Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BI_1A_BII-S-D5_W01 | Student zna budowę, fizjologię i powiązania czynnościowe poszczególnych układów organizmu zwierząt. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BI_1A_W05 | opisuje budowę i funkcjonowanie organizmu na różnych poziomach organizacji oraz zróżnicowanie morfologiczno-anatomiczne i funkcjonalne na różnych etapach rozwoju i w toku ewolucji |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | P1A_W01 | rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze |
---|
P1A_W02 | w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych |
P1A_W05 | ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych |
P1A_W06 | ma wiedzę w zakresie statystyki i informatyki na poziomie pozwalającym na opisywanie i interpretowanie zjawisk przyrodniczych |
P1A_W07 | ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
T1A_W02 | ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów |
T1A_W04 | ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_W05 | ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
T1A_W07 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z budową oraz funkcją głównych narządów i układów organizmu. |
---|
C-3 | Zapoznanie z podstawowymi metodami laboratoryjnymi pozwalajacymi analizować funkcję wybranych narzadów. |
C-2 | Zapoznanie studentów w zakresie odrębności fizjologicznych poszczególnych układów i narządów u wybranych gatunków zwierzat. |
Treści programowe | T-L-6 | Budowa układu oddechowego. Mechanizm wentylacji płuc |
---|
T-L-7 | Istota termoregulacji, bilans cieplny ustroju, źródła ciepła, efektory oddawania ciepła, nerwowa i behawioralna regulacja temperatury, hipotermia, hipertermia, gorączka. |
T-L-9 | Wzrost i rozwój gruczołu mlekowego. Budowa gruczołu mlekowego.Zapoczątkowanie laktacji. Skład i rola mleka. Gatunkowe różnice w składzie mleka i ich znaczenie |
T-L-3 | Ogólny skład krwi i jej objętość w organizmie, Budowa i czynność elementów morfotycznych, skład i rola osocza krwi. |
T-L-5 | Ogólna budowa układu pokarmowego. Budowa jamy ustnej i gardła. Skład i rola śliny. Budowa przełyku i żołądka jednokomorowego. Skład i rola soków trawiennych. budowa żołądka wielokomorowego. Trawienie i przemiany w przedżołądkach. Skład i rola żółci. Budowa jelita cienkiego. Trawienie i wchłanianie w jelicie cienkim. |
T-L-4 | Budowa anatomiczna serca, budowa histologiczna mięśnia sercowego, właściwości mięśnia sercowego. Budowa naczyń tętniczych i żylnych. Budowa naczyń włosowatych. Automatyzm serca, cykl pracy serca, neurohumoralna regulacja pracy serca i ciśnienia krwi. |
T-L-1 | Pobudliwość i pobudzenie, istota prądu spoczynkowego i czynnościowego, powstawanie i przewodzenie prądu czynnościowego. System przekazywania informacji w układzie nerwowym. |
T-L-8 | Budowa i rola nerek, Struktura i funkcja nefronu. Mechanizm wytwarzania moczu w nerkach, regulacja czynności nerek, endokrynna rola nerek. Budowa układu moczowego i wydalanie moczu. |
T-L-2 | Budowa mięsni szkieletowych i gładkich. Klasyfikacja Komorek mięsni szkieletowych. Molekularny mechanizm skurczu. |
T-W-2 | Anatomia układu krążenia: serce, krwiobieg mały i duży. Rozwinięcie serca. Nerwowa i humoralna regulacja pracy serca. Budowa i rola naczyń tętniczych, żylnych i włosowatych. Filtracja i resorpcja w naczyniach włosowatych. Bezpośrednie czynniki wpływające na wielkość ciśnienia tętniczego. Regulacja przepływu i ciśnienia krwi w naczyniach. Powstawanie, skład i krążenie chłonki. Płodowy układ krążenia, zmiany w układzie krążenia po narodzinach. |
T-W-5 | Anatomia układu wydalniczego: nerki, miedniczki nerkowe i kielichy nerkowe, moczowody, cewka moczowa, pęcherz moczowy. Mechanizm wytwarzania moczu: powstawanie i skład moczu pierwotnego, sekrecja i resorpcja kanalikowa, zagęszczanie i rozcieńczanie moczu. Główne elektrolity płynu zewnątrz- i wewnątrzkomórkowego i ich rola. Wybrane mechanizmy nerkowej regulacji homeostazy wodno-elektrolitowej. Regulacja czynności nerek: autoregulacja przepływu krwi, wpływ układu nerwowego, regulacja hormonalna (układ RAA, wazporesyna, ANP, prostaglandyny i in.). Nerkowa regulacja gospodarki kwasowo-zasadowej. |
