Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Bioinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Programowanie w języku Java:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bioinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Programowanie w języku Java
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Oprogramowania
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Wernikowski <Slawomir.Wernikowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość aparatu pojęciowego związanego z programowaniem proceduralnym
W-2podstawowa umiejętność programowania w dowolnym języku proceduralnym
W-3umiejętność syntezy i analizy algorytmów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1znajomość podstawowego aparatu pojęciowego swoistego dla środowiska Java
C-2umiejętność pisania i czytania programów w języku Java na poziomie podstawowym
C-3obeznanie z mechanizmem wyjątków w Javie
C-4wiedza na temat problemów programowania wielowątkowego w środowisku JVM
C-5uzyskanie podstawy do ewentualnego kształcenia zaawansowanych technik programowania w Javie
C-6umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów implementacyjnych w oparciu o dostępne źródła dokumentacyjne

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie ze środowiskiem NetBeans, implementacja prostych zadań o charakterze proceduralnym2
T-L-2Wykorzystanie możliwości klasy String, obróbka łańcuchów2
T-L-3Projekt i implementacja prostej klasy do obróbki dat2
T-L-4Projekt i implementacja hierarchii klas wyjątków dla klasy Data2
T-L-5Wykorzystanie możliwości klasy File – przeszukiwanie systemu plików2
T-L-6Wątki – różne mutacje problemu Producenta i Konsumenta2
T-L-7Sprawdzian praktyczny (konkurs programistyczny z wykorzystaniem środowiska SPOJ)3
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie podstawowych pojęć programowania obiektowego (enkapsulacja, dziedziczenie, polimorfizm), klasa i obiekt, przykładowa obiektowa implementacja stosu, pierwszy program w Javie, wprowadzenie do składni (alfabet, słowa kluczowe, identyfikatory, typy podstawowe, operatory, struktury sterowania, skalary, tablice, podstawowe operacje we/wy, klasa Scanner, klasa String)3
T-W-2Struktury sterowania, skalary, tablice, podstawowe operacje we/wy, klasa Math, podstawy deklarowania klas, fabrykowanie obiektów, deklarowanie i dostęp do własności, własności statyczne, deklarowanie i dostęp do metod, odnośnik this, metody statyczne, prototyp prostej klasy, własności prywatne2
T-W-3deklarowanie i dostęp do metod, metody statyczne, prototyp prostej klasy, własności prywatne, klasa StringBuffer, inicjowanie obiektu, konstruktory, przeciążanie konstruktorów, konstruktor domyślny2
T-W-4Klasa File, podstawy dziedziczenia w Javie, składnia i semantyka dziedziczenia, konsekwencje braku wielodziedziczenia, zasady dziedziczenia własności i metod, dziedziczenie i przesłanianie konstruktorów, odnośnik super, polimorfizm w Javie, klasy dostępu2
T-W-5Dziedziczenie a zgodność typów, rzutowanie, ograniczenia dopuszczalności rzutowania, wprowadzenie do wyjątków, instrukcja catch – składnia i semantyka, klasy wyjątków, klasa Throwable i jej podklasy, wybrane wyjątki predefiniowane, asercje, definiowanie własnych wyjątków, instrukcja throw, propagowanie i weryfikowanie wyjątków3
T-W-6Bbyty ustalone w Javie (zmienne typów prostych i obiektowych, metody, klasy), klasy abstrakcyjne, metody abstrakcyjne, interfejsy, implementowanie interfejsu, wieloimplementacja, wstęp do wątków w Javie, interfejs Runnable, metody synchronizowane, synchronizacja na obiekcie, stany wątków, operacje na wątkach, priorytety wątków3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2implementacja zadań laboratoryjnych (praca off-site)7
A-L-3przygotowanie do sprawdzianów otwierajacych zajęcia laboratoryjne7
A-L-4konsultacje osobiste1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studiowanie problematyki przedstawionej na wykładzie15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia laboratoryjne (praca on-site)
M-4ćwiczenia laboratoryjne (praca off-site)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena zgodności wykonanych zadań laboratoryjnych ze specyfikacją wymagań
S-2Ocena formująca: ocena poprawności implementacji na podstawie wyników testów akceptacyjnych
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe (test wielokrotnego wyboru)
S-4Ocena podsumowująca: ranking konkursu programistycznego w środowisku SPOJ

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O4.2_W01
Student potrafi definiować podstawowe pojęcia opisujące strukturę programu w języku Java oraz odnosić je do pojęc z obszaru modelowania obiektowego
BI_1A_W10P1A_W04, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6M-1, M-2S-3
BI_1A_BI-S-O4.2_W02
Student potrafi opisać funkcjonowanie mechanizmów realizacji obiektowości oraz wytłumaczyć zależności i różnice pomiędzy nimi.
BI_1A_W09P1A_W04, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-2, C-3T-W-4, T-W-6, T-W-5M-1, M-2S-3
BI_1A_BI-S-O4.2_W03
Student potrafi wskazać środki programistyczne adekwatne do postawionego problemu implementacyjnego.
BI_1A_W09P1A_W04, P1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O4.2_U01
Student potrafi rozwiązywać praktyczne problemy implementacyjne z użyciem języka Java i wybranego reprezentatywnego środowiska IDE
BI_1A_U09, BI_1A_U11, BI_1A_U22P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U05, P1A_U09, T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-3, M-4S-1, S-2, S-4
BI_1A_BI-S-O4.2_U02
Student potrafi wykorzystywać dokumentację firmową w celu podnoszenia własnych kwalifikacji i jakości wytwarzanego oprogramowania
BI_1A_U20P1A_U04, P1A_U06, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, P1A_U12, T1A_U03, T1A_U06, T1A_U11, T1A_U12InzA_U04, InzA_U07C-5, C-6T-L-7M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BI_1A_BI-S-O4.2_K01
Student nabywa zdolności do samodzielnego zdobywania, zgłębiania i interpretowania wiedzy oraz do rozwijania i aktualizowania własnych umiejętności
BI_1A_K03P1A_K01, P1A_K02, P1A_K05, P1A_K07, P1A_K08, T1A_K01, T1A_K06, T1A_K07InzA_K02C-4T-L-7M-3, M-4S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O4.2_W01
Student potrafi definiować podstawowe pojęcia opisujące strukturę programu w języku Java oraz odnosić je do pojęc z obszaru modelowania obiektowego
2,0niespełnienie wymagań warunkujących uzyskanie oceny pozytywnej
3,0potrafi nazwać elementy używane w modelowaniu obiektowym i przenieść je na grunt aparatu syntaktycznego języka Java
3,5potrafi biegle nazwać elementy używane w modelowaniu obiektowym i przenieść je na grunt aparatu syntaktycznego języka Java
4,0jak 3.0 + potrafi przenieść elementy modelowania obiektowego na aparat semantyczny języka Java
4,5ak 3.0 + potrafi biegle przenieść elementy modelowania obiektowego na aparat semantyczny języka Java
5,0jak 4.0 + potrafi tworzyć proste modele obiektowe zjawisk świata rzeczywistego oraz konstruować adekwatne byty języka Java
BI_1A_BI-S-O4.2_W02
Student potrafi opisać funkcjonowanie mechanizmów realizacji obiektowości oraz wytłumaczyć zależności i różnice pomiędzy nimi.
2,0niespełnienie wymagań warunkujących uzyskanie oceny pozytywnej
3,0umie nazwać mechanizmy obiektowe na gruncie terminologii pozainformatycznej
3,5umie biegle nazywać mechanizmy obiektowe na gruncie terminologii pozainformatycznej
4,0jak 3.0 + umie wskazać sposoby implementacji typowych mechanizmów obiektowych w imperatywnych językach programowania
4,5jak 3.0 + biegle umie wskazać sposoby implementacji typowych mechanizmów obiektowych w imperatywnych językach programowania
5,0jak 4.0 + umie kodować typowe mechanizmy obiektowe w języka Java
BI_1A_BI-S-O4.2_W03
Student potrafi wskazać środki programistyczne adekwatne do postawionego problemu implementacyjnego.
2,0niespełnienie wymagań warunkujących uzyskanie oceny pozytywnej
3,0umie nazwać składniki środowiska pracy programisty oraz wskazać ich przeznaczenie
3,5umie biegle nazwać składniki środowiska pracy programisty oraz wskazać ich przeznaczenie
4,0jak 3.0 + umie wykorzystać środowisko pracy programisty do modyfikacji i wdrożenia gotowego kodu źródłowego języka Java
4,5jak 3.0 + umie biegle wykorzystać środowisko pracy programisty do modyfikacji i wdrożenia gotowego kodu źródłowego języka Java
5,0jak 4.0 + umie wykorzystać środowisko pracy programisty do wytworzenia i wdrożenia oryginalnego kodu źródłowego języka Java

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O4.2_U01
Student potrafi rozwiązywać praktyczne problemy implementacyjne z użyciem języka Java i wybranego reprezentatywnego środowiska IDE
2,0niespełnienie wymagań warunkujących uzyskanie oceny pozytywnej
3,0umie czytać i interpretowac gotowy kod źródlowy języka Java oraz modyfikować go do własnych potrzeb
3,5umie biegle czytać i interpretowac gotowy kod źródlowy języka Java oraz wydajnie modyfikować go do własnych potrzeb
4,0jak 3.0 + potrafi kodować własne implementacje wskazanych algorytmów z wykorzystaniem języka Java
4,5jak 3.0 + potrafi biegle kodować własne implementacje wskazanych algorytmów z wykorzystaniem języka Java
5,0jak 4.0 + potrafi oceniać poprawnośc uzyskanego rozwiązania pod kątem precyzji wyników oraz możliwości występowania anomalii numerycznych
BI_1A_BI-S-O4.2_U02
Student potrafi wykorzystywać dokumentację firmową w celu podnoszenia własnych kwalifikacji i jakości wytwarzanego oprogramowania
2,0niespełnienie wymagań warunkujących uzyskanie oceny pozytywnej
3,0zna sposób w jaki zorganizowana jest dokumentacja firmowa udostępniana wraz z Java SDK; potrafi wykorzystać ją do celów rozstrzygania wątpliwości implementacyjnych
3,5zna sposób w jaki zorganizowana jest dokumentacja firmowa udostępniana wraz z Java SDK; potrafi biegle wykorzystać ją do celów rozstrzygania wątpliwości implementacyjnych
4,0jak 3.0 + potrafi uzupełniać swoją wiedzę we wskazanej sferze w oparciu o dokumentację firmową
4,5jak 3.0 + potrafi uzupełniać swoją wiedzę we wskazanej sferze w oparciu o dokumentację firmową oraz inne dostępne źródła (repozytoria kodów źródłowych, itp)
5,0jak 4.0 + wykorzystuje dokumentację firmową przy badaniu nowych cech języka Java

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BI_1A_BI-S-O4.2_K01
Student nabywa zdolności do samodzielnego zdobywania, zgłębiania i interpretowania wiedzy oraz do rozwijania i aktualizowania własnych umiejętności
2,0niespełnienie wymagań warunkujących uzyskanie oceny pozytywnej
3,0potrafi terminowo i rzetelnie wypełniać postawione zadania na podstawie wiedzy zaprezentowanej w trakcie zajęć
3,5potrafi terminowo i rzetelnie wypełniać postawione zadania na podstawie wiedzy zaprezentowanej w trakcie zajęć oraz wykazuje aktywną postawę przy rozwiązywaniu nietypowych zadań
4,0jak 3.0 + podejmuje się wykonania zadań wykraczających poza zakres wiedzy prezentowanej na zajęciach i wymagających samokształcenia
4,5ak 3.0 + szczególnie aktywnie podejmuje się wykonania zadań wykraczających poza zakres wiedzy prezentowanej na zajęciach i wymagających samokształcenia
5,0jak 4.0 + podejmuje się wykonania kompletnego zadania implementacyjnego wykorzystujące interfejs graficzny

Literatura podstawowa

  1. Kathy Sierra, Bert Bates, First Head Java – edycja polska, Helion, Warszawa, 2004
  2. Bruce Eckel, Thinking in Java – edycja polska, Helion, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Oracle Corp., Java Platform, Standard Edition 6 API Specification, 2011, publikacja elektroniczna (data dostępu: 2012-04-25), http://docs.oracle.com/javase/6/docs/api/

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie ze środowiskiem NetBeans, implementacja prostych zadań o charakterze proceduralnym2
T-L-2Wykorzystanie możliwości klasy String, obróbka łańcuchów2
T-L-3Projekt i implementacja prostej klasy do obróbki dat2
T-L-4Projekt i implementacja hierarchii klas wyjątków dla klasy Data2
T-L-5Wykorzystanie możliwości klasy File – przeszukiwanie systemu plików2
T-L-6Wątki – różne mutacje problemu Producenta i Konsumenta2
T-L-7Sprawdzian praktyczny (konkurs programistyczny z wykorzystaniem środowiska SPOJ)3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie podstawowych pojęć programowania obiektowego (enkapsulacja, dziedziczenie, polimorfizm), klasa i obiekt, przykładowa obiektowa implementacja stosu, pierwszy program w Javie, wprowadzenie do składni (alfabet, słowa kluczowe, identyfikatory, typy podstawowe, operatory, struktury sterowania, skalary, tablice, podstawowe operacje we/wy, klasa Scanner, klasa String)3
T-W-2Struktury sterowania, skalary, tablice, podstawowe operacje we/wy, klasa Math, podstawy deklarowania klas, fabrykowanie obiektów, deklarowanie i dostęp do własności, własności statyczne, deklarowanie i dostęp do metod, odnośnik this, metody statyczne, prototyp prostej klasy, własności prywatne2
T-W-3deklarowanie i dostęp do metod, metody statyczne, prototyp prostej klasy, własności prywatne, klasa StringBuffer, inicjowanie obiektu, konstruktory, przeciążanie konstruktorów, konstruktor domyślny2
T-W-4Klasa File, podstawy dziedziczenia w Javie, składnia i semantyka dziedziczenia, konsekwencje braku wielodziedziczenia, zasady dziedziczenia własności i metod, dziedziczenie i przesłanianie konstruktorów, odnośnik super, polimorfizm w Javie, klasy dostępu2
T-W-5Dziedziczenie a zgodność typów, rzutowanie, ograniczenia dopuszczalności rzutowania, wprowadzenie do wyjątków, instrukcja catch – składnia i semantyka, klasy wyjątków, klasa Throwable i jej podklasy, wybrane wyjątki predefiniowane, asercje, definiowanie własnych wyjątków, instrukcja throw, propagowanie i weryfikowanie wyjątków3
T-W-6Bbyty ustalone w Javie (zmienne typów prostych i obiektowych, metody, klasy), klasy abstrakcyjne, metody abstrakcyjne, interfejsy, implementowanie interfejsu, wieloimplementacja, wstęp do wątków w Javie, interfejs Runnable, metody synchronizowane, synchronizacja na obiekcie, stany wątków, operacje na wątkach, priorytety wątków3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2implementacja zadań laboratoryjnych (praca off-site)7
A-L-3przygotowanie do sprawdzianów otwierajacych zajęcia laboratoryjne7
A-L-4konsultacje osobiste1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studiowanie problematyki przedstawionej na wykładzie15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O4.2_W01Student potrafi definiować podstawowe pojęcia opisujące strukturę programu w języku Java oraz odnosić je do pojęc z obszaru modelowania obiektowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W10ma wiedzę z zakresu inżynierii systemów informacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem systemów informatycznych oraz zna podstawowe metody gromadzenia i przetwarzania danych i informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1znajomość podstawowego aparatu pojęciowego swoistego dla środowiska Java
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie podstawowych pojęć programowania obiektowego (enkapsulacja, dziedziczenie, polimorfizm), klasa i obiekt, przykładowa obiektowa implementacja stosu, pierwszy program w Javie, wprowadzenie do składni (alfabet, słowa kluczowe, identyfikatory, typy podstawowe, operatory, struktury sterowania, skalary, tablice, podstawowe operacje we/wy, klasa Scanner, klasa String)
T-W-2Struktury sterowania, skalary, tablice, podstawowe operacje we/wy, klasa Math, podstawy deklarowania klas, fabrykowanie obiektów, deklarowanie i dostęp do własności, własności statyczne, deklarowanie i dostęp do metod, odnośnik this, metody statyczne, prototyp prostej klasy, własności prywatne
T-W-3deklarowanie i dostęp do metod, metody statyczne, prototyp prostej klasy, własności prywatne, klasa StringBuffer, inicjowanie obiektu, konstruktory, przeciążanie konstruktorów, konstruktor domyślny
T-W-6Bbyty ustalone w Javie (zmienne typów prostych i obiektowych, metody, klasy), klasy abstrakcyjne, metody abstrakcyjne, interfejsy, implementowanie interfejsu, wieloimplementacja, wstęp do wątków w Javie, interfejs Runnable, metody synchronizowane, synchronizacja na obiekcie, stany wątków, operacje na wątkach, priorytety wątków
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe (test wielokrotnego wyboru)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie wymagań warunkujących uzyskanie oceny pozytywnej
3,0potrafi nazwać elementy używane w modelowaniu obiektowym i przenieść je na grunt aparatu syntaktycznego języka Java
3,5potrafi biegle nazwać elementy używane w modelowaniu obiektowym i przenieść je na grunt aparatu syntaktycznego języka Java
4,0jak 3.0 + potrafi przenieść elementy modelowania obiektowego na aparat semantyczny języka Java
4,5ak 3.0 + potrafi biegle przenieść elementy modelowania obiektowego na aparat semantyczny języka Java
5,0jak 4.0 + potrafi tworzyć proste modele obiektowe zjawisk świata rzeczywistego oraz konstruować adekwatne byty języka Java
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O4.2_W02Student potrafi opisać funkcjonowanie mechanizmów realizacji obiektowości oraz wytłumaczyć zależności i różnice pomiędzy nimi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W09zna wybrane języki oraz techniki programowania i wytwarzania aplikacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2umiejętność pisania i czytania programów w języku Java na poziomie podstawowym
C-3obeznanie z mechanizmem wyjątków w Javie
Treści programoweT-W-4Klasa File, podstawy dziedziczenia w Javie, składnia i semantyka dziedziczenia, konsekwencje braku wielodziedziczenia, zasady dziedziczenia własności i metod, dziedziczenie i przesłanianie konstruktorów, odnośnik super, polimorfizm w Javie, klasy dostępu
T-W-6Bbyty ustalone w Javie (zmienne typów prostych i obiektowych, metody, klasy), klasy abstrakcyjne, metody abstrakcyjne, interfejsy, implementowanie interfejsu, wieloimplementacja, wstęp do wątków w Javie, interfejs Runnable, metody synchronizowane, synchronizacja na obiekcie, stany wątków, operacje na wątkach, priorytety wątków
T-W-5Dziedziczenie a zgodność typów, rzutowanie, ograniczenia dopuszczalności rzutowania, wprowadzenie do wyjątków, instrukcja catch – składnia i semantyka, klasy wyjątków, klasa Throwable i jej podklasy, wybrane wyjątki predefiniowane, asercje, definiowanie własnych wyjątków, instrukcja throw, propagowanie i weryfikowanie wyjątków
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe (test wielokrotnego wyboru)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie wymagań warunkujących uzyskanie oceny pozytywnej
3,0umie nazwać mechanizmy obiektowe na gruncie terminologii pozainformatycznej
3,5umie biegle nazywać mechanizmy obiektowe na gruncie terminologii pozainformatycznej
4,0jak 3.0 + umie wskazać sposoby implementacji typowych mechanizmów obiektowych w imperatywnych językach programowania
4,5jak 3.0 + biegle umie wskazać sposoby implementacji typowych mechanizmów obiektowych w imperatywnych językach programowania
5,0jak 4.0 + umie kodować typowe mechanizmy obiektowe w języka Java
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O4.2_W03Student potrafi wskazać środki programistyczne adekwatne do postawionego problemu implementacyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_W09zna wybrane języki oraz techniki programowania i wytwarzania aplikacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W07ma wiedzę w zakresie podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4wiedza na temat problemów programowania wielowątkowego w środowisku JVM
C-5uzyskanie podstawy do ewentualnego kształcenia zaawansowanych technik programowania w Javie
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie podstawowych pojęć programowania obiektowego (enkapsulacja, dziedziczenie, polimorfizm), klasa i obiekt, przykładowa obiektowa implementacja stosu, pierwszy program w Javie, wprowadzenie do składni (alfabet, słowa kluczowe, identyfikatory, typy podstawowe, operatory, struktury sterowania, skalary, tablice, podstawowe operacje we/wy, klasa Scanner, klasa String)
T-W-2Struktury sterowania, skalary, tablice, podstawowe operacje we/wy, klasa Math, podstawy deklarowania klas, fabrykowanie obiektów, deklarowanie i dostęp do własności, własności statyczne, deklarowanie i dostęp do metod, odnośnik this, metody statyczne, prototyp prostej klasy, własności prywatne
T-W-3deklarowanie i dostęp do metod, metody statyczne, prototyp prostej klasy, własności prywatne, klasa StringBuffer, inicjowanie obiektu, konstruktory, przeciążanie konstruktorów, konstruktor domyślny
T-W-4Klasa File, podstawy dziedziczenia w Javie, składnia i semantyka dziedziczenia, konsekwencje braku wielodziedziczenia, zasady dziedziczenia własności i metod, dziedziczenie i przesłanianie konstruktorów, odnośnik super, polimorfizm w Javie, klasy dostępu
T-W-6Bbyty ustalone w Javie (zmienne typów prostych i obiektowych, metody, klasy), klasy abstrakcyjne, metody abstrakcyjne, interfejsy, implementowanie interfejsu, wieloimplementacja, wstęp do wątków w Javie, interfejs Runnable, metody synchronizowane, synchronizacja na obiekcie, stany wątków, operacje na wątkach, priorytety wątków
T-W-5Dziedziczenie a zgodność typów, rzutowanie, ograniczenia dopuszczalności rzutowania, wprowadzenie do wyjątków, instrukcja catch – składnia i semantyka, klasy wyjątków, klasa Throwable i jej podklasy, wybrane wyjątki predefiniowane, asercje, definiowanie własnych wyjątków, instrukcja throw, propagowanie i weryfikowanie wyjątków
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe (test wielokrotnego wyboru)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie wymagań warunkujących uzyskanie oceny pozytywnej
3,0umie nazwać składniki środowiska pracy programisty oraz wskazać ich przeznaczenie
3,5umie biegle nazwać składniki środowiska pracy programisty oraz wskazać ich przeznaczenie
4,0jak 3.0 + umie wykorzystać środowisko pracy programisty do modyfikacji i wdrożenia gotowego kodu źródłowego języka Java
4,5jak 3.0 + umie biegle wykorzystać środowisko pracy programisty do modyfikacji i wdrożenia gotowego kodu źródłowego języka Java
5,0jak 4.0 + umie wykorzystać środowisko pracy programisty do wytworzenia i wdrożenia oryginalnego kodu źródłowego języka Java
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O4.2_U01Student potrafi rozwiązywać praktyczne problemy implementacyjne z użyciem języka Java i wybranego reprezentatywnego środowiska IDE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U09stosuje techniki programowania i języki odpowiednio do przedstawionego problemu, korzysta z wiedzy o różnicach w możliwościach zastosowań środowiska programistycznego, potrafi pod nadzorem opiekuna wykonać aplikację służącą do analizy danych biologicznych
BI_1A_U11korzysta z różnego rodzaju systemów komputerowych, ocenia różnice między nimi
BI_1A_U22potrafi odpowiednio zorganizować swoje stanowisko pracy, dba o bezpieczeństwo pracy swoje i innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U05stosuje podstawowe metody statystyczne oraz algorytmy i techniki informatyczne do opisu zjawisk i analizy danych
P1A_U09umie przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2umiejętność pisania i czytania programów w języku Java na poziomie podstawowym
C-4wiedza na temat problemów programowania wielowątkowego w środowisku JVM
Treści programoweT-L-1Zapoznanie ze środowiskiem NetBeans, implementacja prostych zadań o charakterze proceduralnym
T-L-2Wykorzystanie możliwości klasy String, obróbka łańcuchów
T-L-3Projekt i implementacja prostej klasy do obróbki dat
T-L-4Projekt i implementacja hierarchii klas wyjątków dla klasy Data
T-L-5Wykorzystanie możliwości klasy File – przeszukiwanie systemu plików
T-L-6Wątki – różne mutacje problemu Producenta i Konsumenta
T-L-7Sprawdzian praktyczny (konkurs programistyczny z wykorzystaniem środowiska SPOJ)
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne (praca on-site)
M-4ćwiczenia laboratoryjne (praca off-site)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zgodności wykonanych zadań laboratoryjnych ze specyfikacją wymagań
S-2Ocena formująca: ocena poprawności implementacji na podstawie wyników testów akceptacyjnych
S-4Ocena podsumowująca: ranking konkursu programistycznego w środowisku SPOJ
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie wymagań warunkujących uzyskanie oceny pozytywnej
3,0umie czytać i interpretowac gotowy kod źródlowy języka Java oraz modyfikować go do własnych potrzeb
3,5umie biegle czytać i interpretowac gotowy kod źródlowy języka Java oraz wydajnie modyfikować go do własnych potrzeb
4,0jak 3.0 + potrafi kodować własne implementacje wskazanych algorytmów z wykorzystaniem języka Java
4,5jak 3.0 + potrafi biegle kodować własne implementacje wskazanych algorytmów z wykorzystaniem języka Java
5,0jak 4.0 + potrafi oceniać poprawnośc uzyskanego rozwiązania pod kątem precyzji wyników oraz możliwości występowania anomalii numerycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O4.2_U02Student potrafi wykorzystywać dokumentację firmową w celu podnoszenia własnych kwalifikacji i jakości wytwarzanego oprogramowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_U20posiada umiejętność wykonywania samodzielnie i w zespole prostych zadań badawczych, korzysta z różnych źródeł pozyskiwania informacji naukowych zachowując przy tym poszanowanie praw autorskich, prezentuje wyniki swej pracy w języku polskim i obcym, posługuje się językiem obcym na poziomie B2, określonym przez Europejski System Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
P1A_U08wykorzystuje język naukowy w podejmowanych dyskursach ze specjalistami z wybranej dyscypliny naukowej
P1A_U09umie przygotować w języku polskim i języku obcym dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U12ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-5uzyskanie podstawy do ewentualnego kształcenia zaawansowanych technik programowania w Javie
C-6umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów implementacyjnych w oparciu o dostępne źródła dokumentacyjne
Treści programoweT-L-7Sprawdzian praktyczny (konkurs programistyczny z wykorzystaniem środowiska SPOJ)
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne (praca on-site)
M-4ćwiczenia laboratoryjne (praca off-site)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zgodności wykonanych zadań laboratoryjnych ze specyfikacją wymagań
S-2Ocena formująca: ocena poprawności implementacji na podstawie wyników testów akceptacyjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie wymagań warunkujących uzyskanie oceny pozytywnej
3,0zna sposób w jaki zorganizowana jest dokumentacja firmowa udostępniana wraz z Java SDK; potrafi wykorzystać ją do celów rozstrzygania wątpliwości implementacyjnych
3,5zna sposób w jaki zorganizowana jest dokumentacja firmowa udostępniana wraz z Java SDK; potrafi biegle wykorzystać ją do celów rozstrzygania wątpliwości implementacyjnych
4,0jak 3.0 + potrafi uzupełniać swoją wiedzę we wskazanej sferze w oparciu o dokumentację firmową
4,5jak 3.0 + potrafi uzupełniać swoją wiedzę we wskazanej sferze w oparciu o dokumentację firmową oraz inne dostępne źródła (repozytoria kodów źródłowych, itp)
5,0jak 4.0 + wykorzystuje dokumentację firmową przy badaniu nowych cech języka Java
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBI_1A_BI-S-O4.2_K01Student nabywa zdolności do samodzielnego zdobywania, zgłębiania i interpretowania wiedzy oraz do rozwijania i aktualizowania własnych umiejętności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBI_1A_K03rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy), pogłębiania własnej wiedzy w oparciu o naukowe źródła informacji oraz wykazuje chęć dzielenia się zdobytą wiedzą z innymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K05rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4wiedza na temat problemów programowania wielowątkowego w środowisku JVM
Treści programoweT-L-7Sprawdzian praktyczny (konkurs programistyczny z wykorzystaniem środowiska SPOJ)
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne (praca on-site)
M-4ćwiczenia laboratoryjne (praca off-site)
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ranking konkursu programistycznego w środowisku SPOJ
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niespełnienie wymagań warunkujących uzyskanie oceny pozytywnej
3,0potrafi terminowo i rzetelnie wypełniać postawione zadania na podstawie wiedzy zaprezentowanej w trakcie zajęć
3,5potrafi terminowo i rzetelnie wypełniać postawione zadania na podstawie wiedzy zaprezentowanej w trakcie zajęć oraz wykazuje aktywną postawę przy rozwiązywaniu nietypowych zadań
4,0jak 3.0 + podejmuje się wykonania zadań wykraczających poza zakres wiedzy prezentowanej na zajęciach i wymagających samokształcenia
4,5ak 3.0 + szczególnie aktywnie podejmuje się wykonania zadań wykraczających poza zakres wiedzy prezentowanej na zajęciach i wymagających samokształcenia
5,0jak 4.0 + podejmuje się wykonania kompletnego zadania implementacyjnego wykorzystujące interfejs graficzny