i globalnej
BI_1A_W07P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05InzA_W02C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-3, M-2, M-1S-1
BI_1A_BII-S-C11_W03
wymienia podstawowe akty prawne regulujące różne aspekty ochrony środowiska w Polsce oraz tłumaczy zadania monitoringu środowiska i sposoby udostępniania informacji o stanie środowska
BI_1A_W12, BI_1A_W07P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W07, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-4T-W-3, T-W-4M-1S-1
BI_1A_BII-S-C11_W04
opisuje sposoby i metody ochrony określonych elementów środowiska przed zanieczyszczeniem lub/i redukcji stopnia zanieczyszczenia
BI_1A_W07P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05, P1A_W08, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05InzA_W02C-2T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-A-2, T-A-1, T-A-3M-3, M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-C11_U01
przewiduje skutki oddziaływania określonych czynników antropogenicznych na wybrane elementy środowiska
BI_1A_U07P1A_U02, P1A_U03, P1A_U06, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U10InzA_U01C-3T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-A-2, T-A-4, T-A-5M-3, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BII-S-C11_K01
jest świadomomy wpływu działaności człowieka na stan środowiska przyrodniczego oraz rozumie potrzebę edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa
BI_1A_K07P1A_K02, P1A_K04, P1A_K06C-2, C-1, C-3, C-4T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-3, M-2, M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-C11_W01
wymienia dominujące czynniki zanieczyszczające poszczególne elementy środowiska oraz opisuje zagrożenia w skali lokalnej i globalnej
2,0
3,0Student, z pomoca nauczyciela, definiuje podstawowe pojecia. Potrafi, w miarę samodzielnie, wymienić dominujące czynniki zanieczyszczajace określone elementy środowiska. Wskazując żródła określonych zanieczyszczeń popełnia błedy. Nie potrafi samodzielnie wskazać zagrożen lokalnych i globalnych wynikajacych z zanieczyszczenia środowiska. Student wykazuje srednie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5
4,0
4,5
5,0
BI_1A_BII-S-C11_W03
wymienia podstawowe akty prawne regulujące różne aspekty ochrony środowiska w Polsce oraz tłumaczy zadania monitoringu środowiska i sposoby udostępniania informacji o stanie środowska
2,0
3,0Student wymienia tylko ważniejsze akty prawne regulujące różne aspekty ochrony środowiska w Polsce.
3,5
4,0
4,5
5,0
BI_1A_BII-S-C11_W04
opisuje sposoby i metody ochrony określonych elementów środowiska przed zanieczyszczeniem lub/i redukcji stopnia zanieczyszczenia
2,0
3,0Student, z pomocą nauczyciela, opisuje tylko cześć omawianych sposobów i metod ochrony określonych elementów środowiska przed zanieczyszczeniem lub/i redukcji stopnia zanieczyszczenia.Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi na zajęciach zagadnieniami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-C11_U01
przewiduje skutki oddziaływania określonych czynników antropogenicznych na wybrane elementy środowiska
2,0
3,0Student, przewidujac skutki oddziaływania okreslonych czynników antropogenicznych na wybrane elementy srodowiska popełnia błędy. Wykazuje się małą samodzielnoscią i zainteresowaniem poruszanymi zagadnieniami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BII-S-C11_K01
jest świadomomy wpływu działaności człowieka na stan środowiska przyrodniczego oraz rozumie potrzebę edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa
2,0
3,0Student jest w niewielkim stopniu świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Nie rozumie potrzeby i znaczenia edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczenstwa. Wykazuje niewielkie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D., Ochrona środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa, 2004
  2. Górka K., Ochrona środowiska, PWE, Warszawa, 2001
  3. Manahan S.E., Toksykologia środowiska, PWN, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Małachowski K., Gospodarka a środowisko i ekologia, Wyd. Cedewu, Warszawa, 2008
  2. Siemiński M., środowiskowe zagrozenia zdrowia, PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe metody redukcji zanieczyszczenia powietrza i gazów odlotowych.2
T-A-2Oddziaływanie autostrat na środowisko.2
T-A-3Odnawialne źródła energii - porównanie wykorzystania w Polsce i na świecie.2
T-A-4Zagrożenia środowiska hałasem i wibracjami.2
T-A-5Zdrowotne skutki zmian środowiskowych na zdrowie ludzi i zwierząt.2
10

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Gospodarka wodno ściekowa – techniki stosowane w oczyszczalniach ścieków.5
T-T-2Instalacje oczyszczania spalin - odpylanie, odsiarczanie, urzadzenia do redukcji telnków azotu5
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego. Globalne skutki zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego (dziura ozonowa, ocieplenie klimatu, kwaśne deszcze).2
T-W-2Zagrożenia i ochrona gleb. Slala i forma degradacji gleb. Rekultywacja gleb.2
T-W-3System ochrony środowiska i jego monitoringu. Sposoby udostępniania informacji o stanie środowiska.1
T-W-4Podstawowe akty prawne regulujące kwestie ochrony środowiska w Polsce. Odpowiedzialnosć cywilna i karna w ochronie środowiska.1
T-W-5Gospodarka odpadami. Obciążenia środowiska odpadami.2
T-W-6Zanieczyszczenia i ochrona wód powierzchniowych i podziemnych. Zasoby wodne Polski - wykorzystanie i zagrożenia (deficyt wody).2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie się studenta do kolokwiów3
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1obecność na zajeciach10
A-T-2przygotowanie sie do zajęć3
A-T-3przygotowanie raportu z zajęć5
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury z zakresu ochrony środowiska6
A-W-3przygotowanie się do kolokwium8
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C11_W01wymienia dominujące czynniki zanieczyszczające poszczególne elementy środowiska oraz opisuje zagrożenia w skali lokalnej i globalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W07objaśnia znaczenie środowiska przyrodniczego w funkcjonowaniu i behawiorze organizmów, a także zagrożenia środowiska i konieczność jego ochrony
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenów z głównymi czynnikami zanieczyszczającymi środowisko, ze wskazaniem ich źródeł
C-3wykształcenie umiejętności identyfikowania źródeł emisji zanieczyszczeń i przewidywania zagrożeń wynikających z określonej działalności człowieka
Treści programoweT-W-1Zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego. Globalne skutki zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego (dziura ozonowa, ocieplenie klimatu, kwaśne deszcze).
T-W-2Zagrożenia i ochrona gleb. Slala i forma degradacji gleb. Rekultywacja gleb.
T-W-5Gospodarka odpadami. Obciążenia środowiska odpadami.
T-W-6Zanieczyszczenia i ochrona wód powierzchniowych i podziemnych. Zasoby wodne Polski - wykorzystanie i zagrożenia (deficyt wody).
T-W-4Podstawowe akty prawne regulujące kwestie ochrony środowiska w Polsce. Odpowiedzialnosć cywilna i karna w ochronie środowiska.
T-A-2Oddziaływanie autostrat na środowisko.
T-A-1Podstawowe metody redukcji zanieczyszczenia powietrza i gazów odlotowych.
T-A-3Odnawialne źródła energii - porównanie wykorzystania w Polsce i na świecie.
T-A-4Zagrożenia środowiska hałasem i wibracjami.
T-A-5Zdrowotne skutki zmian środowiskowych na zdrowie ludzi i zwierząt.
Metody nauczaniaM-3Sesje rozwiązywania problemu. Praca w grupach.
M-2wykład konwersatoryjny
M-1wykład informacyjny (z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej), pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student, z pomoca nauczyciela, definiuje podstawowe pojecia. Potrafi, w miarę samodzielnie, wymienić dominujące czynniki zanieczyszczajace określone elementy środowiska. Wskazując żródła określonych zanieczyszczeń popełnia błedy. Nie potrafi samodzielnie wskazać zagrożen lokalnych i globalnych wynikajacych z zanieczyszczenia środowiska. Student wykazuje srednie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C11_W03wymienia podstawowe akty prawne regulujące różne aspekty ochrony środowiska w Polsce oraz tłumaczy zadania monitoringu środowiska i sposoby udostępniania informacji o stanie środowska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W12ma wiedzę w zakresie budowy i zasad funkcjonowania systemów baz danych
BI_1A_W07objaśnia znaczenie środowiska przyrodniczego w funkcjonowaniu i behawiorze organizmów, a także zagrożenia środowiska i konieczność jego ochrony
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4zapoznanie studentów z podstawowymi polskimi aktami prawnymi regulującymi ochronę środowiska i systemem ochrony środowiska w Polsce
Treści programoweT-W-3System ochrony środowiska i jego monitoringu. Sposoby udostępniania informacji o stanie środowiska.
T-W-4Podstawowe akty prawne regulujące kwestie ochrony środowiska w Polsce. Odpowiedzialnosć cywilna i karna w ochronie środowiska.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny (z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej), pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia tylko ważniejsze akty prawne regulujące różne aspekty ochrony środowiska w Polsce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C11_W04opisuje sposoby i metody ochrony określonych elementów środowiska przed zanieczyszczeniem lub/i redukcji stopnia zanieczyszczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W07objaśnia znaczenie środowiska przyrodniczego w funkcjonowaniu i behawiorze organizmów, a także zagrożenia środowiska i konieczność jego ochrony
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
P1A_W08rozumie związki między osiągnięciami wybranej dziedziny nauki i dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym z uwzględnieniem zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z metodami i sposobami ochrony określonych elementów środowiska
Treści programoweT-W-2Zagrożenia i ochrona gleb. Slala i forma degradacji gleb. Rekultywacja gleb.
T-W-5Gospodarka odpadami. Obciążenia środowiska odpadami.
T-W-6Zanieczyszczenia i ochrona wód powierzchniowych i podziemnych. Zasoby wodne Polski - wykorzystanie i zagrożenia (deficyt wody).
T-A-2Oddziaływanie autostrat na środowisko.
T-A-1Podstawowe metody redukcji zanieczyszczenia powietrza i gazów odlotowych.
T-A-3Odnawialne źródła energii - porównanie wykorzystania w Polsce i na świecie.
Metody nauczaniaM-3Sesje rozwiązywania problemu. Praca w grupach.
M-2wykład konwersatoryjny
M-1wykład informacyjny (z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej), pogadanka
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student, z pomocą nauczyciela, opisuje tylko cześć omawianych sposobów i metod ochrony określonych elementów środowiska przed zanieczyszczeniem lub/i redukcji stopnia zanieczyszczenia.Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi na zajęciach zagadnieniami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C11_U01przewiduje skutki oddziaływania określonych czynników antropogenicznych na wybrane elementy środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U07analizuje złożoność systemów otaczającego środowiska, interpretuje wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na funkcjonowanie ekosystemów, łączy posiadaną wiedzę z odpowiedzialnością za stan środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U02rozumie literaturę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-3wykształcenie umiejętności identyfikowania źródeł emisji zanieczyszczeń i przewidywania zagrożeń wynikających z określonej działalności człowieka
Treści programoweT-W-1Zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego. Globalne skutki zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego (dziura ozonowa, ocieplenie klimatu, kwaśne deszcze).
T-W-5Gospodarka odpadami. Obciążenia środowiska odpadami.
T-W-6Zanieczyszczenia i ochrona wód powierzchniowych i podziemnych. Zasoby wodne Polski - wykorzystanie i zagrożenia (deficyt wody).
T-A-2Oddziaływanie autostrat na środowisko.
T-A-4Zagrożenia środowiska hałasem i wibracjami.
T-A-5Zdrowotne skutki zmian środowiskowych na zdrowie ludzi i zwierząt.
Metody nauczaniaM-3Sesje rozwiązywania problemu. Praca w grupach.
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student, przewidujac skutki oddziaływania okreslonych czynników antropogenicznych na wybrane elementy srodowiska popełnia błędy. Wykazuje się małą samodzielnoscią i zainteresowaniem poruszanymi zagadnieniami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BII-S-C11_K01jest świadomomy wpływu działaności człowieka na stan środowiska przyrodniczego oraz rozumie potrzebę edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K07wykazuje pozytywne nastawienie oraz wrażliwość wobec otaczających go ludzi, przyrody ożywionej i nieożywionej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z metodami i sposobami ochrony określonych elementów środowiska
C-1zapoznanie studenów z głównymi czynnikami zanieczyszczającymi środowisko, ze wskazaniem ich źródeł
C-3wykształcenie umiejętności identyfikowania źródeł emisji zanieczyszczeń i przewidywania zagrożeń wynikających z określonej działalności człowieka
C-4zapoznanie studentów z podstawowymi polskimi aktami prawnymi regulującymi ochronę środowiska i systemem ochrony środowiska w Polsce
Treści programoweT-W-3System ochrony środowiska i jego monitoringu. Sposoby udostępniania informacji o stanie środowiska.
T-W-1Zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego. Globalne skutki zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego (dziura ozonowa, ocieplenie klimatu, kwaśne deszcze).
T-W-2Zagrożenia i ochrona gleb. Slala i forma degradacji gleb. Rekultywacja gleb.
T-W-5Gospodarka odpadami. Obciążenia środowiska odpadami.
T-W-6Zanieczyszczenia i ochrona wód powierzchniowych i podziemnych. Zasoby wodne Polski - wykorzystanie i zagrożenia (deficyt wody).
T-W-4Podstawowe akty prawne regulujące kwestie ochrony środowiska w Polsce. Odpowiedzialnosć cywilna i karna w ochronie środowiska.
T-A-2Oddziaływanie autostrat na środowisko.
T-A-1Podstawowe metody redukcji zanieczyszczenia powietrza i gazów odlotowych.
T-A-3Odnawialne źródła energii - porównanie wykorzystania w Polsce i na świecie.
T-A-4Zagrożenia środowiska hałasem i wibracjami.
T-A-5Zdrowotne skutki zmian środowiskowych na zdrowie ludzi i zwierząt.
Metody nauczaniaM-3Sesje rozwiązywania problemu. Praca w grupach.
M-2wykład konwersatoryjny
M-1wykład informacyjny (z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej), pogadanka
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w niewielkim stopniu świadomy wpływu działalności człowieka na stan środowiska przyrodniczego. Nie rozumie potrzeby i znaczenia edukacji środowiskowej/ekologicznej społeczenstwa. Wykazuje niewielkie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
3,5
4,0
4,5
5,0