T-W-3 | Anatomia układu pokarmowego: jama ustna, gardło, przełyk, żołądek, jelito, gruczoły przewodu pokarmowego. Przystosowanie przewodu pokarmowego do trawienia i wchłaniania u ssaków. Soki trawienne. Trawienie w jamie gębowej i rola śliny. Trawienie i przemiany węglowodanów, związków azotowych i tłuszczów w przedżołądkach. Skład soku żołądkowego i regulacja jego wydzielania - trawienie w trawieńcu. Motoryka jelit. Procesy trawienia i wchłaniania w jelicie cienkim. Trawienie w jelicie grubym. |
T-W-4 | Anatomia układu oddechowego: jama nosowa, krtań, tchawica, oskrzela, płuca. Mechanizm wdechu i wydechu, pojemność płuc. Wymiana tlenu i dwutlenku węgla w płucach i tkankach. Wiązanie i transport tlenu i dwutlenku węgla przez krew. Regulacja oddychania. Specyfika budowy układu oddechowego i oddychanie u ptaków. Zwierzęta zmienno- i stałocieplne. Istota termoregulacji, bilans cieplny organizmu, źródła ciepła. Fizyczne drogi wymiany ciepła między organizmem a otoczeniem: promieniowanie, przewodzenie, konwekcja i parowanie. Termogeneza drżeniowa i bezdrżeniowa, rola brunatnej tkanki tłuszczowej u noworodków. Efektory termoregulacji. |
T-W-6 | Anatomia układu rozrodczego: układ rozrodczy samczy (jądra, gruczoły płciowe dodatkowe, prącie), układ rozrodczy samiczy (jajniki, jajowody, macica). Powstawanie komórek rozrodczych u samców i samic (spermatogeneza i oogeneza). Dojrzewanie płciowe i hormonalna kontrola procesów rozrodczych u samców i samic, męskie i żeńskie hormony płciowe. Cykl płciowy u samic (zwierzęta mono-, di- i poliestarlne, dnia krótkiego i długiego) . Zapłodnienie, fizjologia ciąży i porodu. |
T-W-1 | Anatomia układu nerwowego: ośrodkowy, obwodowy, somatyczny i autonomiczny układ nerwowy. Budowa i czynność komórki nerwowej. Wegetatywny układ nerwowy: podział, rola, budowa drogi odśrodkowej i mediatory. Anatomia układu mięśniowego: budowa mięśnia szkieletowego i komórki mięśniowej, czynność komórek mięśniowych. |
T-W-7 | Wzrost i rozwój gruczołu mlekowego. Laktogeneza i laktopoeza. Skład i rola siary. Składniki mleka (różnice gatunkowe), ich pochodzenie i rola. Odruch wydalania mleka i jego znaczenie. |
Metody nauczania | M-3 | Praca w grupach. |
---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego. |
Sposób oceny | S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych - ocena pracy studentów w grupach wyrażna ilością punktów zdobytych za poszczególne ćwiczenia (punktacja 0 lub 1) |
---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych - kolokwia cząstkowe oceniane w skali punktowej: 6 (ocena dostateczna) do 10 (ocena bardzo dobra) |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - kolokwium podsumowujace. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń - suma punktów za kolokwia oraz ocenę aktywności |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność
- w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy
- w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie
- w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów |
3,5 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy
- wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień
- w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie
- w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy
- w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału
- w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie
- w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy |
4,5 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy
- w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie
- w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów |
5,0 | - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy
- w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą
- w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów |